شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : 37152
قم نیوز گزارش می‌دهد

مشاغل خانگی؛ نسخه شفابخش اقتصاد قم

قم نيوز : قم نیوز: با توجه به این نکته که راه اندازی و تاسیس واحدهای اقتصادی بزرگ نیازمند سرمایه‌های بزرگ است بنابراین بهترین راهکار برای آن دسته از مردمی که گرایش به کارآفرینی و مدیریت اقتصادی دارند، مشاغل کوچک و خانگی است.
مشاغل خانگی؛ نسخه شفابخش اقتصاد قم
به گزارش قم نیوز، شرایط این روزهای اقتصاد کشور به گونه‌ای است که هیچ پیش بینی دقیقی در خصوص بازار و وضعیت قیمت‌ها و کسب و کار نمی‌توان داشت به طوری که روزانه با کاهش و افزایش شاخص‌های اقتصادی بدون هیچ برآیندی مواجه می‌شویم. بسیاری از کارخانه جات که از پشتوانه مالی قوی‌ای برخوردار نیستند به ورشکستگی می‌رسند و بسیاری از مشاغل به دلیل ورود بی‌حد و حصر کالاهای خارجی با شکست روبرو می‌شوند.

توجه مسئولان نظام به اقتصاد مقاومتی ریشه در همین بی‌ثباتی‌های بازار دارد چرا که با تکیه بر اقتصادی بومی و داخلی می‌توان تا حد زیادی از تاثیرات عوامل خارجی در رشد و کاهش عرضه و تقاضا کاست.

در شرایط کنونی اگر فردی بخواهد به تولید کالا یا خدمات در سطح گسترده رو بیاورد بایستی از سرمایه و پشتوانه مالی قابل توجهی برخودار باشد تا در صورت تورم یا رکود بتواند واحد تولیدی یا خدماتی خود را از وضعیت بد اقتصادی بازار مصون دارد. اما آن چیزی که در واقعیت مشاهده می‌شود عدم برخوداری و تمکن مالی بسیاری از قشرهای مردم است و عموما سرازیری ثروت به سوی گروهی محدود است.

با توجه به این نکته که راه اندازی و تاسیس واحدهای اقتصادی بزرگ نیازمند سرمایه‌های بزرگ است بنابراین بهترین راهکار برای آن دسته از مردمی که گرایش به کارآفرینی و مدیریت اقتصادی دارند، مشاغل کوچک و خانگی است.

تجربه کشور چین در رونق مشاغل خانگی - با توجه به جمعیت زیاد این کشور- می‌تواند برای بسیاری از کشور‌ها الگوی خوبی ارائه دهد. چرا که در اقتصاد چین همه افراد جامعه برای زنده ماندن بایستی کار کنند و به جای آنکه روزانه سیل زیادی از جمعیت روانه کارخانه شوند، کارخانه‌های کوچکی در هر خانه شکل می‌گیرد تا هر خانواده با استفاده از امکانات موجود و بدون دست و پنجه نرم کردن با قوانین مالیاتی به تولید ثروت برسد.

در رابطه با مزایای مشاغل خانگی می‌توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده و... اشاره نمود.

باید توجه داشت که در سالیان اخیر به دلیل تحولات عظیم در بخش فناوری اطلاعات در جهان و ایجاد مشاغل جدید، امکان اشتغال خانگی برای بسیاری از افراد در زمینه‌های IT نیز فراهم گردیده است. این مشاغل که روزانه در سراسر جهان تعداد آن‌ها رو به فزونی و تنوع می‌باشد این امکان را فراهم می‌آورد تا افراد بتوانند در محیط خانه با استفاده از رایانه و وسایل جانبی مورد نیاز، به انجام کسب و کارهای گوناگون در این حوزه بپردازند.

مشاغل خانگی مهارت‌هایی است که قابلیت انجام آن در خانه وجود دارد و بر اساس آیین نامه مشاغل خانگی شامل ۳۲۷ رشته می‌شود.

در استان قم نیز طبق گفته مسئول مشاغل خانگی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم ۷۱۹ مجوز شغلی برای این دسته از مشاغل صادر شده است.

سیدحسین موسوی با اشاره به میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان مشاغل خانگی گفته است: از سال ۹۰ که طرح مشاغل خانگی در قم اجرایی شده هر ساله اعتباراتی از سوی وزارت کار منظور شده است، در سال ۹۰ مبلغ ۲۰ میلیارد تومان، سال ۹۱ مبلغ ۲۷ میلیارد تومان، سال ۹۳ و ۹۲ با کاهش چشمگیر میزان اعتبارات این رقم به ۶ میلیارد تومان و در سال ۹۴ ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین اعتبار منظور شده سال گذشته با سود ۲۲ درصد بود.

توجه به این آمار نشان دهنده عدم رویکرد دولت یازدهم به مشاغل خانگی است و اگر مسئولان دولت به جای آنکه به بازار کشورهای خارجی چشم امید داشته باشند، نیم نگاهی نیز به مشاغل خانگی بیندازند می‌توانند شاهد رشد و توسعه اقتصادی کشور باشند.

مسئول مشاغل خانگی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم عنوان کرده است: متقاضیان تسهیلات مشاغل خانگی در سه دسته مستقل، افراد حقیقی یا حقوقی و افراد تحت پوشش جای دارند که برای دریافت باید درخواست خود را در سامانه مشاغل خانگی به ثبت برسانند که این روند نیز با توجه به برگه مهارتی و دستگاه اجرایی مربوطه اقدام به تشکل پرونده می‌کنند.

به گفته وی، افراد مستقل می‌توانند حداکثر ۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند و میزان اعتبارات در نظر گرفته شده برای گروه پشتیبان نیز تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است که به ازای هر نفر فرد تحت پوشش ۵ تا ۷ میلیون تومان اختصاص داده می‌شود.

از سوی دیگر تا زمانی که چشم مردم به دست دولت باشد و در انتظار حمایت مسئولان بنشیند وضعیت اقتصاد بهتر از این نخواهد بود. در کشورهای توسعه یافته غربی نیز تا جایی که امکان دارد مردم به خوداتکایی توجه می‌کنند و در فرهنگ غرب کارکردن و کسب درآمد برای هیچ شخصی در هر جایگاهی مایه ننگ و خجالت نیست چه بسا استاد دانشگاهی در تعطیلات آخر هفته به دست فروشی یا حراج لوازم غیر ضروری منزل خود مشغول شود در حالیکه در جامعه ما اگر کسی مدرک دانشگاهی داشته باشد خود را لایق پشت می‌زنشینی و کار اداری می‌داند و به قول معروف دست به سیاه و سفید نخواهد زد. بنابراین تازمانی که این نوع نگاه در جامعه ما حاکم است باید روز به روز شاهد اقتصاد ضعیف، بیمار و متکی به نفت بود.

گزارش از رضایزدانی
انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdchiznx.23nqmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما