پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب : 35367

ارسال ۱۵۷۰ طرح پژوهشی معلمان قمی به جشنواره معلم پژوهنده

قم نيوز : قم نگار: همایش تجلیل از معلمان پژوهشگر استان قم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در قم برگزار و از معلمان برتر عرصه پژوهش تقدیر شد.
ارسال ۱۵۷۰ طرح پژوهشی معلمان قمی به جشنواره معلم پژوهنده
به گزارش قم نگار، همایش تجلیل از معلمان پژوهشگر استان قم با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سید مهدی صادقی استاندار قم و معلمان برتر پژوهشگر استان قم، در خانه فرهنگیان شماره ۲ قم برگزار و در جریان از معلمان برگزیده استان قم در عرصه پژوهش تجلیل شد.

در این همایش حمیدرضا شیخ الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان با رویکرد پژوهش محوری و اقدام پژوهشی خدماتی را ارائه کرده است، اظهارداشت: همه مدارس ما در استان قم در راستای پژوهش محوری و اقدام محوری حرکت می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود: با همین حرکت سال گذشته استان قم رتبه ۵ کنکوری سراسری در بین ۳۱ استان کشور را اخذ کرده که این رتبه با ۳ درصد تفاوت از رتبه چهارم استان‌ها به دست آمده است.

وی افزود: امسال هم استان قم رتبه ۵ کشوری کنکور سراسری را کسب کرده که این رتبه با ۲ و ۲ دهم درصد اختلاف با رتبه چهارم به دست آمده و این امر با توجه به ارتقا آموزش مراکز دولتی کسب شده و نشان می‌دهد که استان قم در عرصه آموزش و پرورش گام‌های بلندی برداشته است.

شیخ الاسلام با اشاره به فقر فضاهای رفاهی و اقامتی آموزش و پرورش قم در شهرهای دیگر از جمله مشهد مقدس، تصریح کرد: استان قم تا امسال کمتر از یک متر فضای اقامتی در مشهد نداشت و امسال با تلاش آموزش و پرورش استان قم توانستیم ۲۴۰۰ متر فضا را در مقابل حرم امام رضا(ع) برای استان قم تهیه کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود: این زمین کمتر از ۳ دقیق پیاده روی تا حرم امام رضا فاصله دارد که درصدد تهیه ۱۰ طبقه برای این مکان هستیم که هم به دانش آموزان و هم فرهنگیان خدمات اقامتی ارائه دهیم.

انتخاب ۱۲ طرح برتر پژوهشی در استان
حسین محمودی معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش قم نیز با اشاره به اینکه در هفته پژوهش ویژه برنامه‌ای که با هدف توسعه فرهنگ پژوهش است انجام می‌شود، اظهار داشت: در هفته پژوهش برنامه‌ای را با هدف توسعه پژوهش در مدارس انجام شد که جشنواره‌های خوارزمی، جابربن حیان و جشنواره حرکت به سوی علم تا عمل از جمله این برنامه‌ها بود.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش قم با بیان اینکه عمده فعالیت‌ها بر عهده پژوهشسراهای آموزش و پرورش است، افزود: در این هفته که هفته ملی پژوهش است برنامه‌ای به منظور تجلیل از دست اندرکاران حوزه پژوهش برنامه‌هایی ترتیب داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال از طریق فراخوانی طرح‌های پژوهشی دریافت شده که از آن‌ها در سیستم درسی و اصلاح برنامه‌های درسی استفاده می‌شود.

محمودی با اشاره به اینکه معلم پژوهنده از دیگر برنامه‌ها است که به مناسب هفته پژوهش انجام می‌شود، تصریح کرد: در برنامه هجدهم این طرح که امسال بوده ۱۵۷۰ دریافت شده این طرحی است که در سال اول این برنامه کمتر از ۲۰ طرح دریافت شده بود.

احمدرضا دوراندیش مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی وحرفه ای و کاردانش نیز در این همایش با بیان اینکه از میان این طرح‌ها ۱۲ اثر به عنوان اثر برتر استانی برگزیده شد، افزود: از این میان یک اثر به مرحله کشوری راه پیدا کرد، ۱۸۰ طرح در نواحی استان قم برگزیده شد و از استان هم ۸۷ اثر برای تجلیل انتخاب شد.

دوراندیش مدیردفتر پژوهش وبرنامه ریزی و تألیف کتب درسی فنی و حرفه‌ای نیز در این همایش با اشاره به اینکه بعد از ابلاغ سند درسی ملی آموزش و پرورش یکی از حوزه‌های یادگیری حوزه یادگیری کار و فناوری است، اظهار داشت: در سه سال اول ابتدایی مفاهیم کار و کارآفرینی با درس‌های دیگر به صورت تلفیقی آموزش داده می‌شود.

استفاده از راهنمایی ۲۰۰ صنف در تالیف کتب فنی و حرفه‌ای

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی وحرفه ای و کاردانش با بیان اینکه در سال‌های بعدی در پایه‌های پنجم و ششم درس کار و فناوری تبیین شده است، افزود: در دوره متوسطه اول فعالیت‌های کارو پژوهش را به گونه‌ای آموزش می‌دهیم که هماهنگ با علاقه‌ها و شرایط و امکانات دانش آموز است.

وی با اشاره به اینکه برای طراحی برنامه‌های جدید نیازمند اسناد بالا دستی بودیم، خاطرنشان کرد: برنامه‌های درسی مدارس باید در راستای برنامه‌های توسعه در این ارتباط و اسناد بین المللی باشد.

دوراندیش با اشاره به اینکه در سیاست‌های کلی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به تناسب مراکز کار تاکید شده است، تصریح کرد: افزایش سهم فعالیت‌های کاربردی وآموزش مبتنی با شایستگی یعنی تلفیق علم وعمل ازجمله سیاست‌هایی است که در تدوین کتب درسی جدید مد نظر قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی وحرفه ای و کاردانش افزود: فنی و حرفه‌ای در کشور ما دچار چالش‌هایی است، توسعه نامتوازن رشته‌ها یکی از این مشکلات است، رشته‌هایی که نیاز کشور نبوده و ما تنها بر اساس شرایط موجود آن‌ها را تدوین کرده‌ایم.

دوراندیش با بیان اینکه برنامه‌های فنی و حرفه‌ای درکشور یک جهته بوده و انعطاف پذیر نیست، تصریح کرد: مدل ۲۵ مرحله‌ای شامل دو بخش دنیای آموزش و دنیای کار مورد ارزیابی قرار گرفته، بر اساس آن طرح تفصیلی تدوین شد و براساس آن واحد تحقیق و توسعه ایجاد شد که برنامه‌های فنی و حرفه‌ای را اصلاح کند.

وی با اشاره به اینکه کلاس‌های آموزشی برای معلمان برگزار کردیم که با این برنامه آشنا شده و آن را در برنامه‌های درسی خود به کار گیرند، عنوان کرد: بیش از ۲۰۰ صنف مرتبط با آموزش فنی و حرفه‌ای اطلاعات گرفتیم که بیش از ۴۰۰ کارشناس فنی و حرفه‌ای شرکت کردند که بتوانیم از آن‌ها اطلاعات بگیریم.

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی وحرفه ای و کاردانش بیان کرد: در گذشته ما تنها ویژگی‌های حرفه‌ای رادرنظر می‌گرفتیم و ویژگی‌های کسی که این حرفه را برعهده می‌گرفت در نظر نمی‌گرفتیم، امروز این معیار لحاظ شده و برای هر حرفه‌ای معیارهای که لازم است دانش آموز داشته باشد در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره اینکه ما در فنی و حرفه‌ای به مهارت‌های فنی در مطالعات خود اکتفا می‌کردیم و مهارت‌های غیرفنی را مد نظر قرار نداده بودیم، افزود: براساس مطالعات مهارت‌های غیر فنی مانند اخلاق حرفه‌ای مورد توجه قرار گرفت و به صورت ۶۰ درصد تلفیقی با مهارت‌های فنی در کتب درسی تدوین شد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcd5s0s.yt0k96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما