دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : 33810

وضع بحرانی مدیریت بحران!/ اهمیت یکپارچه‌سازی مدیریت شهری

قم نيوز : قم نگار: تجارب گذشته در زمینه سیل، زلزله و طوفان‌های شدید و ... نشان می‌دهد که نظام مدیریت بحران در استان‌ها در شرایط مناسبی قرار ندارد و ضرورت دارد تا یک بازاندیشی جدی در زمینه مدیریت بحران در فضاهای شهری رقم بخورد.
وضع بحرانی مدیریت بحران!/ اهمیت یکپارچه‌سازی مدیریت شهری
به گزارش قم نگار، این روزها موضوع ال نینو بخش عمده‌ای از فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داده است. هنوز در خصوص صحت و سقم تأثیرات این پدیده آب و هوایی بر روی اقلیم کشور، بحث و مناقشه بود که سیل ایلام با خسارات میلیاردی نشان داد اگر کشور و به ویژه مدیریت استانی و شهری نسبت به حوادث غیرمترقبه زمستان امسال آمادگی کامل نداشته باشد باید منتظر زمستان پرحادثه و شاید تلخی باشیم.‎

در این میان نقش مدیریت شهری در پیشگیری و مدیریت بحران یک نقش ویژه است؛ نقشی که اجرایی کردن آن منوط به اجرای طرح یکپارچه‌سازی مدیریت شهری است. دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی در سطح شهرها در حوزه بحران فعالیت می‌کنند، اما گاهی به دلیل فقدان یک مدیریت منسجم مقابله با بحران خود در وضعیت بحرانی قرار می‌گیرد.

از آنجا که این روزها بارش باران در اقصی نقاط کشور فراگیر شده است شهر قم هم خالی از این بارش‌ها نبوده و امکان ادامه این بارش‌ها همچنان وجود دارد و همین مسئله آمادگی جدی مدیریت بحران قم را می‌طلبد. قم شهری است که به عنوان چهارراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور محسوب می‌شود و به واقع می‌توان گفت که در صورت بروز بحران در این منطقه فعالیت در بخش عظیمی از کشور دچار بحران و خدشه می‌شود، از این رو توجه به فراهم کردن زیرساخت‌های مقابله با بحران در این استان جدی است و تلاش، پیگیری و اقدامات مسئولان و متولیان در این خصوص را می‌طلبد.

سعید کاظمی کارشناس ارشد مدیریت بحران با اشاره به عوامل اثرگذار در مدیریت بحران گفت: آمادگی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه، آمادگی مردم و وجود زیرساخت‌های آماده برای مقابله با حوادث در مدیریت بحران لازم است.

وی با بیان اینکه همکاری و همراهی مردم نقشی اثرگذار در مدیریت بحران دارد، گفت: به نظر من ایجاد تشکل‌های مردمی در هر محله و منطقه می‌تواند برای برنامه‌ریزی و مدیریت بحران موثر باشد.

کارشناس ارشد مدیریت بحران، ایجاد کمپ‌های اضطراری را ضروری خواند و ادامه داد: لازم است مکان‌های اسکان اضطراری با تمام امکانات لازم برای زمان‌های بحرانی در مناطق مختلف ایجاد شود.

کاظمی با اشاره به اینکه مدیریت بحران نیازمند وحدت و یکپارچگی میان تمام سازمان‌ها است، ادامه داد: متاسفانه این مهم میان بسیاری از سازمان‌ها جدی گرفته نمی‌شود و برخی از تضادها بر یکپارچگی بین دستگاه‌ها آسیب می‌زند.

کارشناس مدیریت بحران، ارائه اعتبارات و منابع ملی برای مدیریت بحران را ضروری دانست و ادامه داد: باید بین منابع و برنامه‌های مدیریت بحران هماهنگی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نقشی که شهرداری‌ها در مدیریت بحران دارند بسیار مهم است و لازم است نگاه‌ها در مدیریت کلانشهرها تغییر یابد.

اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی ضرورت دارد تا به دنبال طرح یکپارچه سازی مدیریت شهری با رویکرد مدیریت بحران در شهر قم اجرایی سازی شود. هرچند برخی معتقدند مدیریت شهری توانمندی‌های لازم برای سازماندهی مدیریت بحران را ندارد اما تجربه نشان داده است که بدون استفاده از ظرفیت‌های مدیریت شهری امکان مدیریت جامع بحران در فضای شهری وجود ندارد.

غالباً شهرداری‌ها متولی دستگاه‌های متعددی هستند که در زمینه مدیریت بحران نقش جدی ایفا می‌کند اما در عوض برخی دیگر از دستگاه‌ها نیز تابع نظر مدیریت شهری نیستند و زیر نظر استانداری و یا شورای تامین عمل کرده و همین موجب می‌شود که در شرایط بحرانی امکان مدیریت وجود نداشته باشد.

البته شاید این سئوال مطرح شود که اکنون ستاد مدیریت بحران در استانداری‌ها فعال هستند و شهرداری نیز باید در ذیل این ستاد فعالیت کند اما تجربه‌های کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد شهرداری‌ها نقش ویژه‌تری در این زمینه دارند.

علی نوذرپور معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این خصوص با بیان اینکه سال ۹۳ وزارت کشور لایحه مدیریت یکپارچه را برای بررسی به دولت ارائه داده است و این لایحه در کمیته‌های فنی در حال بررسی است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که این لایحه تا پایان سال جاری برای تصویب به جلسه هیئت دولت بیاید و اگر مورد تصویب قرار بگیرد مشکل مدیریت جزیره‌ای در سطح شهرها از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه این طرح موازی کاری بین دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد یادآور شد: مطمئنا تصویب این قانون می‌تواند تاثیر مستقیمی در ارائه خدمات بهتر به شهروندان در تمام شرایط داشته باشد.

جمال علیزاده کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری با اشاره به اینکه در غالب کشورهای توسعه یافته مدیریت شهری بسیاری از وظایف دولت مرکزی را بر عهده می‌گیرد گفت: بهداشت، سلامت، امنیت حتی آموزش و پرورش در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ذیل مدیریت شهری تعریف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما اگرچه شهرداری‌ها به حدی از توانمندی رسیده‌اند اما غالبا در شهرهای کوچک با چالش مواجه هستند گفت: این ایده که مدیریت بحران نیز باید ذیل مدیریت شهری قرار گیرد حداقل برای شهرهای کوچک امکان‌پذیر نیست.

علیزاده با بیان اینکه البته در کلانشهرهایی همچون تهران، اصفهان، کرج، تبریز و مشهد چنین ظرفیت‌هایی وجود دارد، افزود: با توجه به گستره شهری و اطلاع دقیق شهرداری‌ها از بافت مسکونی و همچنین فضاهای شهری به نظر می‌رسد مدیریت اوضاع بحرانی از سوی شهرداری‌ها دارای اهمیت بیشتری است.

این کارشناس مسائل شهری با تأکید بر اینکه دستیابی به این مهم منوط به همکاری دستگاه‌های دولتی و امنیتی با مدیران شهری است، افزود: برای مثال در جریان همین بارندگی اخیر در قم اگر دستورات فوری برای تخلیه پارکینگ‌ها و مسیل رودخانه صادر نمی‌شد بعید نبود بار دیگر سیل فاجعه‌های سنگینی را برجای بگذارد.

وی با اشاره به اینکه امکان بروز شرایط اضطرار و بحرانی در قم افزود: آنچه که در شرایط فعلی دارای اهمیت است هماهنگی دستگاه‌ها برای حفاظت از جان شهروندان است.

در پایان باید گفت تجارب گذشته در زمینه سیل، زلزله و طوفان‌های شدید و... نشان می‌دهد که نظام مدیریت بحران در استان‌ها در شرایط مناسبی قرار ندارد و احتمال تشدید آثار حادثه‌های طبیعی وجود دارد. در چنین شرایطی و با توجه به پیش بینی‌های مربوط به بروز سیل در کشور ضرورت دارد تا یک بازاندیشی جدی در زمینه مدیریت بحران در فضاهای شهری رقم بخورد. امروز اغلب جمعیت ایران در شهرها ساکن هستند و اگر امنیت شهرها در زمان بحران به خطر بیفتد در واقع امنیت کشور با چالش مواجه می‌شود. پیشنهاد می‌شود در استان قم نیز موضوع مدیریت یکپارچه شهری با تکیه بر مدیریت بحران بیش از گذشته مد نظر مسئولان قرار گیرد تا بتوانیم میزان آثار سوانح طبیعی را به حداقل ممکن رساند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdce7v8x.jh8xzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما