قم نيوز : قم نگار: اجرای تقاطع غیر هم سطح شهرک پردیسان قم در حالی انجام می شود که روند کند احداث این تقاطع باعث بوجود آمدن معضل های ترافیکی برای شهروندان قمی شده است.
لزوم تسریع دراحداث تقاطع غیرهمسطح پردیسان قم/مردم: ترافیک امانمان را بریده است
به گزارش قم نگار، این تقاطع غیر همسطح که اجرای آن با مدیریت اداره کل راه و شهرسازی قم انجام می شود، باعث خواهد شد تا شهروندان بتوانند پس از بوستان علوی بدون وارد شدن به شهرک پردیسان به صورت مستقیم، از طریق تقاطع و پل های آن وارد جاده ورجان - کهک در حاشیه شهرک پردیسان شوند.

طرح احداث تقاطع غیر هم سطح پردیسان قم که می تواند تا اندازه قابل توجهی از ترافیک بلوار غدیر به عنوان تنها راه ورودی و خروجی شهرک پردیسان بکاهد از اردیبهشت ماه سال ۸۹ آغاز شد و قرار بر آن بود که پیمانکار این طرح، آن را طی یک و نیم سال به پایان برساند اما طرح جدیدی که شهرداری قم در تقاطع وارد کرد کار را وارد مرحله جدیدی کرد.

شهرداری قم مصمم بر آن بود که تقاطع غیرهم سطح پردیسان، این شهرک را به محور قم - سلفچگان و بیمارستان امام رضا(ع) متصل کند و این پیشنهاد، طرح را وارد مرحله جدیدی کرد و هزینه های اجرای پروژه نیز دو برابر شدند، هم چنین با توجه به این که اعتبارات یارانه ای به طرح داده می شود این اعتبارات تا ابتدای نیمه دوم سال ۹۲ دچار وقفه شد و به نوعی شاهد تعطیل شدن طرح بودیم.

این طرح به صورت مجدد از شش ماه پیش با تعیین پیمانکار از سوی اداره کل راه و شهرسازی قم آغاز شد، اما به دلیل برخی مشکل ها شاهد کندی اجرای آن هم چنین ایجاد مشکل هایی برای شهروندان منطقه پرجمعیت پردیسان قم هستیم.

از مهم ترین مشکل های پیش رو در اجرای این طرح، بحث رفع مشکل معارض های ملکی بوده است که در صورت انجام امور تملک و تامین اعتبار لازم این تقاطع آماده بهره برداری می شود.

شهرک پردیسان قم در ۱۲کیلومتری جنوب غربی قم واقع شده و نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

** مردم: ترافیک امانمان را بریده است/ تجهیزات ایمنی در حاشیه تقاطع ناکافی هستند
جمعی از مردم به بیان بخشی از مشکل های پیش روی خود در راه احداث تقاطع غیرهم سطح پردیسان پرداختند.

مجید کربلایی امینی از ساکنان پردیسان قم گفت: پیمانکار این طرح برای احداث ستون های پل تقاطع چندی است که تقریبا یک باند کامل از بلوار سه بانده الغدیر که مسیر ورودی و خروجی شهرک پردیسان است را مسدود کرده است.

وی بیان داشت: متاسفانه شاهد اجرای کند ایجاد ستون ها هستیم و حتی در برخی از روزها شاهدیم که طی صبح تا بامداد هیچ گونه عملیات عمرانی در طرح انجام نمی شود.

شهروند دیگری نیز با بیان این که بعد از اجرای طرح ایجاد تقاطع غیر هم سطح پردیسان، ترافیک امانمان را بریده است گفت: بلوار الغدیر تنها مبدا ورودی و خروجی شهرک پردیسان است و با توجه به این که روزانه هزاران خودرو از این مسیر تردد می کنند باید انجام پروژه تقاطع غیرهم سطح با توجه به سد معبرهایی که ایجاد کرده است هر چه سریع تر انجام شود.

محمد حسینی افزود: متاسفانه اجرای طرح به خصوص ستون های آن که در وسط بلوار غدیر انجام می شود بسیار کند است و با این کندی بعید است تا پایان سال جاری بتوانیم شاهد افتتاح این طرح باشیم.

یکی از روحانیان ساکن در منطقه پردیسان قم نیز بیان داشت: با توجه به این که یکی از باندهای بلوار الغدیر به دلیل اجرای طرح مسدود شده است متاسفانه شاهد آن هستیم که تابلوهای هشدار دهنده برای جلوگیری از برخورد با تل های خاک و تجهیزات راهسازی به خوبی نصب نشده است و تاکنون شاهد چندین حادثه به همین دلیل بوده ایم.

حجت الاسلام مهدی محمدی ابراز داشت: وضعیت در شب ها اسفناک تر است و کمتر تابلوی ایمن شبرنگ دار و چراغ چشمک زنی در کنار محل انجام طرح در میانه بلوار دیده می شود.

** تعلل شهرداری در تملک مسیر تقاطع باعث کندی انجام طرح شده است
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی قم معتقد است تعلل شهرداری در تملک مسیر تقاط غیر هم سطح پردیسان باعث کندی اجرای طرح شده است.

عباس فراهانی پیشرفت فیزیکی کنونی طرح را نزدیک به ۱۷ درصد عنوان کرد و افزود: این طرح از محل اعتبارهای ملی انجام می شود و در آن شهرداری قم متعهد است که مسیر رمپ و لوپ های تقاطع را تملک کند که تاکنون کمتر از ۳۰ درصد این کار انجام شده است.

وی اظهار داشت: با احداث تقاطع غیرهم سطح پردیسان بخش زیادی از ترافیک انتهای بلوار غدیر و ابتدای شهرک پردیسان کاسته می شود و در نگاه بلند مدت با ادامه تقاطع به سمت بلوار زائر در بستر رودخانه قمرود هم چنین محور قم - سلفچگان شاهد کاسته شدن ترافیک بیشتری خواهیم بود.

وی گفت: اعتبار کل این طرح نزدیک به ۱۳۰ میلیارد ریال است.
فراهانی بیان داشت: با توجه به این که پیمانکار طرح باید برای احداث هشت ستون عرشه پل تقاطع در وسط بلوار الغدیر اقدام کند نزدیک به دو ماه است که فعالیت خود را در این بخش آغاز کرده است اما با توجه به این که در حفاری به سفره آب زیرزمینی برخورد کرده، کار با کمی مشکل برخورد کرده است که به زودی رفع خواهد شد.

وی اظهار داشت: طول تقاطع غیرهم سطح پردیسان نزدیک به دو کیلومتر است که بازه آسفالت در آن اجرا شده و در آن یک دهنه پل با عرشه ۱۵ متر و دو دهنه نیز با عرشه ۳۰ متر ایجاد می شود.

وی از شهرداری قم خواست به منظور رفاه حال شهروندان در بازگشایی مسیر تقاطع همچنین پایان بخشیدن به معضل ترافیکی بلوار غدیر در تملک مسیر رمپ و لوپ ها و کنارگذرهای تقاطع سرعت بخشد.

** تابلوها و تجهیزات ایمنی نصب شده در حاشیه تقاطع کافی نیست
سرپرست سازمان ترافیک شهرداری قم نیز گفت: پیمانکار تقاطع غیر هم سطح پردیسان در ایمن سازی مسیر بلوار غدیر در حاشیه اجرای طرح کم کاری کرده است و این مساله را در نامه ای رسمی برای پیگیری به شهرداری منطقه هشت قم ابلاغ کرده ایم.

حسین شعبان زاده بیان داشت: تابلوهایی که در حاشیه طرح تقاطع غیرهم سطح پردیسان توسط پیمانکار نصب شده است کافی نیست و تاکنون چندین خودرو با این تابلوها که به صورت غیراستاندارد در مسیر نصب شده است برخورد کرده اند.

وی گفت: روزانه نزدیک به ۲۵ هزار خودرو از مسیر بلوار الغدیر به سمت پردیسان رفت و آمد دارند و از همین رو انجام تمهیدهای ترافیکی لازم برای جلوگیری از حادثه های احتمالی بسیار مهم محسوب می شود.

وی تاکید کرد: شهروندان نیز باید رعایت سرعت مجاز را کرده و به خصوص در ساعت های شب که دید کمتری وجود دارد با احتیاط بیشتری از کنار محل اجرای تقاطع غیر همسطح پردیسان عبور کنند.

** راهنمایی و رانندگی: نقشی در نصب تابلوهای هشدار دهنده نداریم
رئیس پلیس راهور قم نیز در مورد عدم نصب علامت های هشداردهنده ترافیکی در حاشیه احداث تقاطع غیرهم سطح پردیسان گفت: اجرای تمهیدهای لازم برای تسهیل در عبور و مرور و نصب تابلوهای هشدار دهنده ترافیکی بر عهده پیمانکار طرح است.

سرهنگ کرم الله حسینی بیان داشت: پلیس تنها نقش اعمال قانون را دارد و نمی تواند به صورت مستقیم در بحث اجرایی یا نظارتی در مورد طرح های در دست اجرای شهری وارد شود و این کار وظیفه سازمان ترافیک شهرداری قم و سایر عوامل زیربط در شهرداری است.

شهردار منطقه هشت قم نیز بیان داشت: برای احداث تقاطع غیر هم سطح پردیسان یک لوپ از سمت قم به سمت این شهرک نیاز است و مسیر لوپ هم چنین عرشه ای که روی پل می خورد تملک شده و آزاد است و با توجه به این که پیمانکار اکنون روی ستون وسط بلوار الغدیر کار می کند شاهد کندی اجرای طرح هستیم.

سید عبدالله سلیمانی صرمی با اشاره به روند تملک ملک های مورد نیاز برای تقاطع بیان داشت: مسیر لوپ ورودی به پردیسان در تقاطع آزاد است و مقداری از تملک باند کندرو باقی مانده که برای تملک آن ها در حال مذاکره با مالکان هستیم.

وی بیان داشت: با توجه به این که تعداد مالکان زیاد است و بخشی از ملک ها نیز در دست ورثه افتاده است راضی کردن صاحبان آن ها مشکل است ولی پیشنهاد جدیدی به آن ها داده ایم و امیدواریم کار تملک زودتر انجام شود.

وی در مورد وضعیت حل معضل ترافیکی بوجود آمده به دلیل اجرای ستون های پل در میانه بلوار الغدیر گفت: پیمانکار اخیرا در مسیر پردیسان به سمت قم باند جدیدی به جای باند اشغال شده احداث کرده است و در مسیر قم به سمت پردیسان نیز دو باند کار می کند.

شهردار منطقه هشت قم ادامه داد: به پیمانکار تاکنون تذکرهایی را داده ایم که مساله های ترافیکی را رعایت کند هم چنین خاک ها پس از حفاری برای ستون ها بلافاصله جمع آوری شود.

وی در مورد وضعیت تابلوهای هشدار دهنده نیز گفت: در این مورد چندین بار به پیمانکار تذکر داده ایم ولی باید در نظر داشت که کارفرمای ایجاد تقاطع، اداره کل راه و شهرسازی به عنوان متولی راه است و این اداره کل نیز باید تذکرهای لازم را به پیمانکار بدهد.

احداث تقاطع غیر هسمطح پردیسان می تواند بخشی از مشکل های منطقه پردیسان و بار ترافیکی موجود در این منطقه را کم کند اما احداث این طرح تا چه زمانی می خواهد به درازا بکشد؟ شهروندانی که می خواهند از کنار این طرح عبور کنند با مشکل های زیادی مواجه شده اند.

مسئولان هرچه زوتر برای این مشکل تصمیمی بگیرند تا شهروندان بیش از این دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcfxxdm.w6dj1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما