دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : 37627
قم نیوز گزارش می‌دهد

ویراژ ارابه‌های مرگ در خیابان‌های شهر

قم نيوز : ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در استان قم ناامنی را برای خیابان های شهر به ارمغان آوره اند به طوری که همه سالانه تلفات بسیاری را بر جا می گذارند.
ویراژ ارابه‌های مرگ در خیابان‌های شهر
به گزارش قم نیوز، در یک نما از خیابان می‌توان بیش از ده موتور سیکلت دید که صدای ویراژششان در خیابان‌های تنگ و پر ترددهر گوشی را می‌خراشد و هر دل را می‌لرزاند، پیر زنی که قصد عبور از خیابان را دارد درمیانه های راه از سرعت این موتورسیکلت‌ها بین ماشین‌ها مانده است و توان حرکت ندارد، آن طرف تر بچه‌هایی که از مدرسه تعطیل شده‌اند جرئت عبور از خیابان را ندارند و کمی جلوتر هم دو موتورسیکلت با هم تصادف کرده‌اند و آسیب جدی به یکی از موتورسواران وارد شده است، این‌ها صحنه‌هایی است که هر روز در شهر بارها با آن مواجه می‌شویم.

موتور سیکلت در حال هر سال جان هزاران نفر را می‌گیرد و ناامن‌ترین وسیله نقلیه لقب گرفته است که هر روز به خیل استفاده کنندگان از آن اضافه می‌شود، افرادی که گاهی مشکلات مادی و عدم توانایی خرید اتومبیل و گاهی هم ترافیک شهری و سرعت این وسیله را دلیل استفاده از آن می‌دانند، دلایلی که گاهی به قیمت جان استفاده کنندگان و سایر عابران و شهروندان تمام می‌شود.

وسیله‌ای که بدون هیچ گونه حفاظ ایمنی تنها روی دو چرخ سوار شده است، حالا تیرخلاصی شده و عمر و زندگی میلیون‌ها نفر را هدف قرار داده است، وسیله که معمولاً استفاده کنندگان از آن به غیر از موارد معدودی نکات ایمنی را رعایت نکرده و به بدترین شیوه ممکن از خیابان‌ها و معابر شهری عبور می‌کنند.

قیمت ارزان به بهای مرگ
موتورسیکلت وسیله‌ای است که این روزها با توجه به شلوغی خیابان‌های پرترافیک امروزی مورد اقبال بسیاری از مردم به خصوص جوانان قرار گرفته و سطح شهر را پرکرده از این وسیله نقلیه که امنیت حلقه گمشده آن بوده و شاید بتوان آن را ارابه‌ای دانست که در بسیاری از موارد مقصدش به سوی مرگ است.

همین عدم امنیت سبب شده که این وسیله به نسبت سایر وسایل نقلیه ازقیمت پایین‌تری برخوردار باشد و همین نیز مزید برعلت شده که بسیاری از مردم رو به سوی این وسیله آورده تا حداقل پول کمتری را بابت استفاده از وسایل نقلیه بدهند.

وسیله که با حجم کم و با دو چرخ و بدنه و یک فرمان و موتور شاید بتوان آن را رقیب سرسخت برخی از سلاح‌های خطرناک ساخته دست بشر دانست که جان بسیاری از مردم را به کام مرگ فرستاده است.

وسیله‌ای که علاوه بر همه مشکلاتی که در عبور و مرور در شهر ایجاد کرده، نازیبایی شهری را با پارک درمعابر شهری سبب شده است، در گذر از هسته مرکزی شهر و در نزدیکی‌های بازار و حرم مطهرحضرت معصومه (س) پر شده است از موتورسیکلت‌هایی که به طور نامنظم و به طور دسته‌ جمعی در پیاده روها پارک کرده‌اند و عبور و مرور شهروندان را هم سخت کرده و تا در هر صورتی برای مردم شرایط سختی را رقم بزنند.

فرار از ایمنی
خطرات موتورسیکلت و تلفات آن وقتی بیشتر می شودکه استفاده کنندگان آن هیچ یک از نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنند، در عبور از خیابان‌ها آنچه بیش از همه به چشم می‌خورد موتورسورانی هستند که حتی برای حفظ جان خود هم از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند، در بسیاری از موارد فاصله ایمنی را با خودرو و یا وسیله نقلیه جلو رعایت نمی‌کنند و با سرعت‌های سرسام آور عبور می‌کنند و گاهی هم هیچ توجهی به امنیت و آسایش سایر رهگذارن نداشته و خیابان‌ها را با پیست موتور سواری اشتباه گرفته‌اند.

بخشی از این موتورسواران شامل نوجونان و جوانانی می‌شوند که برای تخلیه شور و حال نوجوانی خود این راه را انتخاب می‌کنند، فوت نوجوانان ۱۶ ساله قمی تنها یکی از نمونه‌های این نوجوانان است که البته با بی توجهی والدین جان خود را از دست می‌دهند و خانواده و خانواده‌های بسیاری را به اندوه می‌نشانند.

در استان قم نیزعلی رغم اینکه معمولاً در شهر ترافیک سنگینی وجود نداشته و مانند سایر کلان شهرها نیازی به سپری کردن ساعت‌ها در ترافیک نیست، اما با این حال موتورسیکلت سواران سهم ۱۱ درصدی از حمل و نقل درون شهری را داراست، سهمی که در کنار سهم اندک اتوبوسرانی در حمل و نقل‌های درون شهری، نشان از غیر استاندارد بودن رفتارهای ترافیکی در شهر قم دارد.

به همه این مشکلاتی که موتورسیکلت برای شهرها ایجاد کرده‌اند باید تأثیر شدید موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا را نیز نام برد، مسئله که بار یک چهارم آلودگی هوا را بر دوش می‌کشد و در شهرقم با توجه به افزایش رو افزون ریزگرد ها و پدیده گرد وخاک این آلودگی تاثیرات به مراتب مخرب‌تری را به همراه خواهد داشت.

سهم ۶۰ درصدی موتورسیکلت در تصادفات
به گفته فراهانی معاون اورژانس استان قم ۶۰ درصد تصادفات در قم مربوط به موتور سیکلت ها بوده وعامل ۵۰ درصد تصادفات منجر به فوت در قم موتورسیکلت سواران هستند و این تعداد تلفات ۴ درصد بیشتر از سایر شهرهاست.

تلفاتی که بر اساس اعلام پزشکی قانون بیشتر از همه در سنین جوانی اتفاق می افتد، یعنی ۶۰ درصد تلفات سوانح موتورسیکلت زیر ۳۰ سال هستند، افرادی که بیش از هزار مأموریت را ماهانه بر دوش اورژانس قم می‌گذارند که یک پنجم کل مأموریت‌های اورژانس قم است.

وجود و حضور بی شمار موتور سیکلت ها در قم در حالی امروز درخیابان های شهر به وضوح مشاهده می‌شود که استان قم نقش برجسته در تأمین موتورسیکلت کشور دارد، به گفته ذاکری مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان قم با ۲۰ واحد تولید موتورسیکلت ۴۰ درصد تولید موتورسیکلت کشور را بر عهده دارد.

شهرداری هم از طرف دیگر برای اینکه از میزان عبور و مرور موتورسیکلت سواران در هسته مرکزی شهر بکاهد و بتواند از میزان پارک نامنظم موتورسیکلت در خیابان‌های مرکزی شهر بکاهد طرحی با عنوان جانمایی ۱۳ پارکینگ در اطراف هسته مرکزی شهر را برنامه ریزی و اجرایی کرده است که به نظر می‌رسد هنوز به نتیجه دلخواه دست نیافته است، حسين شعبانزاده مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداری قم جابه جایی موتور سیکلت های متخلفی که اقدام به پارک موتورسیکلت در هسته مرکزی شهر می‌کنند نیاز به مجوز فرمانداری دارد که هنوز صادر نشده است و منتظر هستیم که با صدور این مجوز این طرح با قوت اجرا شود.

قوانین و دستور العمل های کنترل و تدوین مجازات خاطیان از همان ابتدای استفاده از این وسیله در کشور بارها مورد بررسی و تدوین قرار گرفته و بارها تغییر کرده وشدت یافته است اما آنچ مسلم است اینکه استفاده از این وسایل نه تنها کاهش نیافته بلک روز به روز شاهد گسترش آن هم هستیم، مسئله که این بار نبای مسئولان را عامل آن دانست و باید به جبران جوالدوزی که همیشه به مسئولان زده‌ایم سوزنی هم به خود زده و فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی را حداقل برای حفظ جان خود هم که شده است گسترش دهیم، فرهنگی که اگر توسعه یابد هم شاهد کاهش تلفات و سوانح رانندگی خواهیم بود هم در مصرف انرژی صرفه جویی کرده‌ایم و هم اینکه می‌توانیم زنده بمانیم، این بار انگار همانند بسیاری از امور دیگر گره این مشکل تنها و تنها به دست خود مردم حل می‌شود تا عادات نادرست حمل ونقل شهری را تصحیح کنند.
انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcefp8x.jh8fwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما