سه شنبه ۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : 65575
منبع : خبرگزاری مهر

آیت الله بروجردی؛ مرجع تحول‌خواه حوزه/ دفاع از مکتب تشیع

قم نيوز : آیت الله بروجردی یکی از مؤثرترین مراجع تقلید در طول تاریخ حوزه‌های شیعه بود که در دوره خود تحولات قابل توجهی ایجاد کرد که حوزه امروز بیش از گذشته نیازمند آن است.
آیت الله بروجردی؛ مرجع تحول‌خواه حوزه/ دفاع از مکتب تشیع
آیت الله بروجردی؛ مرجع تحول‌خواه حوزه/ دفاع از مکتب تشیع
به گزارش قم نیوز حوزه علمیه تاریخی به اندازه اسلام دارد و از وقتی که قرآن نازل شد و حکومت اسلامی در مدینه سامان یافت پیامبر(ص) حلقه تفسیر قرآن برای عموم مسلمین تشکیل داد و آیات نازل شده را قرائت و تفسیر می‌کردند اما این حوزه علمیه واحد و یکپارچه دیری نپایید که با انحراف در مسیر پیامبر(ص) به انشقاق افتاد و بعدها، حوزه‌های مختلف شیعه و سنت شکل گرفت.

اما حوزه‌های شیعی در طول تاریخ با فراز و نشیب‌هایی مواجه شد و همواره شخصیت‌های محوری و فقهای بزرگی تلاش کردند تا ضمن حفظ و بسط حوزه‌های علمی، کارکرد آن در تقویت دینداری مردم و رساندن پیام دین به ملل مختلف را به منصه ظهور برسانند و یکی از مقاطع درخشان حوزه تشکیل حوزه علمیه قم بعد از دوران طولانی اقتدار حوزه نجف به سرپرستی مرحوم حائری یزدی و حفظ و ساختارسازی آن توسط مرحوم آیت الله بروجردی بود به گونه‌ای که در راستای اقدامات ایشان تعداد طلاب از چند صد تن به چندین هزار نفر رسید.

آیت الله العظمی سید حسین طباطبایی بروجردی در دوره‌ای که تعداد طلاب به چند هزار نفر بالغ نمی‌شد و طبیعتاً حوزه کوچکی نسبت به امروز بود در فکر تحول برآمد تا با نظام‌مند کردن آن رسالت‌های تاریخی و ذاتی حوزه بجا و منطقی هدایت شود و این تحول در چند مسیر رخ داد.

طلبه‌ای برای جامعه مفید است که خوب درس بخواند

او همت اصلی خود را متوجه بازسازی حوزه علمیه قم کرد و در واقع معتقد بود تا زمانی که حوزه بازسازی نشود، امکان هیچ دگرگونی در جامعه وجود ندارد.

آیت الله بروجردی در نخستین گام برای تحول، ضمن افزایش طلاب بر تناسب شهریه با میزان سواد و تلاش علمی آنان تأکید داشت و معتقد بود که طلبه‌ای برای جامعه مفید است که خوب درس بخواند و بتواند کارهای عمیق علمی انجام دهد به همین جهت همواره از کسانی که در میان مردم اثرگذار بودند و تلاش علمی داشتند تجلیل می‌کرد.

از کارهای دیگر این مرجع تقلید شیعیان توسعه مدارس علمیه در سایر شهرهای کشور به جز قم بود و بدین‌سان در مشهد و تهران و اصفهان و ... نیز حوزه‌های علمیه تقویت شدند.

مهمترین وظیفه حوزه تبلیغ و دفاع از دین است

حجت الاسلام احمدی بروجردی از نوادگان آن مرحوم معتقد است که آیت الله بروجردی بر تقویت بنیه علمی طلاب تأکید وافری داشت زیرا معتقد بود که تبلیغ دین و دفاع از ارکان دین مهمترین وظیفه حوزه در تداوم اهداف انبیاء و ائمه(ع) است و اگر طلبه بر مبانی دینی مسلط نباشد نمی‌تواند از دین دفاع کرده و تبلیغ اثرگذاری داشته باشد و امروز هم حوزه علمیه برای ایجاد تحول باید همین اندیشه را دنبال کند.

۳۰۰ جلد کتاب خطی نفیس با تلاش آیت الله بروجردی در کتابخانه کاشف الغطاء در نجف جمع آوری شد

از دید رئیس موسسه آیت الله بروجردی، آیت الله بروجردی یک قرن از زمان خود جلوتر بود. احمدی بروجردی در این باره به خبرنگار مهر، می‌گوید: ایجاد مسجد شیعیان در هامبورگ یکی از مؤیدات این مسئله است که هم اکنون جزء آثار ثبت شده میراث فرهنگی در آلمان است و سالانه ۲۰۰ هزار نفر از آلمان مراجعه‌کننده دارد.

وی ادامه می‌دهد نهضت چاپ کتب در زمان ایشان اتفاق افتاد و بسیاری از کتب شیعه را چاپ کردند و موجب رونق معارف شیعی در دنیا شدند، همچنین ۳۰۰ جلد کتاب خطی نفیس با تلاش ایشان در کتابخانه کاشف الغطاء در نجف جمع آوری شد و سعی بلیغی در اعزام مبلغ به نقاط مختلف کشور و دنیا داشتند.

توجه به تقریب مذاهب

یکی از سیره‌های مثال زدنی آیت الله بروجردی نحوه مواجهه ایشان با علمای اهل سنت بود، حجت‌الاسلام احمدی معتقد است که آیت الله بروجردی به حق مدافع مکتب تشیع بود اما این مسئله را با رویکرد تقریبی دنبال کرد که به رسمیت شناختن مذهب شیعه توسط شیخ شلتوت مصری از عالمان الازهر در آن دوره منجر شد.

وی افزود: آیت الله بروجردی با تسلطی که بر فقه اهل سنت داشت توانست به این موفقیت برسد؛ موضوعی که حوزه امروز ما هم باید بیش از قبل مدنظر قرار دهد.

رئیس مؤسسه آیت‌الله العظمی بروجردی می‌گوید: ایشان حتی حمایت‌های مالی به برخی از حوزه‌ها و علمای اهل سنت در برخی مناطق می‌کردند تا با تألیف قلوب مانع فشار آنان بر عالمان شیعه و شیعیان شود که نمونه تاریخی آن در سامراء رخ داده است.

مجموعه فعالیت‌های این مرجع تقلید امروز می‌تواند چراغ راهی برای تحول در حوزه شود اگرچه برخی از این کارها در حال انجام است.

انتهای پیام / 139
https://qomnews.ir/vdchmmn-.23nmqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما