يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : 34274
قم نگار گزارش می‌دهد

هوشمندی، آرمانی دور از دستان شهر قم

قم نيوز : قم نگار: در حالی مسئولان شهرداری از پیشروی به سوی تحقق شهر هوشمند سخن می گویند که هنوز باید ساعت ها وقت خود را صرف بروکراسی های بی دلیل اداری کنند.
هوشمندی، آرمانی دور از دستان شهر قم
به گزارش قم نگار، گوشی‌های هوشمند، لب تاب‌ها، سنسورهای الکترونیکی، همه و همه این روزها به خدمت آمده‌اند تا مایه آسایش و راحتی انسان را رقم بزنند، ابزارهایی که البته در بسیاری از موارد به علت استفاده نا به جای انسان نه تنها عامل آسایش نبوده است بلکه آن را سلب می‌کند.

ما همزمان شده‌ایم با عصری که در هر ثانیه از روز تکنولوژی سیر سعودی خود را با سرعتی بیش از پیش ادامه می‌دهد و انسان برای عقب نماندن از قافله دنیا و برای اینکه تکنولوژی عنانش را به دست بگیرد باید خود را به سرعت علم و تکتولوژی رسانده و بتواند افسار آن را در دست بگیرد.

در این میان برای رساندن انسان به سرعت ماورایی تکنولوژی مفاهیمی همچون شهر هوشمند مطرح شده است؛ به این معنا که شهر و لوازم و ابزارهای آم همگی به سمت الکترونیکی شدن و هوشمند شدن پیش می‌روند و از مدیریت انسانی به مدیریت ماشینی تغییر یابد.

شهرها برای رشد و شکوفایی خود به یک سرمایه فکری نیاز دارند و در این میان در عصر حاضر و با توجه به پیشرفت‌های برق آسا برخی از شهرها در هر زمینه‌ای از تکنولوژی این نیازبه سرمایه فکری بیش از پیش احساس می‌شود و در این بین مفهوم شهر هوشمند به عنوان ابزاری راهبردی در روند تولید شهری امروزه مطرح شده است.

۶ معیار محقق نشده شهر هوشمند
هر هوشمند در دنیای معاصر به شهری گفته می‌شود که داری شش معیار اصلی زندگی هوشمند جدید یعنی اقتصاد هوشمند، جابجایی یا حمل نقل هوشمند، محیط هوشمند، مردم هوشمند، زندگی هوشمند و حکمرانی هوشمند باشد.

قم نیز از جمله کلان شهرهایی است که با وجود جمعیت بیش از یک میلیون نفر نیاز به حرکت به سوی تحقق شهر هوشمند را احساس می‌کند، نیازی که در به نظر می‌رسد قم و سایر شهرهای کشور در ابتدای راه آن مانده‌اند و راه بسیار طولانی برای اتمام آن در پیش دارند، شاید بتوان گفت یکی از کوچک‌ترین و ابتدایی‌ترین مقوله‌های تحقق شهرهوشمند بهره مندی از اینترنت پرسرعت در همه اماکن عمومی شهر از جمله پارک‌ها، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس و بسیاری از اماکن دیگر است به نحوی که شهروند می‌تواند در حین عزیمت به محلی و یا در حین تفریح همراه با خانواده بسیاری از کارهای اداری خود را انجام دهد؛ امری که در ایران و قم از رستوران‌ها آغاز شده است و امید است که این امکان روز به روز گسترش یابد.

اقدام در راستای تحقق شهر هوشمند، وعده شهرداری قم
حالا با روی کار آمدن تیم جدید شهرداری قم تاکید بر پیشروی به سوی شهر هوشمند از سوی مسئولان شهری مورد توجه قرار گرفته است؛ علی ملک‌لی سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم در رابطه با به اقدامات صورت گرفته برای تحقق شهر هوشمند اظهارداشت: شهر هوشمند از مدت‌ها پیش در دستور کار خدمات شهری قرار گرفته است، شهرداری یکی از ارگان‌های مهمی است که می‌تواند برای رسیدن به شهر هوشمند نقش مهمی را ایفا کند.

سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با بیان اینکه توسعه امور حمل‌ونقل، محیط‌زیست و بهداشت از مؤلفه‌های شهر هوشمند است، افزود: بستر این کار موضوع دیتا سنتر، ارتباطات مهم و فیبر نوری است که بین نقاط مختلف در حال انجام است.

وی با بیان اینکه موازی با پروژه‌های دیتا سنتر و بخش‌های ارتباطی، بخش تهیه و تولید سرویس‌ها برای ارائه به شهرداری و شهروندان در دستور است، عنوان کرد: خدماتی در این مرکز ارائه می‌شود تا شهروندان نیازی به حضور فیزیکی در شهرداری نداشته باشند.

وعده‌هایی که در صورت محقق شدن آن گام بلندی در تأمین آسایش و راحتی مردم و رسیدن به رفاهی که در توسعه شهر هوشمند مد نظر است، برداشته می‌شود، شهری که در آم شهروندان می‌توانند از درون آپارتمان خود کارهای اداری را انجام داده و درگیر بروکراسی‌های طاقت فرسای اداری امروزی نمی‌شود.

خدمات در بستر موبایل و اینترنت لازمه شهر هوشمند
از مهم‌ترین اهداف تحقق شهر هوشمند ارائه خدمات در بستر تلفن همراه است، چیزی که به نظر می‌رسد از چند سال گذشته با راه افتادن موبایل بانک‌ها سیر لاک پشتی خودرا آغاز کرده است و در گسترش آن به سایر حوزه‌ها یک گپ طولانی مدت ایجاد شده است از طرف دیگر خدمات اینترنتی یکی دیگر از مؤلفه‌های شهر هوشمند است که تا حدودی در قم نیز توسعه یافته است؛ ملک لی در این زمنیه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکنون تمام سرویس‌ها و اکثر ارگان‌هایی که خدمات ارائه می‌کنند با تلفن همراه این کار را انجام می‌دهند، بنابراین خدماتی نیز در این زمینه تعریف شده است که مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم، بر گسترش و توسعه هر بیشتر آن تاکید دارد.

اتوماسیون اداری هم یکی دیگر از مؤلفه‌های شهر هوشمند است باید فراگیر شود و با این توسعه دیگر از آن نامه نگاری‌های پی در پی اداری خبری نبوده و کارمندان می‌توانند در اتاق خود کارهای اداری را با بیشترین سرعت به پیش ببرند، همین امر باعث می‌شود هزینه‌ی کمتری هم صرف فعالیت‌های شود، ‌سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم در این زمینه می‌افزاید: اکنون شهروندان باید نامه‌ها را بین شهرداری و دیگر ادارات به‌صورت دستی ببرند و استعلام‌ بگیرند، ولی قرار است استعلاماتی که بین شهرداری و دیگر ادارات است، به‌صورت الکترونیکی و سریع انجام شود و شهروند در این زمینه رفت و آمدی در داخل شهر نداشته باشد.

ملک لی در حالی از الکترونیکی و هوشمندی بروکراسی اداره سخن می گوید که امروز وقت گیر بودن مناسبت های اداری بدون دلیل وقت زیادی از مردم را به خود اختصاص داده است و نارضایتی آن ها رقم زده است؛آنچه در این بین مسلم است این است که با گسترش و توسعه شهر هوشمند میزان زیادی از هزینه‌های شهر کم خواهد شد، صرفه جویی چشم گیر در مصرف انرژی همچون برق با استفاده از سنسورهای هوشمند را می‌توان تنها یکی از این مزیت‌های توسعه شهر هوشمند دانست، از طرف دیگر صرفه جویی در زمان هم یکی دیگر از مزیت‌های تحقق شهر هوشمند است، شهری که هنوز ما در اولین کوچه از آن مانده‌ایم و هنوز راهی دراز برای تحقق آن در پیش رو داریم که نیاز به تخصیص بودجه متناسب و همچنین همت مسئولان ذی ربط دارد.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcjx8et.uqexazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما