قم نيوز : قم نگار: در نخستین جلسه کارگروه میراث فرهنگی قم مسائل مختلفی مانند جانمایی ۲ منطقه نمونه گردشگری حوض سلطان و کهک و ضرورت ایجاد سایت گردشگری در استان قم بررسی و از دو فیلم مستند «اقلیم بهشت» و«میراث ماندگار» و کتاب «دستان ماندگار» رونمایی شد.
از جانمایی منطقه نمونه گردشگری کهک تا ایجاد سایت گردشگری در استان قم
به گزارش قم نگار، نخستین جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم دوشنبه دو آذر در سالن جلسات دفتر معاونت عمرانی استانداری قم با حضور محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، عیسی رضایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم و جمعی از مدیران و مسئولان استانی برگزار شد.

در این جلسه مسائل مختلفی مانند جانمایی ۲ منطقه نمونه گردشگری حوض سلطان و کهک و ضرورت ایجاد شهرک صنایع دستی بررسی و از دو فیلم مستند «اقلیم بهشت» و «میراث ماندگار» و کتاب «دستان ماندگار» رونمایی شد.

دومین دستور جلسه کارگروه بعد از مراسم رونمایی بحث و گفت‌و‌گو در مورد آئین‌نامه هئیت دولت مربوط به مورخه ۴ شهریور ماه ۱۳۹۴ بود.

عیسی رضایی با بیان اینکه از سال ۶۸ آئین‌نامه‌ای توسط هیئت دولت در مورد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشور تصویب نشده بود، اظهار داشت: در سال ۹۴ در تاریخ ۴ شهریور آئین‌نامه جدید ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری توسط هیئت دولت مصوب شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم افزود: آئین نامه جدید در هفت فصل مصوب و به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ابلاغ شده است، این آئین‌نامه شامل معرفی تأسیسات گردشگری، ضوابط صدور مجوز ایجاد، اصلاح و یا تکمیل تأسیسات گردشگری، ضوابط صدور پروانه بهره برداری و نظارت بر فعالیت تأسیسات گردشگری است.

رضایی با بیان اینکه در استان قم نظارت با سازمان گردشگری است، گفت: گاهی مشاهده می‌شود که سازمان‌های دیگر به مسئله نظارت ورود می‌کنند و مشکلاتی در این رابطه به‌وجود می‌آید که باید کمیته مشترکی با حضور اعضای سازمان صنعت و معدن، اداره کل حمل و نقل و پایانه‌ها و سایر ادارت برای مواجه با این مشکل تشکیل شود.

امیر محمدی چهر با اشاره به ماده ۹۱ قانون صنفی مصوبه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هرکسی که می‌خواهد کار صنفی انجام دهد مشمول قانون نظام صنفی می‌شود و نظارت با صنعت ومعدن بوده و لازم الاجرا است.

معاون امور بازرگانی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزود: تنها واحدهای بین راهی از برق، آب و مصرف انرژی ارزان استفاده می‌کنند و پروانه بهره برداری باید به سازمان گردشگری داده شود.

عیسی رضایی با بیان اینکه در هر موردی قانون مشخصی داریم، گفت: سازمان گردشگری ابزارهای لازم را برای تعریف و تعیین ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت دارد و اگر قرار است که همه این کار‌ها توسط سازمان گردشگری انجام شود باید پروانه کسب هم به عهده سازمان باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با بیان اینکه پروانه کسب صرفاً برای گرفتن درآمد نیست و از طرق مختلف می‌توان مصوبه و قانون را پیگیری کرد، گفت: در سطح کشور بجز استان‌های خراسان رضوی و تهران همه استان‌ها اتحادیه و انجمن دارند و اختلاف بین وزارت صنعت و معدن و سازمان گردشگری قدیمی است و باید حل شود.

بهشتی با تأکید بر اینکه مرزبندی مشخصی بین قانون و مصوبه وجود دارد، گفت: باید با حضور سازمان صنعت، معدن و تجارت، استانداری و میراث فرهنگی کمیته‌ای مشترک تشکیل شود تا به یک مرزبندی مشخص برسند و بین مصوبه، قانون و آئین‌نامه مرزبندی بوجود آید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم تصریح کرد: پیشنهاد این است که شهرداری و مشاور حقوقی استانداری هم در این کمیته شرکت کنند و در مورد اینکه کدام یک از تأسیسات جزء گردشگری است باید داخل محدوده و شهر در نظر گرفته و در یک کارگروه مورد بررسی قرار گیرد.

دستور سوم جلسه در مورد جانمایی ۲ منطقه نمونه گردشگری حوض سلطان و کهک بود.

بررسی جانمایی ۲ منطقه نمونه گردشگری حوض سلطان و کهک استان قم

عیسی رضایی با بیان اینکه دو منطقه نمونه گردشگری حوض سلطان و کهک داراری مصوبه ملی است، گفت: منطقه گردشگری کهک نرسیده به مجتمع بین راهی زعفرانیه در نظر گرفته شده و در این جلسه به دنبال تعیین جانمایی هستیم تا اینکه مراحل بعدی طی شود.

محمدرضا طلایی مدیرکل جهاد کشاورزی قم گفت: مصوبه کارگروه زیربنایی بوده که بین پردیسان و ورجان به عنوان کمربند سبز قم در نظر گرفته شود و این جانمایی مشکل دارد.

بهشتی گفت: پیشنهاد این است که در کمیته فنی چکش کاری صورت گیرد و اگر مصوبه‌ای بصورت صفر در معاونت عمرانی مورد بررسی قرار گیرد امکان بررسی ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم تصریح کرد: از منطقه پردیسان تا ورجان موقعیت‌های زیادی وجود دارد و این محور جزء محور‌ها و نقاط حادثه‌خیز است و زیرساخت آن جوابگوی احداث شهربازی نیست و باید از بخش خصوصی در این خصوص استفاده کرده و در بزرگراه‌ها هم نمی‌توانیم اخذ عوارض داشته باشیم و باید ظرفیت سرمایه گذاری برای کسی باشد که در پی ایجاد زیرساخت برای استان است.

دستور چهارم جلسه ضرورت ایجاد شهرک صنایع دستی در استان قم بود.

ضرورت ایجاد شهرک صنایع دستی در استان قم

رضایی با ارائه گزارشی از وضعیت صنایع دستی استان قم گفت: استان قم دارای ظرفیت گردشگری بی‌نظیری است و پیشنهاد این است که مجموعه نمایشگاهی صنایع دستی استان در کنار شهرک چاپ و نشر ایجاد شود.

بهشتی با مخالفت ایجاد این مجموعه نمایشگاهی در کنار شهرک چاپ و نشر گفت: سایت گردشگری بهترین مکان ایجاد نمایشگاه صنایع دستی است چرا که متولی پی گیری سایت گردشگری سازمان گردشگری بوده و دسترسی مردم هم به این سایت آسان‌تر است.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcaaine.49nyw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما