چهارشنبه ۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : 65639
منبع : خبرگزاری مهر

مشکلات زیست محیطی کشتارگاه قم/ انتقال فاضلاب با خودرو

قم نيوز : کشتارگاه شهرداری قم به دلیل گستردگی شهر هم اکنون در محدوده شهر قم قرار گرفته که فعالیت این مرکز باعث ایجاد آلودگی در منطقه شده است.
مشکلات زیست محیطی کشتارگاه قم
مشکلات زیست محیطی کشتارگاه قم
به گزارش قم نیوز سیده مرضیه میرقادری درباره مشکلات زیست محیطی قم نوشت: صحبت از سلامت است، سلامت جمعیتی بالغ بر یک میلیون و دویست هزار نفری که قطعا وقتی جایی سخن از سلامت و این آمار از جمعیت باشد دیگر مجالی برای مقدمه چینی باقی نمی‌ماند و باید یک راست مسیر را به سمت اصل موضوع کشاند باید از وضعیت بهداشتی کشتارگاه شهرداری قم و البته بیماری تب کریمه کنگو گفت که با آغاز فصل داغ تابستان تب و تاب‌ها برای آن به اوج میرسد، باید از بیماری گفت که بین انسان و دام مشترک است. بیماری که یکی از اولین راه‌های انتقال آن تماس مستقیم فرد با خون،‌ترشحات و لاشه بدن حیوان آلوده است.
بر اساس آنچه که گفته می‌شود کارگران کشتارگاه‌ها، قصاب‌ها و افرادی که از حیوانات اهلی نگهداری و یا در مجاورت آنها زندگی می کنند در معرض ریسک بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند و البته گرچه با پخت گوشت ویروس این بیماری از بین می‌رود اما نکته‌ای که مسیر ما را به سمت مطرح کردن موضوع بیماری تب کریمه کنگو و لزوم رعایت بهداشت در کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها کشانده این است که افراد عادی هم که سرو کار چندانی با کشتارگاه‌ها و قصابی ندارند و تنها مصرف کننده هستند چنانچه در معرض گوشت آلوده قرار بگیرند شانس ابتلا به این بیماری را پیدا میکنند و همین بیماری هم در سال گذشته توانست تعدادی از هموطنان را مبتلا و به کام مرگ بکشاند.
یکی از راه‌هایی که میتوان ابتلاء افراد عادی به بیماری تب کنگو را به صفر رساند اجرای طرح پیش سرد کردن گوشت است که این اقدام باید در کشتارگاه‌ها صورت گیرد تا گوشت را قبل از عرضه ۲۴ ساعت در یخچال‌های صنعتی نگهداری کرده و سپس عرضه کنند و اینجاست که بحث ما به جایی میرسد که متأسفانه کشتارگاه شهرداری قم که متولی تأمین گوشت شهر است به گفته مسئولان نه تنها سایر نکات بهداشتی در آن رعایت نمی‌شود بلکه برای پیش سرد کردن گوشت گوسفندی هم محلی را تعبیه نکرده و این است که پای سلامت شهروندان یک میلیون و دویست هزار نفری قم را بدون مقدمه چینی به میان می‌آورد.
گرچه موضوع گزارش تب کنگو و لزوم فراهم کردن شرایطی برای پیش سرد کردن گوشت گوسفندی قبل از توزیع در بازار است اما به نظر می‌رسد که کشتارگاه شهرداری قم در زمینه عدم رعایت بهداشت دارای معضلاتی است که در روند تهیه گزارش بهتر است به آنها هم اشاره شود و این امر را می‌توان در تصاویر گرفته شده از این کشتارگاه و البته با استناد به سخنان معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست قم به خوبی دریافت.

نبود سیستم تصفیه در کشتارگاه
اسماعیل احمدی زاده در گفت‌وگوی خود از اخطارهای پی در پی به این کشتارگاه و عدم عمل مسئولان امر به آن می‌گوید، اینکه چندین بار با مسئولان در این زمینه جلسات مختلفی برگزار شده و هنوز نتیجه‌ای به دست نیامده است.
وی در ادامه سخنانش تأکید می‌کند که به دلیل اینکه کشتارگاه در حال حاضر به دلیل گسترش شهر در حریم خدمات شهری قرار گرفته و موجبات آلودگی را فراهم می‌کند بر اساس آئین نامه‌های موجود در این زمینه باید منتقل و به خارج از شهر برود.

سخنان تامل برانگیز احمدی‌زاده در جایی به اوج خود می‌رسد که وی از نبود سیستم تصفیه در کشتارگاه می‌گوید. اینکه فاضلاب این مکان با خودرو به محلی که شهرداری قم تعیین کرده منتقل می‌شود و قطعا در مسیر انتقال خطرات و آلودگی‌هایی را هم ایجاد می‌کند.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست قم بار دیگر بر اخطارهای زیست محیطی اعلام شده به این واحد اشاره و ادامه می‌دهد که باید فعالیت‌های این واحد به کشتارگاه‌های استاندارد منتقل شده و این واحد بیشتر از این دیگر نمی‌تواند با این شرایط و با توجه به محل استقرار فعالیت خود را ادامه دهد.

کشتارگاه شهرداری قم فاقد زیر ساخت‌های لازم است
اما محمد مهدی رفیعی مدیرکل دامپزشکی استان قم هم در گفت‌وگو گرچه بسیار سعی می‌کند وارد حیطه پروانه بهداشتی کشتارگاه شهرداری نشود اما این امر نمی‌تواند نگرانی وی در زمینه فعالیت فعلی کشتارگاه را بپوشاند.
وی بیشتر ترجیح می‌دهد درباره تب کریمه کنگو سخن بگوید و البته به راه‌های انتقال و خطراتی که می‌تواند این بیماری در گرمای تابستان و استفاده از گوشت آلوده برای شهروندان ایجاد کند بپردازد.
کشتارگاه در حال حاضر به دلیل گسترش شهر در حریم خدمات شهری قرار گرفته و موجبات آلودگی را فراهم می‌کند
مدیرکل دامپزشکی استان قم در ادامه سخنانش به این مسئله اشاره می‌کند که کشتارگاه شهرداری قم در زمینه پیش سرد کردن گوشت گاو تجهیزات و زیر ساخت‌های لازم را فراهم کرده اما در زمینه گوشت گوسفندی در حال حاضر فاقد زیر ساخت‌های لازم است.
اما رفیعی در ادامه صحبت از کشتارگاه جاهد می‌کند که پیگیری ها نشان می‌دهد که راه‌اندازی این کشتارگاه در عین حالی که به مرحله بهره‌برداری رسیده است در کش و قوس‌های بروکراسی اداری قرار گرفته و با توجه به اینکه تجهیزات و شرایط کامل بهداشتی و زیست محیطی و البته استانداردهای لازم در این کشتارگاه تعبیه شده اما هنوز خبری از راه‌اندازی نیست.
وی کشتارگاه جاهد را از هر جهت تائید می‌کند. اینکه از لحاظ دامپزشکی کشتارگاه جاهد استاندارد و قابل پذیرش است و کلیه سیستم‌های فاضلاب و پیش سرد کردن گوشت و البته دیگر نگرانی‌های دامپزشکی و زیست محیطی را در زمینه بهداشتی مرتفع می‌کند.

انتقال پسماند ناشی از فضولات و ضایعات به سایت البرز
اما در ادامه آنچه که می‌آید پاسخ وحید وزیری راد مدیرعامل سازمان کشتارگاه شهرداری قم به سؤالات خبرنگار است که به گفته وی سؤالات با رایزنی هیأت مدیره پاسخ داده شده است.
وی در ابتدا سال تاسیس کشتارگاه شهرداری قم را سال ۱۳۵۳ عنوان می‌کند و البته در پاسخ به سؤالات که به صورت کتبی به دست ما رسیده بر نکته‌ای قابل تامل اشاره می‌کند که کشتارگاه شهرداری قم با تائید مراجع ذیصلاح و دامپزشکی استان همچنان یکی از مناسبت‌ترین کشتارگاه‌های کشور شناخته می‌شود!!
در ادامه آمده است که پسماند ناشی از فضولات، ضایعات و شستشوی سالنها روزانه به طور مرتب با کامیون به سایت البرز منتقل و تحت شرایط خاصی دفع می‌شود که این سخنان گفته معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست قم درباره نبود تصفیه خانه فاضلاب و خطراتی که می تواند این امر در پی داشته باشد را مورد تائید قرار می‌دهد.
البته وزیری راد در پاسخ به سؤال دیگری بر این موضوع هم صحه می‌گذارد که گرچه کشتارگاه در زمان تأسیس در ۶ کیلومتری شهر قرار داشت اما توسعه شهری این مکان را در حال حاضر در محدوده شهری قرار داده که با توجه به فضا و وسعت آن می‌تواند محلی برای احداث مجموعه‌ای فرهنگی باشد که این امر هم در دستور کار شهرداری و شورای شهر است، البته وی در سخنانش صحبتی از زمانبندی اجرای این طرح که امیدواریم تنها بر روی کاغذ نباشد به میان نیاورده است.

همچنین در پاسخ به سؤال دیگر در رابطه با مجوزهای لازم بهداشتی و زیست محیطی آمده است که چنانچه این مرکز دارای مجوزهای لازم نبود نمی‌توانست به کار خود ادامه دهد اما در عین حال وزیری راد به این نکته اشاره داشت که هر واحد صنفی به دلیل ارتقاء استانداردهای ملی ممکن است اخطارها و تذکراتی را درباره به روز شدن دریافت کند که البته کشتارگاه هم سعی داشته در راستای رفع اشکالات تلاش کند.

رعایت استاندارهای لازم برای کشتارگاه در دستور کار است
مدیرعامل سازمان کشتارگاه شهرداری قم در پاسخ به سؤالات بر این موضوع تأکید کرده است که رعایت استاندارهای لازم برای کشتارگاه در دستور کار است و تا جایی که آیتم‌ها و تجهیزات اجازه دهند رعایت نکات بهداشتی مورد توجه قرار می گیرد. وی البته درباره پیش سرد گوشت گوسفندی تنها به این نکته اکتفا کرده که این امر در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
 همچنین وی در بحث انتقال این کشتارگاه هم به این موضوع اشاره کرده که در دهه هفتاد در راستای اجرای طرح انتقال کشتارگاه شهرداری این مکان به مدت ۱۰ روز تعطیل شد اما به دلیل اینکه کشتارگاه جایگزین برای تأمین گوشت شهروندان نتوانست از عهده کار برآید مجددا کشتارگاه شهرداری وارد چرخه فعالیت شد.
وزیری راد: هر واحد صنفی به دلیل ارتقاء استانداردهای ملی ممکن است اخطارها و تذکراتی را درباره به روز شدن دریافت کند
پاسخ داده شده نشان می‌دهد که انتقال کشتارگاه شهرداری قم بیش از ۲۰ سال است که در دستور کار قرار دارد و کشتارگاهی که در دهه هفتاد انتقال آن در دستور کار بوده هنوز که هنوز است استوار و پابرجا به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.
وی همچنین از کشتارگاه جاهد هم سخن گفته اینکه چنانچه این کشتارگاه بتواند گوشت بهداشتی مورد نیاز شهر را با نظر موافق مسئولان تأمین کند و البته با اقبال شهروندان و اصناف مواجه شود و همچنین بتواند از توان افراد شاغل و کارگران کشتارگاه شهرداری هم استفاده کند فعالیت کشتارگاه شهرداری قم به خودی خود متوقف می‌شود.
وزیری راد البته در پایان تأکید کرده که تصمیم درباره راه‌اندازی کشتارگاه جاهد و تعطیلی کشتارگاه شهرداری باید توسط مسئولین شهری گرفته شود.
البته سخن درباره وضعیت بهداشتی کشتارگاه شهرداری و لزوم راه‌اندازی هر چه سریعتر کشتارگاه جاهد فراوان است که متأسفانه برخی از محافظه کاری‌ها اجازه بیان آن را نداده است.
به نظر می‌رسد در این گزارش می‌توان به تصاویر گرفته شده از کشتارگاه که شرایط کنونی فعالیت این واحد را نشان می‌دهد استناد کرد تصاویری که گویای همه چیز است.

انتهای پیام / 139
https://qomnews.ir/vdci3qaq.t1awp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما