چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : 37245
قم نیوز گزارش می‌دهد

دست‌های چروکیده و چشم‌های کم سو؛ سرمایه‌هایی که تکرار نمی‌شوند

قم نيوز : قم نگار: سالمندان همین پدرها و مادرهای هستند که جبر روزگار برایشان نا وتوانی نگذاشته و حلا چشم امیدشان تنها به نسل‌های بعد است.
دست‌های چروکیده و چشم‌های کم سو؛ سرمایه‌هایی که تکرار نمی‌شوند
به گزارش قم نیوز، از کنارمان رد می‌شود، عصا به دست. چین وچروک های صورتش حکایت از سپری کردن گرم و سرد زندگی دارد. روزگاری مثل ما جوان و پر انرژی بود، زمین و زمان را به هم می‌بافت. حال که وارد دهه هفتاد زندگی شده است، نیمکت پارک صمیمی‌ترین دوست او شده است. قصه سالمندی، سرنوشت زندگی همه آدم‌هاست، آدم‌هایی که شاید زود دلگیر و غمگین می‌شوند، سرنوشتی که همه ما در زندگی خود تجربه خواهیم کرد و آن روز است که هر چه کاشته‌ایم را درو می‌کنیم.

دست‌های چروکیده و قدی که خم شده است، و ذهنی که یاری نمی‌کند و رو به آلزایمر رفته است، دندان‌های مصنوعی و رژیم‌های غذایی خاص، پا درد و کمر درد و درد مفاصل و ترس از تنهایی، تنها بخشی از مسائلی است که سالمندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، سالمندانی که ۸ درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند و تربیت کنندگان نسل امروزی و تلاشگران سابق هستند که امروز از کار افتاده‌اند و نیاز دارند که مورد حمایت قرار گیرند.

آمار نشان می‌دهد، «کهنسالی» آینده نه‌چندان دور هرم جمعیتی کشور است. به استناد آمار، بیش از ۸ درصد جمعیت كشورمان را سالمندان تشكیل می‌دهند و پیش‌بینی‌ها حاكی از این است كه تا ۱۰ سال آینده این رقم به ۱۵/۵ میلیون نفر می‌رسد. در حال حاضر براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ تعداد ۶ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۶۷۶ نفر از جمعیت بیش از ۷۵ میلیونی ایرانیان را جمعیت سالمند تشكیل می‌دهد.

۷ درصد جمعیت سالمند استان قم
در استان قم نیز ۷ درصد جمعیت را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند، جمعیتی که رو به افزایش بوده و بر اساس پیش بینی‌ها تا ۵ سال آینده به ۱۰ درصد خواهد رسید، این را رضا سلیقه مدیر کل بهزیستی استان قم گفت و افزود: در حال حاضر ۸۴ هزار و ۸۵۱ سالمند دراستان داریم، ملاک سالمندی سن را بالای ۶۰ سال است در کشور ما که خود این تقسیم بندی سنین سالمندی هم طبقه بندی دارد که که بین ۶۰ تا ۷۵ سال را سالمندان جوان ۷۶ تا ۹۰ سال سالمندان پیر و بالای ۹۰ سال هم سالمندان خیلی پیر نامیده می‌شوند.

به گفته سلیقه ۶ هزار و ۴۷۰ سالمند در روستا و بیش از ۷۸ هزار و ۳۰۰ نفر در شهر قم ساکن هستند، سالمندانی که نیازهای گوناگونی از جمله بهداشت و درمان، نیاز به تکریم و احترام، نیاز به حضور در اجتماعی و دوری از تنهاییشان باید مورد توجه و حمایت بیش از پیش قرار گیرد.

به اعتقاد مدیر کل بهزیستی استان قم یکی از مسائلی که بهزیستی و سایر ارگان‌های ذی ربط باید به آن توجه داشته باشند اول وضعیت فعلی سالمندان و خدماتی است که باید به آنها ارائه دهیم و یکی دیگر از مباحث این است که چه اقداماتی را صورت دهیم که سالمندان سالمی در آینده داشته باشیم و امروز به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که سالمندان وقتی به سنین کهنسالی می‌رسند از انواع بیماری‌های روحی و جسمی رنج نبرند.

سلیقه می‌افزاید: نگهداری از سالمندان هزینه‌ها زیادی را برای دولت و خانواده‌ها ایجاد می‌کند و باید تلاش شئود افراد سالم به سنین سالمندی برسند، برخی از این سالمندان حتی از امکانات اولیه زندگی هم بهره مند نیستند که باید مورد حمایت قرار گیرند که تعدادی از آن‌ها تحت پوشش خدمات بهزیستی و کمیته امداد هستند.

به گفته وی میانگین کشوری جمعیت سالمندان بالای ۸ درصد است وپیش بینی می‌شود که در ۵ سال آینده به بالای ۱۰ درصد برسد و در افق ۴۰ سال آینده بالای ۲۰ درصد سالمند خواهیم داشت.

۴۲۰۰سالمند تحت سرپرستی بهزیستی
از میان سالمندان استان قم نزدیک به ۴۲۰۰ نفر از خدمات بهزیستی بهره مند می‌شوند، مدیرکل بهزیستی استان قم در این رابطه افزود: خدمات بهزیستی چند بخش است، برخی خدمات شبانه روزی و درمانی و بخشی از خدمات ویزیت در منزل است که برای نگهداری سالمندان در خانه ۸۵ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود، برای سالمندانی هم که در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند نیز تا ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان باید به ازای هر سالمند به این مراکز پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه دو مرکز شبانه روزی در استان به عنوان مراکز شبانه روزی سالمندان فعال است، بیان کرد: سیاست سازمان افزایش مراکز شبانه روزی نیست به دنبال این هستیم که مراکز روزانه نگهداری سالمندان ایجاد شود افرادی که آمادگی دارند که مجوز خدمات روزانه را بگیرند این مجور را اهدا می‌کنیم برای اینکه ارتباط سالمندان با خانواده‌ها قطع نشود و بتوانند یک نیم روز از خدمات آموزشی و فرهنگی در این مراکز بهره مند شوند.

سالمندان بیش از هر چیزی در سنین کهنسالی نیاز به تکریم و احترام و دوری از تنهایی دارند، مسئله‌ای که با قرار گرفتن در کانون گرم خانواده و احترام به عزت نفسشان به دست خواهد آمد، مسئله‌ای که امروز سالمندان بسیاری در سراهای سالمندان از آن بهره مند نیستند و این مسئله مشکلات روحی بسیاری را برای این افراد که در موقعیت سنی حساسی به سر می‌برند به وجود می‌آورد.

مصطفی علیزاده معاون توانبخشی بهزیستی استان قم ازلزوم تشکیل بنیاد فرزانگان در استان قم گفت و افزود: سالمندان در این مراکز می‌توانند از خدمات گوناگون فرهنگی و آموزشی و بهداشتی بهره مند شوند و این بنیاد می‌تواند زمینه‌های نشاط و شور اجتماعی و توانمند سازی سالمندان را فراهم کند.

رتبه ۲۶ استان قم در آمار سالمندان
به گفته علیزاده بر اساس آخرین آمار سرشماری سال ۹۰ استان قم از نظر آمار سالمندان رتبه ۲۶ کشوری را به خود اختصاص داده است که بر این اساس جمعیت سالمندی استان بر اساس سرشماری سال ۹۳، ۷۸ هزار و ۳۷۹ نفر بوده است که آمار جمعیت مرد ۳۸ هزار و ۸۰۹ نفر و آمار زنان سالمند هم ۳۲ هزار و ۵۷۰ نفر بوده است.

در حالی همه مطالعات از افزایش آمار سالمندان در کشور خبر می‌دهد که این پیری جمعیت خود مشکلات بسیاری را برای کشور رقم می زند که هزینه بالای سالمندان برای کشور یکی از این مشکلات است، به گفته علیزاده بحران جمعیتی به وضعیتی اطلاق می‌شود که میانگین جمعیت سالمندی از ۱۲ درصد بیشتر شود، وی با بیان اینکه استان گیلان با ۱۱ درصد و بعد از آن استان‌های مرکزی و مازندان بیشترین جمعیت سالمند را دارا هستند هستند و استان قم با رتبه بیست و ششم هنوز تا رسیدن به مرحله بحرانی زمان دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قم با بیان اینکه ۹ درصد سالمندان استان تحت پوشش هر دونهاد بهزیستی و کمیته امداد هستند، افزود: جمعیت کل روستایی سالمندان ۴ درصد هستند.

اصل ۲۹ قانون اساسی، موادی از قانون تشکیل سازمان بهزیستی بحث‌های کمیته امداد و بند هفت سیاست‌های کلان جمعیت، همه و همه در حالی به بحث سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای سلامت و نگهداری آن‌ها در خانواده اشاره دارند که تا هرکسی از خود و خانواده خود آغاز نکند تکریم و عزت و نفس را نمی‌توان به سالمندان باز گرداند، سالمندان که غریبه که نه همین پدر و مادرانی هستند که تنها در دهه ششم زندگی خود به سر می‌برند، زنان و مردانی که تمام سرمایه من و تو در زندگی هستندو باید بیش از این دیده شوند.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcamune.49n0y15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما