يکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : 34544
منبع : قم فردا

آیا تمام مشکلات پروژه های قم از نبود اعتبار سر چشمه می گیرد؟ا

قم نيوز : قم نگار: شهر قم با بیش از یک میلیون نفر جمعیتدر سال های اخیر به کارگاه عمرانی پروژه های نیمه تمام و نیمه کاره تبدیل شده است،از منوریل گرفته تا پل ها و تقاطع های سه سطحه که هر روز حاشیه های جدیدتری از آنها به گوش می رسد.
آیا تمام مشکلات پروژه های قم از نبود اعتبار سر چشمه می گیرد؟ا
به گزارش قم نگار، شاید بتوان گفت بخش عظیمی از عقب ماندگی ها در شهر قم و عدم پیشرفت برخی از پروژه ها که هر روز در جلوی چشم شهروندان خودنمایی می کنند، به موضوع نبود سرمایه گذار و سرمایه گذاری مناسب بر می گردد،خیلی ها دلیل این موضوع را شرایط ویژه و خاص استان قم می دانند که نمی شود به این راحتی ها دست به هر کاری زد.

شهر قم دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است که در سال های اخیر به کارگاه عمرانی پروژه های نیمه تمام و نیمه کاره تبدیل شده است از منوریل گرفته تا پل ها و تقاطع های سه سطحه که هر روز حاشیه های جدیدتری از آنها به گوش می رسد.

نگاهی کوتاه به گذشته و دقت در برخی مسائل این موضوع را نشان می دهد که جهش و پیشرفت در شهر قم به صورت تقریبا یکباره اتفاق افتاده است و شاید هم همین موضوع باعث شده که تا به امروز بسیاری از پروژه ها روی زمین بمانند و با مشکلات کمبود اعتبار دست و پنجه نرم کنند.

برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که ضعف مدیران دولتی و شهری در عدم جذب سرمایه گذار مناسب باعث شده است پروژه های بسیاری بر زمین بمانند،موضوعی که بارها باعث شده است که برخی از صاحب‌نظران نیز در این زمینه لب به انتقاد گشوده و از عدم جذب سرمایه گذار مناسب برای طرح های عمرانی اعلام نارضایتی کنند.

نمونه بارز این پروژه ها که به عنوان گنجی دست نخورده نیز مطرح می شود بلوار پیامبر اعظم(ص) است،که تنها چند سالی از افتتاح آن می گذرد،بلواری که مسیر حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران را به حد زیادی کوتاه کرده است، این بلوار به عنوان یک گنج معنوی بستر فراوانی برای سرمایه گذاری دارد اما متاسفانه در سال های اخیر به هر دلیلی مغفول باقی مانده است.

برخی دیگر از پروژه ها مانند منوریل نیز از همان ابتدا مورد انتقاد شدید برخی از کارشناسان قرار داشتند و منتقدان بر این عقیده بودند که صرف پول مردم در رودخانه خشک قمرود و راه اندازی منوریل چندان صرفه اقتصادی نخواهد داشت و بیشتر جنبه توریستی و از این دست جذابیت هادارد.

از سوی دیگر حالا که برای اتمام پرژوه‌های عمرانی استان قم ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاران مناسب بیشتر از همیشه احساس می شود البته در گذشته برخی از مدیران صحبت هایی را در خصوص فاینانس برخی از پروژه ها به میان آورده اند اما تا به امروز اتفاق خاصی رخ نداده است.

البته مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم در حالی که چند ماهی از شروع به کار خود در قم را سپری می کند به دنبال حل کردن مشکلات سرمایه گذاران است، به گفته شهردار قم تعاملات در استان قم خوب است اما موضوع مديريت واحد شهري امر بسيار مهمي است كه نبايد مورد غفلت واقع شود.

سقائيان‌نژاد همچنين به موضوع سرمايه گذاري اشاره می کند و می گوید: در اين زمينه نيز بايد به موضوعات زيربنايي توجه شود و بدانيم كه قم داراي پتانسيل‌هاي بسياري است كه نبايد از آن‌ها به سادگي گذشت.در شهري كه سالانه ۲۰ ميليون زائر در آن تردد دارد نبايد مشكل سرمايه گذاري داشته باشيم كه اين موضوع در حال رفع شدن است.

شهردار قم ادامه می دهد: البته مي‌دانيم كه سرمايه گذاران نيز از مجموعه شهرداري گلايه‌هايي دارند كه در صدد رفع كردن آن‌ها هستيم و اقدامات خوبي نيز در اين دوره انجام شده است.

تلاش شهردار قم برای رفع این مشکلات حاکی از آن است که پتانسیل های خوبی در شهر قم وجود دارد،سهم دولت نیز برای اتمام طرح های نیمه تمام نیز نباید فراموش شود و کارها بر اساس منابعی که موجود است باید مدیریت شوند.

از طرفی انتظار مردم این روزها بالاتر رفته است،دولت خود را منجی مسائل هسته ای می داند مسئله ای که چندین سال غرب به وسیله ان اقدام به تهدید و تحریم ایران کرده بود،اما امروز دولت در انتظار بعد از برجام و رفع تحریم ها است تا بتواند سرمایه های خارجی را جذب کند.

البته موضوع نفوذ نیز نباید فراموش شود مسئولان باید بدانند چه نوع سرمایه هایی به وسیله چه کشورهای خارجی باید در طرح ها به کار گرفته شود و البته از وضع شروطی که سرمایه گذاران را چه داخلی و چه خارجی پشیمان می کنند بپرهیزند موضوعی که آیت الله مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید قم نیز بر آن تاکید دارد و در این باره می گوید: وضع شروط دست‌وپاگیر برای سرمایه‌گذاران خارجی مشکل‌آفرین است.

وی با تاکید بر اینکه وحدت فکری، سعه صدر و جلوگیری از نفوذ دشمن از جمله راهکارهای رسیدن به پیشرفت و عبور از این وضعیت است، گفت: برای رسیدن به موفقیت باید با دقت برنامه‌ریزی کرد و همه جوانب را مورد ارزیابی قرار داد.

به هر حال قم از لحاظ پروژه های عمرانی وضعیت مناسبی را پیش رو ندارد با توجه به شواهد و گفته سید حسن رضوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم میانگین اتمام پروژه‌های استان قم ۱۰ سال است که علت آن کمبود بودجه‌های عمرانی است، با وجود اینکه بیش از ۲هزار طرح ناتمام در کشور وجود دارد و برای اتمام آن نیازمند ۴۵۰میلیارد هزار تومان اعتبار است باید دید آیا بودجه ای برای اتمام پروژه های نیمه تمام قم علاوه بر موجودی ها اختصاص داده خواهد شد یا خیر!

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcjxiet.uqexxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما