يکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 37184
قم نیوز گزارش می‌دهد

وضعیت قرمز طلاق/ مشاوره قبل ازازدواج، نوشداریی قبل از مرگ

قم نيوز : قم نیوز: مشاوره قبل از ازدواج یکی از اموری است که سال ها مورد توجه قرار نگرفته و امروز با افزایش آمار طلاق شاهد تبعات آن هستیم
وضعیت قرمز طلاق/ مشاوره قبل ازازدواج، نوشداریی قبل از مرگ
به گزارش قم نیوز، اولین نشست تخصصی نقش حوزه‌های علمیه در کاهش طلاق با تاکید وزارت رفاه به بهزیستی استان قم در حالی برگزار شد که زنگ خطر طلاق در کشور و استان قم به صدا در آمده است و حالا مسئولان را به فکر فرو برده است که راه چاره‌ای برای این آسیب اجتماعی خانمان سوز بیاندیشند تا شاید مانعی بر سر راه سرعت رو به رشد این معضل باشند.

روحانیون و علمای حوزه علیمه و مسئولان بهزیستی استان قم به هم اندیشی در راهکارهای حوزه‌های علمیه در کاهش این امر می‌پردازند و قرار است که نتایج آن به صورت الگو در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

اما آن طور که رضا سلیقه مدیر کل بهزیستی استان قم می‌گوید وضعیت طلاق در استان در دهه‌های گذشته همواره سیر رو به رشد داشته است و این بحران جایی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم
آمار ازدواج هم رو به کاهش است.

به گفته مدیر کل بهزیستی استان قم روزانه ۴۳۴ طلاق در روز و هر ساعت ۱۸ طلاق به ثبت می‌رسد، آماری که خبر از شروع بحران می‌دهد.

وی به آمار ۷ ساله طلاق در استان قم نیز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ۱۷ هزار و ۳۳۵ طلاق در استان قم از سال ۸۷ الی ۹۳ ثبت شده است، طلاق‌هایی که بیش از ۵۸ درصد آن در ۵ سال اول زندگی ثبت شده که نشان از عدم شناخت زوجین قبل از ازدواج است.

دبیرخانه طلاق بهزیستی استان قم
حالا اما با قرمز شدن وضعیت طلاق توجه به مشاوره‌های قبل از ازدواج مورد توجه قرار گرفته است و بهزیستی و دادگستری استان قم با راه اندازی مراکز مشاوره می‌خواهند پادزهری برای معضل طلاق ایجاد کنند، آسیبی که به گفته سلیقه علت و معلول بسیاری از آسیب‌های دیگر است.

سلیقه از شکل گیری دبیرخانه‌ای توسط بهزیستی به منظور کاهش آمار طلاق خبر داد و افزود: همه پرونده‌های طلاق قبل از وقوع به این دبیرخانه ارجاع داده می‌شوند که آمار‌ها نشان می‌دهد حدود یک سوم این پرونده‌ها به سازش منجر شده است.

وی خاطرنشان کرد: افراد راه‌های مقابله با مشکل را نمی‌دانند و مهارت لازم را پیدا نکرده‌اند و امروز زوجین با کوچک‌ترین مشکل آخرین راه حل را انتخاب می‌کنند و این وظیفه ما است که به افراد آموزش دهیم و آن‌ها را در برابر این آسیب‌ها واکسینه کنیم.

ورود دادگستری به مسئله طلاق
سلیقه با بیان اینکه یکی از این روش‌ها آموزش‌های قبل از ازدواج است، بیان کرد: شروع این حرکت با همکاری بین بهزیستی و سازمان ورزش و جوانان آغاز شده است.

سعید کاویانی نیز ازراه اندازی مراکز مشاوره طلاق در دادگستری استان قم خبر داد و عنوان کرد: این مرکزها با همکاری بهزیستی، نیروی انتظامی، کلینیک حقوقی دانشگاه مفید، آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی (ره) فعالیت خود را آغاز کرده است.

حضور مردم در دادگاه‌های خانواده قبح این عمل را از بین می‌برد، مدیراجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری قم ضمن تائید این مطلب افزود: اگر دستگاه‌های اجرایی قم فعالیت خوبی داشته باشند ورودی پرونده‌ها به دادگستری کاهش می‌یابد، بسیاری از این پرونده‌ها به ویژه طلاق و مطالبه مهریه که سنگ بنای طلاق است، مقدمه‌ای برای آسیب خانواده می‌شود.

کاویانی کنترل رشد طلاق را مهم‌ترین برنامه‌های سال گذشته دادگستری استان قم دانست و عنوان کرد: دومین رویکرد نیز اتخاد برنامه مدیریتی مناسب جهت جلوگیری از ورودی پرونده‌ها به دادگاه خانواده است، درکارگروه دادگاه خانواده ۱۴ دستگاه عضو هستند که در سطح کشور در نوع خود بی نظیر بوده است.

بر اساس مواد ۱۶ تا ۱۹ قانون حمایت خانواده، ضرورت مشاوره امر ناگزیری است که شاید اگر پیش از این مورد توجه قرار می‌گرفت شاهد رشد روز افزون طلاق درجامعه نمی‌بودیم، کاویانی در همین رابطه نیز از برگزاری کلاس‌های آموزشی برای زوج‌های جوان با همیاری سازمان ورزش و جوانان خبر داد و گفت: در سه ماه نخست امسال دو هزار زوج جوان دوره‌های آموزشی قبل، حین و بعد از ازدواج را گذرانده‌اند.

دست به دامان علما
حوزه علمیه هم بخشی از کار مشاوره‌های قبل از ازدواج را در دست گرفته‌اند و با تشکیل و راه اندازی مرکز مشاروه تذهیب به دنبال این است که از بحرانی شدن هر چه بیشتر معضل طلاق جلوگیری کرده و به دنبال این است که علاج واقعه را قبل از وقوع کند و با انجام تست‌های روانشناسی درصد موفقیت ازدواج افراد را پیش بینی کند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر شورورزی با اعلام فعالیت این مرکز برای کمک به ازدواج‌های موفق، عنوان کرد: این مرکز از دوسال پیش توسط حوزه علمیه شروع به فعالیت کرده است. با انجام دو نوع مشاوره پیشرفته و مقدماتی ریسک ازدواج دو طرف را پیش بینی می‌کند.

وی با بیان اینکه وقتی که ویژگی‌هایی شخصیتی دو طرف به وسیله این تست‌ها به دست می‌آید، می‌تواند در تصمیم گیری افراد اثرگذار باشد، خاطرنشان کرد: با تستی که گرفته می‌شود ویژگی‌های شخصیتی فرد به‌دست می‌آید و زوایای اخلاقی دو طرف آشکار می‌شود.

شورورزی خاطرنشان کرد: پرسش‌نامه‌ای به طرفین داده می‌شود که آن را تنها در صورتی می‌توانند پاسخ دهند که حدود ۸۰ درصد به ویژگی‌های اخلاقی هم آشنایی داشته باشنند.

مدیر اداره مشاوره تهذیب حوزه علمیه استان قم افزود: اگر امتیاز دو طرف زیر ۶۰۰ امتیاز باشد یعنی ریسک زندگی این افراد بسیار بالاست، بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ از ریسک کمتری برخودار است و بالای ۷۵۰ زندگی بسیار موفقی خواهند داشت.

به این ترتبیب با مشاوره اسلامی و زیر نظر حوزه‌های علمیه می‌تواند به دنبال این هستند که در مسیر کاهش طلاق و پیش از آن به ثمر نرسیدن ازدواج‌های غیر عقلانی گام بردارند.

به گفته سلیقه بحث امور اجتماعی مانند آلودگی هوایی است و همه افراد را درگیر می‌کند مگر اینکه فرد از قبل واکسینه شده باشد، اگر با همین سرعت برآمار طلاق افزوده شود نتایجی به بار خواهد آورد که جبران آن کار یک فرد و دسته و گروه نخواهد بود و تبعات آن کل جامعه را درگیر می کند، مسئله ای که مولود آسیب های بسیاری خواهد بود وبه همین دلیل است که اگر چه دیر اما بالاخره مسئولان به فکر چاره جویی علما وطلاب حوزه های علمیه در مبحث طلاق افتاده اند تا شاید بتوانند مانعی باشند بر سر راه رشد روز افزون این حلال منفور.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcc0sq1.2bqm48laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما