قم نيوز : قم نگار: بیمارستان کامکار این روزها مملو از بیماران مشکوک به آنفلوانزا است اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم می‌گویند مورد قطعی از آنفلوانزا تأیید نشده است.
موردی از آنفلوانزا در قم تأیید نشد/ بستری شدن در راهرو بیمارستان
به گزارش قم نگار، خبرها می‌گویند موج نخست آنفلوانزا در کشور فروکش کرده و مردم باید خود را برای مقابله با موج دوم آماده کنند. هرچند این روزها مانند هفته‌های گذشته کمتر خبر فوت هم‌وطنانمان به دلیل آنفلوانزا را می‌شنویم اما نگرانی از شیوع آنفلوانزا هنوز تمام نشده و مردم قم هم از این نگرانی ایمن نیستند.

این روزها بیمارستان کامکار وضعیت نسبتاً آشفته‌ای دارد. بیمارانی که به قول مسئولان علوم پزشکی مشکوک به آنفلوانزا هستند حتی در راهروهای بیمارستان هم بستری شده‌اند. بخش قلب این بیمارستان به بیمارستان شهید بهشتی منتقل شده و یک نفر هم در سی‌سی‌یو بستری شده است.

با این حال معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم می‌گوید تا حالا مورد قطعی از این بیماری در قم مشاهده نشده است.

بستری شدن ۲۰۰ نفر مشکوک به آنفلوانزا
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت بیمارستان شهید بهشتی، اظهار داشت: بیمارستان کامکار برای مراجعین آنفلوانزا قرار داده شده و افراد مشکوک به این بیماری تنها در این بیمارستان بستری می‌شوند.

محمدرضا مظفری گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر به دلیل آنفلوانزا در بیمارستان کامکار بستری شده‌اند اما هیچ کدام h۱n۱ نیستند.


وی با اشاره به اختصاص امکانات کامل به بیماران مبتلا به آنفلوانزا در بیمارستان کامکار افزود: افراد بستری شده به دلیل ابتلا به آنفلوانزا دو تا سه روز در بیمارستان بستری بوده و سپس مرخص شده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به وجود داروی کافی برای بیماری آنفلوانزا در استان قم افزود: توزیع داروها در سه داروخانه در آینده انجام خواهد شد که در صورت تشخیص متخصص مربوطه به دریافت داروی پیشگیرانه، داروخانه دارو را در اختیار فرد قرار می‌دهد.

درمان اصلی آنفلوانزا استراحت، مصرف مایعات، شستشوی مداوم دست‌ها و پرهیز از حضور در مناطق شلوغ و پرازدحام است
مظفری بیان کرد: بیماران بستری شده در بخش سی‌سی‌یو بیمارستان کامکار به بیمارستان شهید بهشتی منتقل شده‌اند تا بیمارستان کامکار تنها به بیماران مبتلا به آنفلوانزا اختصاص داده شود.

وی با اشاره به انجام اطلاع‌رسانی لازم به مردم در پیشگیری از آنفلوانزا افزود: ابتلا به این بیماری در این استان کاهش یافته است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیان کرد: درمان اصلی بیماری آنفلوانزا استراحت، مصرف مایعات، شستشوی مداوم دست‌ها و پرهیز از حضور در مناطق شلوغ و پرازدحام است.

وی در خصوص علائم اولیه آنفلوانزا عنوان کرد: درد شدید بدن و تنگی نفس، سرگیجه و سردرد و تب بالا از علائم اولیه بیماری آنفلوانزا است.

استفاده از ماسک و ایجاد تهویه در منزل
شناخت علائم آنفلوانزا و راه‌های مقابله با آن در حال حاضر به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده است. آنفلوانزا و سرماخوردگی علائم مشترک بسیار دارند اما یک بیماری محسوب نمی‌شوند. روش‌های مقابله به این دو هم با هم متفاوت است.


رئیس مرکز بهداشت استان قم در گفتگو با مهر بیان کرد: بیماری آنفلوانزا نوعی بیماری ویروسی است که طیف وسیعی از تغییرات ژنتیکی را به همراه دارد بنابراین ویروس‌هایی که می‌تواند بیماری شبه آنفلوانزا یا سرماخوردگی را ایجاد کند و به دلیل همین ویژگی قادر هست که به طور مکرر شرایط خود را تغییر داده و در انسان بیماری‌هایی با علائم جدید ایجاد کند.

به بیماران توصیه می‌شود که در منزل استراحت کرده و از حضور در مدرسه و محل کار اجتناب کنند زیرا افراد بیمار منبعی برای انتقال بیماری هستند

مرتضی آقاحسنی ادامه داد: بیماری آنفلوانزا شایع‌ترین بیماری عفونی است که به سرعت انتقال داده می‌شود.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از آنفلوانزا افزود: شستشوی دست با آب و صابون، اجتناب از روبوسی و دست دادن، استفاده از ماسک به‌ویژه برای افرادی که از بیمار نگهداری می‌کنند و وجود تهویه مناسب در منزل از جمله راه‌های پیشگیری از بیماری آنفلوانزا است.

متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: به بیماران توصیه می‌شود که در منزل استراحت کرده و از حضور در مدرسه و محل کار اجتناب کنند زیرا افراد بیمار منبعی برای انتقال بیماری هستند.

وی ابراز کرد: افرادی که در حد تب و درد مختصر در عضلات و سرفه‌های گاه گاهی بیمار می‌شوند نیازی به مراجعه به پزشک ندارند بلکه تنها با استراحت در منزل، استفاده از تب بر و خوردن مایعات گرم علائم دو تا سه روز بعد بهبود می‌یابد اما چنانچه علائم شدیدتر و سرفه شدید مکرر و پشت سر هم شود و یا سنگینی یا تنگی نفس مشاهده شد و علائم بیشتر از دو یا سه روز طول بکشد باید به پزشک مراجعه شود.

به هر روی رعایت نکات ابتدایی بهداشتی مهمترین عامل در زمینه پیشگیری از این بیماری است و جامعه باید تا پایان فصل سرما در این خصوص حساس باشد.


انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcjxmet.uqei8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما