پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : 36159
قم نگار گزارش می‌دهد

روزانه ۷۰۰ تن تولید زباله در قم/ طلایی که کثیف است

قم نيوز : قم نگار: روزانه ۷۰۰ تن زباله در استان قم تولید می شود، امری که می تواند آلودگی محیط زیست را به همراه داشته باشد و یا با مدیریت درست پسماند به تولید انرژی و توسعه صنایع تبدیلی کمک کند.
روزانه ۷۰۰ تن تولید زباله در قم/ طلایی که کثیف است
به گزارش قم نگار، بوی تعفن و شیرابه های روان در کوچه ها، خرده های شیشه و فلزات دورریخته شده، زباله های بیمارستانی و نخاله های ساختمانی همگی با هم امروز بسیج شده اند و محیط زیست را هدف گرفته است مدیریت پسماند هم در شهرداری ها در بسیاری از موارد در پاکسازی طبیعت علا وه بر کمبود امکانات با مشکلاتی همچون مصرف بی رویه، عدم آگاهی و توجه مردم، نبود احساس مسئولیت و عدم اجرای مقررات مواجه هستند.

تولید ۷۰۰ تن زباله در روز در استان قم، این واقعیتی است که امروز شهر قم با دست و پنجه نرم می کند، میزان تولید زباله ای که برای استانی مانند قم بسیار بالای به نظر می رسد و مدیر کل محیط زیست استان قم آن را خیانت به خاک می خواند.

زباله، تیر خلاص سلامت محیط زیست
تولید زباله که به طور کلی شامل دو دسته زباله های جامد و مایع هستند آلودگی هایی زیست محیطی را به همراه خواهد داشت، که به طور کلی می توان آنها را به زباله های مایع شامل فاضلاب منازل وفاضلابهای صنعتی، زباله های جامد، زباله های معمولی، زباله های کارخانه هاوزباله های ویژه تقسیم کرد.

زباله های منازل، زباله های حجیم خانگی مانند لوازم اسقاطی، زباله های بیمارستانی، زباله های کشتارگاهها، زباله های باغها وگلخانه ها وزباله های مغازه ها وادارات همه در ردیف زباله های معمولی ای قرار می گیرند که روز به روز حجم تولید آنها بیشتر می شود و همگی محیط سالم استان را هدف گرفته اند.

زباله های بیمارستانی در این بین اما خطرناک تر هم هستند، زباله هایی شامل پسماندهای الوده و زباله های غیر الوده که بعنوان مثال پس مانده ازمایشگاههای میکروب شناسی هستند که حتما باید به روش صحیح سوزانده شوند و در غیر این صورت می تواند آلودگی های انسانی را به همراه داشته باشد.

داستان زباله ها به همین جا ختم نمی شود، دسته ای دیگر از زباله های تولیدی انسان زباله های ویژه هستند که شامل سه نوع زباله نخاله های ساختمانی مثل چوب، فلز و پس مانده کاغذ هستند که نباید آنها را با زباله های معمولی مخلوط کرد، روغنهای مصرف شده ،لاستیک کهنه و ماشین های اسقاطی که سالها بدون تغییربر روی زمین باقی مانده اند و مواد رادیو اکتیو که از مراکز تحقیقات اتمی و کارخانجاتی که با انرژی اتمی کار می کنند بوجود می ایند و بسیار خطرناک هستند نیز از دیگر انواع زبالهای ویژه هستند.

از ماست که بر ماست
داستان زباله ها را می توان در جمله از ما است که بر ما است دید، امروز انسان با ساخت میلیون ها تن زباله بر سطح زمین آلودگی های زیست محیطی بسیاری را رقم زده است، مسئله ای که در نهایت گریبان خود انسان را می گیرد و بیماری ها و آلودگی های زیست محیطی را به همراه خواهد داشت همانگونه که امروز اثراتی از آن را در سطح زمین شاهد هستیم.

در این میان انسان از ابزاهای گوناگونی هم برای از بین بردن اثرات این زباله ها بهره برده است که از جمله آنها می توان از سوزانیدن زباله، دفن بهداشتی زباله و تبدیل زباله ها به کود گیاهی یا کمپوست نام برد اما در این میان مهم ترین مسئله ای که با استفاده از آن می توان از تبعات ناگوار زباله ها کاست بازیافت اصولی زباله است ، مسئله ای که در چند سال گذشته با اجرایی شدن سیستم مکانیزه زباله توسط برخی از شهرداری ها از جمله استان قم اما به صورت محدود مورد توجه قرار گرفته است و مدیریت پسماند شهرداری در آن به دنبال این است که علاوه بر ثبت کمترین میزان آلودگی محیطی بر سطح زمین استفاده بهینه از زباله ها راهمراه داشته باشد و به این طریق در راه بهینه سازی مصرف انرژی گام بردارد و از این طلای کثیف نهایت استفاده را انجام دهد.

دفن زباله ممنوع
رحمان دانیالی مدیرکل محیط زیست استان قم با انتقاد ازراهکار دفن زباله، گفت:بدون شک این ذهنیت که هر شهری و یا هر روستایی به واسطه مشکل های مالی دنبال یک محل دفن پسماند باشد، باید به کلی از بین برود، فارغ از اینکه چنین اقدامی اصلا به صلاح شهر قم نیست، شهرها و روستاهای تابعه قم نیز ظرفیت و گنجایش دفن حجم عظیمی از زباله ها را ندارند.

اهمیت این مسئله جایی مشخص می شود که در قانون مدیریت پسماند دفن زباله ممنوع اعلام شده است، دانیالی هم ضمن اشاره این موضوع، خاطرنشان کرد: مدیریت پسماند باید به روش های پیش بینی شده در قانون از جمله تفکیک در مقصد و تبدیل به ورمی کمپوست انجام شود اما استان قم در حال حاضردر بحث مدیریت پسماند عقب است و بسیاری از استان هایی که از نظر علمی و اقتصادی ظرفیت های کمتری از قم دارند، مدیریت پسماند به مراتب جلوتری از این استان دارند.

وی با بیان اینکه محیط زیست بحث مدیریت نخاله های ساختمانی و پسماندهای صنعتی را با یک سری از رایزنی ها پیگیری می کند، تصریح کرد: دستگاه های مرتبط مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی حساسیت خاصی به این موضوع دارند، ولی موفقیت در این کار مستلزم شناسایی و احصای نقاط ضعف و ارایه راهکارهای مناسب برای حل آن در جلسه های این کارگروه است.

نخستین کارخانه بازیافت زباله در استان قم
اما در این بین اخبار شروع به کار فعالیت نخستین کارخانه مکانیزه بازیافت زباله در استان قم می تواند نقطه عطفی در بحت مدیریت پسماند استان باشد، کارخانه ای که به گفته سید عبدالله میرابراهیمی سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم بیش از یک ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی در رابطه با میزان فعالیت این کارخانه افزود: این کارخانه در حال حاضر با ظرفیت تفکیک ۳۰۰ تن زباله در حال فعالیت است و پیش بینی شده که در سالهای بعد تا تفکیک ۶۰۰ تن زباله هم پیش رود.

میرابراهیمی با تاکید بر اینکه این کارخانه به طور کامل تجهیز نشده است، خاطرنشان کرد: دستگاه X-RAY دستگاهی با قابلیت تشخیص زباله‌های خشک به تفکیک رنگ است که با اشعه ایکس این اقدام را انجام می‌دهد که حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، که پیمانکار تا به امروز نتوانسته‌اند تامین اعتبار این قسمت را انجام دهد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم همچنین در رابطه با فرآیند تفکیک زباله در این سایت تصریح کرد: در این سایت زباله های خشک ارزشمند بعد از تفکیک وارد صنایع تبدیلی شده و تبدیل به مواد اولیه می شوند و زباله خشک بی ارزش هم با استفاده از زباله سوزها به انرژی حرارتی برق حرارتی و زباله های تر هم به کود کمپوست تبدیل می شوند.

همه این مباحث نشان می دهد که بی جهت نیست که زباله را طلای کثیف می خوانند، ابزاری که با وجود تمام مباحث آلایندگی و مضرات بسیاری که به همراه دارد در صورت استفاده صحیح و مدیریت پسماند درست می تواند مفید واقع شده و درصنایع تبدیلی و تولید انرژی و حتی بحث های کشاورزی کمک کننده باشند، مسئله ای که نیازمند روش های کارآمد و به روز در بحث مدیریت پسماند است.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcdnf0s.yt09k6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما