شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : 37781

کاش باران نبارد/ خیال ناآرام باران

قم نيوز : قم نیوز: باران که نشانه از رحمت الهی است این بار هم مانند موارد معدود دیگر مشکلاتی را برای مردم قم رغم زده است.
کاش باران نبارد/ خیال ناآرام باران
به گزارش قم نیوز، این روزها هر شبکه تلویزیونی را که تماشا کنی و هر روزنامه یا خبرگزاری را که بخوانی خبر از نزول نعمات الهی دارد، نعمتی که در برخی از شهرها حالا تبدیل به معضل شده است، سیل در شهرهای مختلف ١٢استان لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، همدان، اصفهان، خراسان شمالی و رضوی، کردستان و آذربایجان شرقی را تحت تأثیر خود قرار داد که در این بین شدت آسیب‌ها در خوزستان و لرستان بیش از سایر استان‌ها بود.

سیل در این استان‌ها اگر چه خسارات جانی به همراه نداشت اما خسارات زیادی را به بخش باغی، کشاورزی و مسکونی وارد کرد. مسئله‌ای که مردم قم نیز با آن غریبه نبوده و سیل کم سابقه فروردین ۸۸ را در رودخانه قم و مرگ ۴ تن از همشهریان را به یاد دارند. مسئله‌ای که بعد از آن هم بارها با شدت کمتر در قم و به ویژه در پردیسان اتفاق افتاد.

ضعف زیرساخت‌های شهرسازی و به ویژه شبکه فاضلاب در قم به نحوی است که با بارش باران نسبتاً شدید به طول نیم ساعت آب در خیابان‌های شهر جاری می‌شود معابرگرفتگی معابر به ویژه در برخی از مناطق شهر اتفاق می افتد. مسئله که انسان را به فکر فرو می‌برد که شاید بی دلیل نیست که قم در طول سال تنها روزهای محدودی هوای بارانی را تجربه می‌کند. شاید خداوند عطای این بارش باران بر سر مردم قم را به لقایش می‌بخشد وسختی خشکسالی را برسختی زیرآب رفتن زندگی مردم ترجیح می‌دهد واین می‌شود که حالا خشکسالی امان محیط زیست قم را بریده است و ریزگردها کمر بسته‌اند که راه گلوی شهررا ببندند.

بارش نعمت، ظهور نقمت
از روز سه شنبه بود که بارندگی در سراسر کشور آغاز شد و هواشناسی وعده افزایش این نعمت الهی را در روز جمعه داد، پیش بینی که این بار اتفاق افتاد و حدود ساعت ۱۸ بود که بارش شدید باران آغاز شد و حدود ۲ ساعتی ادامه داشت، این بار هم بارش باران مساوی بود با آبگرفتگی معابر و خیابان سطح شهر که عبور و مرور را برای مردم مشکل کرده بود، موتور سواری که در میانه‌ها مسیر خود با بارش شدید باران مواجه شده بود و توانایی ادامه مسیر را نداشت موتورسیکلتش را در کنار خیابان متوقف کرده و روی جدول ایستاده بود بلکه کمتر در مسیر عبور آب قرار گیرد، وی می‌گفت: در حال بازگشت از محل کارم به منزل بودم که باران و آبگرفتی شروع شد، کمی از مسیر را با همین وضع طی کردم اما از یک جایی به بعد دیگر نمی‌توانستم و واقعاً خطرناک بود حالا منتظر مانده‌ام ببینم چه می‌شود کرد.

برخی از مغازه‌های سطح شهر نیز بر سر آبگرفتگی دچار مشکل شده و کسبه درب مغازه‌های خود را بسته بودند، یکی از این افراد می‌گوید: با هر باران نسبتاً شدیدی ما باید با این مشکلات دسته و پنجه نرم ‌کنیم و این اولین بار نیست، همین حالا آب وارد مغازه‌ام شده و راهی ندارم و باید تعطیل کنم.


خانه‌ای زیر آب
در حالی که روز جمعه آبگرفتگی معابر در سطح شهر قم و به ویژه پردیسان مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد و آب وارد برخی ازخانه های اهالی پردیسان شد باید خداروشکر کنیم که باران بیش از این ادامه نداشت واتفاقات سیل سال ۸۸ باز هم گریبان مردم قم را نگرفت، اما سید امیر سامع معاون خدمات شهری شهرداری قم این حجم بارندگی را غیر قابل پیش بینی خوانده و می‌گوید: پرسنل خدمات شهری قم با استفاده از تجهیزات مورد نیاز از قبیل انواع پمپ، ماشین‌های مكنده و تانكرهای جمع كننده آب‌های سطحی بعد از مشاهده باران در آماده باش بودند كه بعد از بارندگی به سرعت وارد عمل شدند و پرسنل آتش نشانی هم برای جمع آوری آب از منازل مردم وارد عمل شدند.
حجم بارندگی‌ها به صورتی بود که مناطقی از شهر از جمله پردیسان، شهرك قدس، بلوار الغدیر، بلوار زائر، قسمت‌هایی از منطقه نیروگاه و محور قم - سلفچگان مقابل سیلو دچار آب گرفتگی شدید شدند به طوری که برخی از این معابر به کلی تا ساعاتی مسدود بود.

مسئولان شهری برای جلوگیری از تجربه تلخ سیل سال ۸۸ این بار به گفته محسن اوروجی مدیركل مدیریت بحران قم بستر رودخانه قمرود و بلوار زائر واقع در آن را برای جلوگیری از حادثه‌های احتمالی ساعتی پس از بارندگی مسدود شده کردند.

ضعف شبکه فاضلاب
ضعف زیرساخت‌های شهری قم و نبود شبکه فاضلاب گسترده امروز سبب شده است که باران برای مردم قم که همیشه گرما وخشکسالی را به یاد داشته‌اند هم یادآور روزهای خوبی نباشد، زیر ساخت‌های که سال‌ها پیش در کارتون‌های و انیمیشن‌های غربی به نمایش گذاشته می‌شد هنوز هم در کلان شهر قم با جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری‌اش وجود نداشته و برای مردم مشکلات بسیاری را رغم زده است.

ضعف زیرساختی که معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز به آن اشاره کرد و افزود: «شهر قم به یك سری زیر ساخت‌هایی نیاز دارد كه فراهم نمودن آنها برای چنین مواقعی ضروری است.» مواقعی که رحمت الهی شامل حال مردم می‌شود و در حالی که باید نشاط و شور را برای مردم به همراه داشته باشد عاملی برای نقمت وافسوس می‌شود.

مسئله‌ای که شاید به وسیله توسعه شبکه فاضلاب گسترده بتوان مانع از آن شد، سامع نیز با اشاره به ضرورت شبکه فاضلاب برای جلوگیری از این چنین مشکلاتی، خاطرنشان کرد: شبکه فاضلاب می‌تواند در مواقعی که بارندگی‌های زیاد اتفاق می افتد كمك زیادی به شهر کند.

در حالی سامع از لزوم توسعه شبکه فاضلاب سخن می‌گوید که در حال حاضر بخش‌هایی از قم فاقد شبكه آب و فاضلاب است و زیر ساخت‌های معابر برای زمانی كه بارندگی‌های شدید روی می‌دهد، مناسب نیست و در نتیجه آب در سطح زمین باقی می‌ماند.

شهر قم که سال‌ها با معضلی به نام آبگرفتگی معابر مواجه بوده است؛ اما به نظر می‌رسد این بار تیم شهرداری جدید این مسئله را مورد توجه قرار داده و به فکر چاره برای آن افتاده و معاون خدمات شهری ازپیش بینی بودجه برای حل این مشکل با استفاده از تقویت کانال‌ها برای جلوگیری از تجمع آب در زیرگذرها و معابر اصلی خبر داده است.

به گفته ولی الله بیاتی رئیس شورای شهر قم نیز جلسه این هفته شورای شهر به بررسی مشکلات آبگرفتگی به ویژه در مناطق آسیب پذیر شهر قم خواهدپرداخت تا شاید بتوان راه حلی برای این معضل همیشگی پیدا کرد. تا شاید باران این بار با خیال راحت بر قم ببارد.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcfyedm.w6decagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما