يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : 37583
گزارش/

تدوین افق ۱۴۱۴ و ضرورت گردآوری ایده‌های همه شهروندان و ایده پردازان

قم نيوز : قم نیوز: در تدوین افق ۱۴۱۴ برای قم لازم است تا فکر مسئولان و مدیران از نگاه محله‌ای به نگاه بین‌المللی تغییر کند و اهمیت ویژه این شهر را به عنوان یک شهر بین‌المللی و حرم اهل بیت در جهان درک کنند.
تدوین افق ۱۴۱۴ و ضرورت گردآوری ایده‌های همه شهروندان و ایده پردازان
به گزارش قم نیوز، سخن از تدوین برنامه ۱۴۰۰ و ۱۴۱۴ قم است؛ برنامه‌هایی میان مدت و بلندمدت که در عین توجه برای توسعه قم در پنج سال آینده، چشم اندازی بیست ساله هم برای آینده قم دارد و این، مغتنم است.

از خرداد ۱۳۹۴ که سیدمرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم شد، حدود ۱۰ ماه می‌گذرد؛ اما به نظر می‌رسد که شتاب خوبی برای توسعه و پیشرفت قم وجود دارد و برنامه‌ریزی بر اساس افق ۱۴۰۰ و ۱۴۱۴ هم، ما را امیدوار می‌سازد تا این شتاب، روزافزون شود.

سقائیان‌نژاد بر این باور است که برنامه قم ۱۴۱۴ تا سه ماه بعد آماده می‌شود تا ادامه مسیر توسعه استان بر اساس آن باشد و البته لازم است تا در این راه، نظر افراد و مجموعه‌های تاثیرگذار شهر گرفته شود.

آماده شدن این برنامه در حقیقت نوید یک برنامه ۲۰ ساله برای توسعه و آبادانی قم است که البته باید برنامه ریزی جزئی، جامع و راهبردی هم در کنار سند چشم انداز داشته باشیم.

این نوشتار بر آن است تا بر اساس وضعیت فعلی قم، پیشنهادهای مشخصی را در راستای تدوین افق ۱۴۰۰ و افق ۱۴۱۴ ارائه دهد:

۱. به نظر می‌رسد اساسی ترین مشکل فعلی قم، نوع تفکر و نگاه مسئولان شهری به مسائل قم است. بنابراین لازم است تا فکر مسئولان و مدیران از نگاه محله‌ای به نگاه بین‌المللی تغییر کند و اهمیت ویژه این شهر را به عنوان یک شهر بین‌المللی و حرم اهل بیت در جهان درک کنند.

آنان باید با گوشت و پوست خود بفهمند که اینجا دومین مرکز زیارتی کشور، خاستگاه انقلاب، شاهراه ارتباطی کشور و البته مرکز اجتهاد و علم و اندیشه است.

این در حالی است که تاکنون، نگاه غالب و برنامه ریزی غالب، در این راستا نبوده است و بیشتر برنامه‌ریزی‌ها بر اساس نگاه جزئی‌نگر و رفع تکلیف صورت گرفته است و نه نگاه آینده محور و بلندمدت.

بر این اساس، باید تلاش مدیران ارشد شهرداری این باشد که با آموزش و توجیه، این تفکر را در بدنه شهرداری نهادینه کنند و. تنها در این صورت است که مدیران شهرداری می‌توانند، بیشترین تاثیرگذاری را در مدیران کلان اجرایی کشور داشته باشند تا نگاه کلان کشور نسبت به قم، تغییر کند و اصلاح شود.

۲. شهرداری باید به این بیندیشد که در حوزه داخلی، مردم از شهرداری چه می‌خواهند.

توقع حداقلی مردم از شهرداری، تلاش مجدانه برای تبدیل قم به یک شهر آبرومند، با نظم و ترتیب ظاهری در سطح شهر است و نباید در چنین شهری بی نظمی و از هم گسیختگی به چشم بخورد.

بنابراین این نکته هم باید مورد توجه جدی مسئولان شهر قرار گیرد.

۳. پیشنهاد مشخص این نوشتار این است تا در کنار گردآوری نظرات نهادهای شهری، نظرات عموم مردم از طریق یک نظرسنجی عمومی، برای افق ۱۴۰۰ و ۱۴۱۴ اخذ شود تا ضمن ضمن شناسایی ایده‌های برتر شهری، بتوان ایده پردازان برتر را هم به اتاق فکر شهرداری قم فرا خواند تا زمینه برای تبدیل شهرداری قم، از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد اجتماعی فعال، مهیا شود و این راهبرد، الگویی برای همه شهرها و شهرداری‌ها قرار گیرد.

۴. لازم است تا در افق کوتاه مدت، امکان ارتباط مستقیم مردم با شهردار قم فراهم شود. رصد فعلی حاکی از آن است که امکان ارتباط مستقیم با شهردار از طریق وب سایت شخصی و اطلاع رسانی ایشان مهیا نیست و چنانچه کاربری به سایت ایشان مراجعه کند و خواستار ارسال مطلبی برای وی باشد، با عبارت «خطا در ارسال فرم» مواجه می‌شود.

همچنین سایت شهرداری قم نیز اگرچه تغییراتی در مسیر مثبت به خود دیده است، اما همچنان تا تبدیل شدن به یک سایت ایده‌آل، فاصله دارد و لازم است تا اطلاعات و آمار به روز شهر، روی وب سایت قرار گیرد و مردم در جریان مستقیم این اطلاعات و آمار باشند.

۵. لازم است تا در افق کوتاه مدت، همه شهرداران مناطق قم به عنوان مدیران میانی، ذهنیت خود را با ذهنیت بین‌المللی بودن شهر، تطبیق دهند و در عین حال، بیشترین ارتباط را با بدنه مردم داشته باشند.

بر این اساس اگر شهرداران همه مناطق بتوانند در روزها و ساعت‌های مشخص و همزمان، دیدارهای مردمی داشته باشند؛ آنگاه می‌توان امیدوار بود که استمرار ارتباط شهرداری با مردم و مردم با شهرداری، نویدبخش روزهای مطلوب در آینده است.

۶. لازم است تا در افق کوتاه مدت، سه نکته زیر هم مورد توجه جدی قرار گیرد:

الف . قم به عنوان شهری با ۲۰ میلیون زائر در سال، نیازمند وجود دکه‌های شبانه روزی «راهنمای زائر» در نقاط متعدد و مهم شهر است.

ب. قم در حال حاضر بر اساس وسعت و جمعیت خود، از نظر اماکن تفریحی و فضای سبز، زیر خط فقر است که باید این نکته، مورد توجه جدی باشد.

ج. اینکه کلانشهری مانند قم هنوز فرودگاه ندارد، نشان دهنده اوج ضعف در برنامه ریزی‌هاست. توجه سریع به این نکته هم بسیار حائز اهمیت است تا هرچه سریع‌تر فرودگاه قم با همت همه جانبه و تعامل همه دستگاه‌های استانی به مرحله بهره‌برداری برسد.

اکنون می‌توان امیدوار بود که با همت شخص شهردار قم، روند توسعه شهر، شتاب گیرد و قم بتواند در آینده ای نه چندان دور، نگین شهرهای ایران و حرم سربلند اهل بیت علیهم السلام باشد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcfmtdm.w6decagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما