قم نيوز : قم نگار: همگان بدانند آسایش، امنیت و اقتدار امروز را مرهون رشادت‌های سربازانی هستیم که بسیاری از آنها حتی برای یک بار نیز نامشان در هیچ جای تاریخ ثبت نشده است.
سربازان عقیدتی در جبهه‌های معنویت/ طلبه‌هایی که شجاعت را معنا کردند
به گزارش قم نگار، ۸ سال دفاع مقدس یک رویداد تاریخی و نقطه عطف در تاریخ ایران اسلامی به حساب می‌آید. رویدادی که در تمام ابعاد سیاسی، نظامی، بین المللی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، اقتصادی و... تحولات شگرفی را پدید آورد که شاید شاهد مثال آن در هیچ نقطه از جهان پیدا نشود.

ملتی تنها و با دست خالی در برابر رژیمی قرار می‌گیرد که از شرق و غرب حمایت می‌شود. در حالی که بلوک غرب و شرق در تضاد جدی منافع هستند جنگ با ایران اسلامی این دو قطب متضاد را کنار هم می‌گذارد و از همین روست که میگ‌های روسی بمب‌های آلمانی‌ها را حمل می‌کردند.

ما دستمان خالی بود اما قلب‌هایی پر از ایمان به خدا سنگرهایی از اعتقاد ساخته بود که نفوذ به آنها غیر ممکن شده بود. آری به راستی که رمز و راز پیروزی ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس چیزی نبود جز همین روحیه معنوی. دفاع مقدس تجلی از پیوند امام و امت بود که در مسیر الهی طی طریق کردند و نصرت خداوندی نیز همراهی آنان بود.

در خصوص دفاع مقدس ابعاد متعددی وجود دارد. ابعاد ناشناخته که کمتر به آن توجه شده است. ابعادی که جا دارد هزاران جلد کتاب مرجع درباره آنها نگاشت و تدریسشان کرد. با این حال شاید یکی از بعدهایی که کمتر در هشت سال دفاع مقدس به آن توجه شده است میزان و تاثیر حضور روحانیون در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود. جبهه‌های جنگ مملو از سربازان بسیجی خمینی بود که از هر قشری به میدان نبرد آمده بودند و پاسخ امامشان را لبیک گفتند. در این میان روحانیون نیز هرگز خود را تافته جدا بافته ندانسته و در راس جبهه‌ها حضور داشتند. طبق آمارها بیش از ۴ هزار طلبه بسیجی در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند که اغلب آنها در خطوط مقدم جبهه به فیض عظیم شهادت نایل آمده‌اند.

امام خمینی (ره) در خصوص شهدای روحانی می‌فرمایند: «سلام بر حماسه سازان همیشه جاوید روحانیت که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشته‌اند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه ناس از شمع حیاتشان گوهر شب چراغ ساخته‌اند. افتخار و آفرین بر شهدای حوزه و روحانیت که در هنگامه نبرد رشته تعلقات درس و بحث و مدرسه را بریدند و عقال تمنّیات دنیا را از پای حقیقت علم برگرفتند و سبکبالان به میهمانی عرشیان رفتند و در جمع ملکوتیان شعر حضور سرودند» و نیز چه زیبا فرمودند: «که کدام انقلاب مردمی ـ اسلامی را سراغ دارید که در آن حوزه و روحانیت پیشکسوت شهادت نبوده‌اند و بر بالای دار نرفته‌اند و اجساد مطهرشان بر سنگفرش‌های حوادث خونین به شهادت نایستاده است؟… خدا را سپاس می‌گوییم که از دیوارهای فیضیه گرفته تا سلول‌های مخوف انفرادی رژیم شاه و از کوچه و خیابان تا مسجد و محراب امامت جمعه و جماعت و از دفاتر کار و محل خدمت تا خطوط مقدم جبهه‌ها و میادین مین، خون پاک شهدای حوزه و روحانیت افق فقاهت را گلگون کرده است.»

در همین زمینه حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مومنی که خود از جانبازان هشت سال دفاع مقدس است با اشاره به اینکه آمار شهدای قشر روحانیون به نسبت تعداد این افراد از دیگر اقشار بالاتر است، افزود: روحانیت وظیفه خود را پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی ایران دانسته و همواره در صف اول مبارزه با دشمن چه در ابعاد فکری و چه در ابعاد نظامی قرار داشته است.

وی با اشاره به اینکه حضور روحانیون در جبهه‌های حق علیه باطل دارای دو وجه اعتقادی و نظامی بود، گفت: روحانی بسیجی که در جبهه حضور داشت از یک سو باید وظایف نظامی خود را انجام می‌داد و از سوی دیگر باید به سئوالات شرعی، دینی و برخی از شبهات پاسخ می‌داد.

مومنی با اشاره به اینکه بخشی از فضای معنوی جبهه‌ها به دلیل هدایت‌ها و ارشادهای طلبه‌های جوانی بود که جان خود را برای دفاع از اسلام در کف دست گرفته بودند و اسلحه به دست شده بودند خاطرنشان کرد: حضور گسترده روحانیون در مناطق حساس جبهه این قوت قلب را برای نیروهای نظامی پدید می‌آورد که خود روحانیت که پرچمدار دفاع از اسلام در تریبون‌هاست در میدان عمل نیز وارد عرصه می‌شود و اتفاقا خط شکن است.

این کارشناس مسائل دینی با تاکید بر اینکه به نظر من امروز نیز جبهه‌های نبرد حق علیه باطل استمرار دارد و روحانیون رسالت‌های عظیم گذشته را بر دوش دارند، گفت: امروز خاکریز‌های دشمن از جنس فرهنگی است و سربازان طلبه نیز باید با ابزار فرهنگی وارد عمل شوند.

حجت‌الاسلام علی محمدی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نیز با اشاره به اینکه حضور روحانیون در هشت سال دفاع مقدس یک حضور تاثیرگذار و هدفمند بود گفت: برخی از اقشار در دوران دفاع مقدس نقش کلیدی داشتند. به عنوان مثال مهندسین در پیشبرد فیزیکی جنگ بسیار کارآمد بودند و یا پزشکان در پشتیبانی نیروها نقش ویژه داشتند اما نقش اساسی روحانیون حاضر در جبهه آماده سازی فضای فکری و فرهنگی جبهه‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس به ویژه سال‌های ابتدایی جنگ هجوم فکری و روانی بعثی علیه نیروهای نظامی ایران بسیار شدید و گسترده بود خاطرنشان کرد: در این شرایط روحانیون وظیفه داشتند تا از اعتقادات و ایمان سربازان اسلام دفاع کنند.

محمدی با تاکید بر اینکه فضای جبهه‌ها به واقع یک فضای معنوی بود و تقریبا تمام افرادی که در این مناطق حضور داشتند از روی اخلاص به جنگ آمده بودند، گفت: همین عامل نیز موجب شد تا امام خمینی (ره) در یکی از سخنرانی‌های خودشان عنوان کنند که من همواره به خلوص و صفاى بسیجیان غبطه مى‌خورم.

این یادگار دفاع مقدس با اشاره به اینکه شهدای روحانی یکی از شهدای مظلوم محسوب می‌شوند گفت: در میان همین شهدای غواص تعدادی روحانی حضور داشتند که اخیرا وصیت‌نامه یکی از آنها نشان داد این شهید بزرگوار تا چه میزان از نظر روحی بزرگوار و دارای عظمت بوده است.

بدون شک باید گفت نهاد روحانیت از دیرباز نهادی مورد اعتماد و امین مردم بوده است و این اعتماد نیز ثمره شجاعت‌ها و رهبری‌های مدبرانه‌ای بوده که روحانیت در بزنگاه‌های تاریخی آن را به منصه ظهور رسانده‌اند. در دوران دفاع مقدس روحانیت بار دیگر نشان داد که مرد میدان‌های سخت است و در برابر گلوله‌های آتشین دشمن نخستین قشری است که سینه‌های خود را سپر کرده‌اند. امروز نیز بدون شک در جبهه‌های فرهنگی باز هم روحانیون افسران این میدان هستند که می‌توانند اسلام را در این نبرد حساس یاری رسانند. اکنون در هفته دفاع مقدس قرار داریم ضروری است تا برای نسل سومی‌ها از رشادت‌ها و حماسه سازی‌های تمام اقشار جامعه در دوران سخت جنگ تحمیلی گفته شود تا همگان بدانند آسایش، امنیت و اقتدار امروز را مرهون رشادتهای سربازانی هستیم که بسیاری از آنها حتی برای یکبار نیز نامشان در هیچ جای تاریخ ثبت نشده است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdchv6nx.23nimdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما