سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : 36646
قم نیوز گزارش می‌دهد

لباسی نو بر پیکر ناوگان تاکسیرانی/ شهری که نفس تازه می‌کند

قم نيوز : قم نیوز: بعد از خواب یکساله نوسازی ناوگان تاکسیرانی حالا قرار است با نوسازی ۱۵۰۰ تاکسی فرسوده شهر قم نفسی تازه کند.
لباسی نو بر پیکر ناوگان تاکسیرانی/ شهری که نفس تازه می‌کند
به گزارش قم نیوز، شهرک‌های صنعتی، کوره‌های آجرپزی، نقاط تولید کننده ریزگرد، خشکسالی و از بین رفتن باغات و همگی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت استان قم را محاصره کرده‌اند و دست به دست هم داده‌اند که نفسشان را گره بزنند به همه این موارد خودروهای فرسوده را هم اضافه کنید، خودروهایی که ۱۵۰۰ تاکسی فرسوده تنها بخشی از آن را تشکیل می‌دهد، و همه این موارد دست به دست هم داده‌اند و روزهایی پر از گردوغبار و آلودگی را برای این شهر رقم می‌زند.

کلان شهر قم اگرچه شاید نه به اندازه سایر کلان شهر اما سطح وسیعی از ارتباطات و حمل و نقل را در طول روز به خود می‌بیند، ارتباطاتی که در دل خود عوامل گوناگونی از جمله محیط شهرو آلودگی هوا را تحت تاثیرخود قرار می‌دهد و در این میان استهلاک خودروهایی که در این ارتباطات نقش کلیدی ایفا می‌کنند می‌توانند در نابودی و آلودگی هوای شهر نقش کیلدی داشته باشند.

طرح تعویض و یا به اصطلاح نوسازی خودروهای فرسوده از جمله برنامه‌هایی بوده که چندسالی است با هدف جلوگیری از آلودگی هوا و از محدوده خارج کردن خودروهای آلاینده یا یورو ۲ در دست انجام قرار گرفته است که در شهر‌های گوناگون از جمله قم انجام شده است.

در استان قم نیز این طرح با شدت و ضعف کار خود را آغاز کرد و سازمان تاکسیرانی شهرداری قم امکانات لازم را برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده با همکاری ستاد حمل و نقل و سوخت کشور انجام داد؛ به گفتهٔ مرتضی عزتی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قم از وجود تاکسی در شهر قم خبرداد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ تاکسی فرسوده با سن بیش از ۱۰ سال در سازمان تاکسیرانی شهر قم مشغول به فعالیت هستند که نیاز به نوسازی دارند.

۱۵۰۰تاکسی فرسوده در قم
در حالی مرتضی عزتی از وجود بیش از ۱۵۰۰ تاکسی فرسوده در قم خبر می‌دهد که از آذر ماه سال گذشته به دلیل اختلافات مالی میان شرکت ایران خودرو و ستاد مدیریت سوخت نوسازی تاکسی‌های فرسوده متوقف شده بود و رانندگان بسیاری در صف تعویض خوردرو خود مانده‌ و نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی در قم با رکود مواجه شده بود.

پای حرفهای رانندگان تاکسی هم که بنشینی حرف‌هایی برای گفتن دارند، حسن حیدری که بیش از ۱۵ سال که در قم راننده تاکسی است دررابطه با شرایط تعویض خودورهای فرسوده می‌گوید: شرایط تعویض تاکسی با اعطا وام ۲۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۵ ساله صورت می‌گیرد، ۵ میلیون تومان هم ماشین اسقاطی خریداری می‌شود وباقی مبلغ بر اساس قیمت روز تاکسی به صورت نقدی دریافت می‌شود.

حیدری که با تاکسی مدل سال ۷۸ خود مسافرکشی می‌کند در رابطه با طرح تعویض تاکسی‌ها افزود: برای رانندگان تاکسی سمند ماشین مطلوبی نیست، هزینه بالای سمند و سنگین بودن این ماشین برای مسافرکشی باعث شده که خودم و بسیاری همکاران برای تعویض خودروی خود اقدام نکنیم.

خودرو حسن حیدری تنها یکی از ۱۵۰۰ خودروی اسقاطی است که هنوز نوسازی نشده است و وظیفه خطیر آلودگی هوا و ایجاد گازهای آلاینده را با قوت انجام می‌دهد و به هر دلیلی برای تعویض خودروی خود اقدام نکرده‌اند.

احمد عباس‌زاده یکی دیگر از رانندگان تاکسی است که در رابطه با طرح نوسازی ناوگان تاکسی رانی می‌گوید: خیلی‌ها بعد از تعویض ماشین‌ها و نوسازی ماشین خود به علت هزینه بالای قسط ماشین را فروخته‌اند، ماهی ۵۰۰ تومان قسط ماشین‌ها است و با این کرایه وبا این حجم مسافر و با توجه به استهلاک ماشین اصلاً برای راننده تاکسی نمی‌صرفد.وی که از سیستم جدید اتوبوسرانی دل خوشی ندارد، افزود: با گردشی شدن اتوبوس‌ها تعداد مسافران بسیار کمتر شده است و کار راننده‌های تاکسی شدیداً خوابیده است.

عباس‌زاده با اصل نوسازی تاکسی‌ها موافق بوده و گفت: ماشین تاکسی باید هر چندسال عوض شود به خاطر اینکه استهلاک زیادی دارد و بعد از چندسال واقعاً چیزی از ماشین نمی‌ماند، عده‌ای از رانندگان تاکسی سال ۹۰ پژو با بازپرداخت ۲۳۵ تومانی گرفتند که بسیار هم راضی هستند؛ اما امروز ماشین اصلاً پژو و پراید را از طرح نوسازی حذف کرده‌اند و فقط سمند در برنامه است که آن هم اما با استهلاک و هزینه بالای سمند برای راننده تاکسی نمی‌صرفد.

خواب یک ساله نوسازی ناوگان تاکسیرانی
همه این گفته‌های رانندگان تاکسی در حالی است که اصلاً برنامه نوسازی ناوگان تاکسیرانی حدود یک سال است که در خواب زمستانی به سر می‌برد و رانندگان تاکسی‌های فرسوده و مردم در انتظار شروع مجدد فعالیت ستاد حمل و نقل و سوخت کشور و همکاری مشترک این ستاد با ایران خودرو و سازمان شهرداری‌ها هستند تا دوباره جان تازه‌ای به فعالیت ناوگان تاکسیرانی کشور از جمله استان قم داده شود، عزتی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قم در این رابطه خاطرنشان کرد: از برج ۹ سال گذشته که سایت نوسازی بسته شد، همه شهر‌ها از اتحادیه کشور پیگیر بودند و آن‌ها هم به دنبال راهی هستند که این مشکل را در بحث وام و سوخت و سایر مسائل حل کنند.

در حالی که نوسازی تاکسی‌های فرسوده به دلیل عواملی از جمله نبود بودجه برای وام ۲۰ میلیون تومانی یک سال است که متوقف شده، ایران خودرو و سایپا در چند ماه گذشته توانستند به مدد وام‌های ۲۵ میلیون تومانی انبار پر از ماشین خود را تا حدودی خالی کنند، به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قم: پیشنهادی مبنی بر این مطرح شد که از همین وام‌هایی ۲۵ میلیون تومانی به با سود ۱۶ درصد برای خودروهای عادی می‌دهند برای تاکسی هم بدهند  که راننده ها هم  حاضرند آن را بپذیرند.

وی افزود: به جهت اینکه نقدینگی کشور در حال حاضر کم است و برای راه اندازی مجدد این سایت و نوسازی خودرو‌ها باید قرارداد بین ستاد سوخت و سازمان شهرداری‌ها و ایران خودرو امضا شود و مجدداً برای نوسازی در دستور کار قرار بگیرد که این اتفاق تا به امروز رخ نداده است.

خانه تکانی ناوگان تاکسیرانی
حالا اما باز هم قرار است که لباس نو بر پیکر ناوگان اتوبوسرانی کشور و استان قم بنشیند، عزتی خبر ثبت نام دوباره نوسازی ناوگانن تاکسیرانی استان قم را داد و افزود: برابر با پیگیری‌های به عمل آمده و اقدامات خوبی که مسئولان انجام داده‌اند ثبت‌نام برای نوسازی خودروهای تاکسی فرسوده باز شده است.

وی با اشاره به شرایط تعویض خودروهای فرسوده خاطرنشان کرد: وام ۲۰ میلیون تومانی با سود ۱۶ درصد با بازپرداخت ۴۸ ماهه از تسهیلاتی است که برای این خودرو‌ها در نظر گرفته شده است.
نوسازی ناوگان تاکسیرانی در حالی انجام می‌شود که بابت اسقاط خودرو حدود ۵ میلیون تومان به مالک پرداخت می‌شود و مالک نیز برای برخورداری از تسهیلات باید ۵ میلیون تومان آورده داشته باشد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه در سطح کشور ۹۰ هزار تاکسی فرسوده با عمر بالای ۱۰ سال وجود دارد افزود: در استان قم ۱۵۰۰ تاکسی فرسوده وجود دارد که در صورت اقدام سریع تاکسیرانان قم می‌توانیم در فاصله کمتر از ۳ ماه همه این خودرو‌ها را تعویض و نوسازی کنیم.

نوسازی ۲۰۰ تاکسی در عرض ۴ ماه
عزتی همچنین از نوسازی ۲۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده در سال گذشته خبرداد و گفت: این آمار طی فاصله ۴ ماه به دست آمده است و پیگیر هستیم که اگر سایت باز شد ادامه ثبت نام را برای تعویض خودرو‌ها انجام دهیم و تاکیسرانی شهرداری قم آمادگی کامل را برای نوسازی تمام تاکسی‌های فرسوده استان قم دارد.

حالا با اعلام خبر نوسازی تاکسی‌های فرسوده شهر ۱۵۰۰ تاکسی فرسوده که هر روز ریه‌های شهر را هدف قرار گرفته بودند لحظه‌های آخر عمر خود را می‌گذرانند و باید بار سفر ببندند، این در حالی است که عده‌ای از رانندگان تاکسی اما انگار بعد از سال‌ها هنوز هم توان دل کندن از خودروهای فرسوده و آلاینده خود را ندارند ویک تنه بار آلودگی هوای استان قم و تنگی نفس شهر را بر عهده می‌گیرند.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcepp8x.jh8pei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما