يکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : 34532

شیوع طلاق زیر پوست شهر/ گمشده‌ای به نام «مهارت زندگی»

قم نيوز : قم نگار:قم نگار: متاسفانه در سال‌های اخیر شیوع طلاق در قم روبه فزونی گذاشته است که بخش عمده‌ای از آن به دلیل فقدان آموزش مهارت‌های زندگی است.
شیوع طلاق زیر پوست شهر/ گمشده‌ای به نام «مهارت زندگی»
به گزارش قم نگار، یکی از معضلات اجتماعی موجود در جامعه که تبعات آن به شدت منفی است مسئله طلاق و جدایی والدین است. مسئله‌ای که گرچه از نظر دین و شریعت به عنوان یک راه آخر حساب می‌شود اما از منفورترین حلال‌ها نزد خداوند به حساب می‌آید. طلاق و جدایی والدین آثاری سوء بر نظام و کیان خانواده وارد می‌کند و می‌تواند ستون خانواده را از هم فرو پاشد.

متاسفانه در جامعه ایرانی در سال‌های اخیر میزان طلاق به شدت بالا رفته و گویا روز به روز از میزان قبح این عمل کاسته و به گونه‌ای قبح زدایی می‌شود. متاسفانه آمار طلاق در کلانشهرها نیز بیش از شهرهای کوچک در حال افزایش است که این مسئله می‌تواند خطری جدی برای کیان اجتماعی جامعه باشد. این روزها حتی در بسیاری از کلانشهرها جشن طلاق توسط برخی افراد که به اصطلاح خود را روشنفکر می‌دانند برگزار می‌شود که می‌تواند نشان از قبح زدایی شدید در خصوص این مسئله باشد.

متاسفانه در استان قم نیز با وجود بافت مذهبی و سنتی میزان طلاق نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و موجی از نگرانی را در میان مسئولان حوزه اجتماعی و سایر افراد پدید آورده است. برخی از صاحب نظران در این زمینه معتقدند که علت اصلی این افزایش آمار طلاق، مهاجرپذیر بودن این شهر است. با این حال مسئولان و کارشناسان به دنبال راهکاری برای کاهش میزان طلاق و مقابله با این عمل مذموم در استان قم هستند.

مریم علی شیری معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قم راه‌اندازی دبیرخانه طلاق در قم را یکی از اقدامات این اداره عنوان و بیان کرد: ۶۴۰ پرونده از ابتدای سال به این دبیرخانه ارجاع شده که از این تعداد مشکل ۴۵ مورد حل و فصل شد و ۴۴۵ مورد نیز به طلاق انجامید و بقیه پرونده‌ها نیز در حال بررسی است.

وی با اشاره به طلاق‌های توافقی گفت: در طلاق‌های توافقی چون هر دو طرف راضی به جدایی از یکدیگر هستند ایجاد سازش میان آنها سخت است اما در طلاق‌های غیرتوافقی امکان سازش بیشتر وجود دارد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قم ادامه داد: طی ۶ ماه نخست سال جاری تعداد زوج‌های در آستانه طلاق معرفی شده به این مرکز ۲۸۰ زوج بود که از این تعداد ۱۲۴ زوج از یکدیگر جدا شده، ۵۰ مورد با یکدیگر سازش کردند و همچنین ۲۰ مورد نیز سازش مشروط اعلام شد و پرونده مابقی افراد نیز در دست بررسی است.

علی شیری با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از افراد مراجعه کننده کمتر از پنج سال زندگی مشترک داشته‌اند، گفت: مسائلی چون خیانت، نداشتن مهارت‌های ارتباطی، اعتیاد و نرسیدن به بلوغ فکری از جمله مهمترین علت جدایی‌ها است.

وی به پیامدهای طلاق در خانواده و جامعه اشاره کرد و گفت: استرس، افسردگی، از بین رفتن روابط خانوادگی و همچنین عزلت گزینی و بروز رفتارهای ناهنجار و افت تحصیلی در فرزندان از جمله آثار منفی طلاق است.

علی یاری پور مسئول مرکز مشاوره فرماندهی انتظامی قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در ۶ ماه ابتدایی سال چهارهزار و ۳۲۰ پرونده در این مرکز مورد مشاوره و بررسی قرار گرفته است، گفت: ۳۳ درصد از این پرونده‌ها مربوط به مسائل و مشاجرات خانوادگی بوده است.

وی با بیان اینکه این مرکز به صورت رایگان به مراجعه کنندگان خدمات ارائه می‌کند گفت: مشاوره خانواده، روان سنجی و ارائه مشاوره به زوجین و همچنین مشاوره قبل از ازدواج از جمله خدمات این مرکز است.

یاری‌پور با بیان اینکه این مرکز از سال ۷۹ آغاز به کار کرده است ادامه داد: متاسفانه براساس بررسی‌های صورت گرفته قریب به ۴۳ درصد از افراد در دوران نامزدی خواستار جدایی و طلاق می‌شوند از این رو ضروری است که قبل از ازدواج مشاوره صورت گیرد.

معصومه ظهیری مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بررسی علل طلاق در استان گفت: با همکاری دانشگاه الزهرا(س) اقداماتی در دست اجراست که به صورت پژوهشی به بررسی و مطالعه این آسیب اجتماعی در قم می‌پردازد.

وی بیان کرد: مراکز مشاوره دهنده و همچنین فعالان در حوزه مرتبط با ازدواج و طلاق آماری دقیق در این خصوص ارائه نداده بلکه آماری جزئی و موضوعی در خصوص طلاق می‌دهند.

ظهیری با اشاره به طرح پژوهشی انجام شده گفت: این طرح به صورت کاملا تخصصی این آسیب را بررسی می‌کند که البته هزینه‌های زیادی را در برداشته است و لازم است دیگر دستگاه‌های مربوطه خود را در هزینه این تحقیقات آموزشی شریک بدانند.

وی مطالعه اکتشافی دلایل طلاق در استان قم و همچنین دلایل اثر گذار بر نگرش به طلاق زنان بین سنین ۱۵ تا ۶۵ سال را نتایج این طرح پژوهشی عنوان کرد.

با این حال باید دانست که مسئله طلاق یکی از مهمترین مشکلات جامعه است و چاره اندیشی در خصوص حل این معضل تنها برعهده یک اداره و سازمان نیست و جزیره‌ای عمل کردن نمی‌تواند ما را در پیشبرد اهداف و حل معضلات یاری‌گر باشد. این مسئله نیاز جدی به فرهنگ سازی بین خانواده‌ها دارد و باید با آگاه سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص پیامدها و تبعات منفی این امر خانواده‌ها را از اقدام به این امر منصرف کرد و در زمان قبل از ازدواج و در دوران آشنایی، با مراجعه به مراکز مشاوره از خصوصیات و اخلاقیات طرف مقابل اطلاع و آگاهی کسب کرد.

امروزه بسیاری از مشکلات و دلایل جدایی‌ها به دلیل عدم شناخت طرف مقابل، عدم درک مشترک و داشتن فرهنگی متعارض با یکدیگر است که تمام این مسائل تنها با گذران مدت زمانی اندک قبل از آغاز زندگی مشترک آن هم به شکلی منطقی قابل حل است.

در این خصوص حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مرتضوی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم بیان کرد: متاسفانه هیجانات و جذابیت‌های دوران نخست آشنایی مانع از شناخت دقیق و اصولی شخصیت طرف مقابل می‌شود و همین زمینه ساز بسیاری از مشکلات است.

وی کنترل احساسات و برخورد منطقی و عاقلانه در اوایل آشنایی را ضروری دانست و گفت: گاه در دوران آشنایی بیشتر به تفریح و مسائل عادی توجه می‌شود که همین سبب عدم شناخت درست خواهد شد و لازم است دختران و پسران جوان به صورت منطقی برخورد کنند تا شناخت کافی صورت گیرد.

حجت الاسلام مرتضوی با اشاره به معیارهای ازدواج گفت: ایمان نخستین شرط ازدواج پایدار و سالم است چراکه اگر شخص نسبت به مسائل دینی خود متعهد و پایدار باشد مسلما نسبت به خانواده خود نیز وفادار خواهد بود.

وی دومین معیار را اخلاق نیکو ذکر کرد و افزود: تنها داشتن اخلاق نیکوست که می‌تواند سدی در برابر مشکلات زندگی باشد و تلخی‌ها را به شیرینی مبدل سازد.

این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه ظاهر افراد نباید ملاک اصلی ازدواج باشد، خاطرنشان کرد: تصمیم عجولانه قابل اعتماد نیست چراکه ازدواج معنایی وسیع‌تر از آن چیزی دارد که بخواهیم با احساسات بر آن اقدام کنیم چون در این صورت یا متحمل شکست خواهیم شد و یا باید زوجین بار زندگی‌ را به دوش بکشند که رضایتی از آن ندارند.

ازدواج مهمترین انتخابی است که هر شخصی در طول دوران زندگی به آن دست می‌زند حال اگر این انتخاب طبق اصول و به صورت عقلانی انجام نگیرد مطمئنا ازدواجی پایدار و موفق نخواهد بود و با شکست مواجه خواهد شد. ضروری است افراد قبل از اقدام به این عمل ابتدا با مهارت‌های یک زندگی سالم و موفق آشنا شوند.

بدون شک آموزش مهارت‌های زندگی باید از همان اوان کودکی به فرزندان ارائه شود اما متاسفانه در نظام جامع آموزشی ما توجه زیادی به مهارت‌های زندگی داده نمی‌شود و درسی که به صورت تخصصی در این زمینه وارد شود، وجود ندارد. بسیاری از افراد حتی در دوران بعد از ازدواج هم از مهارت‌های زندگی برخوردار نبوده و همین سبب ایجاد مشکلات در زندگی مشترک شده که گاه به طلاق می‌انجامد در نتیجه ضروری است که مراجعه به مشاور قبل از ازدواج اجباری شود و تا افراد به شناختی کامل و دقیق از اخلاقیات، خصوصیات رفتاری و درکی مشترک از هم نرسیده‌اند، ازدواج صورت نگیرد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcgxn9w.ak9tw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما