يکشنبه ۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۳۷
کد مطلب : 37494
قم نیوز بررسی می‌کند

نوروز یا فرصت چشم و هم چشمی/ رمز وای فای به کسی وفا نمی کند!

قم نيوز : قم نیوز: دید و بازدیدهای نوروزی به عنوان نمادی از سنت های دیرینه ایرانیان امروز با مدرنیته تلفیق شده و بیش از گذشته دارای حواشی و شیرینی های خاص است که در ادامه به برخی از این نمونه ها اشاره و توصیه هایی در خصوص آن ارائه می شود.
نوروز یا فرصت چشم و هم چشمی/ رمز وای فای به کسی وفا نمی کند!
قم نیوز:  دید و بازدیدهای نوروزی به عنوان نمادی از سنت های دیرینه ایرانیان امروز با مدرنیته تلفیق شده و بیش از گذشته دارای حواشی و شیرینی های خاص است که در ادامه به برخی از این نمونه ها اشاره و توصیه هایی در خصوص آن ارائه می شود.

به گزارش قم نیوز، دید و بازدیدهای نوروزی در روزهای اخیر و همزمان با آغاز سال جدید در استان قم مانند سایر نقاط کشور با شور و هیجان فراوانی در حال برگزاری است، لباس های نو، جعبه های شیرینی، عطر بهار و سفرهای درون شهری و برون شهری بیش از پیش نوید زندگی دوباره می دهند و نشاط خاصی بر جامعه حاکم شده است.

در این میان اما دید و بازدیدهای نوروزی به عنوان نمادی از سنت های دیرینه ایرانیان امروز با مدرنیته تلفیق شده و بیش از گذشته دارای حواشی و شیرینی های خاص است که در ادامه به برخی از این نمونه ها اشاره و توصیه هایی در خصوص آن ارائه می شود.

فرصتی برای زدودن زنگنار کینه و کدورت
1.    برخی نمونه های نادر از همشهریان محترم با خود می پندارند که تحول در سال نو تنها مختص خرید لباس و آجیل و شیرینی آن هم با قیمت های آنچنانی بوده و همه آنچه از نوروز برای آنها مهم است، البسه، مبلمان، پرده و فرش منازل را شامل می شود، گویی این دسته از اعزه فراموش کرده اند باید دنبال فرصتی هم برای زدودن زنگار کینه و کدورت از دلهایشان باشند! البته در ابتدا اشاره شد این گونه از افراد بسیار نادر هستند و نمونه های کمی از آنها وجود دارد اما با این وجود بد نیست به آنها توصیه شود که ای بابا دست بردارید از این مراسم خود نمایی شما را به خدا قسم!

صله حرم، سنتی که هیچ وقت کهنه نمی‌شود
2.    قهر و آشتی میان خانواده ها از جمله مسائلی است که در دوران مختلف نمونه داشته و هیچگاه از سبد تفریحی خانواده های ایرانی و به تبع آن قمی های عزیز حذف نشده است. از دعوای عروس و مادرشوهر گرفته تا دعوای خواهر و برادری! اما نوروز فرصت مناسبی است که این کدورت ها دور ریخته شده و به همین بهانه به خانه های هم سری بزنیم و دلی از عزا در بیاوردید، به همین دلیل توصیه می شود به خانه این دسته از اقوام سری بزنید، چرا که بهترین موقعیت برای نوش جان کردن انواع شیرینی ها و تنقلات است و صاحب خانه هم اصلا شک نمی کند که شما برای آشتی کنان پیش قدم شده اید. پس این فرصت را از دست ندهید. لازم به ذکر است که در این فرصت مناسب می توان النگو، انگشتر، گردن آویز و هر نوع لباس جدیدی هم که خریداری شده برای کور شدن چشم صاحب خانه بر خود الصاق کرد که توصیه اکید می شود از انجام این کار خودداری شود!

صد سال به این سالها!
3.    در مرحله دیگر و پس از پاک شدن کدورت ها نوبت به اصل مطلب یعنی آجیل خوران و عید دیدنی های نوروزی می رسد که در نوع خود کم نظیر است اما در این خصوص باید به رعایت برخی نکات توجه شود. نخستین مسئله این است که مراقب رفتار خود باشیم! چراکه هر اشتباهی می تواند بعدا علیه خود شما استفاده شود همشهری بزرگوار خوب است توجه کنید که روند متداول خانواده های ایرانی پس از ورود به منزل دیگر اقوام به این ترتیب است که یک دیگر را در آغوش گرفته، بوسه هایی به سمت یکدیگر پرتاب کرده و می گویند: به به سلام علیکم احوال شما؟ صد سال به این سالها!
 
این برخورد روتین ترین نوع بازدیدها است که در همین مرحله نیز شاهد بروز مشکلاتی هستیم که با توصیه های کوتاه سعی در روشن کردن موضوع داریم.
 
امان از صورتهای تیغ تیغی
الف: عمو، دایی، پسرخاله و دیگر اقوام سبیل دار توجه داشته باشند که در هنگام پرتاب بوسه در صورتی که طرف مقابل کودکی خردسال باشد قطعا به دلیل تیغهای مهلکی که بر صورت وی فرو می رود دچار مقداری چندش شده و حس خوبی به او نه تنها دست نخواهد داد بلکه پا به فرار هم می گذارد.
 
ببوسید اما آبپاشی نکنید
ب: زمانی که فرد مقابل را می بوسید مراقب باشید همه سر و قسمت های فوقانی بدن فرد را مرطوب نفرمایید، بوسیدن به معنای آب پاشی نیست!
 
بوسه‌ای که شما را زمین‌گیر می‌کند
ج: خانواده به خصوص بزرگان فامیل توجه داشته باشند اگر یکی از نوه ها و یا یکی از کوچکتران خاندان برای پرتاب بوسه پیش قدم نشد عملکرد او به این معنا نیست که شما را کوچک شمارده است! بلکه ممکن است دچار سرماخوردگی شدیدی شده باشد و در صورت دیده بوسی حساب شما به دست کرام الکاتبین بیفتد.
 
از مرحله دیده بوسی که گذر کنیم وارد مرحله شیرین پذیرایی می شویم. این مرحله از مهیج ترین بخش های عید دیدنی ها محسوب می شود به این دلیل که هیچ شخصی از آشپزخانه طرف مقابل اطلاع کامل ندارد و ممکن است هر لحظه نوع خوشمزه ای از شیرینی و آجیل برای پذیرایی به محضر والامقام جناب عالی نزول اجلال کند!
 
در این بخش نیز باید تذکراتی داده شود که به اختصار به آن می پردازیم:

میان آجیل ها تفاوت قائل نشوید!
توجه کنید که آجیل تنها به معنای پسته نیست! در ظرف آجیل محتویات دیگری هم وجود دارد از جمله تخمه، نخودچی و کشمش! ظرف آجیل تنها برای گشت و گذار جنابعالی در راستای دستیابی به پسته و بادام و فندق تهیه نشده است بلکه آن نخودچی و کشمش هم دل داشتند و آجیل شدند. پس از تفاوت گذاشتن میان انواع مختلف آجیل خودداری کرده و برای بهره بری بهتر سعی کنید بلع همزمان نخودچی و کشمش با هم را امتحان کنید.
 
شیرینی بهتر است یا آجیل!
طبق نظر محققان کشف شده که آجیل ها دارای ریز مغزی های بسیاری هستند که علاوه بر تامین میزان بسیار بالایی از کالری برای بدن مشکلی مانند دیابت و خرابی دندان ها که در پی خوردن شیرینی ایجاد می شود در پی ندارد از این رو توصیه می کنیم ابتدا نظر خود را معطوف به آجیل کرده و در مرحله بعد به سراغ شیرینی بروید!
 
 کم بخور اما همیشه بخور!
مسئله دیگری که به ذهن می رسد این است که اگردلتان به حال صاحب خانه نمی سوزد لااقل برای خودتان دلسوزی کنید چرا که تجربه ثابت کرده بیشترین میزان درد دل و رودل ها در همین ایام رخ می دهد.
 
سایر نکات!
۱. هم وطن گرامی، سوال در خصوص رمز وایفای منزل مردم کار صحیحی نیست! اصلا خودتان دوست دارید کسی از وای فای شما استفاده کند؟ به تازگی برخی انسان های قرون وسطایی یافت شده اند که فکر می کنند وای فای خانه اقوام به شیر شهرداری وصل است! این افراد در نخستین لحظه ورود به خانه اقوام جویای رمز وای فا شده و همه آنچه در سال گذشته دلشان نمی آمده دانلود کنند به سرعت دانلود می کنند! اما بد نیست به این دوستان یاداوری شود که رمز وای فا تا به حال به کسی وفا نکرده و همین اقوام عزیز به زودی برای پس دادن دیدار شما خدمت می رسند!
 
۲. مرحله آخر در دید و بازدیدها مسئله شیرین عیدی است. از گذشته و قدیم الایام رسم بر این بوده که بزرگان فامیل به کوچکترها مبالغی را به عنوان عیدی هدیه می دادند، این واقعه برای ما از کودکی با خاطرات و احساس شیرینی همراه بوده است، اما بالاخره باید واقع بین بود و پذیرفت که قرار نیست در هر سن و سالی عیدی دریافت کرد و شما جوان بیست و پنج ساله باید خجالت بکشی که هنوز هم چشمت به دست پدر و یا مادر بزرگ باشد که شاید پنج هزار تومان عیدی به جناب عالی بدهند و شما با خوشحالی سلفی#منو_عیدی_همین_الان_یهویی را گرفته و اولین پست نوروزی شبکه های اجتماعی را بارگزاری کنی!
 
با این وجود ایام نوروز حال و هوای خاص خود را داشته و همواره از خاطره انگیز ترین روزهای عمر هر ایرانی به شمار می رود، از بوی عیدی گرفته تا سفرهای نوروزی که همه و همه خاطرات ناب و دوست داشتنی را برای ما رقم زده اند. اما در این بین باید به نکات ریزی که ممکن است اقوام را تحت فشارقرار داده، سبب دلخوری آنها شده و به گسترش رفاه طلبی و چشم و هم چشمی بی حد و حصر می انجامد توجه خاص و ویژه ای بشود.

 انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcgtt9w.ak9uy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما