سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : 37353
قم نیوز گزارش می‌دهد

وانت بارهای قم شناسنامه دار می‌شوند/ وعده ساماندهی سد معبرکنندگان از ۱۵ فروردین

قم نيوز : قم نیوز: سد معبر وانت بارها در سطح شهر قم به معضلی بدل شده است که شهردار قم وعده ساماندهی آن را از ۱۵ فروردین سال آینده داده است.
وانت بارهای قم شناسنامه دار می‌شوند/ وعده ساماندهی سد معبرکنندگان از ۱۵ فروردین
به گزارش قم نیوز، میدان پلیس، خیابان آذر، خیابان ۱۵ خرداد، زنبیل آباد همه جای شهرعرصه حضور وانت بارهایی شده است که تقریباً تا نیمه خیابان را پرکرده‌اند، رانندگانی که اطراف هم جمع شده‌اند و همه دور آتشی که در حلب بر پا کرده‌اند نشسته‌اند و بافریاد هایشان به دنبال جذب مشتری بیشتر هستند، برخی هم با برپایی چراغ‌هایی روی وانت بارهایشان توجه مردم را برای خرید جلب می‌کنند، اطراف ماشین‌هایشان هم پر شده از پوست موز و پرتقال و هندوانه‌ای که یا خود نوش جان کرده‌اند و یا به خورد مشتری داده‌اند، این یک پلان از شب‌های شهر قم است.

این روزها جشنواره‌ای از انواع محصولات را می‌توان روی وانت بارهایی دید که در خیابان‌های مختلف شهر بساط کرده‌اند، از میوه‌های متنوع همچون پرتقال و سیب و موز و خیار گرفته تا کمربند و تخمه و تزئینات خانه همه را می‌توان پشت این وانت بارها دید، وانت بارهایی که بسیاری از رانندگان آنها از اهالی قم نیستند و از شهرهای دیگر وارد قم می‌شوند تا بتوانند محصولات خود را عرضه کنند.

وانت بارها و معضلات ترافیکی
معضلات ترافیکی حاصل از تجمع وانت بارها، آلودگی‌های بصری و محیطی شهر، مشکلات بهداشت و سلامت و از سوی دیگر ایجاد اختلال در شغل فعالان در عرصه تره بار و میوه از مشکلاتی است که حضور این وانت‌بارها در شهر با خود داشته‌اند. مسئله‌ای که بارها و بارها محل بحث و نظر مسئولان شهری و نمایندگان شورای شهر قم قرارگرفته و بارها برای آن چاره اندیشی شده است اما دردی را از شهر هنوز دوا نکرده است.

تجمع این وانت بارها علاوه بر همه مشکلاتی که به همراه داشته است شهر را به بازارهای روزانه‌ای بدل کرده و وجهه شهری که عش آل محمد است و از ۱۱۰ کشور دنیا نماینده دارد را خدشه دار کرده است، مسئله‌ای که این روزها تنها در کلان شهر قم دیده می‌شود و کلان شهرهای دیگر مدت‌هاست که آن را حل کرده‌اند و  بیش از هر چیز مردم را آزار می‌دهد و مشکلاتی را برای آن‌ها رقم می زند.

ازطرف دیگرعده ای هم با این بساط کردن‌ها نه تنها مشکلی ندارند بلکه از حامیان آن‌ها هستند، افرادی که با وجود مشکلات اقتصادی و با توجه به اینکه این وانت بارها به نوعی از دادن هزینه اجاره مغازه و مالیات شانه خالی می‌کنند محصولاتی با کیفیت و قیمیت پایین‌تر عرضه می‌کنند و اقشار ضعیف‌تر به مشتریان پر و پا قرص این افراد تبدیل شده‌اند.

معضل سد معبر روی میز نمایندگان شورای شهر
در طول این مدت راه‌های مختلفی در شورای اسلامی شهر قم برای حل این معضل پیش بینی شده است، از برخورد با وانت بارها و اعمال جریمه تا ممنوعیت سد معبر از پیشنهاداتی بود که در شورای اسلامی شهر قم به آن پرداخته شد، رئيس كميسيون خدمات شهری از جمله نمایندگانی است که با برخورد جدی با افرادی که سطح شهر سد معبر کرده‌اند موافق است و اعتقاد دارد اگر کار بدون چارچوب در سطح شهر کنترل نشود به یک عادت بدل شده و سیر صعودی می‌گیرد اما این برخورد نیاز به تائید فرمانداری داشت که مورد تائید قرار نگرفت.

سيد امير سامع معاون خدمات شهری شهرداری قم هم مشكل سد معبر توسط وانت بار‌ها را معضلي مهم در استان قم برشمرد و عنوان كرد: سد معبري كه وانت بار‌ها در نقاط مختلف شهر ايجاد مي‌كنند موضوع مهمي است كه تبديل به معضلي چند جانبه شده كه بحث اشتغال و معيشت و موارد ديگر را در بر مي‌گيرد.

سامع بر اهمیت توزیع متناسب میوه در سطح شهر تاکیدکرده و با بيان اينكه بايد عرضه ميوه به شكل مناسب صورت بگيرد، خاطرنشان كرد: فروش ميوه با وانت اقدام استانداردي نيست و نبايد خريد ميوه از وانت صورت بگيرد چون عده‌اي مغازه اجاره يا خريداري كردند و زير نظر بهداشت فعاليت كرده و هزينه‌هاي بسياري اعم از ماليات و عوارض پرداخت می‌کنند و در عوض عده‌ای دیگر با شانه خالی کردن از این پرداخت‌ها در گوشه‌ای از شهر حضور پیدا کرده و محصولات را با قیمتی ارزان‌تر عرضه می‌کنند که بازار این افراد را هم با رکود مواجه می‌کنند.

معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم بر ساماندهي اين معضل به بهترين شكل ممكن تاكيد كرد و گفت: حدود شش نقطه براي استقرار موقت اين فروشندگان جانمايي شده ولي كار درست اين است كه مراكز تجاري براي آنها در نظر گرفته شود تا به فعاليت خود ادامه دهند و در اين خصوص نيز در حال بررسي جوانب امر هستيم.

شناسنامه دار شدن وانت بارها
حالا به نظر می‌رسد که شهرداری مدیریت وانت بارها را بر برخورد با آنها ترجیح داده و به این وسیله به دنبال این است که با ایجاد مکان‌هایی درسطح شهر از گستردگی و پراکندگی این افراد در سطح شهر جلوگیری کند، مسئله‌ای که به گفته شهردار قم در قالب شناسنامه دار کردن وانت بارها اجرایی خواهد شد.

به گفته شهردارقم رسیدگی به امور ظاهری شهر قم هم از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری بوده که تا ازابتدای تصدی عنوان تیم شهرداری جدید مورد توجه قرار گرفته است.

شهردار قم از برنامه شهرداری به منظور ساماندهی این وانت بارها خبر داد و عنوان کرد: نشستی را با دادستان قم داشتیم و بر اساس آن ۵ منطقه در شهر قم مشخص شده که مجهز به سرویس بهداشتی بوده و وانت بارها در این مکان‌ها ساماندهی می‌شوند.

به گفته شهردارقم رانندگان وانت بارهایی که بیش از ۳ سال ساکن استان قم هستند شناسنامه‌هایی برایشان تدوین می‌شود و در این مسیر‌ها می‌تواند به صورت مکان یابی شده به فعالیت بپردازند.

سقائیان‌نژاد افزود: وانت بار‌ها و دست فروش‌ها از ساعت ۱۰ شب به بعد در صورتی که شناسنامه داشته باشند می‌توانند فعالیت کنند که این طرح از ۱۵ فروردین اجرایی خواهد شد.

حالا باید منتظر بمانیم و ببنیم که با شروع سال جدید شاهد ساماندهی وانت بارها و حل معضل سد معبر در سطح شهر خواهیم بود و آیا فروشندگان این وانت بارها در حدود قانون خواهند گنجید یا باز هم باید در خیابان‌های شهر شاهد حضور بی نظم و خارج از چارچوب این افراد باشیم.

انتهای پیام/141
https://qomnews.ir/vdcaeene.49n0m15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما

حسین
همش الکی بود قولاشونم الکی دیگه نمیشه زندگی کرد تو قم این وانتیا شهرو به کصافت کشیدن