پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : 34180
منبع : خبرگزاری فارس

ضرورت توجه به اشتغال زندانیان / تابش نور امید در دل‌هایی پر از تاریکی

قم نيوز : قم نگار: ایجاد اشتغال برای زندانیان می‌تواند نقشی موثر در آسایش و افزایش امنیت محیط زندان و علاوه بر آن تاثیری مطلوب بر سلامت روحی و روانی زندانیان داشته باشد.
ضرورت توجه به اشتغال زندانیان / تابش نور امید در دل‌هایی پر از تاریکی
به گزارش قم نگار، بر همگان روشن است که یکی از مهم‌ترین علل گرایش افراد به‌سوی جرائم عدم اشتغال و مشکلات مالی است بنابراین ایجاد اشتغال به شکلی مؤثر می‌تواند از ارتکاب به جرائم جلوگیری کند.

قاطعانه می‌توان گفت که ایجاد اشتغال برای زندانیان می‌تواند نقشی مؤثر در آسایش و افزایش امنیت محیط زندان و علاوه بر آن تأثیری مطلوب بر سلامت روحی و روانی زندانیان داشته باشد.

بر این اساس تدوین‌کنندگان قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۶۱، ماهیت حقوقی کار زندانیان را نوعی حق زندانی دانسته و در ماده ۳۷ این قانون اشتغال به کار زندانیان را موکول به درخواست زندانی و یا اجازه دادگاه صادرکننده حکم محکومیت به حبس، بلااشکال اعلام کرده‌اند که در مورد مرتکبین جرائم عادی ممکن است با رعایت شرایطی محبوسان در بدو ورود به زندان به کار در مؤسسات صنعتی و کشاورزی گمارده شوند؛ یعنی با درخواست و با رضایت زندان و در صورتی که زندانی مجرم حرفه‌ای نبوده و فاقد حالت خطرناک باشد این اقدام صورت می‌گیرد.

از طرف دیگر به‌موجب تبصره سه ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی ترتیب رسیدگی و نحوه احراز شرایط اشتغال به کار زندانیان در مورد محکومین عادی و همچنین اشتغال به کار محکومین دادگاه‌های نظامی و محکومین به جرائم سیاسی و نیز کیفیت پرداخت اجرت و طریقه محافظت و مراقبت از محبوسان مشغول به کار مطابق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد شورای عالی قضایی و تصویب وزرای دفاع و کشور و دادگستری جمهوری اسلامی به تصویب برسد.

به‌منظور اجرای این مصوبه، آیین‌نامه امور زندان‌ها در تاریخ ۱۴ تیرماه سال ۶۸ تصویب شد که ماده ۱۴۴ آن با عنوان اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان مطرح شده است.

طبق این اصل امروزه توجه به اشتغال زندانیان بیش از گذشته مورد تأکید قرار گرفته است و تلاش می‌شود که از طریق حرفه‌آموزی به این افراد آنها را به آغوش جامعه و خانواده‌هایشان بازگرداند. در واقع دورانی که زندانی در زندان سپری می‌کند بهترین فرصت برای آموزش او متناسب با استعداد و توانایی وی است. همچنین فرصتی است که فرد می‌تواند نیازهای خانواده خود را تأمین کند و علاوه بر تأمین معاش خانواده بهره‌ای اقتصادی نیز برای سازمان زندان مهیا می‌کند.

متأسفانه در شهر قم ۴۱ درصد زندانیان دچار اعتیاد به مواد مخدر و ۲۴ درصد نیز مرتکب جرائم سرقتی هستند که مسئولین درصدد برآمدند تا برای کاهش این نوع بزهکاری‌ها برنامه‌ریزی کنند که نتیجه برنامه‌ریزی‌ها تأمین امکانات لازم برای فراهم ساختن اشتغال زندانیان بود.

در پی ایجاد اشتغال طی چند ماه گذشته تلاش‌هایی از سوی مسئولان در قم صورت گرفت تا محصولات تولیدی زندانی‌ها جایی برای فروش پیدا کند از این رو در جنب دادسرا فروشگاهی برای عرضه محصولات تولیدی زندانیان برپا شد و همچنین بسیاری از محصولات تولیدی آنها در نمایشگاه‌های فصلی به فروش می‌رسد.

طبق گفته مسئولان در زندان‌های استان قم ۱۹ رشته فنی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود و هر سال تعداد افراد شرکت‌کننده در این دوره‌ها حدود ۱۶۰۰ نفر است که بعد از پایان دوره آموزشی نیز گواهی کسب مهارت به آنها اعطا می‌شود.

قابل ذکر است که زندان‌های قم نیز در راستای از بین بردن بی‌سوادی حرکت کرده و افراد بی‌سواد زیر ۶۰ سال زیرپوشش سوادآموزی قرار می‌گیرند. علاوه بر این قابل ذکر است که در زندان‌های قم حدود ۳۰ روحانی به ارائه خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی می‌پردازند که بسیار جای تحسین است.

عیسی رضایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم نیز در خصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زندان‌های قم به خبرنگار فارس گفت: شایسته است برگزاری کلاس‌های آموزش صنایع‌دستی با توجه و طبق نیاز افراد انجام گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم با اشاره به اینکه در راستای برگزاری دوره‌های آموزشی مددجویان نیازسنجی صورت می‌گیرد افزود: با توجه به علایق و سلایق زندانیان و همچنین جنسیت آنان دوره‌های مختلفی برگزار می‌شود.

رضایی یکی از برنامه‌های این اداره را ایجاد بازارچه صنایع‌دستی عنوان کرد و گفت: با ایجاد این نمایشگاه می‌توان غرفه‌هایی برای فروش محصولات تولیدی زندانیان اختصاص داد.

وی با اشاره به اینکه استان قم استانی زائرپذیر است و به‌عنوان ام‌القرای جهان اسلام شناخته می‌شود، ادامه داد: لازم است محصولات تولیدی توسط زندانیان متناسب با نیاز زائران و مسافران باشد تا افراد بتوانند از آنها به‌عنوان سوغات استفاده کنند.

رضایی برند شدن و حضور در بازارهای جهانی را نیز از اهداف این اداره عنوان کرد و گفت: رسیدن به این هدف منوط به برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در سایر کشورها است.

وی حمایت بخش خصوصی را در رسیدن به این جایگاه مؤثر دانست و ادامه داد: این اداره کل در تلاش است تا با ‎ برگزاری دوره‌های آموزشی و اشتغال‌زایی فرصت‌هایی برای بازپروری زندانیان و بازگشت آنها به زندگی سالم اجتماعی ایجاد کنند.

علاوه بر آنچه بیان شد لازم است بدانیم که کمک به اصلاح و بازپروری زندانیان نه‌تنها به توسعه اقتصاد و رشد اجتماعی جامعه و مهم‌تر از همه اعتلای جایگاه خانواده‌ها کمک می‌کند بلکه این امر وظیفه‌ای شرعی و عمل به آن بسیار مقدس است.

در این خصوص حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله محمدی مدرس و کارشناس آسیب‌های اجتماعی اصلاح و آموزش زندانیان را نوعی عمل به فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر خواند و گفت: اصلاح یک شخص اصلاح یک جامعه است و اقدامات سازمان زندان‌ها برای اصلاح زندانیان بسیار شایسته و ارزنده است.

وی با بیان اینکه رشد و تعالی جامعه در گروی اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر در میان تمام اقشار است، ادامه داد: جای بسی امید است که با تلاش‌های سازمان زندان‌ها و مسئولین خدوم بسیاری از افراد زندانی اصلاح شده و بازگشت این مددجویان به زندان کاهش یافته است که مایه خرسندی است.

وی با اشاره به اینکه تلاش مسئولین زندان‌ها فراهم‌سازی بستر برای بازگشت و حضور سالم و باسعادت زندانیان به جامعه است، گفت: لازم است دیگر افراد جامعه نیز با رفتاری صحیح و بامحبت با مددجویان برخورد داشته باشند تا بار دیگر زمینه بروز جرم برای آنها ایجاد نشود.

این کارشناس برگزاری کلاس‌های قرآنی در زندان‌ها را نیز بسیار مفید دانست و گفت:‌ برگزاری این کلاس‌ها سبب آرامش زندانیان می‌شود و بر تربیت و اصلاح آنها کمک می‌کند.

وی همچنین برگزاری کلاس‌ها و گفتمان‌های دینی، کلاس‌های احکام و برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی و علمی و... را در بازپروری زندانیان مهم ذکر کرد.

بر این اساس باید گفت که ایجاد اشتغال و برگزاری کلاس‌های آموزشی و همچنین کلاس‌های دینی و عقیدتی می‌تواند تا حدود زیادی مسیر زندانیان را تغییر دهد و آنها را به مسیری جدید رهنمون سازد تا بتوانند زندگی خود را از نو بسازند.

«م.کریمی» که در آستانه آزادی از بند است و روزهای پایانی دوران محکومیتش را سپری می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های فنی و حرفه‌ای در زندان بسیار مفید است گفت: از زمان آغاز به کار در رشته دلخواهم نه‌تنها بر بسیاری از مشکلات مالی خود و خانواده دم فائق آمدم بلکه امید من به زندگی پس از آزادی‌ام بیشتر شد.

وی ادامه داد: مهروموم‌ها من به دلیل عدم بیکاری و مصرف مواد مخدر زندگی خود و خانواده‌ام را تباه کردن اما اکنون با حضور در این کلا‌س‌ها به آینده و سامان دادن به زندگی‌ام امیدوار شده‌ایم.

کریمی خواهان توجه هرچه بیشتر مسئولان و فراهم‌سازی امکانات توسط آنها شد و گفت: از آنجایی که تعداد زیادی از زندانیان را جوانان تشکیل می‌دهند برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌تواند راهی روشن در مسیر زندگی این افراد قرار دهد.

توجه و فراهم ساختن امکانات برای اصلاح و آموزش زندانیان وظیفه اصلی نهادهای مسئول است و باید با کمک همه‌جانبه مسئولان زندان‌ها و سایر نهادهای فرهنگی و اجتماعی امکان بازگشت این قشر از افراد را به دامان پاک جامعه فراهم ساخت و با آغوش باز از آنها استقبال کرد و بدین‌صورت مانع بازگشتشان به انجام بزهکاری‌های گذشته شد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcfxydm.w6djcagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما