دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : 36609
نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی:

زنان که به میدان آمدند مردان انقلابی دلشان آرام گرفت

قم نيوز : قم نیوز: زن ها در انقلاب‌ اسلامي‌ نقش‌ هدايتگري‌ داشتند و با حضور خويش‌ در صف‌ مقدم‌ تظاهرات، انگيزه‌ قيام‌ و حضور در تظاهرات‌ و مقابله‌ با طاغوت‌ را در مردها و جوان ها به‌ وجود آوردند.
زنان که به میدان آمدند مردان انقلابی دلشان آرام گرفت
به گزار ش قم نیوز، زنان باایمان قم باصلایی محزون و شعار" یا مرگ یا خمینی" می خواستند سهم خود را در این حادثه بزرگ ادا کنند و ضمن در دست داشتن قمه و قداره در زیر چادرهای خویش در مقابل حمله کماندوها صف آرایی می کردند.

زنانی که جمله همیشه پشت یک مرد موفق یک زن موفق است را از آن خودشان کردند و با دلی آکنده از شجاعت مردان خویش را حامی و همچون سایه مردان اما از جنس زنانه همیشه در پی همسرانشان بودند تا میوه این انقلاب به ثمر نشست.

شعار می دادند و با چارقدهای گل آلود بدون هراس به خیابان می ریختند و به راستی نام شیرزن از آن آنهاست...حتی از تیر و تفنگ هراسی نداشتند و با هر صدای گلوله شعار می داند" پول نفتمونه یکی دیگه در
کن، پول گازمونه یکی دیگه در کن" ورود زنان به صف تظاهرکنندگان از جان گذشته، مردان را تکان داد و به خروش افکند.

نقش زنان قم بسیار چشم گیر بود و نخستین کسانی که در قم به شهادت رسیدند چهار نفر از زنان جنوب شهر قم بودند که این کشتار در تظاهرات لطمه سنگینی به حیثیت شاه وارد کرد و رژیم پهلوی بدون رعایت حرمت زنان، بسیاری را مجروح و به قتل رساند که این امر کشتار مردم در قیام ۱۵ خرداد، نفرت مردم را از رژیم پهلوی عمیق تر و زمینه سقوط این رژیم را سرعت بخشید.

حضور زنان‌ در انقلاب‌ اسلامي‌

حضور پر شور در انقلاب‌ اسلامي‌ از افتخارات‌ بزرگ‌ زنان‌ مسلمان‌ ايران‌ است‌. آنان‌ در همان‌ روزهاي‌ نخستين‌ انقلاب‌ وارد ميدان‌ مبارزه‌ شدند و با جهاد خود قدم‌ به‌ قدم‌، انقلاب‌ اسلامي‌ را ياري‌ كردند. زنان‌ با عزمي‌ استوار عليه‌ طاغوت‌ و استكبار جهاني‌ به‌ صحنه‌ مبارزه‌ آمدند و دين‌ خود را نسبت‌ به‌ اسلام‌ و انقلاب‌ به‌ خوبي‌ ادا كردند.

امام‌ خميني‌ (ره‌) خطاب‌ به‌ بانوان‌ فرموند:«شما خواهران‌ در اين‌ نهضت‌ سهم‌ به سزايي‌ داشته‌ايد. شما سهم‌ بزرگي‌ در نهضت‌ اسلامي‌ ما داريد. شما در آتيه‌ براي‌ مملكت‌ ما پشتوانه‌ هستيد.»

پيشگام‌ در انقلاب‌ اسلامي‌

زنان‌ در انقلاب‌ اسلامي،
پيشگام‌ و جلودار نهضت‌ بودند و پيشاپيش‌ مردها در صف‌ تظاهرات‌ خياباني‌ عليه‌ نظام‌ طاغوت‌ حركت‌ مي‌كردند. زنان‌ مسلمان‌ در تمامي‌ نهضت ها و حركت هاي‌ اسلامي‌ پيش‌ قدم‌ بودند:

«در مسأله‌ تنباكو پيش‌ قدم‌ بودند. در مسأله‌ مشروطيت‌ پيش‌ قدم‌ بوده‌اند و بحمدالله‌ زن ها در اين‌ جمهوري‌ اسلامي‌ چنان كه‌ در همه‌ مسائلي‌ كه‌ عمومي‌ پيش‌ آمده‌ است، براي‌ ايران‌ پيش‌ قدم‌ بوده‌اند.» «در مملكت‌ ما اين‌ طور شد كه‌ بانوان‌ همدوش، بلكه‌ جلوتر از مردها از خانه‌ها بيرون‌ آمدند و در اين‌ راه‌ اسلامي‌ زحمت‌ كشيدند و رنج‌ ديدند، جوان‌ دادند، شوهر دادند، برادر دادند، معذلك‌ رنج‌ كشيدند، عمل‌ كردند، پشتيباني‌ از اسلام‌ كردند و مردها هم‌ به‌ تبع‌ زن ها اين‌ كار را كردند.»

«زن هاي‌ محترم‌ متعهد ايران‌ پيشاپيش‌ مردان‌ به‌ ميدان‌ رفتند و سد عظيم‌ شاهنشاهي‌ را در هم‌ شكستند و ما و همه‌ مرهون‌ قيام‌ و اقدام‌ آنان‌ هستيم‌.»

نقش‌ هدايتگري‌ و تشويق‌ مردها

زن ها در انقلاب‌ اسلامي‌ نقش‌ هدايتگري‌ داشتند و با حضور خويش‌ در صف‌ مقدم‌ تظاهرات، انگيزه‌ قيام‌ و حضور در تظاهرات‌ و مقابله‌ با طاغوت‌ را در مردها و جوان ها به‌ وجود آوردند.

احساس‌ برانگيز بودند و الهام‌
بخش‌، مردان‌ را تشويق‌ كردند و به‌ جوان ها جرأت‌ و شجاعت‌ بخشيدند: «ما نهضت‌ خودمان‌ را مديون‌ زن ها مي‌دانيم‌. مردها به‌ تبع‌ زن ها در خيابان ها مي‌ريختند، تشويق‌ مي‌كردند زن ها مردان‌ را. خودشان‌ در صف هاي‌ جلو بودند.»

تحول‌ فكري‌ و روحي‌ زنان‌

هنر انقلاب‌ اسلامي‌ اين‌ بود كه‌ زنان‌ جامعه‌ ما را متحول‌ ساخت‌ و در مسير اسلام‌ و ارزش هاي‌ الهي‌ هدايت‌ كرد و از بي‌ هويتي‌ و بي‌ بند و باري‌ و ابتذال‌ كه‌ سوغات‌ غرب‌ بود، به‌ سوي‌ عزت‌ خواهي‌، عفاف‌، درك‌ شخصيت‌ و كمال‌ جويي‌ و تحول‌ فكري‌ و روحي‌ هدايت‌ كرد و از دون‌ مايگي‌ به‌ اوج‌ انسانيت‌ ارتقا بخشيد.

زنان‌ مسلمان‌ در انقلاب‌ اسلامي‌ شخصيت‌ و هويت‌ خويش‌ را يافتند و به‌ مقام‌ و منزلت‌ والاي‌ خويش‌ پي‌ بردند و بينش‌ سياسي‌، فرهنگي‌ و اجتماعي‌ پيدا كردند. اين‌ تحول‌ فكري‌ و روحي‌ بزرگي‌ كه‌ نصيب‌ زنان‌ شد، موهبت‌ الهي‌ بود كه‌ امام‌ خميني (ره)‌ بارها از آن‌ به‌ بزرگي‌ ياد كرده‌ و آن‌ را افتخار بزرگ‌ ملت‌ ايران‌ دانستند: «من‌ در جامعه‌ زن ها يك‌ جور تحول‌ عجيبي‌ مي‌بينم‌ كه‌ بيشتر از تحولي‌ است‌ كه‌ در مردها پيدا شده‌ است‌»

خدمت انقلاب به زنان، شناسایی هویت
آن ها بود


مدیر تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران قم بابیان اینکه نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی خدمتی متقابل بود، می گوید: انقلاب هویت زنان را به خودشان شناساند و موقعیت آن ها را در حضور در اجتماع تغییر داد.

زینب طالبی خدمت پیروزی انقلاب به زنان را تغییر نگاه ابزاری به زنان می داند و می گوید: انقلاب جایگاه زنان را برگرداند و نگاه به زنان در جامعه را تغییر داد.

وی معتقداست: پیروزی انقلاب باعث شد زنان جایگاه خود و منزلت و حضور علمی و اجتماعی خود را در جامعه پیدا کنند.

به گفته مدیر تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران قم در حال حاضر زنان حضورشان در جامعه معنایی دارد، امروزه زنان نقش مادری و همسری را با یک بینش و آگاهی انتخاب می‌کنند.

طالبی بااشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نگاه زنان نگاه علمی شد، می گوید: امروزه زنان نگاه تقدسی به نقش مادری دارند و این سمت را یک امتیاز می دانند و مثل گذشته این سمت را به اجبار و از سر ناچاری برنمی‌گزینند.

زنان‌ و مردان‌ مسلمان‌ در ايران‌ با انگيزه‌ الهي‌ انقلاب‌ كردند. آنان‌ خواستار حكومت‌ اسلامي‌ و احياي‌ اسلام‌ ناب‌ محمدي‌ (ص‌) و زنده‌ شدن‌ نام‌ قرآن‌ و ائمه‌ اطهار (ع‌) بودند. از اين‌ رو با نام‌ فاطمه‌ زهرا (س‌) و زينب‌ كبري و امام‌ حسين‌ (ع‌) به‌ خيابان ها مي‌ريختند و تظاهرات‌ راه‌ مي‌انداختند.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcdn90s.yt09z6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما