چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : 34404

مطبوعات محلی و جای خالی عدالت رسانه‌ای

قم نيوز : قم نگار: باید نمایشگاه سالانه رسانه‌ها و مطبوعات محلی هر ساله در یکی از استان‌های کشور برگزار شود تا فضا برای توسعه رسانه‌های استانی به طور واقعی فراهم آید.
مطبوعات محلی و جای خالی عدالت رسانه‌ای
به گزارش قم نگار، مطبوعات چشم بیدار جامعه هستند و در واقع نقشی که مطبوعات در آگاهی و بیداری اذهان و افکار عمومی جامعه بازی می‌کند بر کسی پوشیده نیست؛ نقش رسانه‌ها و در ورای آن مطبوعات انعکاس واقعیت‌های جامعه است، از این رو مطبوعات به شفاف‌سازی امور در جامعه می‌پردازند و نقشی شگرف در اصلاح روند امور مملکتی بازی می‌کنند.

مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت نقش مطبوعات در هدایت فضای فکری جامعه می‌فرمایند: «نویسندگان و گردانندگان مطبوعات، هدایت افکار جامعه و تلاش براى اعتلاء و ارتقاى آن را وظیفه‌ بزرگ خود دانسته، فضاى ذهنى جامعه را با طرح مسائل مهم جهانى و داخلى و افشاى خدعه‌هاى نظام سلطه‌ بین‌‌المللى روشن سازند و امانت و صداقت معلمى دلسوز را، فریضه‌ تخلف‌‌ناپذیر خود شمارند و از طرح موضوعات تفرقه‌‌انگیز یا دلسرد کننده اجتناب ورزند.»

با توجه به این نقش مهم که مطبوعات بر عهده دارند لازم است زمینه رشد و نمو آن برای تمام رسانه‌ها و مراکز مطبوعاتی فراهم شود تا زمینه دستیابی به آرمان‌های مقام معظم رهبری فراهم گردد.

از آنجایی که جمعیت کثیری از جامعه ایرانی در شهرها و استان‌هایی زندگی می‌کنند که می‌توان صدای آن‌ها را از طریق نشریات و رسانه‌های استانی به گوش مسئولان رساند، دغدغه‌ها و دردهایشان را از افق رسانه فریاد زد و گله‌ها و نیازمندی‌هایشان را از دل این نشریات بیرون زد ایجاد بسترهایی برای ارائه دستاوردهای نشریات استانی ضروری است.

باید گفت که نشریات استانی یکی از ارکان اصلی عدالت رسانه‌ای محسوب می‌شود و می‌توان با ایجاد نمایشگاه به صورت مستقیم با مسئولان ارتباط برقرار کرده و همچنین فرصتی برای بهره‌گیری آنها از تجربیات دیگر رسانه‌ها و مطبوعات و برقراری ارتباط با آنها فراهم کرد.

اما به ایجاد این بسترها در جامعه به خوبی توجه نمی‌شود؛ از آنجایی که بیشترین مطبوعات دینی و حوزوی به صورت تخصصی در قم فعال هستند لذا لازم است هر ساله نمایشگاه‌های مطبوعات دینی در قم برگزار شود. استان قم دارای بیش از ۲۰۰ نشریه است و از لحاظ تعداد نشریات دارای مجوز رتبه چهارم را داراست و به دلیل وجود شخصیت‌های مطرح دینی و سیاسی و علمای بزرگ به عنوان قطب تولید خبر کشور محسوب می‌شود که اهمیت توجه به این مسئله را می‌رساند.

مدرس دانشگاه و فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه برای پاسخگویی به نیازهای رسانه‌ای در تمام شئون نیازمند تقویت رسانه‌های استانی هستیم، گفت: توجه صرف به رسانه‌های ملی نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

علی امیری با انتقاد از رویکرد وزارت ارشاد در تخصیص ناعادلانه یارانه مطبوعات اظهار کرد: اگر قرار است کشور روی موج پیشرفت و توسعه در تمام مناطق قرار بگیرد باید از ظرفیت رسانه‌های استانی استفاده کنیم‎.

این کارشناس رسانه با تاکید بر نقش رسانه‌ها در نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها افزود: به دلیل ضعف رسانه‌های استانی این نظارت به طور جامع وجود ندارد.

کارشناس علوم ارتباطات و دیگر فعال رسانه‌ای نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ایجاد نمایشگاه‌های مطبوعاتی در استان‌ها را لازم دانست و گفت: با وجود اهمیت این موضوع اما همچنان بستری برای برگزاری نمایشگاه فراهم نشده است.

حسین محمدی افزود: مطبوعات مطرح ملی همیشه قابل توجه هستند، اما نسبت به نشریات و روزنامه‌های استانی کم‌لطفی بسیار است که باید تجدیدنظر صورت گیرد تا آنها هم جایگاه مناسبی در جامعه داشته باشند.

این کارشناس علوم ارتباطات با اشاره به اینکه نمایشگاه مطبوعات مکانی برای مطرح شدن است، ادامه داد: حضور در نمایشگاه مطبوعات استانی فرصتی مناسب برای نقد و بررسی عملکرد رسانه‌های استانی است و این امر می‌تواند به توسعه و پیشرفت نشریات استانی کمک کند.

محمدی ادامه داد: در صورتی که نمایشگاهی برای نشریات محلی و منطقه‌ای وجود داشته باشد آنها می‌توانند با اصحاب رسانه و مردم ارتباط برقرار کنند که این امر به اعتلای جایگاه‌ آنها کمک کرده و می‌توانند از رسانه‌های موفق الگو بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است مسئولان با دیدی جامع‌تر به نشریات و روزنامه‌های محلی و استانی نگاه کنند و با تخصیص سهمیه و فراهم ساختن زیرساخت‌ها در مسیر تقویت مطبوعات استانی گام بردارند.

یک روزنامه‌نگار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم به نقش رسانه‌های استانی اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه رسانه‌های استان توانایی بیشتری در جلب اعتماد مخاطب دارند و راحت‌تر می‌توانند با افراد ارتباط رودررو داشته باشند در انتشار اخبار از سرعت و صحت بیشتری برخوردارند.

حسین محمدرضایی مطبوعات استانی را نیازمند توجه دانست و اظهار کرد: باید مطبوعات محلی و استانی از نظر مادی و معنوی بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه فرهنگ و ارتقای دانش راهی به سوی توسعه و سازندگی است، تصریح کرد: لازم است در عرصه‌های مطبوعاتی ورود جدی داشته باشیم و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر مسیر توسعه آن را فراهم کنیم.

رسانه‌های استانی و محلی اگرچه از سوی مسئولان امر مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند، اما نقش بارز و شاخصی در بسط عدالت رسانه‌ای و همچنین پاسخگویی به نیازهای رسانه‌ای مخاطبان محلی دارند.

می‌توان نمایشگاه سالانه رسانه‌ها و مطبوعات محلی را در استان‌های کشور برگزار کرد تا فضا برای توسعه رسانه‌های استانی به طور واقعی فراهم شود.

استان قم می‌تواند میزبانی سال نخست برگزاری نمایشگاه سالانه مطبوعات استانی و محلی را برعهده گیرد تا محل و مکانی نیز برای ارائه دستاوردهای رسانه‌های استانی فراهم شود.

امیدواریم مسئولان اداره ارشاد استان قم در این زمینه اقدامات جدی را آغاز کنند و با اخذ مجوزهای لازم زمینه را برای برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مطبوعات استانی به طور جامع فراهم آورند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdceee8x.jh8e7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما