قم نيوز : قم نگار: در حالی آمار طلاق در سالهای گذشته در استان قم با جهش مشهودی همراه بوده است که کارشناسان دلیل اصلی آن را مهاجر پذیری بالای استان قم می‌دانند.
شیوع بالای حلال منفور در قم/ طلاق؛ نتیجه مهاجرت و فقدان مهارت زندگی
به گزارش قم نگار، طلاق در حالی در قرآن منفورترین کار حلال لقب کرده است که مذهبی‌ترین شهر کشور قم دومین آمار بالایی این سنت منفور را درکشور دارد؛ این امر وقتی دردناک‌تر می‌شود که در نظر بگیریم استان قم با وجود بارگاه معنوی حضرت معصومه (س)، حضور علما و مراجع بزرگ دینی، وجود حوزه علمیه، و این همه مراکز فرهنگی و عقیدتی به این آمار بالای طلاق رسیده است.

وجود ۴۱۰ کانون فرهنگی و بالغ بر ۳۰۰ مسجد و انبوهی از امامزادگان و مراکز عقیدتی در استان قم می‌تواند از عواملی باشد که در هر شهری عاملی برای کمبود آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق باشد اما سؤال اینجاست که چه می‌شود که استان قم با این حجم از ارزش‌های دینی و عقیدتی بعد از تهران دومین آمار طلاق را به خود اختصاص می‌دهد و بر اساس آمار به ازای هر ۴ ازدواج یک طلاق ثبت شده است که نشان از آمار ۲۵ درصدی طلاق در استان قم است.

در حالی آمار این سنتی که عرش خدا را به لرزه در می‌آورد در سالهای گذشته در استان قم با جهش مشهودی همراه بوده است که کارشناسان دلیل اصلی آن را مهاجر پذیری بالای استان قم می‌دانند به طوری که به گفته رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی استان قم، ۷۰ درصد از آسیب‌های اجتماعی استان قم به مهاجرپذیر بودن این استان برمی گردد و بومی نیست.

نبود نظام جامع مهاجرت و رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌های طلاق را هم می‌تواند از عوامل دیگری دانست که در بالا رفتن آمار طلاق استان قم مؤثر هستند، به این طریق که به گفته برخی از کارشناسان بسیاری از زوج‌های شهرهای اطراف به دلیل رسیدگی سریع‌تر برای جدایی به استان قم مراجعه می‌کنند و درخواست خود را ارائه می‌دهند.

تشکیل کمیته طلاق در دادگستری قم
در کارگروه زنان و خانواده استان قم بود که سید مهدی صادقی استاندار قم از رشد ۱۲ درصدی آمار طلاق در شش ماه نخست سال ۹۴ خبر داد و خواستار توجه بیشتر تمام نهادهای ذی ربط شد، اقدامی از سال گذشته توسط بهزیستی پیگیری شده است و معاونت امور اجتماعی بهزیستی قم کمیته‌ای را با هدف کاهش طلاق در دادگستری ایجاد کرده و خانواده‌هایی را که امکان سازش دارند را به مراکز مشاوره معرفی می‌کنند؛ مریم علیشیری معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قم با اعلام این خبربا اشاره به اینکه معاونت امور اجتماعی بهزیستی قم در راستای کاهش آمار طلاق برنامه‌های پیشگیرانه‌ای را در دست انجام دارد، گفت: دبیرخانه طلاق با هدف کاهش آمار طلاق در استان قم در دادگاه خانواده تشکیل شده است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قم با بیان اینکه در این مراکز تلاش می‌شود تا خانواده‌هایی که امکان سازش دارند از طلاق صرف نظر کنند، افزود: از بین ۶۴۰ پرونده‌ای که در شش ماه نخست سال جاری به این ارجاع داده شده بود ۴۵ مورد منجر به سازش شده است.

وی با اشاره به اینکه کمیته طلاق دادگاه خانواده زوج‌هایی که قصد جدایی دارن را به مراکز مشاوره مورد تأیید بهزیستی ارجاع می‌دهد، خاطرنشان کرد: مددجویانی که از تمکن مالی برخوردار هستند به به مراکز مشاوره خصوصی مورد تأیید بهزیستی و سایرین به مزاکر کمیته امداد، فرماندهی انتظامی و یا بهزیستی ارجاع داده می‌شوند.

علیشیری با بیان اینکه ۱۳۰ مورد پرونده طلاق نیز در حال حاضر در دست اقدام کمیته طلاق است، افزود: مرکز مداخله در طلاق بهزیستی نیز در راستای تحکیم بنیان خانواده تلاش می‌کند که در شش ماه نخست امسال ۲۸۰ زوج به این مرکز معرفی شدند که ۵۰ مورد از این پرونده‌ها منجر به سازش شد.

۴۳ درصد از زوج‌های ارجاعی به کمیته طلاق دارای فرزند هستند
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قم با اشاره به اینکه ۴۳ درصد افراد مراجعه کننده به این مراکز دارای فرزند هستند، تصریح کرد: والدین با جدایی قطعاً زندگی فرزندان خود را هم تحت شعاع قرار می‌دهند و جدایی والدین زندگی آینده آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که گوشه گیری وافت تحصیلی و رفتارهای اضطرابی تنها بخشی از آن‌هاست.

وی با اشاره به اینکه ۲۹ درصد این خانواده دارای دو فرزند به بالا هستند، خاطرنشان کرد: ۴۷ درصد زوج‌هایی که رجوع می‌کنند نیز بدون فرزند هستند که بیساری از آن‌ها ناشی از انتخاب غلط قبل از ازدواج است و ۵۹ درصد آن‌ها کسانی هستند که کمتر از ۵ سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد که بر اساس آمار نبود بلوغ فکری مهم‌ترین عامل طلاق است.

علیشیری اعتیاد، عدم مسئولیت پذیری و نداشتن مهارت ارتباطی از دیگر عوامل طلاق برشمرد و افزود: بسیاری از خانواده در هنگام جدایی به تبعات جبران ناپذیر آن فکر نمی‌کنند در حالی که بسیاری از خانواده بعد از طلاق با مشکلاتی همچون اختلال‌های روانی همچون اختلال اضطراب، اختلال اجتماعی همچون اختلال شغلی و افسردگی دست به گریبان شده‌اند.

شاید بتوان گفت آنچه در حال حاضر بیش از هر چیزی در بالا رفتن آمار طلاق و متزلزل شدن بنیان خانواده مؤثر است، کاهش صبر و تحمل و روحیه سازشگری افراد است، چیزی که در گذشته عامل حفظ خانواده‌ها وثبات و پایداری آن‌ها بوده است و مهم‌تر از آن انتخاب‌های غلط و به دور از دوراندیشی است در طول زمان نخ نما شده و فرد را دلزده می‌کند، در این میان کارگاه‌های آموزش قبل، حین و بعد از ازدواج از اهمیت بالایی برخوردار است که به نظر می‌رسد اخیراً از فراگیری بیشتری برخوردار شده است و استاندار قم هم در نشست‌های مختلف بر آن تاکیدی داشت.

آموزش مهارت‌های زندگی راباید از رده‌های سنی پایین‌تر و در مراکز آموزش به خورد کودکان داد که در سن جوانی قابلیت فهم متقابل را داشته باشند و ما هر روز شاهد رشد روزافزون این منفورترین کار حلال نباشیم.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdch6mnx.23nk6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما