چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : 34157
منبع : قم فردا

تملک همچنان سد راه پیشرفت پروژه شهید کاظمی

قم نيوز : قم نگار: اگر تعداد ۸ یا ۹ پلاک باقی‌مانده فعلی نیز تملک شود کار عمرانی پروژه آغاز می‌شود"این جدیدترین اظهار نظر سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در خصوص پروژه شهید کاظمی است که ماه ها از شروع به کار آن می گذرد.
تملک همچنان سد راه پیشرفت پروژه شهید کاظمی
به گزارش قم نگار، خیابان‌های مرکز شهر دیگر کشش این همه حجم ترافیک و تراکم تردد را ندارد لذا بازگشایی، احداث و تعریض معابر و شوارع در هسته مرکزی شهر بیش از پیش احساس می‌شود.

یکی از این خیابان‌ها که باهدف روان‌سازی تردد، حل مشکلات و معضلات ترافیکی و تأمین پارکینگ در هسته مرکزی شهر و محور خیابان شهدا در حال اجراست و از سال ۸۰ کارهای مطالعاتی و استارت آن زده‌شده است، پروژه شهید کاظمی است.

این پروژه با مساحت ۲۷ هزار و ۵۴۶ مترمربع جزء طرح‌های اساسی استان قم در این چند سال بوده است طرحی که در زمان تملک‌ها به علت موقعیت تجاری و گران‌قیمت منطقه با مشکلات فراوانی همراه بود.

جهانبخش نجف زاده شهردار وقت منطقه هفت قم در بهمن‌ماه سال گذشته از تملک ۹۷ درصدی ۱۶۷ پلاک موجود در مسیر پروژه خبر داده بود و بابیان اینکه این طرح هیچ‌گونه مشکلی در مباحث مالی ندارد این امیدواری را در بین مردم ایجاد کرده بود که این پروژه بعد از تملک‌ها با سرعت فراوان به ثمر بنشیند.

این در حالی است که پروژه شهید کاظمی به علت مشارکت بخش خصوصی به صورت آورده ۷۰ درصدی شهرداری و ۳۰ درصدی شهرداری قم در حال انجام بود و در سال گذشته با سرعت بالایی در حال پیگیری بود که به‌یک‌باره و بعد از سروصداهای زیادی که در تملک‌ها انجام شد، تقریباً پروژه با حصارکشی که در اطراف آن صورت گرفت به کما رفت.

در همان زمان دلبری شهردار وقت قم با ابراز گله‌مندی از زیان‌های طولانی شدن تملک‌های این پروژه و صرف زمان بیشتر برای آن را مشکلی برای شهر و مجموعه استان دانسته بود.


از سوی دیگر حجت‌الاسلام صالحی منش استاندار سابق نیز با اولتیماتوم دادن به مالکین املاک در مسیر از آن‌ها خواسته بود هر چه سریع‌تر با شهرداری به توافق برسند وگرنه ماده ۹ اعمال خواهد شد و پروژه در هیچ شرایطی متوقف نمی‌شود

مرتضی سقائیان نژاد شهردار فعلی قم نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: یکی از مواردی که درباره این پروژه در حال بررسی است مطالعه قرارداد اولیه آن و الزام به تعهداتی است که در آن لحاظ شده است و این تعهدات بیشتر از سمت پیمانکار خواهد بود.
وی بابیان اینکه اگر قرار است این پروژه احداث و ادامه پیدا کند باید جوانب بودجه‌ای آن از طرف مشارکت‌کننده سنجیده شود، تأکید داشت: پروژه شهید کاظمی در نقطه حساسی قرار دارد و تاکنون مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است لذا باید سریعاً این پروژه به سرانجام برسد.
شهردار قم به خروجی نتایج کمیته بررسی این پروژه اشاره کرد و گفت: فعلاً توسط کمیته‌ای در حال بررسی این پروژه هستیم و باید همه در جهت سرعت بخشیدن پروژه و رعایت قوانین و مقررات از نظر حق مردم بر شهرداری کوشا باشیم.

نعمت‌الله عواطف رستمی عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در این باره اظهار داشت: بانک مرکزی به علت ایراداتی که به برخی از بانک‌ها و مؤسسات داشت، شرکت ثامن‌الائمه که پشتیبان این پروژه بود را با مشکل مجوز روبرو کرد و درنتیجه ادامه همکاری با آن میسر نشد.

وی ادامه داد: بعدازآن موسسه کوثر کار مشارکت را ادامه داد که به علت افزایش قیمت‌ها و رکود جاری مشکلاتی نیز برای این موسسه پیش آمد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم به آماده شدن این پروژه برای گودبرداری اشاره کرد و افزود: اگر ۸ پلاک باقی‌مانده فعلی نیز تملک شود کار عمرانی پروژه آغاز می‌شود و در حال حاضر مهم‌ترین بحث در مورد این پروژه ارتفاع یا خط آسمان است که در حال بررسی است.

وی افزایش املاک در حاشیه را از دیگر مشکلات این طرح ذکر کرد و بیان داشت: قرار بود تملک‌ها مانند نقشه انجام شود که تعدادی ملک در حاشیه بیش از پیش‌بینی‌های قبلی بود که باید تملک صورت می‌گرفت که همین امر باعث کندی پیشرفت پروژه شد.

عواطف رستمی بزرگ‌ترین مشکل این طرح را تملک و افزایش قیمت‌ها دانست و در ادامه گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل بحث مالی و عدم نقدینگی است چراکه قیمت‌ها افزایش پیداکرده و رکود سنگینی هم در حال حاضر وجود دارد.

وی تصریح کرد: رقم اولیه این پروژه ۱۸۰ میلیاردی بوده است که به علت نوسانات این رقم از پیش‌بینی اولیه افزایش پیداکرده است.

عضو شورای اسلامی شهر قم در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد تملک‌های این پروژه انجام‌شده است و اگر مابقی مالکین هم با شهرداری به توافق برسند، کلنگ فاز اول آن در آینده‌ای نزدیک زده خواهد شد.

درنهایت این پروژه این روزها حال و هوای شادابی ندارد و به‌نوعی رهاشده است؛ البته مشکلات مالی شهرداری در ماه‌های گذشته خود دلیلی برای توقف این پروژه شده است اما این پروژه که با مشارکت سرمایه‌گذاران قرار است انجام شود به نظر می‌رسد نباید درگیر این مسائل باشد و مشکل از جای دیگری آب می‌خورد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcjavet.uqexizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما