قم نيوز : قم نگار: این نخستین‌بار نیست که این اتفاق می‌افتد؛ تصویب عجولانه یک قانون و در پی آن تغییر و تحولات بعدی در قانون مصوب.
فرش قرمزی که پهن نشده جمع شد / بیمه قالی‌بافان؛ قانونی که برای عده‌ای درد شد
به گزارش قم نگار، روزی که گفته شد قانونی به تصویب رسیده که قالی‌بافان را زیرپوشش بیمه قرار می‌دهد این خبر برای خیلی از کسانی که در این حرفه و حرف مرتبط با آن مشغول به کار بودند و این قانون شامل حال آنها نیز می‌شد، موجب دلگرمی و مسرت بود، اما ظاهرا این قانون نیز مانند بسیاری از قوانین که ابتدا تصویب می‌شوند، سپس مسئولان به فکر بررسی و کارشناسی آنها می‌افتند و از دل قانون مصوب، قانون جدید بیرون می‌کشند، بوده، زیرا پس از تصویب تغییرات زیادی داشته و موجب گمراه شدن و به درد سر افتادن عده‌ای از مشمولان این قانون شده است.

سعیده سلطانی یکی از قالی‌بافان قمی در این خصوص می‌گوید: مانند بسیاری از خانواده‌هایی که به حرفه قالی‌بافی اشتغال داشته‌اند، از کودکی در این حرفه مشغول فعالیت بوده‌ام و زمانی که شنیدم قالی‌بافان مشمول بیمه می‌شوند، نسبت به این امر اقدام کردم. مسئولان هر بار خواسته‌ای جدید مطرح می‌کردند. پس از شرکت در آزمون و قبولی در آن توانستم گواهینامه مهارت و کارت قالی‌بافی را دریافت کنم.

وی می‌افزاید: برای بازرسی از منزلم هم آمدند و دار قالی را در منزلم مشاهده کردند و گفتند حق بیمه را پرداخت کن؛ اما بعد از مدتی گفتند در صورت بیماری و نبافتن قالی بیمه‌ات قطع می‌شود و من نیز چون دیگر توانایی سابق را نداشتم، دیگر نمی‌توانستم قالی ببافم و بیمه من بدون آنکه دفترچه‌ای دریافت کرده باشم، قطع شد.

سیدمحمدعلی رضایی یکی دیگر از کسانی که بیمه‌اش قطع شده در این خصوص اظهار می‌کند: پس از انجام همه مراحلی که گفته بودند حق بیمه را پرداخت کردم، اما گفتند که باید دار قالی داشته باشی و این در حالی بود که من به علت آسیب شدید به زانوها و دیسک کمر دیگر نمی‌توانستم در این حرفه اشتغال داشته باشم. حالا می‌گویند حق بیمه قابل استرداد نیست، ما مانده‌ایم با امیدی که نا امید شد و پولی که از جیبمان رفت.

برای بررسی این موضوع با امیر محمدی‌چهر معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت‌وگو کردیم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۲ هزار نفر در قم زیرپوشش بیمه قالی‌بافی قرار گرفته‌اند، می‌گوید: این افراد از طریق سازمان فنی ‌و حرفه‌ای کارت مهارت دریافت کرده و به عنوان قالی‌باف حرفه‌ای به تامین اجتماعی معرفی و دفترچه دریافت کرده‌اند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم داشتن گواهی مهارت از فنی و حرفه‌ای اشتغال به قالی‌بافی و داشتن دار قالی در منزل را از شروط لازم برای این بیمه می‌داند و می‌افزاید: استمرار کار از جمله شرایطی است که در قانون بر آن تاکید شده و فرد حتما باید در این زمینه اشتغال داشته باشد.

محمدی‌چهر با اشاره به میزان سهم سازمان تامین اجتماعی و مشتری ادامه می‌دهد: ۷۰ درصد از حق بیمه به صورت یارانه توسط دولت و ۳۰ درصد آن نیز باید توسط بیمه شده پرداخت شود.

وی درخصوص روند کار برای متقاضیان اظهار کرد: متقاضیان باید ابتدا با مراجعه به سازمان فنی و حرفه‌ای در آزمون مهارت شرکت کرده و گواهینامه مهارت را دریافت کنند و بعد از دریافت گواهینامه مهارت افراد متقاضی به اتحادیه فرش‌بافان استان مراجعه و کارت قالی‌بافی دریافت می‌کنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم انجام بازرسی از محل مورد اشتغال افراد متقاضی را مورد اشاره قرار می‌دهد و بیان می‌کند: در بازرسی‌های انجام شده، فرد متقاضی باید به کار قالی‌بافی مشغول شده و در محلی که کارگاه قالی‌بافی یا منزل این فرد است، دار قالی فعال موجود باشد.

محمدی‌چهر درخصوص بازرسی‌ها ابراز می‌کند: این بازرسی‌ها از سوی اتحادیه فرش و سازمان بیمه تامین اجتماعی انجام می‌شود و فرد متقاضی باید حتما در محل فعالیت خود دار قالی داشته باشد.

وی با اشاره به علت قطع بیمه برخی از متقاضیان اینگونه می‌گوید: در حال حاضر بازرسی‌ها بسیار گسترده شده و سرکشی‌ها به طور مرتب انجام می‌شود و در صورتی که فرد به این حرفه اشتغال نداشته باشد، بیمه وی قطع می‌شود.

این گفته محمدی چهر در حالی مطرح می شود که فاطمه.الف یکی دیگر از بافندگان سابق فعال در این زمینه می‌گوید: به من هم گفتند که باید در منزلت دار قالی داشته باشی. من هم دار قالی در منزلم داشتم، اما دیگر قالی نمی‌بافم و دو سال است که بیمه شده‌ام. دفترچه هم دارم و یک مرتبه هم برای بازرسی از منزلم نیامده‌اند.

حق بیمه‌ای که مسترد نمی‌شود
مدیرکل‌ تامین اجتماعی استان قم نیز با اعلام اینکه حق بیمه کسانی که بیمه آنها قطع شده مسترد نخواهد شد، اظهار می‌کند: متقاضیانی که حق بیمه را پرداخت کرده و بیمه آنها قطع شده است، در صورت اشتغال به حرفه دیگر می‌توانند از حق بیمه استفاده کنند و وجوه واریزی قبلی جزء سابقه بیمه آنها محسوب می‌شود.

سیدمجتبی موسوی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کردیم ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر در قم به حرفه قالی‌بافی اشتغال داشته باشند، می‌گوید: فقط ۱۲ هزار نفر به طور رسمی برای استفاده از تسهیلات این بیمه مراجعه کرده‌اند.

وی با اظهار اینکه امکان بیمه کردن متقاضیان جدید در حال حاضر وجود ندارد، ادامه می‌دهد: سازمان تامین اجتماعی با محدودیت بودجه مواجه شده است و افراد جدیدی که مراجعه کرده‌اند را بیمه نمی‌کند و این متقاضیان تا مشخص شدن وضعیت بودجه باید صبر کنند.

بررسی و کند و کاو در اجرای این قانون نشان می‌دهد که قانون بیمه کردن قالی‌بافان حتی با وجود تغییر و تحولات فراوان باز هم نتوانسته به خوبی حق مطلب را ادا کند و به درستی هم به اجرا در نیامده است.

قانونی که قرار بود روزی مرهمی برای دردها باشد، امروز برای عده‌ای خود درد شده است. با نگاهی به وضعیت متفاوت مخاطبان این قانون متوجه می‌شویم که این قانون آنطور که باید و شاید نتوانسته پاسخگوی نیاز مخاطبانش باشد.

مطلوب‌تر آن بود تا به جای تصمیم‌گیری عجولانه در تصویب این قانون، نگاهی موشکافانه و دقیق‌تر به آن انداخته می‌شد و تمام ابعاد آن مورد بررسی کارشناسانه دقیق و صحیح قرار می‌گرفت تا مسئولان مربوطه بعدها مجبور نباشند شکل و شمایل اولیه را تغییر دهند و هر بار سازی برای مخاطبانشان کوک کنند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdccioq1.2bqim8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما