يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۸
کد مطلب : 48157
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
نقدی بر سی امین نمایشگاه کتاب تهران؛

جستجوی ناشران حوزوی در نمایشگاه کتاب، یافتن سوزنی در انبار کاه

قم نيوز : قم نیوز: در سی امین نمایشگاه بین الملل کتاب تهران؛ پیدا کردن غرفه های موسسات حوزوی و دینی در این بازار جهانی همچون پیدا کردن سوزنی در انبار کاه بود.
نقدی بر سی امین نمایشگاه کتاب تهران؛ جستجوی ناشران حوزوی در نمایشگاه کتاب، یافتن سوزنی در انبار کاه
نقدی بر سی امین نمایشگاه کتاب تهران؛ جستجوی ناشران حوزوی در نمایشگاه کتاب، یافتن سوزنی در انبار کاه
به گزارش قم نیوز، سی امین نمایشگاه بین الملل کتاب تهران از روز 12 اردیبهشت ماه در نمایشگاه شهر آفتاب تهران آغاز به کار کرده است و علاقه مندان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی از هر کوی و برزن پای در راه کشیده و در محل این نمایشگاه در کنار مضجع شریف امام راحل و عوارضی اتوبان قم، حضور یافتند.

رفع مشکلات سال گذشته

انتقادات گسترده سال گذشته از نوع و محل برگزاری این نمایشگاه به حدی بود که امسال تمام توان شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و نهادهای همکار در برگزاری این اجتماع عظیم کتاب خوانان و کتاب نویسان و کتاب فروشان مصروف رفع مشکلات سال گذشته شده بود؛ مطلبی که می توان آن را به راحتی از همان لحظه اولیه ورود به پارکینک و انتقال جالب توجه مسافران مترو و سواری شخصی به محل نمایشگاه مشاهده کرد.

همه و همه در تلاش هستند که تا فضایی زیبا و فرح بخش برای افزایش علاقه و تنوع انتخاب مردم ایجاد کنند؛ در گوشه ای از  فضای رسمی سالن بزرگ نمایشگاه، فضای سبزی است که یکی از صحنه های جالب توجه نمایشگاه است ؛ فضایی چند هزار متری از چمن و گل که گوشه گوشه و متر به متر آن میزبان علاقه مندان به کتاب بود و هر کسی با یک آب معدنی و چای و ساندویچ و غذای مختصر غرق در مطالعه و گپ و گفت هستند.

نمایشگاه امسال دارای چند سالن بزرگ و چندین بخش متنوع برای ارایه محصولات ناشران بزرگ و کوچک ملی و بین المللی است؛ بخش کودک، بخش عمومی و بخش دانشگاهی که از پر مخاطب ترین بخش های این نمایشگاه است به همراه بخش های ویژه رسانه های دیجیتال و ورزش و سرگرمی و بین المل از جمله تشکیل دهنده بازار بزرگ کتاب کشور در نمایشگاه سی ام هستند.

یکی از بخش های مهمی که امسال بسیاری از مخاطبان به دنبال آن بودند، بخش ناشران حوزوی بود که کتب دینی را دنبال می کردند؛ این نکته برای نگارنده نیز جالب توجه بود که بسیاری از افرادی که  چندان تناسبی با حوزه و کتب حوزوی نداشتند به شکل مرتب آدرس ناشران حوزوی را جویا می شدند و به دنبال کتاب های جالبی بودند که مطمئن بودند که آنها را تنها می توان در غرفه ناشران حوزوی یافت.

 پیدا کردن سوزنی در انبار کاه

آنها هم مثل نگارنده مشتری پرو پاقرص بخش اطلاعات نمایشگاه بودند؛ چون پیدا کردن غرفه های موسسات حوزوی و دینی در این بازار جهانی همچون پیدا کردن سوزنی در انبار کاه بود؛ در غرفه بخش عمومی که مخاطبان اصلی غیر دانشجوی نمایشگاه را در دل خود جای داده بود تقریبا تناسبی بین غرفه های همسایه و هم ردیفی و هم راهرویی وجود نداشت؛ یعنی اگر در کنار غرفه کتاب های کاملا فلسفی، رنگ و لعاب غذاهای هفت فرهنگ را مشاهده کردید اصلا نباید تعجب کنید. حال همین شرایط در خصوص کتب حوزوی و غیر حوزوی در کنار هم مانده این نمایشگاه نیز صدق می کند.

به همین دلیل است که چندین غرفه حوزوی که در این نمایشگاه حاضر هستند از پراکندگی خاصی رنج می برند که هر یک به گوشه ای افکنده شده و مجالی برای انتخاب مستمر و توامان کتب دینی وجود ندارد؛ نکته بدتر آنکه در این نمایشگاه برای یافتن کتب حوزوی و به عنوان مثال غرفه مرکز مدیریت، دیگر کاری از بخش اطلاعات نمایشگاه نیز ساخته نیست و گزارش نویس نگون بخت باید ساعت ها در این آشفته بازار اوراق گشته و خسته و مانده از راه ردیف  به ردیف و غرفه به غرفه را طی کند که به غرفه مورد نظر خود برسد؛ بخش اطلاعات نشان غرفه خاص انتشارات را معرفی می کند ولی به عنوان مثال همین غرفه حوزه علمیه و یا دفتر تبلیغات یا در این سامانه ثبت نشده بود و یا در روزهای اول اصلا بنر و نامی از این غرفه در نمایشگاه وجود نداشت و به قول مدیر انتشارات حوزه این مساله از مشکلاتی است که امسال در روزهای اول از آن رنج می بردند.

نوع حضور طلاب در نمایشگاه

نوع حضور طلاب در نمایشگاه نیز از نکات جالب توجهی است که باید به آن اشاره کرد؛ به گفته مدیران بخش نشر حوزه طلاب و اساتید امسال نیز بن کارت های کتاب خود را دریافت کردند تا در این نمایشگاه، کتب مورد علاقه خود را دنبال کنند ولی در روزهای اول نمایشگاه حضور کمی از طلاب را در نمایشگاه شاهد بودیم و به گفته برخی از مسئولان نمایشگاه طلاب قرار است در روزهای آتی و به اشکال مختلف به این نمایشگاه اعزام شوند و یا به اشکال دیگری در نمایشگاه حاضر شوند.

غرفه مرکز مدیریت حوزه های علمیه با دو انتشاراتی دیگر به شکل مشترک برپا شده است و غرفه دفتر تبلیغات و غرفه های دیگر حوزوی نیز به اشکال مختلف در راهروهای مختلف سالن های سه گانه بخش عمومی جانمایی شده اند؛ غرفه های حوزوی نیز با آثار جدید خود پای به این نمایشگاه گذاشته اند و در کل نمای جالبی به این نمایشگاه  داده اند زیرا حضور کتب فاخر حوزوی در میان ناشران ملی و بین المللی می تواند به گسترش و رشد فضای کار ناشران دینی و حوزوی کمک کند و از دیگر سوی ،عناوین جدید و کاربردی کتب حوزوی در دنیای پر سوال و شبهه امروز نوری تابناک بر جهالت مدرن تابانیده است که هر تشنه پای در راهی را به سوی خود می کشد.

از حق نیز نباید گذشت که نمایشگاه امسال نظم بهتری به خود می دید و حاضران در نمایشگاه تقریبا مشکل خاصی بابت تهیه کتب و گشت و گذار در فضایی مفرح و همچنین عبور و مرور و ورود و خروج از این محیط به شهر تهران و یاشهرهای دیگر ندارند.

امید است نمایشگاه سی ام بین الملل کتاب تهران بابی تازه برای منتشر شدن مبانی الهی به سراسر جهان از دریچه غرفه های کتاب باشد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcefz8e.jh8vni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما