کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

كاهش گره هاي ترافيكي شهر قم با ايجاد تقاطع هاي غير همسطح

خبرگزاری فارس , 24 ارديبهشت 1396 ساعت 13:00

قم نیوز: مراسم افتتاح پروژه تقاطع غيرهمسطح شهداي ۱۵ خرداد با حضور امام جمعه قم و مدير حوزه‌هاي علميه هفته گذشته برگزار شد.اين پروژه شهري از سال ۹۲ براي حل مشكل گره‌هاي ترافيكي تقاطع عمار ياسر با ۱۵ خرداد آغاز شد


    به گزارش قم نيوز ، از آنجا كه بلوار عمار ياسر از شمال به بلوار امام علي(ع) و از جنوب به صورت يك خيابان دو سطحه به ميدان سپاه و بلوار جمهوري متصل شود؛ در ميانه راه با بلوار ۱۵ خرداد برخورد مي‌كند كه به دليل ترافيك سنگين اين منطقه از چراغ قرمز سه زمانه استفاده مي‌شد. همين موضوع سبب شد تا تقاطع غيرهمسطح در اين مسير در دستور كار قرار گيرد.

    در ادامه مسير مشكلات متعدد تأسيساتي، تملكي، فني، پشتياني، مالي، قراردادي موجب تأخير در اجراي آن شد.

     سختي‌هاي اجراي پروژه

    موقعيت اجرايي اين پروژه و مزاحمت ترافيكي‌اي كه براي مردم شهر داشت، بسياري از مردم از وضعيت پروژه ناراضي بودند و وعده‌هاي هر روزه كار را سخت‌تر مي‌كرد. زمان‌بندي ابتدايي اين پروژه ارديبهشت ۹۴ بود اما هر ماه كه بهره برداري از آن به طول مي‌انجاميد، تحمل شرايط براي شهروندان سخت‌تر مي‌شد.

    سختي تملك املاك مسكوني و تجاري در مسير پروژه، اشكال‌هاي قراردادي پروژه، مشكلات جا به جايي تأسيسات مانند لوله اصلي فاضلاب و ضعف پيمانكار كه سدهاي بزرگي در مسير بهره‌برداري از اين پروژه ايجاد كرده بود اما در نهايت اين سدها شكسته شد.

    معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهردار قم در مراسم افتتاح تقاطع غير همسطح شهداي ۱۵ خرداد با اشاره به اين كه زماني كه او سكانداري مسائل عمراني در شهرداري قم را به دست گرفته پروژه ۴۳ درصد پيشرفت فيزيكي داشت، گفت: جلسه‌هاي متعددي با مجموعه پيمانكار در زمان فرمانده قبلي قرارگاه داشتيم و پيگيري‌هاي بسياري انجام شد كه در نهايت حدود ۳۰ درصد ديگر از پروژه انجام شد.

     واگذاري پروژه به شهرداري قم

    عليرضا قاري قرآن با اشاره به خستگي شهروندان از طولاني شدن روند اجراي پروژه اظهار كرد: در نهايت كار به جلسه‌هايي با مديران استان كشيد تا تصميم درستي در اين زمينه گرفته شود. اين تصميم با حمايت مديران استان و نمايندگان مجلس منجر به واگذاري پروژه به شهرداري شد.

    معاون شهردار قم افزود: در دي سال گذشته پروژه تقاطع ۱۵ خرداد تحويل شهرداري و يك ماه بعد روگذر افتتاح شد و در كمتر از ۴ ماه حدود ۳۰درصد انجام شد.

    به گفته وي شهرداري استاندارد خوبي در اجراي اين پروژه داشت. زماني كه پروژه در دست قرارگاه قائم بود، نرخ پيشرفت پروژه ۳ درصد در ماه بود اما شهرداري با ماهانه ۵/۷درصد پيشرفت فيزيكي پروژه را سر و سامان داد.

    همچنين در اين مراسم پروژه رمپ و لوپ انتهاي تونل غدير كه در ادامه رينگ ترافيكي عمار ياسر است، به بهره برداري رسيد.

     كلنگ‌زني يك تقاطع ديگر

    كلنگ‌زني پروژه تقاطع سه سطحه وليعصر به ارزش ۳۵ ميليارد تومان از ديگر برنامه‌هاي در نظر گرفته شده براي اين مراسم بود.

    پروژه تقاطع غيرهمسطح ميدان وليعصر(عج) يكي از پروژه‌هاي سال ۹۶ است كه عمليات اجرايي آن بدون فاصله شروع خواهد شد.

    اين پروژه به همراه فاز يك و ۲ بلوار آيت‌الله بروجردي، اتصال مرجعيت به پيامبر اعظم(ص)، ميدان وليعصر و اتصال به بلوار كريمي در مسير تكميل رينگ‌هاي ترافيكي شهر قم اجرا شده است.

     رضايت از عملكرد شهرداري

    نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي از ديگر سخنرانان اين مراسم بود كه به دلايل تأخير در افتتاح تقاطع غيرهمسطح شهداي ۱۵ خرداد اشاره كرد.

    وي واگذاري ادامه اين پروژه به شهرداري را كاري درست توصيف كرد و افزود: اين پروژه قرار بود زودتر از موعد بهره‌برداري شود اما موجب آزار مردم شد.

    احمد اميرآبادي فراهاني با ابراز رضايت از عملكرد شهرداري قم اظهار كرد: با وجود اين كه در ۴ سال اخير دولت نتوانست كمك‌هاي نقدي به شهرداري‌ها داشته باشد اما در سال‌هاي گذشته شهر قم خوب اداره شده است.

    وي افزود: اگر قم را با ديگر شهرهاي كشور مقايسه كنيم، متوجه مي‌شويم كه برخي شهرداري‌ها حتي براي پرداخت حقوق كاركنان مشكل دارند.

    نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پروژه‌هايي كه افتتاح شد، گفت: اجراي اين دو پروژه نسبت به زمان‌بندي خود بسيار به تأخير افتاده است.

    نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي به ترافيك هسته مركزي شهر قم هم اشاره كرد و افزود: دو روزي كه سيلاب در رودخانه بود و رودخانه از بار ترافيك خارج شد نشان داد كه در مركز شهر مشكل داريم. بايد به اين فكر كنيم كه اگر روزي رودخانه را از دست بدهيم، با اين بحران چه خواهيم كرد؟

    وي با اشاره به لزوم آينده‌نگري در اين زمينه گفت: پروژه‌هاي مركز شهر بايد با اولويت بيشتري در دستور كار مسئولان شهر قرار بگيرد و ما هم در مجلس كمك خواهيم كرد.

    در ادامه اين مراسم پروژه تقاطع غير همسطح شهداي ۱۵ خرداد افتتاح شد و شهردار قم در حاشيه اين افتتاح از مردم براي تأخيرهاي رخ داده در اين گونه پروژه‌ها عذرخواهي كرد.

        قم به شهري با نشاط تبديل شود

    مدير حوزه‌هاي علميه سراسر كشور هم در اين مراسم با اشاره به شاخصه‌هاي شهر اسلامي گفت: قم بايد با اجراي اين شاخصه‌ها به الگوي شهرهاي اسلامي تبديل شود.

    آيت‌الله عليرضا اعرافي اظهار كرد: ۴۵ سال از تاريخ قم را از نوجواني به ياد دارم و امروز شاهد حركت درست قم در مسير توسعه به صورت نظام‌مند و اهداف ترسيم شده هستيم.

    وي افزود: ارزش شهرها به انسان‌هايي است كه در آن شهرها زندگي مي‌كنند، همان طور كه ارزش مكه به حضور پيامبر(ص) بود.

    مدير حوزه‌هاي علميه سراسر كشور با اشاره به اين كه منابع انساني و شخصيت‌هايي كه در يك شهر هستند جان و روح شهر هستند، اظهار كرد: ممكن است يك شهر كوچك باشد اما انسان‌هاي بزرگ به آن روح و حيات ببخشند.

    وي گفت: اگر اين را ملاك بگيريم، امروز قم از بزرگ‌ترين شهرهاي عالم و از مهم‌ترين پايگاه‌هاي دين و اخلاق و معنويت به شمار مي‌رود؛ چرا كه اين شهر جاي عالمان بزرگ و انسان‌هاي فرهيخته است.

    آيت‌الله اعرافي اضافه كرد: وقتي شهري داراي انسان‌هاي بزرگ خواهد بود كه نظام برنامه‌ريزي، طراحي و معماري آن هم با اين نگاه بلند علمي، ايماني و معنوي هماهنگ باشد.

    وي با اشاره به اين كه نمي‌شود نظام شهرسازي و فيزيكي شهر را جدا از معنا بدانيم، افزود: از هنرهاي نظام عبادي اسلام اين است كه عبادت مخصوص به يك كار خاص نيست. در فلسفه اجتماعي اسلام همه خدمات با دو شرط مي‌تواند به عبادت تبديل شود يكي از اين شرط‌ها خلوص نيت و ديگري بودن در خدمت خلق است.

    به گفته مدير حوزه‌هاي علميه سراسر كشور، كار براي خدا و در راه مصالح مردم دو شرطي است كه موجب مي‌شود حتي كار و معيشت و زندگي عادي افراد هم به عبادت تبديل شود.

    وي با اشاره به اين كه شهر اسلامي بيش از ۲۰ شاخص دارد، اضافه كرد: آباداني، ارزاني، نشاط ، شادابي، عبادت، عدالت و آرامش از شاخص‌هاي شهر اسلامي هستند كه بايد تلاش كنيم قم هم اين شاخص‌ها را به دست بياورد.

    آيت‌الله اعرافي با اشاره به اين‌كه شهر اسلامي شهري است كه مردم در آن دارند، گفت: بايد همه ما تلاش كنيم قم الگوي يگانه شهري آباد، مترقي ،معنوي ، عدالت مدار و مشاركت خيز باشد.

    وي در توضيح ضرورت توجه به قم اظهار كرد: امروز چشم‌هاي فراواني ايران را دنبال مي‌كند و قم در اين مسير به طور خاص در جهان ديده مي‌شود و بسياري از انسان‌ها در عالم هستند كه مشتاق هستند كه قم را ببينند.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 48126

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/report/48126/كاهش-گره-هاي-ترافيكي-شهر-قم-ايجاد-تقاطع-غير-همسطح

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir