دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : 33541
گزارش/

رشد 9 درصدی اهدای خون در استان قم

قم نيوز : قم نگار: در راستای تعظیم شعائر دینی و ادای نذری می‌توان در کنار کمک به فقرا و نیازمندان علاوه بر توزیع غذای نذری در حد وسع و توان کمک به نیازمندان و بیماران خونی را مورد توجه قرار داد و با اهدای خون نعمت حیات را با خون خود در رگ نیازمندانش جاری کنیم.
رشد 9 درصدی اهدای خون در استان قم
به گزارش قم نگار، فرارسیدن ماه محرم فرصتی است تا عرض ارادت به خاندان اهل بیت (ع) هم رنگ و شکل خاص خود را پیدا کند. این روزها هر که در حد وسع خود از هر آنچه دارد در راه سیدالشهدا (ع) می‌بخشد.

از شربت زعفران، خرما، چای گرفته تا قیمه و قورمه سبزی؛ بعضی‌ها البته در حد توان از جان مایه می‌گذارند. یکی خادمی در هیئت‌های عزاداری را وظیفه خود می‌داند و کفش عزاداران را جفت می‌کند، چای می‌ریزد. بعضی جوان‌ها این روزها در آشپزخانه هیئت منتظر می‌مانند تا ظرف‌ها و دیگ‌ها را بشویند.

احسان احمدی جوان ۲۵ ساله قمی است، در یکی از هیئت‌های خیابان آذر در حالی آستین‌هایش را بالا زده و سینی نذری را در هیئت توزیع می‌کند، بعد از فراغت از کار می‌گوید: عشق و احساس و آرامشی به آدم دست می‌دهد که قابل وصف نیست، به قول مادربزرگم که همیشه می‌گفت اصلاً حسین (ع) جنس غمش فرق می‌کند.

حاج احمد یکی از آشپزهای هیئت مسجد امام حسن (ع) است، می‌گوید: بیشتر از ۲۵ سال برای هیئت‌های مختلف آشپزی می‌کند شغل اصلی‌اش فرش فروشی است اما ماه محرم کسب و کار در حد معقول اما بیشتر وقتم صرف خدمت به عزاداران حسینی می‌شود.

ایستگاه‌های صلواتی هم که جای جای شهر به صورت خودجوش راه اندازی شده است. جوانانی هم با پاکت‌های زباله کنار ایستگاه ایستاده‌اند و هرچه لیوان و ظرف یک بار مصرف روی زمین ریخته را جمع می‌کنند تا کارگران شهرداری به زحمت نیفتند.

در میان تمام این ایستگاه‌ها و جلوه‌های زیبا اما یک ایستگاه صلواتی بیشتر رخ می‌نماید. دو مرکز "اهدای خون، اهدای زندگی" که عزاداران حسینی با مراجعه به آن‌ها خون خود را به نیازمندان اهدا می‌کنند.

زهرا رفیعی ۴۰ ساله این ایستگاه‌ها را ایستگاه نذر زندگی توصیف می‌کند و می‌گوید: اگرچه همه نذری‌ها ثواب دارد اما فکر نمی‌کنم هیچ نذری به اندازه کمک برای نجات زندگی یک انسان ثواب داشته باشد.

قمی‌ها اعتقاد دارند نذری دادن تنها محدود به غذا و خوراکی نیست بلکه در حد توان از هر آنچه که دارند باید در راه سیدالشهدا (ع) ببخشند، چند سالی است که با ابتکار عمل سازمان انتقال خون طرح نذر خون در این ایام در قم و بسیاری از شهرهای کشور اجرا می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان قم درباره اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در قم اظهار داشت: مردم نوع‌دوست استان طی دو روز تاسوعا و عاشورا بیش از ۷۸۰ واحد خون به بیماران نیازمند اهدا کردند.

مرتضی نوریان با اشاره به استقبال عزاداران حسینی برای اهدای خون در دو مرکز میز خدمت دایر شد تا مردم شریف استان نوبت جهت اهدای خون دریافت کنند.

به گفته وی اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورا در استان قم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان خاطرنشان کرد: اهدای خون با مراجعه ۷۸۵ شهروند قمی صورت گرفته است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcfytdm.w6dmjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما