قم نيوز : قم نگار: در یک‌صدوشصت‌وسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم موارد مختلفی مانند افزایش بهای خدمات سازمانهای میوه و تره بار، مدیریت پسماند و کشتارگاه‌های صنعتی شهرداری قم بررسی و تصویب شد.
افزایش بهای خدمات سازمانهای میوه و تره بار و کشتارگاه‌های صنعتی شهرداری قم
به گزارش قم نگار، یکصد و شصت و سومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم شامگاه یکشنبه  در حالی برگزار شد که، مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم، ولی الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم و اعضای این شورا در جلسه حضور داشتند و به بررسی لوایحی مانند افزایش تعرفه بهای خدمات سازمانهای شهرداری قم پرداختند.

در ابتدای این جلسه لایحه‌ای دوفوریتی در خصوص نامگذاری خیابان شبستان در اطراف حرم حضرت معصومه (س) به نام شیخ باقر النمر به تصویب اعضا رسید و سپس عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری به ارائه لوایح این کمیسسیون پرداخت.

ذاکریان در ادامه با اشاره به لایحه افزایش بهای خدمات سازمان‌های شهرداری برای سال ۹۵ افزود: امروز در کمیسیون تلفیق بحث مصوبه بهای خدمات سازمان میوه و تره بار به تصویب رسید که در نتیجه ۸ ردیف مصوب شد.

عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه نخستین ردیف آن به خدمات غرفه‌ها، باسکول‌ها و نانوایی میدان است تصریح کرد: تا امسال بهای خدمات برابر ۸۵ درصد اجاره بهای دریافتی بوده است و آخرین مصوبه آن مربوط به سال ۸۳ بوده اما با توجه به اینکه این مبلغ کفاف هزینه‌های سازمان را نمی‌دهد پیشنهاد شده بود این مبلغ به ۱۲۰ درصد اجاره بهای دریافتی ارتقا پیدا کند، در ‌‌نهایت کمیسیون تلفیق با صد در صد اجاره بهای دریافتی موافقت کرد.

وی با اشاره به اینکه در بحث خدمات بانک‌های میدان آخرین مصوبه با مبلغ ماهیانه ۲۰ هزار تومان مربوط به سال ۸۰ بوده است که در این ۱۴ سال افزایشی نداشته گفت: پیشنهاد جدید ۶۰ هزار تومان بوده که به تصویب رسید.

ذاکریان با اشاره به اینکه بهای خدمات مغازه‌های میدان که ۲۶ هزار تومان بوده است تصریح کرد: این مبلغ هم ۹ هزار تومان افزایش پیدا کرد و به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون خدمات شهری با بیان اینکه بهای خدمات ورود خودروهای سنگین ۱۵۰۰ تومان بود که به ۲۰۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند خاطر نشان کرد: بهای خدمات ورودی خودروهای نیمه سنگین ۱۰۰۰ تومان بوده که برای سال ۹۵ به ۱۵۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند. همچنین بهای خدمات ورودی خودروهای نیسان از ۷۰۰ به ۱۰۰۰ تومان، خودروهای وانت به قیمت ۵۰۰ تومان ثابت می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه بهای خدمات بازارروزهای هفتگی دست فروشان که مبلغ آن تا سقف ۷ هزار تومان بوده ثابت می‌ماند و تغییر نمی‌کند افزود: این لایحه با اکثریت آرا در کمیسیون به تصویب رسید.

حجت الاسلام آتش زر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر دررابطه با این لایحه با بیان اینکه بیشترین تردد در شهر مربوط به خودروهای وانت بار است گفت: پیشنهادی مبنی بر افزایش ۱۰۰ تومانی بهای خدمات ورودی این خودرو داده شده بود که به تصویب نرسیده است.

بیاتی با بیان اینکه در جلسه هفته گذشته این موضوع مطرح و بحث‌های زیادی در خصوص آن انجام شده است از اعضا درخواست رای به لایحه را داشت که با موافقت اعضای شورا این لایحه به تصویب رسید.

ذاکریان با اشاره به لایحه مربوط به افزایش بهای خدمات سال ۹۵ برای سازمان مدیریت پسماند گفت: این لایحه هم در کمیسیون خدمات شهری و هم کمیسیون تلفیق بررسی شد. لایحه تعداد زیادی ردیف دارد که تنها به بخش‌هایی که تغییر کرده است اشاره می‌کنم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با ارائه توضیحی در مورد بهای خدمات جمع آوری، حمل و دفع پسماندهای عفونی تصریح کرد: مبلغ کنونی به ازای هر متر مکعب مصوبه سال ۸۵ تعرفه ۸۰ هزار تومان است که پیشنهاد شده برای سال ۹۵ با ۴۳ درصد افزایش به ۱۱۵ هزار تومان برسد. برای دفن پسماندهای ویژه پزشکی که به ازای هر کیلوگرم ۲۷۰ تومان است و به ۳۲۰ تومان افزایش پیدا می‌کند. همچنین ردیف جدید با عنوان جمع آوری، دفن و حمل پسماندهای پزشکی کم خطر سازی شده که به ازای هر متر مکعب ۵۰ هزار تومان خواهد شد.

وی با بیان اینکه از حدود ۵ سال پیش حرکتی شروع شد که طبق قانون مدیریت پسماند کسانی که پسماند ویژه تولید می‌کنند وظیفه مدیریت آن را هم به عهده دارند گفت: به همین دلیل برای بحث حق الدفن زباله‌های عفونی فرصتی به آن‌ها دادیم و عوارض دفن را به یک سوم کاهش دادیم تا بیشتر به سمت بی‌خطر سازی حرکت کنند و مقرر شد اگر در مدت معین این اقدام نشود هزینه به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند. این طرح تاحدودی موفق بود و تعداد زیادی از بیمارستان‌های ما به سمت کم خطر سازی حرکت کردند.

ذاکریان با بیان اینکه امسال نظر بر این بود که کسانی که همچنان زباله عفونیشان را تحویل می‌دهند باید متحمل این افزایش بها شوند خاطر نشان کرد: البته این هنوز قیمت تمام شده خدمات نیست. همچنین اگر بیمارستانی به سمت کم خطر سازی حرکت کند به جای هر متر مکعب ۸۰ هزار تومان فعلی ۵۰ هزار تومان پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه دفع زباله‌های عادی به ازای هر سرویس نیسان، ۲۷ هزار تومن و بابت هر خاور ۵۷ هزار تومان و کامیون ۸۳ هزار تومان است خاطر نشان کرد: هر کدام از این ردیف‌ها با ۱۶ درصد افزایش به ترتیب به ۳۰، ۶۰و ۹۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به بحث تعبیه باکس‌هایی که کار ذخیره سازی پسماندهای خشک را انجام می‌دهند گفت: مقرر شده در مقابل ساختمان‌های در حال ساخت این باکس‌ها تعبیه شود که کمتر شاهد آلودگی در سطح شهر باشیم. بهای خدمات این مورد هم از ۲۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. این باکس‌ها با وجود حجم بیشتر نسبت به نیسان‌ها از مبلغ کمتری برخوردار است که برای استفاده کنندگان به صرفه است.

بیاتی با اشاره به اینکه این مصوبه با اکثریت آرا توسط کمیسیون خدمات شهری به تصویب رسیده است از اعضا درخواست رای به لایحه را داشت که در ‌‌نهایت با موافقت اعضا به تصویب رسید.

ذاکریان سپس با اشاره به لایحه مربوط به افزایش بهای خدمات سازمان کشتارگاه‌های صنعتی گفت: این لایحه با میانگین ۱۶ درصد افزایش در ۱۹ ردیف در کمیسیون با اکثریت آرا به تصویب رسید. این لایحه نیز با رای اعضا مصوب شد.

نخستین لایحه کمیسیون برنامه و بودجه که توسط حجت الاسلام محمد آتش زر بیان شد مربوط به اخذ مجوز مصوبه مربوط به دفتر آیت الله سیستانی گفت: لایحه‌ای در این مورد داشته‌ایم که مبلغی به عنوان ارزش افزوده برای آن در نظر گرفته شده بود، که با توجه به اینکه مالک این ملک آستانه است شورای شهر اعلام کرده است که ارزش افزوده باید از مالک عرصه اخذ شود و مستاجر شامل ارزش افزوده نمی‌شود.

مصطفی سعادت طلب با بیان اینکه باید دید عرصه در مسیر در این ملک وجود دارد یا نه گفت: ممکن است در این صورت در آینده مشکلاتی ایجاد شود که باید از همین ابتدا مسائل را در نظر بگیریم.

قراچورلو با اشاره به اینکه به باقیمانده عرصه در مسیر ارزشی افزوده می‌شود تصریح کرد: آستانه امروز از ما طلب می‌کند که این زمین ما است ولی طبق قانون ارزش افزوده به مستاجر بر نمی‌گردد و باید توسط مالک پرداخت شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه این لایحه در کمیسیون مطرح شده و با ۶ رای به تصویب رسیده است افزود: از اعضا برای این لایحه تقاضای رای داریم.

در ‌‌نهایت لایحه با شرط صورت جلسه میان شهرداری، آستانه و دفتر آیت الله سیستانی به رای گذاشته شد که به تصویب نرسید. سپس لایحه به شهرداری عودت شد تا پس از تعیین تکلیف به صحن علنی شورای شهر قم بازگردد.

آتش زر با اشاره به اینکه زمینی توسط شهرداری به موسسه امیر المومنین (ع) فروخته است تصریح کرد: با توجه به اینکه این موسسه قصد تاسیس حوزه علمیه را داشته نامه‌ای با موضوع عدم دریافت عوارض تغییر کاربری ارسال می‌کند، در کمیسیون مصوب شد که با شرط پرداخت نقد عوارض، عوارض تغییر کاربری از آن‌ها دریافت نشود.

وی با اشاره به اینکه مبلغ این عوارض تغییر کاربری ۵۷ میلیون بوده است گفت: مبلغ عوارض این زمین ۱۸۲ میلیون بوده است.

زین العابدین قراچورلو عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه شهرداری متولی دریافت عوارض تغییر کاربری است افزود: شهرداری هنگام واگذاری اعلام می‌کند هر ملک دارای چه کاربری است و قیمت گذاری‌ها بر این اساس اعلام شده است. تغییر کاربری مجدد معنایی ندارد و نمی‌شود ارزشی مازاد بر آنچه به فرد فروخته‌ایم، دریافت کرد.

سعادت طلب با بیان اینکه این ملک مربوط به کاربری آموزشی بوده است تصریح کرد: این کاربری تغییر کرده است و باید بر این اساس تغییر کاربری دریافت شود تا در بخش دیگر هزینه شود، اما ما حتی تغییر کاربری را در این لایحه می‌بخشیم که اصلا صحیح نیست.

این لایحه در ‌‌نهایت به رای اعضای شورا گذاشته شد که به تصویب رسید.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdci5uap.t1aqq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما