شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب : 34949

پروژه تقاطع سه‌سطحه ۱۵ خرداد، کلافی همچنان سردرگم

قم نيوز : قم نگار: یکی از طرح‌های های عمران شهری قم، پروژه تقاطع سه‌سطحه عمار یاسر است که قرار است مشکل ترافیک تقاطع ۱۵ خرداد و بلوار عمار یاسر را حل کند، هرچند این پروژه در روند اجرا با مشکلات متعددی روبه‌رو شده است.
پروژه تقاطع سه‌سطحه ۱۵ خرداد، کلافی همچنان سردرگم
به گزارش قم نگار، یکی از طرح‌های عمران شهری قم، پروژه تقاطع سه‌سطحه عمار یاسر است که قرار بوده مشکل ترافیک تقاطع ۱۵ خرداد و بلوار عمار یاسر را حل کند. کلنگ احداث این پروژه ۷ شهریور سال ۹۲ به زمین زده شد و پیمانکار این طرح قرارگاه قائم وابسته به بنیاد تعاون ارتش است. قرار بود این پروژه اوایل سال‌جاری به بهره‌برداری برسد که متاسفانه باز هم مشکلاتی سد راه شد و امکان اجرای آن تا پایان امسال وجود ندارد.

در ابتدا مشکلات ترافیکی و سختی عبور و مرور در تقاطع بلوار شهدای ۱۵ خرداد و بلوار عمار یاسر شهردار وقت را به فکر احداث تقاطعی غیر هم سطح در این منطقه انداخت و طرح احداث تقاطع سه‌سطحه ۱۵ خرداد که در معاونت حمل و نقل ترافیک مطرح شده بود، بعد از بررسی‌های فراوان در شورای ترافیک استان به تصویب رسید و مقدمات این طرح با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان در شهریور ماه ۹۲ کلید خورد.

این تقاطع دارای سه سطح پل روگذر، پل زیرگذر و پل هم‌سطح است که پل روگذر آن دو قطعه پل عمار یاسر را به هم متصل می‌کند و این پل که حدود ۳۵۰ متر طول دارد، دارای دو لاین رفت و برگشت است.

بعد از اجرای بخشی از مراحل کار، مشکلات عدیده‌ای چون کمبود مالی روند اجرای طرح را کند کرد و حتی تا مدتی پروژه متوقف شد و این مسئله نه تنها مشکلی را حل نکرد، بلکه بار ترافیکی را افزایش داد و بر مشکلات افزوده شد.

احمد محمدی یکی از همشهریانی است که روزانه برای رسیدن به محل کار خود باید از این مسیر عبور کند، وی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در قم گفت: متاسفانه تا جایی که مطلع هستم این پروژه پیشرفت مطلوبی نداشته و وعده‌های مسئولان باز هم رنگ اجرا به خود نگرفته است.

وی با بیان اینکه ترافیک ،مشکل اصلی این منطقه بود و قرار شد با راه‌اندازی این پروژه این مشکل حل شود، ادامه داد : متاسفانه تاکنون نه تنها مشکل ترافیک حل نشده بلکه ترافیک سنگین‌تر هم شده و حتی عبور با موتورسیکلت هم به سختی امکان‌پذیر است.

وی افزود: پروژه‌های ناتمام شهری سیمای شهر را بر هم زده و از آنجا که قم شهری زائرپذیر است، این مسائل موجب سردرگمی و رنجش خاطر مسافران می‌شود.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم نیز در جلسه اخیر شورای شهر اعلام کرده بود، وضعیت اجرای این طرح رضایت‌بخش بوده و نگرانی‌های زیادی در خصوص اینکه نتوانیم طبق وعده‌های داده‌شده این طرح را تا پایان سال به اجرا درآوریم، وجود دارد.

باید گفت که هرچند ممکن است برنامه‌ریزی‌های ناصحیح و هر دلیل دیگری موجب این اختلال شده باشد، اما باید به دنبال پاسخ مسئولان بود و علت را از زبان آنها جویا شد.

تقاطع ۱۵ خرداد پروژه‌ای محوری
علیرضا قاری‌قرآن معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با بیان اینکه پروژه تقاطع ۱۵ خرداد یکی از پروژه‌های محوری قم است گفت: به سرانجام نرسیدن این پروژه نقطه مهمی از شهر را دچار نابسامانی و اختلال در رفت و آمد کرده است.

وی با بیان اینکه این پروژه از سال ۹۲ شروع شده است، ادامه داد: قرار بود این پروژه طی ۱۵ ماه به اتمام و بهره‌برداری برسد که تاکنون هنوز تکمیل نشده است.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با اشاره به اینکه قرارگاه قائم پیمانکار طرح بوده و به صورت تهاتری پیمان با آنها منعقد شده است، افزود: روند اجرای طرح به دلایلی با کندی مواجه شد و پروژه‌ای که باید در خرداد ماه امسال تحویل داده می‌شد، همچنان درگیر مشکلات است.

وی با بیان اینکه میزان پیشرفت این پروژه تا خردادماه ۴۲ درصد بود اضافه کرد: متاسفانه این پروژه از ابتدای سال تا شهریور ماه با توقف روبه‌رو شد و از شهریور ماه تا کنون با پیشرفت ۵۷ درصدی روبه‌رو بوده‌ایم.

قاری‌قرآن با بیان اینکه این پیشرفت نسبت به قبل بهتر است اما هنوز رضایت‌بخش نیست، گفت: این پروژه هم‌چون دیگر پروژه‌ها با مشکلات مادی و بحث معارضاتی روبه‌رو بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تا کنون بخشی از معارضات ملکی حل شده است، ادامه داد: حل معارضات تاسیساتی بر عهده قرارگاه بوده و معارضات ملکی با شهرداری است و اکنون تنها معارضات ملکی در ضلع جنوب‌شرقی ابتدای محور ۱۵ خرداد باقی مانده است.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم خاطرنشان کرد: اکنون در بحث معارضات ملکی با ۱۳ مغازه و یک قطعه زمین روبه‌رو هستیم که در تلاش هستیم مکانی برای ادامه فعالیت آنها در نقطه‌ای دیگر از شهر پیش‌بینی شود.

وی توجه به زمان‌بندی را در انجام پروژه‌ها مهم خواند و بیان کرد: عامل دیگر توقف در پروژه‌ها بحث پوشش مالی و انتخاب پیمانکار و فقدان عوامل اجرایی توانا و باتجربه برای انجام پروژه شهری است.

قاری‌قرآن با اشاره به اینکه عوامل اجرای این پروژه ۲۴ ساعته این طرح را پیگیری می‌کنند، گفت: امیدواریم تا آخر بهار سال بعد پروژه را تحویل دهیم و لازم است، از ین پس قبل از ورود به یک پروژه ابتدا جوانب امر مشخص شود و طرح به گونه‌ای باشد که کمترین مشکلات را در روند اجرا داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که پل رو گذر تکمیل نشود، ترافیک همچنان وجود دارد و لازم است ترافیک مستقیم را منحرف کنیم و تا حل مشکل، شهروندان باید مسیرهای دیگری را برای عبور و مرور انتخاب کنند.

پروژه‌ای متفاوت در دل شهر

علی‌محمد آزاد قائم‌مقام مدیرعامل قرارگاه سازندگی قائم نیز این پروژه را پروژه‌ای بسیار مهم عنوان کرد و گفت: این پروژه هم از نظر سازه و هم از نظر معماری یک پروژه خاص است.

وی با بیان اینکه خاص‌بودن پروژه بر میزان دقت و اهمیت آن می‌افزاید، ادامه داد: لازم بود برای اجرای این طرح قالب‌های خاص خود را می‌ساختیم که این امر دقت فراوانی لازم داشت.

قائم‌مقام مدیرعامل قرارگاه سازندگی قائم با اشاره به اینکه این پروژه در محدوده ای اصلی از شهر قرار دارد و یک سازه بتونی است، افزود: عدم توجه به زیبایی معماری این پروژه، معماری و سیمای شهری را بر هم می‌زد که اکنون با ساخت قالب‌های خاص و ویژه، معماری قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

وی زمان اجرای عملی این طرح را سال ۹۳ عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه نقشه‌ها چندین مرتبه بین مسئولین قرارگاه و کارفرمایان مورد بررسی قرار گرفت، اندکی از سرعت آغاز کار کاسته شد. همچنین در ابتدا قرار بود ساخت قالب‌ها در قم صورت گیرد اما مشکلاتی پیش آمد که ملزم به ساخت برخی از وسایل و ادوات در تهران شدیم.

آزاد عنوان کرد: در این پروژه کلکسیونی از تمام معارضات شهری وجود دارد و هر آنچه در تاسیسات شهری وجود دارد، در این پروژه دیده می‌شود. برق، گاز، فاضلاب، مخابرات و حتی معارضین ملکی از جمله مشکلات بود. همچنین از آنجا که خود پروژه در منطقه‌ای است که بسیاری از مناطق شهر را به هم ارتباط می‌دهد، همه این عوامل موجب اختلال در روند اجرای پروژه شد.

قائم‌مقام مدیرعامل قرارگاه سازندگی قائم با بیان اینکه اگر یک متر به ارتفاع این پروژه اضافه می‌کردیم، اکنون مشکلات فاضلاب وجود نداشت، گفت: اگر از ابتدا این کار صورت پذیرفته بود اکنون نیازی به جابه‌جایی خط لوله اصلی فاضلاب نداشتیم.

وی این مسئله را دلیل اصلی یک سال اتلاف زمان پروژه دانست و گفت: تا کنون توانسته‌ایم برای انتقال خط فاضلاب ۱۵۰ متر زیر پروژه تونل ایجاد کنیم. اگرچه رفع معارض با پیمانکار هست، اما ما با بعضی از دستگاه‌های اجرایی سر و کار داریم که این معارضین ما تاسیسات شهری هستند و وضعیت به گونه‌ای است که در صورت بروز مشکل شهر دچار اختلال می‌شود که یکی از آنها فاضلاب بود.

آزاد خاطرنشان کرد: اکنون دو خط فاضلاب وجود دارد که یکی خط ۸۰۰ و دیگری خط ۱۴۰۰ است که باید آن را تعمیر و نوسازی کنیم و انجام این کار ۱.۵ ماه زمان می‌برد و با انجام این کار جای چهار ستون باز می‌شود که نصب این ستون‌ها راهی برای عبور عرشه است.

قائم‌مقام مدیرعامل قرارگاه سازندگی قائم با اشاره به اینکه مشکلات برق و گاز نیز تا حدودی حل شده است، بیان کرد: هشت کابل مخابراتی هم از این منطقه عبور می‌کند که بخش عظیمی از ارتباط شهر قم را فراهم می‌کند و همچنین به دلیل وجود فیبر نوری لازم بود، ابتدا کابل‌ها را می‌کشیدیم و بعد خط‌ها را قطع می‌کردیم.

وی در خصوص فراهم‌کردن منابع لازم برای این پروژه گفت: این پروژه به صورت تهاتری است و در انجام کار به ما نقدینگی داده نمی‌شود و بیشتر یا زمین داده می‌شود و یا عوارض از سوی شهرداری به ما حواله می‌شود.

آزاد خاطر نشان کرد: تمام لوازم مورد نیاز پروژه خریداری شده و خرید وسایل از خارج از کشور ۶ ماه زمان برده و اکنون دیواره‌های زیر گذر آماده است.

قائم‌مقام مدیرعامل قرارگاه سازندگی قائم افزود: آنچه برای این پروژه به ما پرداخت شده است، حدود ۸.۵ تا ۹ میلیارد تومان بوده که با زمین‌ها و آنچه تهاتر کردیم، قطعیت یافته است و امید است مابقی مشکلات و نیازها نیز با کمک مسئولین و شهرداری حل شود.

تغییر مدیریتی به پیشرفت پروژه منجر شد
مصطفی سعادت‌طلب عضو هیئت‌رئیسه و رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم نیز در خصوص این پروژه گفت: با تهاتری‌شدن این قرارداد رقم قرارداد بسیار افزایش یافت.

وی با بیان اینکه انتظار این بود، این پروژه توسط پیمانکار و با پشتیبانی مالی انجام شود، ادامه داد: اما بعدها بحث‌هایی پیش آمد و با تهاتری‌شدن این امر، پروژه با کندی و رکود روبه رو شد.

عضو شورای شهر قم حاکم شدن مدیریتی جدید در شهرداری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با این تغییرات اجرای این پروژه نیز رو به سوی پیشرفت است.

لزوم نگاه پروژه‌ها به قانون پدافند غیرعامل

مهدی متقیان مدیرکل پدافند غیرعامل استان نیز توجه به اجرای قانون پدافند غیرعامل در تمام پروژه‌های عمرانی کشور را ضروری دانست و گفت: بر اساس ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم و برنامه چهارم مسئولین پروژه‌ها باید مطالعات پدافند را انجام دهند و بعد اجرای کار را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه تا به حال پروژه‌های استان مطالعات خود را ارسال کردند، افزود: متاسفانه تقاطع ۱۵ خرداد با وجود اینکه در دست اجراست اما تا به حال از سوی مسئولان امر مطالعات پدافند غیرعامل برای ما ارسال نشده است.

متقیان با اشاره به تعاملات مثبت بین شهرداری و این سازمان گفت: امیدواریم قبل از اینکه هزینه بیشتری برای این پروژه صورت گیرد، مطالعات ارسال شود تا نکات لازم پدافند غیرعامل به آنها گفته شده و در صورت لزوم اصلاح شود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdci33ap.t1a552bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما