سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : 36430
قم نیوز گزارش می‌دهد

آرامش بعداز طوفان / آنفلوانزا در قم کنترل شد

قم نيوز : قم نیوز: در حالی موج آنفلوانزا در استان قم ۳ کشته برجای گذاشت که چند وقتی است که آرامش به بیمارستان های قم بازگشته است.
آرامش بعداز طوفان / آنفلوانزا در قم کنترل شد
به گزارش قم‌نیوز، آمارهای ضد و نقیض از تلفات، مراجعات گسترده به بیمارستان و راهروهایی پر رفت و آمد، ساعات طولانی کار کادر درمانی بیمارستان و رونق کار مطب‌های دکتر بخشی از حال و هوای روزهای ابتدایی زمستان بود که آنفلوانزا تیتر یک روزنامه‌ها و موضوع بحث همه خانواده‌ها شده بود، روزهایی که نگرانی در برخی از استان‌ها به شدت بولد شده و در بین مردم سراسر کشور ایجاد ترس کرده بود.

استان قم هم از این دسته مستثنا نبود و با شیوع آنفلوانزا به این استان مراجعات گسترده مردم به بیمارستان‌ها آغاز شد، که البته بخشی از آن‌ها هم به دلیل خطرناک بودن این بیماری طبیعی است، بیماری انفلوانزا نوعی بیماری ویروسی است که طیف وسیعی از تغییرات ژنتیکی را در خود دارد و به همین خاطر ویروسهایی که می‌تواند بیماری شبه آنفوانزا یا سرما خوردگی را ایجاد کنند قادر هستند به طور مکرر شرایط خود را تغییر داده و در انسان بیماریهایی با علائم جدید ایجاد کنند. بیماری انفلوانزا شایع‌ترین بیماری عفونی و سریع الانتقال ترین بیماری با این طیف گسترده است و همین سریع انتقال بودن این بیماری است که نگرانی‌ها را در رابطه با ابتلابه این بیماری افزایش می‌دهد.

بیمارستان کامکار امروز بعد از گذراندن موج سرما و شیوع آنفلوانزا به حالت عادی و معمول خود بازگشته است این را می‌توان از راهروهای آرام بیمارستان کامکار فهمید، راهروهایی که قبل از این و با گسترش آنفلوانزا همراه با سرمای هوا مملو از بیمارانی بود که مشکوک به آنفلوانزا بودند، به گونه‌ای که به گفته علیرضا مظفری مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم در حال حاضر دو بیمارستان کامکار برای مراجعه بزرگسالان و بیمارستان حضرت معصومه (س) برای مراجعه کودکان مشکوک به ابتلا به آنفلوانزا در نظر گرفته شده است.

وی از مراجعه بیش از ۱۳ هزار بیمار از ابتدای آبان ماه به بیمارستان کامکار خبر داد و افزود: از این تعداد ۷۰۰ بیمار مشکوک به آنفلوانزا بوده‌اند که بستری شده و آزمایش و اقدامات پیشگیرانه برای آنها صورت گرفت معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم در این باره گفت: دو نفر از شهروندان قمی بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا جان باختند و ۳۳ نفر مبتلا به این بیماری هستند.

مظفری بااشاره به اینکه این آمار مربوط به مراکز دولتی مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی بوده است، عنوان کرد: ۳۰ آزمایش آنفلوانزا در قم مثبت اعلام شد و دو نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان باختند که یکی از آن‌ها تبعه خارجی بوده است.

روزهای شلوغ بیمارستان کودکان
آنچه در بین افراد مبتلا به آنفلوانزا بیش از همه مشخص است ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای است، افرادی با سنین بالا، خانم‌های باردار و افرادی که این دو نفر به بیماری زمینه‌ای مبتلا بودند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم ازآمار مراجعه خانم‌های باردار به مرکز درمانی کامکار خبرداد و افزود: ۴۵ زن باردار که احساس می‌کردند به بیماری آنفلوآنزا مبتلا هستند به مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند که آزمایش دو نفر مثبت اعلام شد.

کودکان هم یکی از اقشاری هستندکه در معرض ابتلا به آنفلوانزا هستند، مظفری در مورد آمار مراجعه کنندگان به بیمارستان حضرت معصومه (س) گفت: بیش از ۴۰ هزار کودک به بیمارستان حضرت معصومه (س) مراجعه کردند که از این تعداد بیش از ۲ هزار نفر بستری شده و آزمایش سه کودک مثبت اعلام شده است.

افراد بسیاری با مشاهده عوامل اولیه این بیماری همچون تب، سرگیجه و بدن درد راهی بیمارستان‌ها شده‌اند، مراجعات به حدی بوده که بیمارستان کامکار به طور اختصاصی به پذیرش بیماران مشکوک به آنفلوآنزا پرداخته و برای رسیدگی بیشتر بخش قلب این بیمارستان به بیمارستان شهید بهشتی منتقل شده بود، مظفری اما اعتقاد دارد که موج سخت آنفلوانزا را از سرگذرانده ایم و حالا شرایط آرام شده است، وی می‌گوید: بیمارستان کامکار حالا به روال عادی خود بازگشته است، اتاق عمل‌ها از کار خود را از سر گرفته‌اند و بخش داخلی و جراحی که محل بستری بیماران آنفلوانزا بوده است به حالت عادی و روال معمولی خود بازگشته است.

بیمارستان حضرت معصومه (س) که مرکز مراجعه کودکان است در این مواقع وضعیت بسیاری نامساعدی دارد، افزایش شمار مراجعه کنندگان و ظرفیت محدود بیمارستان شرایط سختی را برای بیماران و همراهان آن به همراه داشته است، مظفری هم در این زمینه هم ضعف اصلی بیمارستان کودکان را ضعف زیرساخت‌ها خواند و افزود: بیمارستان کودکان به دلیل ضعیف بودن زیرساخت‌ها و تعداد کم تخت‌ها و بار مراجعان بسیار بالایی با مشکلات بسیاری دست و گنجه نرم می‌کند و همین امر سبب شده که به شایستگی خدمات درمانی به بیماران ارائه نشود.

وی همچنین به خانواده‌ها توصیه کرد: خانواده‌هایی که در فرزندانشان علایمی چون تب، سردرد، درد بدن و لرزش را که از علایم اولیه آنفلوانزا است مشاهده کنند، بهتر است قبل از هر چیزی استراحت و مصرف مایعات را در دستور درمانی خود قرار دهند.

مظفری خاطرنشان کرد: بهترین درمان برای این بیماری استراحت است، اگر شخصی ۲۴ ساعت استراحت کند شاید نیاز به مراجعه به بیمارستان نداشته باشد، اما در صورتی که تب بسیار شدید شود و تنگی نفس و سردرد وسر گیجه شدید در فرد هم فروکش نکند و بیمار شرایط بدتری پیداکند می‌تواند به مراکز درمانی کامکار و بیمارستان کودکان مراجعه کنند.

آنفلوانزا در کمین کودکان و بیماران زمینه‌ای
مرتضی آقا حسنی رئیس مرکز بهداشت استان قم نیز در رابطه با افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند با اشاره به اینکه در برخی افراد بیماری انفلوانزا هم شدیدتر بروز می‌کند هم عوارض بیشتری نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: این بیماری درخانم های باردار، نوزادان و کودکان تا ۴ سال، سالمندان، مبتلایان به بیماریهای تنفسی، بیماران قلبی، افرادی که به هر نوع نقص ایمنی دارند، افرادی که شیمی درمانی می‌شوند و یا داروهای آستروئید با دوز بالا استفاده می‌کنند بیشتر امکان بروز دارد و این افراد باید با مشاهده علایم این بیماری سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

بیماری آنفلونزا که به دلیل انتقال سریع آن خطرناک محسوب می‌شود باید در صورت مشاهده تحت شرایط حفاظتی خاصی قرار بگیرد، به گفته رئیس مرکز بهداشت قم پیشگیری از وقوع آنفلونزا بهترین راه برای مقابله با آن است که باید از طریق روش‌هایی مثل شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون و حتی در صورت نبودن صابون، شستشو با آب خالی چرا که همین آب تا حد بسیار زیادی می‌تواند از انتقال ویروس آنفلوانزا جلوگیری کند برای پیشگیری از این بیماری اقدام کرد.

وی افزود: اجتناب از روبوسی و دست دادن، عدم حضور در مکانهایی که ازدحام و تراکم جمعیت انسانی بالا است، ایجاد تهویه مناسب واستفاده از ماسک از مهم‌ترین اصولی است که باید برای ابتلا و شیوع این بیماری مورد توجه قرار گیرد.

آقاحسنی همچنین در رابطه با راهکارهایی که می‌توان از شیوع بالاتر این بیماری جلوگیری کرد، عنوان کرد: جلوگیری از رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در محیط، عدم لمس چشم‌ها وبینی در هنگام بیماری، مصرف بالای مایعات و استراحت از راه‌هایی است که می‌توان از شیوع این بیماری جلوگیری کرد.

فوبیای ابتلا به آنفلوانزا
جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا اگر چه بسیار اهمیت داشته و باید در راستای پیش گیری هر چه بیشتر آن تلاش کرد، اما آنچه مسلم است اینکه بخش اعظمی از این مراجعه مربوط به کسانی است که خود مرعوب سیاه نمایی هایی برخی شده است، رئیس مرکز بهداشت قم در این زمینه توصیه کرد: کسانی که علایم همچون تب و درد مختصر در عضلات و سرفه‌های نامتوالی عموماً نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. با استراحت در منزل، استفاده از تب بر و خوردن مایعات گرم می‌تواند درمان خود را در خانه دنبال کنند و این علائم دو تا سه روز بعد بهبود می‌یابد. اما در صورتی که علائم بهبود نیافت و یا شدیدتر شد و یا سنگینی و تنگی نفس در بیمار مشاهده شد باید بیمار به پزشک مراجعه کند.

آقا حسنی همچنین در رابطه با توصیه‌های لازم به کسانی که به ابتلا به این بیماری مشکوک هستند، خاطرنشان کرد: افراد هنگام عطسه و سرفه به وسیله دستمال اجازه آلودگی محیط را ندهد که این روش برای جلوگیری از انتشار ویروس درمحیط بسیار مؤثر است چرا که با هر عطسه و سرفه تعداد زیادی از ویروس‌ها همراه با ذرات تنفسی از دهان خارج شده وتا یک و نیم تا سه متر در فضا پخش شود و باعث انتشار بیماری شوند.

آنفلوانزا یک ویروس جدید و مربوط امسال و سال گذشته نیست، همه ساله با شروع فصل سرما زمزمه‌هایی از آمار تلفات این بیماری شنیده می‌شود و مسئله مهم کنترل این بیماری است، اتفاقی که امسال هم افتاد و به گفته علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آنفلوانزا امسال هم اتفاق افتاد و بزرگ‌تر از حد انتظار نبود و تعداد افرادی هم که به بیمارستان رفتند بیشتر از سال‌های قبل نبود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه اطلاع رسانی و خدمات درمانی هم به اندازه کافی و به طور مناسب ارائه شد، افزود: تنها یک دارو برای آنفلوانزا وجود دارد که به مقدار کافی داریم اما هرکسی نمی‌تواند آن را تجویز کند و دستورالعمل و پروتکل برای تجویز این دارو طراحی شده و تحت شرایط خاصی باید تجویز شود.

سیاری از احتمال موج‌های دوم و سوم آنفلوانزا خبر داد و گفت: معمولاً موج‌های بعدی آنفلوانزا به خطرناکی و فراگیری موج اول نیستند، مسئله‌ای که بر لزوم پیشگیری مردم از ابتلا به بیماری آنفلوانزا در موج‌های بعدی این بیماری تاکید می‌کند.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcfxjdm.w6dvmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما