قم نيوز : قم نگار: چند روز پیش نامه رهبرانقلاب خطاب به جوان‌های غرب منتشر شد، نامه‌ای که حرف از درد مشترک داشت، درد ترور، خشونت و جهالت؛ و اینک باید این نامه برسد به مخاطبانش که این روزها در تاریکی به قربانگاه می‌روند.
جوانان غرب به قربانگاه می‌روند/ «درد مشترک» را دست‌به‌دست برسانیم
به گزارش قم نگار، خطاب به عموم جوانان در اروپا و آمریکای شمالی « من شما جوانان را مخاطب خود قرار میدهم؛ نه به این علّت که پدران و مادران شما را ندیده می‌انگارم، بلکه به این سبب که آینده‌ی ملّت و سرزمینتان را در دستان شما میبینم و نیز حسّ حقیقت‌جویی را در قلبهای شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم. همچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولتمردان شما خطاب نمیکنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند.» نامه ای از رهبری انقلاب به قلب اروپا و آمریکای شمالی.

امروز یکسال از نامه اول رهبری به جوانان غربی می گذرد. در نامه اول مخاطب به یک چالش دعوت می شود و از آنان خواسته می شود درباره‌ی تصویر و چهره‌ای که از اسلام در غرب نمایش داده می شود، جستجو کنند.

«من میخواهم از خود بپرسید که چرا سیاست قدیمی هراس‌افکنی و نفرت‌پراکنی، این‌بار با شدّتی بی‌سابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟ چرا ساختار قدرت در جهان امروز مایل است تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال قرار گیرد؟ مگر چه معانی و ارزشهایی در اسلام، مزاحم برنامه‌ی قدرتهای بزرگ است و چه منافعی در سایه‌ی تصویرسازی غلط از اسلام، تأمین میگردد؟ پس خواسته‌ی اوّل من این است که درباره‌ی انگیزه‌های این سیاه‌نمایی گسترده علیه اسلام پرسش و کاوش کنید.

خواسته‌ی دوم من این است که در واکنش به سیل پیشداوری‌ها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بی‌واسطه از این دین به دست آورید. منطق سلیم اقتضاء میکند که لااقل بدانید آنچه شما را از آن میگریزانند و میترسانند، چیست و چه ماهیّتی دارد.»

این نامه زمانی ارسال شد که مجله شارلی ابدو توسط چند مسلمان وابسته به داعش مورد حمله تروریستی قرار گرفت و می رفت تا اروپا بار دیگر اسلام ستیزی جدیدی را تجربه کند. در آن برهه از زمان دشمنان اسلام سخت مشغول هجوم به مقدسات دین اسلام بودند که پیام حضرت آیت الله خامنه ای موجی از بیداری را در دل‌های جوانان که دغدغه انتخاب راه مناسب را دارند زنده کرد.

و اما پژواک نامه اول رهبر انقلاب از زبان جوانان غربی؛ در یک ویدئو کنفرانس بین‌المللی با موضوع بررسی نامه آیت‌الله خامنه‌ای به جوانان غربی که در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ برگزار شد عده ای از نخبگان غربی نظر کلی خود را درباره نامه اینگونه بیان کردند:

میشل مک گریانا، فعال ایرلندی، دانشجو و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌المللی گفت: از نظر من حوادث شارلی ابدو هیچ ربطی به اسلام ندارد و برای تخریب اسلام برنامه‌ریزی شده بود. سران غربی همان یک درصدی هستند که آیت‌الله خامنه‌ای آن‌ها را به عنوان جنایتکاران جنگی می‌خواند.

وی بیان داشت: همانطور که در نامه اشاره شده است، آمریکا یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان اسلحه در دنیاست. داعش در حقیقت نیروی سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی است و هیچ ارتباطی به دین اسلام ندارد.

تیم رایت فعال آمریکایی، تازه مسلمان نوشیعه، همکار با گروه‌های ضد امپریالیستی، نویسنده سایت فلسطین‌نیوز، نیز با تاکید براینکه اسلام در حقیقت بر سر راه امپریالیسم اسرائیلی و آمریکایی قرار گرفته است، گفت: به همین دلیل است که کشورهای اسلامی در مقابل امریکا بسیار مقاومت دارند و امریکا از طرق مختلف از جمله استفاده از رسانه‌ها و اینترنت به تبلیغات ضد اسلامی می‌پردازند.

وی در خصوص نامه رهبری گفت: این نامه کامل و بی‌نقص نوشته شده بود و شامل توصیه‌های خوبی بود که باید توسط جوانان آمریکا و اروپا شنیده شوند.

این فعال آمریکایی افزود: جوانان بسیار تاثیرپذیر هستند و ما این را در تمام اروپا و آمریکا مشاهده می‌کنیم. آنان به جای شناخت اسلام با استفاده از منابع حقیقی، از منابع دسته دوم، سوم و چهارم استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: آیت‌الله خامنه‌ای هنگام نوشتن این نامه دقیقا می‌دانسته چه می‌کند و من خودم را در مقامی نمی‌بینم که این نامه را ارزیابی کنم...

فابریس وایس، فعال سوئیسی، تازه مسلمان، با همکاری چندین ساله با گروه‌های مختلف ضد امپریالیستی در بخشی از سخنانش در این ویدئو کنفرانس بین‌المللی تصریح کرد: در مناطق مختلف دنیا، گروه‌های مقاومت زیادی شکل گرفته‌اند.

وی با اشاره به مفهوم اسلام واقعی بیان داشت: اسلام واقعی چیزی است که مردم دنیا نمی‌شناسند و به همین دلیل است که مورد هدف پروپاگاندا واقع می‌شود. وقتی شما چیزی را نمی‌شناسید، تبلیغات منفی علیه آن را باور می‌کنید.

اولیور ترنر، فعال صلح‌طلب انگلیسی هم در این کنفرانس با بیان اینکه صهیونیست‌ها برای رسیدن به منافعشان تصمیم گرفته‌اند که اسلام را مورد هدف قرار دهند، تاکید کرد: مردم در غرب اسلام را نمی‌شناسند و همین باعث می‌شود از آن بترسند.

حال نامه دومی ارسال می شود آنهم زمانیکه مجددا در فرانسه در چند نقطه حمله تروریسی رخ می دهد و می رود که بار دیگر این اتفاقات به پای اسلام تمام شود.

این بار از جوانان غربی خواسته می شود تصویر واقعی تروریسم را بشناسند و آنان را به تامل در مورد ریشه اصلی تروریسم دعوت می کند.

«به عموم جوانان در کشورهای غربی‌حوادث تلخی که تروریسم کور در فرانسه رقم زد، بار دیگر مرا به گفتگو با شما جوانان برانگیخت. برای من تأسّف‌بار است که چنین رویدادهایی بستر سخن را بسازد، امّا واقعیّت این است که اگر مسائل دردناک، زمینه‌ای برای چاره‌اندیشی و محملی برای همفکری فراهم نکند، خسارت دوچندان خواهد شد.»

سپس حضرت آیت الله خامنه ای از جوانان می خواهند که با درس گرفتن از ناملایمات امروز،راه‌هایی نو برای ساخت آینده بیابند و سد بیراهه‌هایی شوند که غرب را به نقطه‌ی کنونی رسانده است.

ایشان تروریسم را درد مشترک میان ما و آنها معرفی کردند و با اشاره به ریشه اصلی تروریسم در نامه آورده اند : «امروز کمتر کسی از نقش ایالات متّحده‌ی آمریکا در ایجاد یا تقویت و تسلیح القاعده، طالبان و دنباله‌های شوم آنان بی‌اطّلاع است. در کنار این پشتیبانی مستقیم، حامیان آشکار و شناخته‌شده‌ی تروریسم تکفیری، علی‌رغم داشتن عقب‌مانده‌ترین نظامهای سیاسی، همواره در ردیف متّحدان غرب جای گرفته‌اند، و این در حالی است که پیشروترین و روشن‌ترین اندیشه‌های برخاسته از مردم‌سالاری‌های پویا در منطقه، بی‌رحمانه مورد سرکوب قرار گرفته است. برخورد دوگانه‌ی غرب با جنبش بیداری در جهان اسلام، نمونه‌ی گویایی از تضاد در سیاستهای غربی است.»

عباس سلیمی نمین کارشناس مسائل سیاسی در تحلیل دومین نامه رهبرانقلاب به جوانان غربی می گوید: «نمی توانیم ترفندهای غرب را خنثی کنیم مگر آنکه دشمن اصلی را به جوانان غربی نشان دهیم. اگر این دشمن شناسی را تقویت کنیم دیگر نمی توانند برای جوانان دشمن کاذب بسازند چراکه غرب موفق شده با کمک دول به ظاهر اسلامی در دشمن شناسی جوانان مسلمان غربی اخلال ایجاد کند.»

وی ادامه داد: «امروز غرب به جوانان معترض به سیاست های خود می گوید به عراق و سوریه بروید و جامعه ایده آل خود را در آنجا بسازید و جوانان متاثر از بی عدالتی غرب خوشحال از اینکه می توانند جامعه ایده آل بسازند در دام دشمن اصلی گرفتار می شوند لذا باید به دشمن شناسی آنان کمک کنیم.»

این کاشناس مسائل سیاسی، تاکید کرد: «امروز غرب جوانهایی که می توانند سرمایه های جامعه اسلامی باشند را به قربانگاه می برد تا اهداف خود را تامین کند؛ بنابراین اسرائیل و آمریکا به عنوان دشمن های امت اسلام در حاشیه قرار می گیرند و دشمن کاذب برایشان ایجاد می شود.»

همچنین «استفن لندمن» نظریه پرداز معروف آمریکایی در خصوص اهمیت نامه اخیر رهبرانقلاب اسلامی در مقطع کنونی گفت: «برای انسانهای خوب در سرتاسر جهان ضروری است تا سیاست های بی رحمانه آمریکا و دیگر شرکایش را فاش کنند سیاست هایی که اگر متوقف نشوند جهان را به سوی یک جنگ هسته ای پیش می برد.»

«آنتونی کارتولوچی» تحلیلگر و ژئوپلیتیست آمریکایی هم با تاکید بر اینکه مدت ها است که افکار عمومی در غرب و حتی سیاست مداران غربی درک صحیحی از تروریسم ندارند، گفت: « ناتوانی آنها در فهم ریشه های واقعی تروریسم موجب شده است تا دامنه تروریسم به طور نامحدودی گسترده شود.ی برند که حیات را در روی زمین نابود خواهد کرد و متاسفانه تا زمانی که افکار عمومی این مسئله را نفهمند حامیان تروریسم دارای یک چک سفید امضاء خواهند بود و به استفاده ابزاری از تروریسم در داخل و خارج کشورهایشان ادامه خواهند داد.»

این تحلیلگر آمریکایی بیان داشت: «عده ای که مدعی هستند اسلام دین خشونت است در واقع تبلیغات غلطی را که شنیده اند تکرار می کنند. منبع اصلی این تبلیغات هم همان کسانی هستند که منافعشان در پیشبرد خشونت است به ویژه آن دسته که خودشان حامی تروریسم هستند یعنی آمریکا و متحدانش در حاشیه خلیج فارس، ناتو و دیگران. با طرح این ادعا علیه اسلام و با استفاده از نادانی و تعصب که بخشی از فرهنگ جامعه غرب است، رهبران غرب در راستای منافع خود موجب تشدید و قوت گرفتن خشونت ها می شوند. با توسل به ایدئولوژی، منطق، تاریخ، ژئوپلیتیک و خردگرایی، ملت های مسلمان می توانند این اتهامات را به حاشیه ببرند و از پاسخ های احساسی به آنها فاصله بگیرند.»

«آنتونی کارتولوچی» در مورد اهمیت نامه حضرت آیت الله خامنه ای می گوید: «این نامه موجب تقویت افراد و نهادها و صداهایی در جهان می شود که خواستار مقابله با تروریسم و دولت های حامی آنها هستند. موجب تقویت کسانی می شود که حقایق را می دانند و تلاش می کنند در این خصوص روشنگری کنند تا تدریجا بر منافع خاص حامیان تروریسم در جهان اثر بگذارند.»

امروز نظام سلطه تلاشش ترسیم تصویری غیرواقعی از اسلام است و به واسطه ترس از گسترش اسلام سعی دارد اسلام را از درون نابود سازد؛ موضوعی که باید از سوی ما به عنوان یک مسلمان و کشور اسلامی اصلاح و در خصوص آن آگاه سازی شود.

با توجه به تبلیغات گسترده اسلام هراسی و حمایت پنهان مالی و تسلیحاتی غربی ها از گروهک های تروریستی همچون داعش که با نام اسلام دست به جنایات فجیع و ضد بشری می زند لازم بود که ریشه اصلی تروریسم به جوامع غربی معرفی شود تا اندیشه‌ خشونت‌زا اصلاح و گره‌ها و کینه‌ها باز و شکاف ها ترمیم شود. لذا حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان یک عالم دینی در اقدامی هوشمندانه در این راستا قدم برداشتند و حال اینک وظیفه ماست که دست به دست هم این «درد مشترک» را برسانیم به اهلش؛ حتی با یک قطعه شعر.

خشکسالی گرفته دنیا را
دشت ها بی قرار بارانند
تپه ها...رودها...و ماهی‌ها
همه چشم انتظار بارانند

ظلم، مانند آفتی مرموز
بر تن و جان باغ افتاده
آتش بی عدالتی عمریست
جای خود را به ابرها داده

به خروش آمدند دریاها
چهره دشت را گرفته غبار
قرن ها، آفتاب پنهان است
در پس ابرهای تیره و تار

دردهای زمانه بسیارند
درد جنگ و جهالت و ظلمت
درد فقر و شکنجه و بیداد
درد بی سرپناهی و غربت

من و تو با همه تفاوت ها
درد و اندوه مشترک داریم
از زمین و زمانه دلگیریم
به زمین و زمانه شک داریم

فرق مان گاه فرق آیین است
گاه در ریشه و نژاد و رنگ
مثل هم از ستمگران بیزار
مثل هم رنج دیده و دلتنگ

مثل من... مثل تو ...فراوانند
هم مسیحی و شیعه ...هم هندو
همه چشم انتظار یک منجی
سنّیان و یهودیان، تائو

همه مومن به او که می آید
روزی از روزهای فروردین
او که نامش بهار و باران است
کنیه اش آفتاب و الیاسین

نام او در مذاهب دنیا
سوشیانس است و ماشیع... خسرو
در کتاب براهمه منصور
در کتاب ریگ ودا ...ویشنو

کاسه صبرآسمان لبریز
رنج ها در جهان شبیه هم است
ما اگر درد مشترک داریم
آرزوهایمان شبیه هم است

همه یک روز جمعه می بینیم
که شده صلح در جهان حاکم
و برای همیشه خشکیده است
ریشه ظلم...ریشه ظالم

گوش کن!! ناله ها بلند شده
شب، جهان را گرفته ...تاریک است
با وجود سیاهی و ظلمت
مطمئن باش صبح نزدیک است

«شعر از مریم سقلاطونی»

محبوبه نیاورانی

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcepo8x.jh8exi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما