يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : 34286
منبع : خبرگزاری مهر
کمبودهای قم در عرصه کتاب‌خوانی؛

استان فرهنگی کشور کتابخانه مرکزی ندارد

قم نيوز : قم نگار: استان قم به عنوان فرهنگی‌ترین استان کشور کمبودهای بسیاری در عرصه زیرساخت‌های مرتبط با ترویج کتاب‌خوانی دارد که نداشتن یک کتابخانه مرکزی از جمله این کمبودها است.
استان فرهنگی کشور کتابخانه مرکزی ندارد
به گزارش قم نگار، مردم قم و زائرانی که هر روز مسیر خیابان امام خمینی(ره) تا حرم حضرت معصومه(س) را طی می‌کنند، چشمشان آشنا به محوطه خالی انبار نفت قدیم است که بعد از مدت‌ها چند ماهی است کارگران دوباره مشغول به کار شده‌اند و در حال ساخت بنایی هستند.

این پروژه در گذشته قرار بود کتابخانه مرکزی قم با ۱۰ هزار متر زیربنا باشد و سه منطقه پرجمعیت امام، خاک‌فرج و نیروگاه را تحت پوشش قرار داده و نقش یک کتابخانه مرکزی برای کل استان قم ایفا کند اما بی‌پولی که این روزها اژدهایی شده و بسیاری از آرزوهایمان را بلعیده، به پروژه نماد فرهنگ استان قم هم رحم نکرد و با تغییر طرح کتابخانه مرکزی به کتابخانه استاندارد، فرهنگی‌ترین استان کشور را بدون یک کتابخانه مرکزی رها کرد...

حجت‌الاسلام امیرعطاالله جباری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم در گفتگو با مهر می‌گوید کتابخانه مرکزی قم قرار بود از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به قم احداث شود و کار ساختش را هم اداره کل ارشاد اسلامی استان قم پیگیری می‌کند منتهی مشکلات مالی موجب شد این کار ساخت این کتابخانه به صورت یک کتابخانه استاندارد پیگیری شود.

وی نداشتن یک کتابخانه مرکزی، با وجود وعده وعیدهای گذشته مسئولان را برای استان قم یک ضعف می‌داند. آن هم در شهری که بیشترین کتابخانه را در کشور دارد اما از کمبود کتابخانه‌های عمومی رنج می‌برد. با این حال به نظر می‌رسد اگر این کتابخانه به صورت استاندارد ساخته و در اختیار مردم قرار بگیرد بهتر است تا سال‌ها بلاتکلیف بماند.

البته کمبودهای قم در عرصه کتاب‌خوانی تنها به نبود کتابخانه مرکزی محدود نمی‌شود. استان قم ۲۳ کتابخانه نهادی و ۲۹ کتابخانه مشارکتی دارد که در مجموع از نظر سرانه فضای کتابخانه‌ای نه تنها با استاندارد یعنی ۴ متر مربع به ازای هر نفر فاصله زیادی دارد بلکه نسبت به بسیاری از استان‌ها در جایگاه پایین‌تری قرار دارد.

شاید یکی از دلایل، وجود و تعدد کتابخانه‌های تخصصی در استان است که مسئولان فرهنگی را از توجه به ایجاد فضاهایی برای عموم مردم غافل کرده باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم درباره پروژه‌های نیمه تمامی که این نهاد در قم دنبال می‌کند، افزود: کتابخانه شهدای نوبهار در منطقه نوبهار یکی از این کتابخانه‌ها است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تحول خوبی به عنوان یک پایگاه فرهنگی در این منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی حرف و حدیث‌ها درباره تعطیلی کتابخانه علامه امینی در شهرک فاطمیه را هم تکذیب کرد و گفت: این کتابخانه در یک منطقه کم برخوردار اردیبهشت گذشته به بهره‌برداری رسید و با وجود اینکه مشکلات بسیاری برای اداره آن داشتیم نگذاشتیم تعطیل شود.

حجت‌الاسلام جباری به نقش کتابخانه‌ها در مناطق محروم اشاره کرد و افزود: این کتابخانه‌ها فقط کتابخانه نمی‌مانند بلکه انواع فعالیت‌های فرهنگی در آن‌ها شکل می‌گیرد در کتابخانه علامه امینی هم تلاش کردیم ضعف‌های امکانات فرهنگی در این منطقه را جبران کنیم. از جمله اینکه یک بخش کودک و نوجوان بسیار قوی در این کتابخانه راه‌اندازی شده که عملکرد موفقی هم دارد.

۱۰ روستای قم کتابخانه روستایی دارند

وی با اشاره به محرومیت‌های فرهنگی بخش‌های قم اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ روستای قم کتابخانه روستایی دارند و قرار است در روستاهای پستکان، قمرود و ورجان هم به زودی راه‌اندازی شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم با اشاره به مشکلات مالی این نهاد ابراز کرد: ما به روستاها اعلام کرده‌ایم که در صورتی که اهالی بتوانند ساختمانی در اختیار ما قرار دهند، ما آمادگی احداث کتابخانه روستایی را داریم.

شهرداری‌ها آن‌گونه که باید به تأمین منابع مالی کتابخانه‌ها توجه نمی‌کنند و تمام شهرها با این مشکل مواجه هستند

نهاد کتابخانه‌ها یک نهاد غیر دولتی است که هر چند از حمایت‌های دولت بهره می‌برد اما بیشترین اتکا را به پرداخت نیم درصد سهم درآمد از سوی شهرداری دارد. در شهر قم هم مانند دیگر شهرها توسعه و حمایت از کتابخانه‌ها بدون پرداخت این نیم درصد که در قانون آمده، ممکن نیست.

حجت‌الاسلام جباری درباره همکاری شهرداری قم با اداره کل کتابخانه‌ها در این زمینه می‌گوید: نه تنها قم بلکه تمام شهرها با این مشکل مواجه هستند و شهرداری‌ها آن‌گونه که باید به تأمین منابع مالی کتابخانه‌ها توجه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: طبق قانون دولت می‌تواند در صورت عدم پرداخت این نیم درصد از سوی شهرداری‌ها، این سهم را از حساب آن‌ها برداشت کند اما ما در قم تمایل نداریم به این مراحل برسیم و تلاش ما این است که موضوعات در سایه همدلی و تعامل حل شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم با اشاره به اینکه سرانه مطالعه در استان ما مطلوب نیست و همه باید برای رفع این مشکل اقدام کنند، گفت: هر چند آمار دقیقی از سرانه مطالعه در دست نداریم اما همین که رگفته می‌شود مردم ما مردمی کتاب نخوان هستند، برای ما کافی است که بدانیم اوضاع در این عرصه مطلوب نیست.

وی با اشاره به اینکه باید برای فرهنگ هزینه کرد، افزود: این هزینه را باید به حساب سرمایه‌گذاری‌هایی گذاشت که در آینده نتیجه‌اش را خواهیم دید.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcceiq1.2bq048laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما