شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : 37696
قم نیوز گزارش می دهد

وضعيت نامناسب مخازن آثار باستاني قم/ ۳۰ اثر تاريخي آماده واگذاري به بخش خصوصي

قم نيوز : قم نیوز: در برخی از مناطق استان شاهد تخریب آثار و بناهای تاریخی هستیم. اگرچه بيش از ۹۰ درصد آثار تاريخي استان شناسايي شده اند اما در روند ثبت موانعي وجود دارد.
وضعيت نامناسب مخازن آثار باستاني قم/ ۳۰ اثر تاريخي آماده واگذاري به بخش خصوصي
به گزارش قم نيوز، ايران را كشوري باستاني مي دانند. كشوري با قدمت هزاران ساله و تمدني ماندگار و مثال زدني. آنچه سبب شده تا اصالت و فرهنگ غني در جاي جاي كشور حفظ شود و سينه به سينه به نسل هاي بعدي منتقل شود حفظ و حراست از آثار بجا مانده در ادوار مختلف است. آثاري كه نسل گذشته را به آيندگان پيوند مي دهد. در اين ميان استان قم نيز به عنوان شهري تاريخي- مذهبي به جهت ويژگي هاي خاص خود همواره در كانون توجهات است. اما شايد اين موضوع شوكه آور باشد كه بدانيم اين شهر "فاقد موزه تخصصی باستان‌شناسی است" اين را عمار کاوسی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مي گويد.

او با بيان اينكه در حال حاضر آثار تاريخي و باستاني استان در ۵ مخزن نامناسب و غيراستاندارد نگهداري مي شود ادامه مي دهد: اگرچه ساخت مخزني با وسعت ۷۰۰ متر مربع در دستور کار است و تاكنون ۸۰ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است اما اين پروژه نيازمند اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تجهیز است.

كاوسي با اشاره به اينكه در استان قم ۱۳ هزار و ۹۲۰ اثر تاريخي وجود دارد كه از این تعداد ۵ هزار و ۴۲۸ قلم اشیاء ساماندهی شده مي افزايد: همچنين تاكنون ۲ هزار و ۳۰۸ قلم اشیاء مطالعاتی، ۵هزار و ۳۰ قلم اشیاء تقلبی، ۵۰۴ قلم اشیاء ساماندهی نشده و ۶۵۰ قلم اشیاء غیر فرهنگی - تاریخی بوده است.

معاون میراث فرهنگی استان نبود باستان شناس و متخصصان خبره در امر باستان شناسي را از ديگر معضلات استان در مسير حفظ و حراست از آثار و ابنيه تاريخي عنوان مي كند و مي گويد: در برخی از مناطق استان شاهد تخریب آثار و بناهای تاریخی هستیم. اگرچه بيش از ۹۰ درصد آثار تاريخي استان شناسايي شده اند اما در روند ثبت موانعي وجود دارد كه نبود رديف خاص اعتبار براي پرونده هاي ثبتي از جمله آن هستند.

در اين ميان اما مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان احياي انجمن ميراث فرهنگي استان را يكي از اقدامات صورت گرفته براي مشاركت مردم در زمينه حفظ و مرمت آثار و بناهاي تاريخي عنوان مي كند و مي گويد: در اين مسير ۳۰ اثرتاريخي را براي واگذاري به بخش خصوصي شناسايي كرده و در اولويت صدور سند قرار داده ايم.

عيسي رضايي سه محل مدرسه امام صادق (ع)، مکانی در خیابان معلم یا فضایی در کنار موزه دفاع مقدس را از اولويت هاي ميراث فرهنگي براي احداث موزه معرفي مي كند و مي افزايد: وضعيت نگهداري از آثار تاريخي خوب نيست از همين رو ايجاد موزه جامع آثار تاريخي و مخزن نگهداري از آثار باستاني در اولويت برنامه ها قرار دارد.

۳۲۶ اثر ثبتی استان كه ۱۹۱ اثر مربوط به بخش مرکزی، ۵۹ اثربخش کهک، ۳۲ اثربخش خلجستان، ۱۴ اثربخش جعفریه و ۳۳ اثر مربوط به بخش سلفچگان بوده ميزان پراكندگي آثار تاريخي شناسايي شده در استان نشان مي دهد از همين رو توجه بيش از پيش مسئولان در اين زمينه را مي طلبد.
فارغ از بحث آثار تاريخي اما ابنيه تاريخي نيز در استان در مواردي حال و روز خوشي ندارند. خانه هاي تاريخي مثل خانه توكلي از اين دست موارد است. البته مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري علت آن را تعداد زياد ورثه عنوان مي كند و مي گويد: در مرمت آثار تاريخي ميراث فرهنگي مشاركت درصدي با مالكان اين بناها دارد.

رضايي ادامه مي دهد: عمده خانه هاي تاريخي استان مالك خصوصي دارند از همين رو نمي توانيم براي مرمت آن اقدام كنيم. ورثه هم براي مرمت آن اگرچه تنها درصد مشاركت دارند اما باز هم به جهت تعداد زياد ورثه اقدام به اين كار نمي كنند و همين موضوع سبب مي شود به گذشت زمان ميزان تخريب هم بيشتر شود.

وي مي افزايد: به جز تعداد زياد ورثه، مساحت زیاد این ابنیه و ارزش پولی زیاد از ديگر علل تعلل در مرمت آثار تاريخي است، اما براساس مصوبات دولت ادارات و دستگاه هاي مختلف مي توانند براي خريداري اين آثار اقدام و از اين فضاها بهره ببرند.

در اين ميان اما ايراداتي نيز وجود دارد اينكه ثبت آثار تاريخي مصيبتي براي مالكان آن مي شود و باري به دوش آن ها است نكته اي كه به گفته محسن بهشتي معاون امور عمراني استانداري ميراث فرهنگي به‌اندازه‌ای که آثار را ثبت می‌کند اعتبار برای مرمت ندارد".

به گفته وي، افزایش آمار ثبت پلاک‌های آثار تاریخی نگرانی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند اما يكي از راهكارها اين است كه ميراث فرهنگي مي تواند این بناهای تاریخی را به محلی برای اقامت توریست‌ها و گردشگران اختصاص دهد.

انتهاي پيام/130
https://qomnews.ir/vdcaiine.49n0o15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما