جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : 35156
قم نگار گزارش می دهد

چه کسی بدهی هندبالیست های صبای قم را می پردازد؟

قم نيوز : قم نگار: بیش از سه سال است که دستمزد بازیکنان هندبال صبای قم پرداخت نشده است در حالیکه سرپرست فعلی باشگاه از پرداخت بدهی هندبالیست ها امتناع کرده است و این بدهی ها را مربوط به دورۀ مدیریت قبلی می داند.
چه کسی بدهی هندبالیست های صبای قم را می پردازد؟
به گزارش قم نگار، شش ماه از انحلال تیم هندبال باشگاه صبای قم می گذرد. باشگاهی که علی رغم دولتی بودن با انبوهی از بدهی های مالی به بازیکنان مواجه است. بحران کمبود بودجه در این تیم ورزشی تا حدی بود که ابتدای امسال حتی توانایی پرداخت ۲۵میلیون تومان ورودی مسابقات لیگ بر‌تر هندبال باشگاه‌های کشور را نداشت.

از سوی دیگر صبای قم که در فصل گذشته به دلیل نتایج غیر قابل قبول، شرایط مساعدی در جدول رده بندی نداشت و احتمال باقی ماندش در لیگ برتر بسیار ضعیف بود، پیش از پایان فصل کناره گیری خود را رسما اعلام کرد.

اما آن چیزی که دراین میان قابل تأمل است نسبت هزینه های تیم هندبال صبای قم با تیم فوتبال آن است. به عنوان مثال بر اساس اعلام سازمان لیگ برتر فوتبال در اوایل شهریورماه امسال، داوود بهادری بازیکنی که چند سالی است در صبا حضور دارد و هنوز نتوانسته خود را در این تیم به طور قابل توجهی نشان دهد، ۷۰ میلیون تومان دستمزد می‌گیرد. هم چنین قرارداد محسن کرمی که فصل گذشته تنها در چند مسابقه نیز برای صبا به میدان رفت ۵۰ میلیون تومان است.

اگرچه این مبالغ در فوتبال حرفه ای کشور بسیار اندک است اما با مجموع همین دو مبلغ ناچیز می توان اوضاع آشفتۀ هندبال قم را سر و سامان داد.

حسین یزدانی از بازیکنان با سابقۀ هندبال استان قم که تجربۀ بازی در تیم هایی چون نیروی زمینی ارتش، سپاهان اصفهان، پارسیان کرج و تیم ملی هندبال ساحلی را دارد، در این باره می گوید: بیش از سه سال است که دستمزد بازیکنان هندبال پرداخت نشده است.

وی مجموع بدهی های این مدت را حدود دویست میلیون تومان اعلام می کند و می گوید: محمدرضا كشوري‌فرد، سرپرست فعلی باشگاه فرهنگي ورزشي صباي قم، از پرداخت بدهی هندبالیست ها امتناع کرده است و این بدهی ها را مربوط به دورۀ مدیریت قبلی می داند. در حالیکه با توجه به برخورداری این باشگاه فرهنگی ورزشی از شخصیت حقوقی، مسئولیت بدهی های تیم هم برعهدۀ این باشگاه است.

یزدانی با اشاره به هزینه های میلیاردی تیم های موفقی چون ثامن الحجج سبزوار، کمبود فضای مناسب برای تمرین، کمبود امکانات رفاهی و ورزشی مناسب ورزش حرفه ای را از عوامل کسب نتایج ضعیف هندبال صبای قم می داند.

بازیکن سابق صبای قم می‌گوید: امرار معاش بیشتر بازیکنان تیم از راهی به جز هندبال است. در حالیکه بازیکنان تیم های دیگر به صورت حرفه ای به این ورزش می پردازند. همین امر مانع تمرکز اعضای تیم برای ایفای بازی مناسب و درخور می شود.

وی از برگزاری دو جلسه انضباطی بی نتیجه با حیدری، رییس کمیته انضیاطی فدراسیون هندبال کشور، خبر می دهد و اظهار می کند: بازیکنان طلبکار خواهان جلسات با مسئولین استانداری و هیات مدیره باشگاه صبای قم هستند.

از سوی دیگر آمار و اطلاعات بیانگر وجود زمینۀ کافی برای شکوفایی استعدادهای هندبالی استان قم است که تنها با هزینه ای حداقلی می توان شاهد به ثمرنشستن آنها بود. چنانچه در رشته های دیگر ورزشی مانند فوتسال و کاراته و تکواندو و... قمی ها صاحب افتخارت و عناوین ملی و بین المللی شده اند.

در این خصوص سید علیرضا طباطبایی رئیس هیئت هندبال استان قم در مصاحبه ای اعلام کرده بود: در حال حاضر ۶ هندبالیست قمی در عضویت تیم‌های ملی قرار دارند چنان‌که امیر رضا اسماعیلی بازیکن آینده دار قمی که امسال به عنوان یک بازیکن نوجوان در لیگ بر‌تر هندبال با صبا به میدان رفت، یکی از مهره‌های اصلی تیم ملی هندبال نوجوانان است.

طبق اظهارات وی در بخش بانوان، فاطمه خلیلی به فر و مرضیه افشاری همراه با تیم ملی بانوان بزرگسال به مسابقات قهرمانی آسیا در اندونزی اعزام شدند . هم چنین نوریه عباسی و زهرا شکوهی راد نیز جدید‌ترین دعوت شدگان به اردوی تیم ملی هندبال جوانان هستند. البته ۳ بازیکن قمی تیم ملی بزرگسالان نیز در رده سنی جوانان هستند و تیم ملی جوانان را نیز همراه می‌کنند.

در حقیقت دولتی بودن ورزش قم است که باعث بروز چنین بحران هایی می شود.بدیهی است که اداره کل ورزش و جوانان وظیفه‌ای در زمینه یافتن اسپانسر برای تیم‌های ورزشی قم در لیگ‌های کشور ندارد و این باشگاه‌ها هستند که باید رایزنی لازم را در این باره داشته باشند اما لزوم ایجاد ساختاری برای مجاب کردن حضور بخش خصوصی از یک سو و خیران از سوی دیگر در ورزش اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

با وجود بهره‌مندی استان قم از حضور واحدهای صنعتی قدرتمند و برندهای تجاری در صنایع مختلف، ابزار لازم برای ایجاد جاذبه در بخش خصوصی برای حضور در ورزش وجود ندارد و عدم وجود ساز و کار مناسب برای حمایت از ورزش توسط بخش خصوصی و خیران به وضوح عیان است.

به عبارت دیگر، ایجاد ارتباطی مؤثر بین اداره کل ورزش و جوانان و استانداری قم در زمینه تشکیل کارگروه‌های جذب حامیان مالی بخش خصوصی و خیران به سمت و سوی ورزش می‌تواند حداقل بخشی از مشکلات تیم‌های قمی در لیگ‌های کشور را حل کند البته اگر ورزش، در زمره اولویت‌های استانداری قم باشد.

استان قم با وجود ویژگی‌های سیاسی و مذهبی خود، استانی با برندهای ورزشی و باشگاه‌های معتبر و ورزشکاران، مربیان و داوران بین‌المللی است و به نظر می‌رسد نگاه مسئولان به ظرفیت‌های ورزشی قم برای ارتقای جایگاه قم در افکار عمومی در سطح ملی، باید جدی‌تر از گذشته دنبال شود.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdcjmvet.uqeiizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما