دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : 34064
گزارشی از یکصد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای شهر قم

از مجوز خرید کشتارگاه به شهرداری قم تا چاره اندیشی برای مشکلات حاشیه‌نشینان

قم نيوز : قم نگار: صدور مجوز خرید کشتارگاه به شهرداری و بررسی راه‌های حل معضلات اسماعیل آباد از موضوعات مهم یکصد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر قم بود.
از مجوز خرید کشتارگاه به شهرداری قم تا چاره اندیشی برای مشکلات حاشیه‌نشینان
به گزارش قم نگار، یکصدو پنجاه و چهارمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم در سالن اجتماعات شورای اسلامی شهر قم برگزار شد؛ در این جلسه که با حضور سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم، ولی‌الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم و اعضای شورای شهر برگزار شد، لوایح و مسائل مختلفی مانند استفساریه به‌منظور رفع برخی از ابهامات درباره موسسه فرهنگی و مسکونی آیت‌الله سیستانی، اخذ مجوز خرید کشتارگاه جاهد و ابقای سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) مطرح شد.

نام‌گذاری خیابانی به عنوان شهید ستار یکه زارع در شهر قم
نخستین لایحه طرح دوفوریتی درباره نام‌گذاری خیابانی به نام شهید یکه زارع بود که توسط شهرداری به شورای شهر فرستاده‌شده بود که عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری با طرح آن اظهار داشت: بر‌اساس این لایحه، اخذ مجوز نام‌گذاری یک خیابان در شهرک قدس، بلوار ولیعصر (عج)، خیابان جنب پارک باغبان به نام خیابان شهید ستار یکه زارع که فاقد نام است به این نام ثبت شود.

این لایحه دوفوریتی با رأی اعضا به تصویب رسید. با این مصوبه خیابانی در شهر قم به‌عنوان شهید ستار یکه زارع نام‌گذاری شد و در ادامه لوح تقدیری به خانواده شهید ستار یکه زارع تقدیم شد.

اسماعیل‌آباد محله‌ای فقیر و حاشیه‌نشین
در ادامه حسین فاکر با ارائه فیلمی از محله حاشیه‌نشین اسماعیل‌آباد واقع در شهر قائم اظهار داشت: محله اسماعیل‌آباد محله‌ای حاشیه‌نشین و فقیر است.

ناظر حقوقی شورای اسلامی شهر قم افزود: سطح فرهنگ محله اسماعیل‌آباد بالا‌تر از سطح بهداشتی است و فقر و مشکلات موجود در این محله به دلیل مشکلات فرهنگی نیست.

فاکر با اشاره به لزوم تخصیص بودجه در مناطق مختلف گفت: در مورد تخصیص بودجه در مناطق مختلف اختلاف‌نظر وجود دارد و مسئولان باید فکری به حال مشکلات مهاجرت، مسائل بهداشتی و حاشیه‌نشینی این مناطق کنند.

ولی‌الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: با حداقل امکانات می‌شود مشکلات مردم این منطقه را برطرف کرد و باید در نامه‌ای رسمی به استاندار بگوییم که جلسه‌ای در سطح استان تشکیل شود تا فکری برای حل مشکل مردم این محله کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمد آتش‌زر با اشاره به وجود مسائل مختلف در روستای جمکران گفت: در روستای جمکران موارد متعددی بود که طرح مسئله شد اما در مورد بررسی و حل مسائل محله اسماعیل‌آباد مخالفت شد که این محله در محدوده خدمات شهری واقع شود.

مصطفی مولایی عضو شورای شهر قم با اشاره به اینکه تنها با ارائه گزارش مصور از سطح شهر مشکلات این مناطق حل نمی‌شود، گفت: مسائل این محلات تنها در شورای شهر و شهرداری قابل‌پیگیری نیست و بحث گاز در شهرک صاحب‌الزمان (عج) مشکل اساسی است که باید در سطح استان پیگیری و موردبررسی قرار گیرد.

محمدرضا ملکی عضو شورای شهر قم تصریح کرد: در روستا‌ها دهیاری و حداقل بهداشت را داریم اما در این محلات حتی این مسائل را هم نداریم و نباید به مسئولان استان موکول کرد و می‌توان در بودجه کلان‌شهری برای آنجایگاهی مدنظر قرارداد.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد گفت: در مورد محلات حاشیه‌نشین مسئله‌ اول این است که ازنظر قانونی وقتی مکانی در محدوده خدمات شهری نباشد نمی‌توان برای آن بودجه قرارداد و مسئله دوم این است که باید برای حل مشکلات این محلات کمیته‌ای با محوریت استاندار و اعضای شورای شهر تشکیل شود و مسائل این مناطق اولویت‌بندی شود.

شهردار قم با تأکید بر اینکه مسائل محلات حاشیه نشین باید در سطح شورای برنامه‌ریزی مطرح و بررسی شود، گفت: باید مناطقی که دارای مشکلات هستند شناسایی و اولویت‌بندی شده و با جمع‌بندی مشکلات در کمیته مختص این مسئله از بودجه‌های استان استفاده کنیم.

سقائیان‌نژاد خاطرنشان کرد: مسئله گاز و برق و بهداشت محله اسماعیل‌آباد مهم است و باید یک فکری به حال این مسائل کرد.

تعیین تکلیف ابهامات موسسه فرهنگی آیت‌الله سیستانی
لایحه بعدی مربوط به ملکی در جنب خیابان ۹ دی مربوط به آیت‌الله سیستانی بود که توسط کمیسیون امور زیربنایی مطرح و برای تصویب نهایی به جلسه علنی و رسمی شورای شهر قم ارجاع داده‌ شده بود. این ملک یک موسسه فرهنگی و سکونتی است که قرار بر این شده که بدهی این موسسه به شهرداری با ۵۰ درصد تخفیف و ۵۰ درصد تقسیط پرداخت شود. این ملک دارای پایان کار بوده و مصوب شده که تغییر کاربری نداده و نباید ماده ۱۳۱ هم در مورد آن نباید اعمال شود.

حجت‌الاسلام آتش‌زر با اشاره به اینکه این موسسه تغییر کاربری ندارد، گفت: در آن زمان تصمیمی شورا گرفته اما اگر در آن زمان ارزش‌افزوده دریافت نشده باید در حال حاضر این رقم دریافت و محاسبه شود.

رعیت‌پور با اشاره به اینکه متراژ این ملک به مبلغ ۵۹ میلیارد ریال به‌غیر از سرقفلی ۶ میلیارد ریال برآورد شد، تصریح کرد: این ملک در کمیسیون خدمات شهری و کمیسیون بودجه و زیربنایی نیز بررسی‌شده است و مقرر شده که این ملک با ۲۵ درصد تخفیف، ۲۵ درصد نقد و ۵۰ درصد هم تقسیط به فعالیت خود ادامه دهد.

آتش زر گفت: در مورد این ملک توافقی با شهرداری صورت گرفته و یک‌پنجم پول آن‌هم داده‌شده و مصوبه ماده ۹۵ به سال ۹۴ کشیده است و آن‌ها نمی‌خواستند که پول دهند و چک بدون تاریخ داده‌اند و مشکل‌دار‌ ترین زمینه برای تملک وقفی و آستانه‌ای است.

این لایحه با رأی موافق اعضا تصویب شد.

لایحه بعدی درباره اخذ مجوز کاهش عوارض تمدید اعتبار پروانه ساختمانی متعلق به محمدجعفر رضوانی کاشانی بود. این ملک دارای اعتبار پروانه دوساله بوده و بعد از دو سال اقدام به تمدید نکرده و در حال حاضر شهرداری می‌خواهد مبلغ ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از این فرد بگیرد.

حجت‌الاسلام آتش زر اظهار داشت: در سه سال اول پروانه ساختمان ۵ ساله است و در سال اول نیاز به تمدید ندارد و باید برای این دو سال ۵ درصد دریافت نشود چون شامل نمی‌شود باید مبلغ ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت شود.

این لایحه با دریافت مبلغ ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مورد موافقت اعضا قرار گرفت و به تصویب رسید.

لایحه بعدی بررسی و مطالعه طرح اتصال بلور پیامبر اعظم (ص) به خیابان امام خمینی (ره) بود که با توجه به مشکلات ترافیکی دسترسی به هسته مرکزی شهر مقرر شد که شورای ترافیک استان و کمیسیون ماده ۵ اقدام کند.

این لایحه با رأی موافق اعضا به تصویب رسید.

لایحه بعدی درباره معرفی نماینده شورای شهر قم جهت عضویت در کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش فضاهای سبز شهری بود که در کمیسیون خدمات شهری بررسی و مطرح‌شده و برای تصویب نهایی در جلسه علنی شورای شهر آمده بود.

در کمیسیون خدمات شهری کمیته سه نفره‌ای تشکیل‌شده است که در رابطه با قطع اشجار کمیته باید بررسی کند و نظر بدهد که دکتر پاک‌دل به‌عنوان نماینده در این کمیسیون معرفی شد.

این لایحه با رأی موافق اعضا به تصویب رسید.

تصویب اخذ مجوز خرید کشتارگاه جاهد
لایحه بعدی درمورد اخذ مجوز خرید کشتارگاه جاهد بود که باید کمیسیون تلفیق به منظور انتقال کشتار‌گاه فعلی و خرید کشتار‌گاه جاهد اقدام کند. این لایحه در کمیسیون خدمات شهری و مدیرعامل کشتار‌گاه مطرح و بحث شد و به کمیسیون تلفیق ارجاع شد که پس از رأی گیری در این کمیسیون قرار بر این شد که در این کمیسیون دوباره مطرح و به رأی گذاشته شود.

امیر سامع با اشاره به اینکه سازمان کشتارگاه محلی با ظرفیت ۱۰۰۰ رأس دام سبک و ۲۰۰ رأس دام سنگین در حال فعالیت است، گفت: شهرداری قم به‌دنبال آن بوده که تغییر محل دهد و در حال حاضر فرصتی پیش‌آمده که به‌صورت اقتصادی این محل جابجا شود.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم افزود: برای کشتارگاه جاهد امکاناتی فراهم‌شده و یک فضای ۲۰۰ هزار مترمربعی در نظر گرفته‌شده است همچنین این کشتارگاه مزایایی مانند بسته‌بندی، فراوری نهاده‌های دیگر دارد.

سامع خاطرنشان کرد: در کشتارگاه جاهد سرمایه‌گذار مبلغی حدود ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است که می‌توان در محلی که امکانات بهتر و مهندسی‌تر وجود داشته باشد با بهداشت بهتر در شهر قم وارد بازار کنیم و در سال جاری ۳ میلیارد تومان سود داریم و درزمینهٔ فراوری نهاده‌ها، خون و بسته‌بندی کارهای خوبی می‌توان انجام داد.

وی با اشاره به اینکه می‌توان در عرصه فروش گوشت به میزان مبلغ ۴ میلیارد تومان می‌توانیم سوددهی داشته باشیم، گفت: با کشتار‌گاه جاهد ظرفیت از هزار رأس به ۱۵۰۰ رأس می‌رسد و این کار اقتصادی بوده و مشکل بهداشت و روش استفاده هم حل می‌شود.

رعیت‌پور بابیان اینکه زمین کشتارگاه جاهد ۲۰ هکتار بوده و ۶ و نیم لیتر در ثانیه آب خریداری کرده است و برای شهرداری محاسبه نمی‌شود، گفت: این هزینه‌ها برای بخش خصوصی محاسبه می‌شود و سه میلیارد تومان در آن زمان که از مصوبات رهبری بوده است در حال حاضر محاسبه نمی‌شود.

ملکی به‌عنوان مخالف گفت: این کشتارگاه با مبلغ ۲۰ میلیارد تومان قرار است که خریداری شود در حال حاضر به نرخ ۲۲ درصد بانک‌ها در حال سود دادن هستند و با ۳۵ میلیارد تومان هزینه سالی ۲ میلیارد تومان سوددهی دارد و خرید آن توجیه اقتصادی ندارد.

عضو شورای شهر قم افزود: در حال حاضر فضای سبز برای اینکه به بخش خصوصی برود باید ۳۵ میلیارد تومان هزینه کنیم و بر اساس نرخ ۲۲ درصد هفت ونیم میلیارد سود در بانک داده می‌شود و این کشتارگاه توجیه اقتصادی ندارد.

فاکر گفت: درخرید کشتارگاه جاهد نکته اصلی را باید پولی دانست که به ساخت کشتارگاه داده شود و باید برای آن فکری کرد.

ذاکریان گفت: در کمیسیون تلفیق درباره سلامت گوشت نگران بودند که این‌طور نیست و متولی سلامت گوشت دست دامپزشکی است که جای نگرانی است تأمین گوشت مربوط به سازمان جهاد کشاورزی و توزیع گوشت مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت است و نباید از ورود بخش خصوصی در این پروژه‌ها نگران بود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیاردی در کشتار‌گاه جاهد تصریح کرد: در کشتارگاه فعلی سوله داشتیم و بحث بسته‌بندی در کشتارگاه فعلی با مشکل مواجه شد این‌گونه کار‌ها مربوط به بخش خصوصی است و باید به این بخش سپرده شود.

نعمت‌الله عواطف رستمی با اشاره به اینکه وقتی گزارش عملکرد سازمان‌ها بررسی می‌شد سازمان کشتارگاه بالا‌ترین سوددهی داشته است، گفت: در سال گذشته سازمان کشتارگاه با بالا‌ترین سود، مبلغ دو میلیارد سوددهی داشته است و این مسئله قابل‌تأمل است.

سخنگوی شورای شهر قم افزود: نباید سرمایه‌گذاری را با پول گذاشتن در بانک مقایسه کرد ضمن اینکه ظرفیت این مکان جدید بالا‌تر از مکان قبلی است و درست است که در حال حاضر یازده میلیارد هزینه می‌کنیم اما این میزان سوددهی به‌صورت مقطعی است.

این لایحه با رأی موافق اعضا به تصویب رسید.

لایحه بعدی درباره ابقای سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) بود که نیازی به مصوبه ندارد.

ذاکریان گفت: این مصوبه لایحه می‌خواهد و باید فرایند قانونی آن طی شود و در حال حاضر قسمت اجرایی انجام‌نشده لذا احیای آن نیازمند اجرایی شدن است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری بابیان اینکه سازمان بهسازی یک سازمان عمرانی است و تلفیق با سازمان زیباسازی کار غلطی بود، گفت: در این زمینه پیشنهاد این است که شهرداری لایحه بفرستد و شورا آن را تصویب کند.

آتش زر گفت: احیای سازمان بهسازی و زیباسازی نیاز به لایحه ندارد و باید انحلال این دو سازمان اعلام شود.

سقائیان‌نژاد شهردار قم گفت: عمده مشکلات به این دلیل است که این دو سازمان منحل نشده در صورتی‌که امامزاده در شهر قم هست و ۲ هزار هکتار بافت فرسوده و جود دارد و قطعاً باید یک سازمان در رسیدگی به این کار‌ها وجود داشته باشد. برای انحلال این دو سازمان لایحه باید داد و حل اختلاف با رأی‌گیری حل می‌شود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcgtz9w.ak9t34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما