سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۷
کد مطلب : 32767
گزارش/

ساماندهی دستفروشان نیازمند عزم جدی/ مشکلی ریشه‌دار و لاینحل در قم

قم نيوز : قم نگار: مشکل دستفروشی در اطراف میدان‌های اصلی و حرم حضرت معصومه (س) در قم مشکل جدیدی نیست و هر از گاهی برخوردهای مقطعی صورت گرفته و بعد از مدتی نیز کار رها می‌شود.
ساماندهی دستفروشان نیازمند عزم جدی/ مشکلی ریشه‌دار و لاینحل در قم
به گزارش قم نگار، چند مدتی است که طی مصوباتی مسئولان شهرداری و نیروی انتظامی در اقدامی مشترک اقدام به ساماندهی دستفروشان اطراف حرم مطهر کردند که البته هنوز هم با گشتی کوچک اطراف حرم مطهر به سادگی می‌توان حجم انبوهی از اجناس و دستفروش‌ها را دید که البته این شایسته یک شهر با وجهه قم نیست.

به نظر می‌آید این مناظر بیشتر شبیه شهرهای مرزی با وجهه‌ای پایین است که توریستی هم نیستند و یا شایسته شهرهایی کوچک با کارایی شبیه روستاها و فروشگاه‌های بین راهی است.

نخستین مشکلی که مسئولین نیروی انتظامی در این زمینه به آن اشاره می‌کنند این است که شهرداری به این افراد مکان خوبی برای فعالیت نمی‌دهد و از سویی دیگر از مسئولان نیروی انتظامی برای جمع‌آوری این افراد تقاضای همکاری می‌کند ولی مردم با جمع آوری این افراد مخالف هستند و برای جلوگیری از آن تلاش می‌کنند و همین موجب شده اطراف حرم و میدان‌های مهم شهر تبدیل شود به صحنه‌های حضور دستفروشان و درگیری‌های ماموران سد معبر با آنها.

یکی از ماموران مقابله با سد معبر در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: هنگامی که برای جمع‌آوری دستفروشان می‌رویم مردم مانع می‌شوند و حتی درگیری‌هایی برخی اوقات رخ می‌دهد که این خودش مانع کار است.

یکی از کارکنان یگان امداد کانکس‌های اطراف حرم مطهر اظهار می‌کند: در میان دستفروشان سارقان و فروشندگان مواد مخدر بسیارند که در قالب دستفروشی به انجام این امور می‌پردازند و این مسئله ضرورت ساماندهی دستفروشان را دوچندان می‌کند.

سعید قاسمی یکی از شهروندان قمی که در مقابل پل حجتیه صاحب مغازه است نیز در خصوص فعالیت دستفروشان می‌گوید: این افراد از این طریق امور زندگی خود را می‌گذرانند و اگر از کار آنها جلوگیری کنند ممکن است گرفتار آسیب‌های اجتماعی بشوند و باید نهادهای مسئول در این خصوص چاره‌اندیشی داشته باشند و مسئله را حل کنند، نه صورت مسئله را.

یک دستفروش به اسم کیانی که میان دستفروشان اطراف حرم معروف است و مشتریان خاص خودش را دارد می‌گوید: شغل ما درآمد بسیار بهتری از شغل‌های آزاد و دولتی دارد و معمولا جنس‌هایی که من برای فروش می‌آورم خیلی زود به فروش می‌رسند و نوبت بعدی تقاضای بیشتری برای اجناسم دارم. چون ارزان می‌فروشم مردم هم خرید خوبی دارند و زائران مشتری اصلی من هستند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در این خصوص گفت: حضور دستفروشان فضای زشتی را در شهر ایجاد کرده و امنیت اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی شهر را به خطر انداخته است.

مصطفی ملایی در پاسخ به این سئوال که چگونه امنیت شهر ممکن است توسط دستفروشان به خطر بیفتد؟ تاکید کرد: در فضای حساس امروز و ممکن است هر کدام از این دستفروش‌ها خطر برای امنیت شهر باشند و برخی‌ها در قالب دستفروش به انجام پاره‌ای از اقدامات بپردازند.

وی تصریح کرد: مردم باید آموزش ببینند و بدانند که این افراد جز ضرر هیچ دستاوردی برای شهر ندارند چرا که اگر هر کدام از این افراد که بعضا کودک نیز هستند آموزش ببینند و مهارتی خاص فرا بگیرند می‌توانند برای استان مثمر ثمر باشند در صورتی که با دستفروشی و دوره‌گردی چیزی جز ضرر نصیبشان نمی‌شود.

ملایی تاکید کرد: مردم باید بدانند که وقتی از ساماندهی این افراد جلوگیری می‌کنند بر رشد خطرهای اجتماعی تاکید می‌کنند چرا که میان افراد معمولا همیشه عده‌ای مزاحمین نوامیس، فروشندگان مواد مخدر، مجرمین امنیتی و اخلاقی حضور دارند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر در پاسخ به این سئوال که بالاخره چه کسانی باید برای ساماندهی این افراد اهتمام بورزند؟ گفت: اول از همه شهرداری باید این مسئله را باید در کمیسیون‌های خود مطرح کند و جلسه بگذارد. استانداری، نیروی انتظامی، دادستانی و مهم‌تر از همه مردم نیز باید در این زمینه با هم مشارکت کنند. همچنین شهرداری و کمیسیون‌های مربوطه باید با استاندار، دادستان و مسئولین نیروی انتظامی قم در این زمینه جلسه بگذارند.

وی افزود: مردم نیز باید توسط رسانه‌ها آگاه شوند تا دیگر از افرادی که مخل امنیت استان هستند دفاع کورکورانه نکنند.

ملایی تاکید کرد: در اطراف حرم مطهر که قلب شهر ماست باید مراکز دینی و فرهنگی تاسیس شود تا چهره زیبایی از شهر به توریسم نشان داده شود نه اینکه شأن کلانشهر قم پایین آورده شود.

بدیهی است برای رفع این مشکل باید اول جایگاه این افراد بعد هم سوابقشان بررسی شود و مردم نیز آگاه‌تر شوند تا به دلیل اطلاعات غلط و بعضا ناکافی مانع جمع‌آوری قانون شکنان توسط مامورین و مانع حفظ امنیتشان نشوند.

و خوب است که یادمان باشد در چه شهری با چه سابقه تاریخی و چه فرهنگی زندگی می‌کنیم و چه مناظری شایسته چنین شهری با چنین جایگاهی آن هم در اطراف حرم مطهر است

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdceff8x.jh8wpi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما