قم نيوز : قم نگار: برگزاری نشست هم‌اندیشی تجار قم و رایزانان بازرگانی ایران در ۱۰ کشور خارجی را می‌توان گامی نو و دلگرم‌کننده برای استفاده از فضای پسابرجام در جهت اجرایی‌سازی الگوی اقتصاد مقاومتی به حساب آورد.
دورخیز قم برای کسب بازارهای منطقه‌ای/ هم‌اندیشی تجار با نگاه صادراتی‌
به گزارش قم نگار، اقتصاد ایران یکی از اقتصادهای بزرگ جهانی است و هزاران واحد صنعتی و تولیدی در اقصی نقاط کشور در حال فعالیت هستند. اگرچه طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه غرب و همچنین برخی چالش‌های ساختاری و نهادی اقتصاد ایران و به تبع آن بخش‌های صنعت و بازرگانی دچار محدودیت‌های شدیدی شده بود،با این حال اقتصاد ایران همچنان جزو ۲۰ اقتصاد بزرگ جهانی است که با حذف تحریم‌ها می‌تواند حضور چشمگیری در بازارهای منطقه و جهانی داشته باشد.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که ایران با یک بازار یک میلیاردی در منطقه مواجه است و اگر سرمایه‌گذاری دقیق و هدفمندی صورت گیرد، کالاهای مرغوب ایرانی می‌تواند حضور چشمگیری در بازارهای کشورهای همجوار داشته باشد. مزیت جغرافیایی در این زمینه موجب شده است تا هزینه انتقال کالا از ایران به کشورهای همسایه اندک باشد و کالای ایرانی دارای مزیت رقابتی شده و حتی در رقابت با کالاهای اروپایی و چینی موفق عمل کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در ابلاغیه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه‌ای بر صادرات محوری کالاهای تولید داخل داشته‌اند. در بند ۱۰ از ابلاغیه سیاست کلی اقتصاد مقاومتی حمایت همه جانبه و‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم، گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات، برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید و تنوع بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه، استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز و ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف مورد تاکید معظم‌له قرار گرفته است.

اگرچه استان قم بیشتر با ماهیت گردشگری و مذهبی خود شناخته می‌شود، اما طی یک دهه گذشته توسعه شهرک‌های صنعتی در این استان موجب شده است تا قم نیز به تدریج ماهیت یک استان صنعتی را به خود بگیرد. چنانچه امروز استان‌هایی همچون تهران، اصفهان، البرز و مرکزی این ماهیت را دارا هستند.

ضمن آنکه این استان در برخی از صنایع‌دستی مانند فرش و یا برخی محصولات کشاورزی، سابقه دیرینه‌ای دارد و ظرفیت‌های لازم برای یک جهش اقتصادی در این استان با حذف تحریم‌ها وجود دارد.

اخیرا نیز همایشی در قم برگزار شد که می‌توان آن را بسترسازی منطقی و هدفمند برای توسعه صادرات استان قم قلمداد کرد. چندی پیش به همت اتاق بازرگانی قم نشست مشترک تجار این استان با رایزنان بازرگانی ایران در ۱۰ کشور دنیا برگزار شد. در این نشست رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای تونس، عراق، چین، قزاقستان و ... حضور داشتند. در این نشست اغلب رایزنان از ظرفیت‌های گسترده در بازارهای جهانی برای صادرات کالاهای ایرانی خبر دادند و تاکید داشتند در صورت برنامه‌ریزی دقیق می‌توان سهم تولیدات صنعتی قم در بازارهای منطقه و جهان را افزایش داد.

ابوالفضل خاکی رئیس اتاق بازرگانی قم درخصوص برگزاری این نشست با اشاره به اینکه ۱۵۰ عضو این اتاق در امور صادراتی مشغول به کار هستند گفت: در استان قم بیش از ۶۰۰ واحد تولیدی وجود دارد و در حالی که صادرات کل کشور طی شش ماه ابتدایی سال با کاهش روبه رو بوده است، استان قم توانسته رشد ۲۱ درصدی در صادرات را تجربه کند.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای همسایه به ویژه عراق و افغانستان می‌توانند به بازارهای هدف صادراتی برای محصولات استان قم تبدیل شوند، خاطرنشان کرد: البته حضور در این بازارها با توجه به وجود رقبای اروپایی و آمریکایی منوط به توجه به دو اصل کیفیت و قیمت مناسب است.

خاکی همچنین با تاکید بر اینکه استان قم توانسته است به بیش از ۱۰ کشور کالا صادر کند، اشاره کرد: کشور عراق در صدر مقاصد صادراتی کالاهای قم است.

امیر رشیدیان از فعالان اقتصادی قم و کارشناس مسایل اقتصادی نیز با استقبال از برگزاری چنین نشست‌هایی در استان افزود: البته این مقدمه کار است و لازم است تا با برگزاری همایش‌هایی بین‌المللی از تجار و مسئولان اقتصادی کشورهای منطقه نیز دعوت به عمل آید تا توانمندهای اقتصادی قم به منصه ظهور گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های حمل و نقل در استان قم در وضعیت نرمالی قرار داشته و این مزیت می‌تواند صادرات کالاهای استان را مرقوم به صرفه کند، گفت: اکنون پنج شهرک صنعتی بزرگ در استان وجود دارد و بیش از ۲۰۰۰ واحد صنعتی در این شهرک‌ها مشغول به فعالیت هستند.

رشیدیان نزدیک بودن استان قم به فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) را نیز از دیگر مزیت‌ها برای توسعه صادرات در استان قم دانست و یادآور شد: البته در آینده‌ای نه چندان دور فرودگاه اختصاصی قم نیز افتتاح می‌شود و می‌تواند زمینه‌های جهش در صادرات را فراهم آورد.

این فعال صنعتی استان قم با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای توسعه صادرات تسهیل امور مربوط به کسب و کار است، گفت: متاسفانه کشورها ما در زمینه شاخص‌های کسب و کار وضعیت خوبی ندارد و این به معنای آن است که هزینه تولید در ایران و به تبع آن قم بسیار بالاتر از دیگر کشورهاست و بنا بر این کالای ایرانی نمی‌تواند در فضای رقابتی حضور چشمگیری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مدیران استانی می‌توانند با تسهیل امور، کاستن از بروکراسی عریض و طویل و ارائه تسهیلات ارزان قیمت چرخ تولید را مبتنی بر نگاه صادراتی به چرخه درآورند، گفت: اکنون دولت در بسته خروج از رکود نگاه ویژه‌ای به تحریک طرف تقاضا داشته است، در حالی که می‌توان با حمایت واقعی از تولید، فرصت‌هایی ایجاد کرد تا تولیدگران بتوانند کالاهای خود را با قیمت رقابتی در بازارهای جهانی به فروش برسانند.

حجت الاسلام والمسلمین علی حسینی استاد اقتصاد اسلامی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی یک مطالبه جدی در زمینه اجرایی‌سازی اقتصاد مقاومتی دارند، افزود: متاسفانه برخی دانسته یا نادانسته در تلاش هستند تا اقتصاد مقاومتی را اقتصاد ریاضتی عنوان کنند، در حالی که بیانات مقام معظم رهبری و ابلاغیه این سیاست‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد مقاومتی کاملا نسبت به مسئله صادرات هوشیار است.

وی با اشاره به اینکه تفاوت اقتصاد مقاومتی با دیگر الگوهای اقتصادی تکیه بر توانایی‌های بومی برای آغاز کسب و کار است، گفت: ما مخالف حضور سرمایه‌گذار خارجی در کشورمان نیستیم، اما معتقدیم با توجه به واقعیت‌های موجود این امر محقق نمی‌شود، بلکه باید با استفاده از داشته‌های موجود رونق اقتصادی را پدید آوریم.

حسینی با اشاره به برگزاری همایش رایزنان بازرگانی ایران با تجار قم گفت: استان قم ظرفیت‌های لازم برای تبدیل شدن به قطب صادراتی را دارد و امروز در زمینه محصولاتی همچون فرش، مبلمان، صنایع غذایی ، صنایع دستی و ... به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.

این نکته قابل ذکر است که برگزاری این همایش یک گام نو و دلگرم‌کننده برای اقتصاد استان و کشور به حساب می‌آید. یکی از نگرانی‌های کارشناسان و مردم در فضای پسابرجام تبدیل ایران به بازار واردات کالاهای مصرفی غربی است، در حالی که می‌توان این فرصت زمانی را برای رونق صادرات در کشور مورد توجه قرار داد و به تبع آن معضلاتی مانند بیکاری، رکود و تورم را حل و فصل کرد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcf1xdm.w6djxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما