?>?> توافق هسته‌ای یا اعمال‌نفوذ مسئله آمریکا در مذاکره کدام است ؟ | قم نیوز
دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : 33521
قم نگار گزارش می‌دهد

توافق هسته‌ای یا اعمال‌نفوذ/ مسئله آمریکا در مذاکره کدام است ؟

قم نيوز : قم نگار: سال ۹۴ را شاید بتوان سالی مهم در عرصه سیاست خارجی ایران به‌حساب آورد، سالی که کورسویی از امید در دل آمریکایی‌ها برای بازگشت به سال‌های نفوذ ایران که از ۳۷ سال پیش با آن خداحافظی کرده‌اند روشن‌شده و ایران هم باید این دریچه امید را مطابق معمول ۳۷ سال گذشته مهروموم کند.
توافق هسته‌ای یا اعمال‌نفوذ/ مسئله آمریکا در مذاکره کدام است ؟
به گزارش قم نگار، نام آمریکا در عرصه‌های بین‌المللی با ایجاد آشوب گره‌خورده است و این کار را در عرصه سیاست خارجی را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است و با ایجاد آشوب و ناآرامی در مناطق مختلف خود درصدد مدیریت آشوب‌ها برمی‌آیند و به این طریق راه نفوذ را در کشور موردنظر ایجاد می‌کنند.

الگوی رفتاری که آمریکا در سیاست خارجی به بخصوص در مورد کشورهای خاورمیانه دارد کنترل بازیگران منطقه‌ای توسط خود بازیگران است؛ جریانی که از طریق آن تفرقه ایجاد کرده و حکومت می‌کند تا از این طریق هم خود را ناجی و مدافع حقوق بشر معرفی کند و هم راه نفوذ و استفاده از تمامی فرصت‌ها و منابع این کشورها را برای خود باز کند.

پیدایی جریان‌هایی مانند تکفیری‌ها، داعش و طالبان نمونه‌ای از ابزارهای آمریکا است که با ایجاد و حمایت از آن‌ها تنها یک‌چیز را دنبال کرده است، نفوذ در کشورهایی که منافعش را تأمین کنند.

آمریکا با ایجاد چنین جریان‌های انحرافی با یک تیر دونشان می‌زند هم تفرقه در کشورهای اسلامی ایجاد کرده و اسلام ناب را غرق در تحریف و کج روی می‌کند و هم به این وسیله راه ورودش را به کشورهایی که سرمایه‌های مادی و فراوانی داشته وبرترین‌های ذخایر انرژی دنیا محسوب می‌شوند ورود پیدا کنند.

سابقه تاریک آمریکا
ریاست‌طلبی آمریکا در تاریخ سابقه‌ای دیرینه دارد ازجمله این ریاست و سلطه‌طلبی‌ها می‌توان به پول رایج دنیا اشاره کرد، دلار در دنیا پول غالب است و آمریکا برای حفظ این غلبه، آدم کشی ، لشکرکشی و جنگ به راه می‌اندازد تا پول رایج کشورش را پول رایج دنیا نگه دارد، درواقع وقتی پولی ، در دنیا رایج و از مرزهای ملی خارج می‌شود، این پول فراتر از مصرف ملی عمل می‌کند.

احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی در ارتباط باسیاست‌های استعماری آمریکا و نگاه سلطه‌جویانه آن‌ها، اظهار داشت: چندین دهه است که آمریکا تراز تجاری منفی دارد یعنی بدهکارترین کشور دنیاست که نشان می‌دهد ملت آمریکا بیش از آنچه که تولید می‌کنند، مصرف می‌کنند و برای این مصرف باید کالاهای کشورهای دیگر را صرف کنند که به‌این‌ترتیب بی‌عدالتی در جهان رشد می‌کند.

استعمارطلبی و تمایل به نفوذ آمریکا وقتی به ایران می‌رسد نه‌تنها کاهش نمی‌یابد بلکه به نحو چشم‌گیری افزایش می‌یابد آن‌هم به این دلیل که ایران تنها کشوری است که آمریکا در ایجاد جریانات انحرافاتی غالبی همچون داعش و تکفیری‌ها در آن قاصر است، پس آمریکا چاره‌ای ندارد جز اینکه برای اعمال‌نفوذ موردنظرش راه و روش دیگری را انتخاب کند.

مشی استعماری به طول تاریخ
سیاست‌های سلطه‌جویانه آمریکا در قبال ایران منحصر به امروز و دیروز نیست بلکه سیاستی است به از تولد آمریکا همواره دنبال شده است، این میل به توسعه و استعمارطلبی پس از جنگ جهانی دوم و ظهور ایالات‌متحده به‌عنوان ابرقدرت جدید به نحو چشم‌گیری افزایش یافت و خاورمیانه را حیات خلوت خود قلمداد کردند برای رسیدن به نفوذ حداکثری در این منطقه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کردند.

امیر محبیان تحلیل‌گر مسائل سیاسی نیز در ارتباط با اقدامات سلطه‌جویانه و سابقه تاریک آمریکا، گفت: تاریخ کشور ما نشان می‌دهد که آمریکا هیچ‌گاه به‌عنوان راه‌حل برای کشورمان عمل‌نکرده است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به شکل‌های مختلف سعی کرده انقلاب را از مسیر خود خارج کند.

تلاش آمریکا برای نفوذ در خاورمیانه در کشورهای عربی با مشکل چندانی روبه‌رو نبود و آمریکا خیلی راحت به خواست ه خود می‌رسید، در ایران هم تا قبل از انقلاب آمریکا کار چندان سختی نداشت در ابتدای ورودشان به ایران امتیازهای امنیتی و قضایی را دریافت کردند که می‌توان مصونیت‌های قضایی را به‌عنوان یکی از این امتیازها نام برد.

لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و کاپیتولاسیون نمونه‌های دیگری از راه‌هایی است که آمریکا برای نفوذ به ایران انتخاب کرده بود، آنچه مسلم است و در طول سال‌ها اثبات‌شده است این است که هدف اصلی آمریکا همواره نفوذ بوده است و بس اما برای رسیدن به آن در دوره‌ها و زمان‌های مختلف راه‌ها و روش‌های متنوعی را برمی‌گزیند.

فصل جدیدی از سیاست‌های سلطه‌جویانه
حالا اما بعد از سالها تحریم ایران فصل جدیدی در مقابل سیاست خارجی آمریکا بازشده است، فصلی که به نظر می‌رسد بازهم برنامه‌ها و سیاست‌هایی نفوذی را به دنبال دارد، فصل جدیدی که حاصل یک توافق است، توافقی که آمریکا از آن با عنوان «تفاهم تاریخی با ایران» یاد می‌کند و از آن بسیار استقبال کرده و به جمهوری‌خواهان در کنگره امریکا هشدار داد که هیچ تلاشی برای تعطیل کردن کار «طرح عمل مشترک جامع» انجام ندهند.

حالا سؤال اینجاست که شد که آمریکا و رئیس‌جمهورش اوباما تا این حد به این تفاهم‌نامه واکنش نشان داده و برای حفظ آن تلاش می‌کنند، چه چیزی در این تفاهم‌نامه نیازهای آمریکا را تأمین می‌کند؟ آمریکا که خوب می‌داند دوره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به پایان رسیده است حالا چه شده که همین سلاح را بهانه کرده که سال‌ها ایران را تحریم کند و بعد هم باهم پشت میزهای مذاکره بنشینند.

توکلی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه به‌زعم آمریکا راه نفوذ به ایران است، افزود: من در برجام روزنه‌هایی برای نفوذ آمریکا به کشور می‌بینم زیرا احکامی در برجام هست که به آمریکا این امکان را می‌دهد که برای تسلیم شدن به ما فشار بیاورد همچون بازرسی از مراکز نظامی و تعلیق تحریم‌ها نه لغو تحریم‌ها که باید موردتوجه ویژه مسئولان قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنور جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران هم با اشاره به اینکه همکاری بین کشورها با ایدئولوژی‌ها متفاوت می‌تواند اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: این همکاری درصورتی‌که کشوری قصد استعمار و ایجاد سلطه را نداشته باشد می‌تواند انفاق بیفتد همان‌طور که ما با چین کمونیست همکاری‌های اقتصادی داریم اما سیاست‌ها و تاریخ آمریکا نشان می‌دهد که این کشور خوی استعماری داشته و همکاری برای او بهانه‌ای است که به اهداف سلطه گری خود برسد.

بدبینی نسبت به اقدامات و سیاست‌های آمریکا با توجه به تلاش آنان برای نفوذ در ایران، دارای سابقه‌ای تاریخی و ابعاد بسیار وسیعی است که امروز هم به‌تبع سابقه دیرینه سیاه آمریکا رهبر معظم انقلاب در توصیه‌های خود به مسئولان نگاه خصمانه آمریکا را تذکر داده و همواره به آن توصیه کرده‌اند که دریچه‌های نفوذی را که آمریکا به آن‌ها چشم دوخته است را ببندند چراکه خیال نفوذ آمریکا به ایران خیالی خام است.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcdfk0s.yt0sx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما