سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : 34366

تلگرام جلسه فردای کمیته فیلترینگ را هم تعطیل می‌کند؟

قم نيوز : قم نگار: پیش‌بینی می‌شود جلسه روز آینده کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مانند دو هفته گذشته به دلیل بررسی فیلترینگ تلگرام تشکیل نشده و اعضای مخالف فیلتر شدن این شبکه‌ پیام‌رسان باز هم جلسه را تحریم کنند در این صورت آیا موضوع از دستور کار خارج می‌شود؟
تلگرام جلسه فردای کمیته فیلترینگ را هم تعطیل می‌کند؟
به گزارش قم نگار، رواج کانال‌ها و ربات‌های غیراخلاقی تلگرام که محتوای مستهجن را از دریچه موبایل به خورد کاربران می‌دهد، چندی است باعث شده تا احتمال فیلترینگ این شبکه پیام‌رسان در دستور کار کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قرار گیرد.

نکته قابل تأمل دیگری که نظر بسیاری از مسئولان این حوزه را به خود جلب کرد این بود که در اثر قطع لینک ارتباطی (فیبرنوری) ایران به ترکیه و ایجاد اختلال در بخشی از ارتباطات مربوط به غرب کشور، مدیر تلگرام صریحا دست به انتشار بیانیه‌ای زد و در آن گفت که مسئولان ایران به تلگرام درخواستی داده‌اند تا امکان شنود کاربران فراهم شود.

این اظهارات بی‌مهابا باعث شد تا تلگرام بیش از پیش در دید مسئولان حوزه پایش فضای مجازی جلوه گر شود؛ هر چند که با گذشت چند روز محمود واعظی --وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- به تبیین اظهارات مدیر تلگرام پرداخت و گفت که ما از طریق وزارت ارتباطات درخواست کرده بودیم تا کانال‌های غیراخلاقی و محتوای مستهجن از این شبکه برداشته و محدود شود.

وی عنوان کرد که ما به هیچ عنوان دنبال نقض حریم خصوصی کاربران نیستیم و این رویکرد از ابتدای کار دولت یازدهم مدنظر بوده است؛ تاکنون نیز هیچ شبکه‌ای که محتوای غیر اخلاقی و مستهجن نداشته، فیلتر نشده است.

پاول دوروف -مدیر تلگرام- بعد از اظهارات محمود واعظی سریعا تغییر موضع داد و در بیانیه‌ای جدید گفت: درخواست‌هایی که به نام ایران دریافت کرده‌ایم، جعلی بوده و از طرف مقامات عالی رتبه ایران نبوده است.

وی در حالیکه گفت دولتمردان ایرانی قول داده‌اند تلگرام را در حال حاضر مسدود نکنند، یادآور شد: اظهارات وزیر ارتباطات ایران مبنی بر اینکه دولت در پی فیلترینگ تلگرام نیست را نمی‌توان تضمینی تلقی کرد که در آینده هم برای این پیام‌رسان اینترنتی مشکلی پیش نیاید.

بعد از این جریانات پای وزارت ارتباطات بار دیگر به موضوع تلگرام باز شد و مدیر کل روابط عمومی آن بعد از تأیید مسدود‌سازی کانال‌های غیراخلاقی توسط این پیام‌رسان گفت: شرکت مذکور اعلام کرده که خطوط قرمز را می‌پذیرد و صفحات غیراخلاقی را از دسترس خارج و مسدود می‌کند.

با این حال علی‌رغم در دستور کار بودن فیلترینگ تلگرام، جلسه دو هفته گذشته کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برگزار نشد و از قضا کسانی در جلسه آن روز شرکت نکردند که مخالف فیتر شدن تلگرام بودند.

درخواست‌هایی که به نام ایران دریافت کرده جعلی بوده و از طرف مقام‌های عالیرتبه ایران نبوده است.

بنیانگذار روسی تلگرام همچنین ادعا کرده بود که دولتمردان ایرانی قول داده‌اند تلگرام را در حال حاضر مسدود نکنند.
البته دوروف در عین حال تأکید کرده که امکان پذیر بودن دسترسی به تلگرام و اظهارات وزیر ارتباطات ایران که دولت در پی فیلترینگ تلگرام نیست را نمی توان تضمینی تلقی کرد که در آینده هم برای این پیام رسان اینترنتی مشکلی پیش نمی آید.

وزارت ارتباطات هم پس از انتشار این مطلب از مسدود‌سازی کانال‌های غیراخلاقی توسط تلگرام خبر داد.
محمدرضا فرنقی‌زاد - مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات - در گفت‌وگویی با ایسنا در این باره اعلام کرد: در قالب این توییت شرکت مذکور اعلام کرده که خطوط قرمز را می‌پذیرد و صفحات غیراخلاقی را از دسترس خارج و مسدود می‌کند.

اضطرار این موضوع به حدی بود که هفته گذشته نیز رسانه‌ها به استقبال تشکیل جلسه کارگروه رفتند اما در نهایت جلسه‌ای که دو هفته پیش به حد نصاب نرسیده بود، هفته گذشته نیز تشکیل نشد.

حال یک روز تا احتمال برگزاری جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فرصت باقی است و احتمال می‌رود همچون دو هفته گذشته باز هم مخالفان فیلترینگ تلگرام در این جلسه حاضر نشوند تا با عدم به حد نصاب نرسیدن، جلسات کاگروه برای بررسی این موضوع تحریم شود.

طبق ماده ۲۲ قانون جرائم رایانه‌ای، وزیر یا نماینده وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، دادگستری، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان صدا‌و‌سیما و فرمانده نیروی انتظامی، یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون قضایی و حقوقی به انتخاب کمیسیون قضایی و حقوقی و تایید مجلس شورای اسلامی اعضای کارگروه (کمیته) را تشکیل می‌دهند.

ریاست کارگروه (کمیته) به عهده دادستان کل کشور خواهد بود.

در تبصره ۱ ماده ۲۲ این قانون آمده که جلسات کارگروه (کمیته) حداقل هر ۱۵ روز یک بار و با حضور ۷ نفر عضو رسمیت می‌یابد و تصمیمات کارگروه (کمیته) با اکثریت نسبی حاضران معتبر خواهد بود.

برخلاف روال برگزاری جلسات این کارگروه باز هم یکی از اعضا احتمال به حد نصاب نرسیدن اعضای آن را داده که با این حساب شاید فیلترینگ تلگرام با تأخیری چشم‌گیر به آذر ماه موکول شود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcb0fbf.rhba0piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما