قم نيوز : قم نگار: نشست علمی غدیر در انجن های علمی حوزه علمیه قم برگزار و به پاسخ گويي به شبهاتي كه در سطح وسيعي درباره اصل واقعه غدير منتشر شده است پرداخته شد.
غدیر نشانی از برتری امام علی(ع) بر سایر صحابه پیامبر(ص) است/ غدیر متواتر ترین روایت تاریخ است
به گزارش قم نگار، نشست علمی غدیر در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه علمیه قم و باحضور ماموستا مصطفي محمودي امام جمعه پيرانشهر و حجت الاسلام و المسلمين رمضان محمدي استاديار و مدير گروه تاريخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه کارشناسان به پاسخ گويي به شبهاتي كه در سطح وسيعي درباره اصل واقعه غدير منتشر شده است پرداختند.
بسياري از علماي اهل سنت در قرون نخستين، اصل واقعه غدير را نقل كرده اند كه اين مسأله در اثبات واقعه غدير به عنوان يك مقوله تاريخي حائز اهميت است همچنين واقعه غدير ارتباط مستقيم با انتصاب امير المومنين امام علي عليه السلام و نص بر امامت آن حضرت دارد كه اين مسئله در طي اين نشست علمي تبيين شد.

امام علی (ع) یکی از اهل عبا بوده است
در این نشست ماموستامصطفی محمود با اشاره به اینکه در کتاب های اهل سنت هم آمده است که امام علی از همه یاران دیگر به پیامبر(ص) نزدیک تر بوده است، اظهار داشت: امام علی (ع) در هیچ کدام از غزوه ها پیامبر را ترک نکرده است و همیشه همراه ایشان بوده است.

امام جمعه پیرانشهر با بیان اینکه همراهی همیشگی امام علی (ع) در غزوات با پیامبر نشان از اعتقاد واقعی ایشان به پیامبر(ص) بوده است، افزود: در روایات آمده است که خداوندا اراده کرده است که پلیدی را از اهل بیت(س) بردارد و آن ها را پاک گرداند.

وی با اشاره به ماجرای قرار گرفتن ۵ تن زیر عبا، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در آن روز فرمودند که این ۴ نفر اهل بیت (س) من هستند و این موضوع در روایات اهل سنت هم آماده است و نشان از اهمیت این افراد دارد.

ماموستا مصطفی محمود با اشاره به اینکه خداوند پلیدی را از این خانواده بر داشته و آن ها را پاک گردانده است، تصریح کرد: احادیث بسیاری در منابع اهل سنت آمده است که در باره امام علی (ع) صحبت کرده و بر شخصیت ایشان تاکید کرده است.

امام جمعه پیرانشهر با تاکید بر اینکه اهل تسنن اعتقاد دارند علت واقعه غدیر این بوده که برخی از افراد بغض نسبت پیامبر نداشته باشند، گفت: در روایت اهل تسنن هم آمده است که پیامبر دائما پیامبر تاکید داشتد که آنچه علی می گوید حق است و حق را مساوی با امام علی (ع) می دانستند.

پرداختن معتبرترین کتاب اهل تسنن به واقعه غدیر
وی با اشاره به اینکه کتاب «التاج الجامعه الاصول فی الحادیث الرسول» معتبر ترین کتاب اهل تسنن است، تصریح کرد: در این کتاب هم به صورت ویژه به واقعه غدیر پرداخته شده و بر امام علی (ع) تاکید کرده اند.

ماموستا مصطفی محمود با تاکید بر اینکه پیامبر در آستانه یکی از غزوات فرموده است پرچم را به شخصی می دهم که خدا به دست او خیبر را فتح کرده است، خاطرنشان کرد: خدا در این روز می فرماید و آن کسی است که خدا و پیامبر او را دوست دارد و همین روایت در منابع اهل سنت نشان از جایگاه والا امام علی (ع) است.

امام جمعه پیرانشهر با بیان اینکه غدیر هم دنباله مقام وزارت پیامبر(ص) است که به امام علی(ع) اهداشده بود، افزود: مردم در ماجراخیبر برای به دست آوردن پرچم دغدغه داشتند و همه علاقه داشتند که به این مقام دست پیدا کنند اما صاحب اصلی آن امام علی (ع) بود.
وی تصریح کرد: در ماجرای خیبر پیامبر(ص) فرمود قسم به خدا اگر خداوند یک انسان را به وسیله تو هدایت کند بهتر از آن است که شتر سرخ را صدقه کنید که شتر سرخ نفیس ترین و با ارزش ترین اموال عرب ها بوده است.

ترور عقیده مخالف رسم و راه تکفیری ها است
ماموستا مصطفی محمود با تاکید کسی که علی (ع) را نقض می کنند و با وی دشمنی می کنند عقایدی مانند تکفیری ها دارند، تصریح کرد: تکفیری ها که سرچشمه شان از عربستان سعودی است که عقیده دارند هر کسی که خلاف عقیده آن ها راداشته باشد باید سر بزند در صورتی که پیامبر (ص) به امام علی فرموده است حساب اعمال و عقابید بندگان با خداوند است و آن ها را نمی توان پیرو راه خداوند دانست.

امام جمعه پیرانشهر با اشاره به جانشینی پیامبر توسط امام علی(ع) در مدینه وقتی به غزوه تبوک رفتند، تصریح کرد: امام علی(ع) به حضور در غزوه تبوک علاقمند بود ولی پیامبر(ص) اجازه نداد و فرمود و اداره مدینه را به ایشان سپرد و این روایت ها هم در منابع اهل سنت هم آمده است که نشان از اعتماد پیامبر(ص) به ایشان بوده است.

وی با اشاره به اینکه با اشاره به این روایت که پیامبر امام علی (ع) را به منزله هارون برای موسی خطاب کرده است، تاکید کرد: این اصطلاح را فقط درباره امام علی(ع) به کار برده است ونشان از تاکید پیامبر بر ایشان داشته است.

ماموستا مصطفی محمود با بیان اینکه در منابع اهل سنت هم آمده است که پیامبر فرموده است علی ولی هر مومنی است، تاکید کرد: پیامبر فرمود علی(ع) از من است و من از علی (ع) و این نشان از اهمیت رتبه امام علی (ع) دارد.

مخالفان امام علی (ع) منافق هستند
امام جمعه پیرانشهر با اشاره به اینکه در روایات از زبان پیامبر (ص) آمده است که منافق علی را دوست ندارد، تصریح کرد: پس کسانی که با علی جنگیدند منافق هستند چون علی(ع) ضد نفاق است و مومن مثل علی(ع) است و این امر تائیدی دیگر بر امام علی (ع) است.

وی با اشاره به این گفته امام شافعی که خداوند فرماند داده ۴ نفر را دوست داشته باشم، خاطرنشان کرد: علی (ع)، ابوذر ، مقداد و سلمان کسانی هستند که خدا و پیامبر (ص) علاقه و محبت ایشان را تاکید کرده است.

ورود مستقیم خداوند برای تداوم ولایت توسط امام علی (ع)
حجت الاسلام رمضان محمدی مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه درموارد زیادی خود خداوند مستقیما برای تداوم ولایت توسط امام علی(ع) وارد شده است، اظهار داشت : در مسئله خیبر توسط خود خداوند دستور داده شده بود که به امام علی (ع) واگذار شود.

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه درمسئله نجوا هم پیامبر(ص) قسم خورد که از جانب خداوند صورت گرفته است، افزود: این مسائل در منابع متعدد اهل سنت آمده است که نشان از تاکید ویژه خداوند و پیامبر بر امام علی (ع) داشته است.

وی با تاکید بر اینکه مسئله غدیر از حوادث مهم عصر نبوی بوده است که در منابع شیعه و اهل سنت آمده است، خاطرنشان کرد: واقعه غدیر فضیلتی است که هیچ صحابی نمی تواند در آن با امام علی(ع) شریک شود و از متواترات تاریخ است.

حجت الاسلام رمضان محمدی با بیان اینکه تا قرن ۹ سه نوع برخورد در رابطه با واقعه غدیر در متون اهل تسنن وجود داشته است، تصریح کرد: برخی این واقعه را نقل و تایید کرده برخی نقل با تشکیک کرده اند و برخی در منابع خود نیاورده و آن را نادیده گرفته اند.

هیچ یک از منابع اهل تسنن امام علی (ع) را زیر سوال نبرده است
مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در منابع اهل تسنن کسی را که مسئله غدیر را انکار کند نداریم، تصریح کرد: هیچ کتابی از اهل سنت نیست که امام علی(ع) را زیر سوال برده باشد و گزارش خطایی از ایشان ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه ادراکات ایشان وحیانی بوده است، تاکید کرد: ایشان دچار خطا نمی شدند چون حقایق اشیا را می دانسته اند درکشان خطا ناپذیر بوده است.

حجت الاسلام رمضان محمدی با تاکید بر اینکه حجم اطاعا ت منابع اهل سنت راجب امام علی(ع) به مراتب درست تر و زیاد تر از منابع راجب سایربه خلفا است، تاکید کرد: به مناسبت های مختلفی در منابع مختلف اهل سنت واقعه غدیر ذکر شده ودر کتاب های کلام، رجال وتفسیر به بهانه های مختلف و با اهداف مختلف از این واقعه یاد شده است.

غدیر نقطه برتری امام علی (ع) بر سایر صحابه است
مدیر گروه تاریخ و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه از نیمه خست قرن سوم به این واقعه در منابع پرداخته شده است، افزود:مسئله ای به اهمیت غدیر وجود ندارد و نقطه برتری امام علی(ع) بر سایر صحابه غدیر است که هیچ کس در این زمینه شریک امام علی(ع) نبوده است.

وی با بیان اینکه در جواب شبهاتی که برخی اهل سنت به غدیر وارد کرده اند کتابی نوشته شده است،تصریح کرد: طبری در کتاب الوایه بیش از ۷۰ طریق و راه نقل حدیث رادر جواب این شبهات آورده است.

حجت الاسلام رمضان محمدی با تاکید بر اینکه بعد از حادثه غدیر خلیفه دوم به امام علی(ع) تبریک گفت؛ خاطرنشان کرد: در منابع آمده است که ۱۲ نفر شهادت داده اند که در واقعه غدیر حاضر بوده اند و آن را شنیده اند که نامشان در کتاب های اهل سنت آمده است.

مدیر گروه تاریخ و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه منابع مهم اهل سنت همه به واقعه غدیر پرداخته اند، افزود: دراصل واقعه غدیر هم تواتر لفظی و هم تواتر معنوی وجود دارد می توان گفت که هیچ روایتی در تواتر در تاریخ به حد حدیث غدیر نمی رسد.

وی با تاکید بر اینکه بخش مهمی از اشکلات اهل سنت به مسئله غدیر از قرن ششم به بعد ایجاد شده است ، تاکید کرد: برخی از این شبهه ها به علت مغالطه ها و اضافاتی است که مطرح شده و باعث شکیات شده است ولی انکار جزئیات انکار اصل واقعه نمی شود همانطور که اثبات جزئیات اصل آن را اثبات نمی کند.

حجت الاسلام رمضان محمدی با بیان اینکه مثلا تعداد افراد حاضر در واقعه غدیر یکی از شکیات اهل سنت است؛ تصریح کرد: برخی از مسائل غدیر نیاز به جامعه شناسی تاریخی دارد باید فضای زمان را بشناسیم و بدانیم که چرا در یک زمانی احتتاج شده است و در زمان دیگری نشده است.

مدیر گروه تاریخ و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گاهی بر اساس تعصب و گاهی بر غفلت ایجاد شبه شده است، افزود: تعمیم های بی جا بر اساس برخی روایت های ضعیف باعث ایجاد برخی شبه ها شده است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcfjxdm.w6dmvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما