سه شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : 66177
منبع : خبرگزاری فارس

تحقق روياي المپيك در ورزش قم / رضايي نخستين دونده المپيكي

قم نيوز : ورزشكار مستعد و آينده‌دار رشته مدال‌آور دووميداني براي نخستين‌بار سهميه حضور در بازي‌هاي المپيك را نصيب ورزش استان قم كرد.
تحقق روياي المپيك در ورزش قم / رضايي نخستين دونده المپيكي
تحقق روياي المپيك در ورزش قم / رضايي نخستين دونده المپيكي
به گزارش قم نیوز المپیک بزرگترین رویداد ورزشی جهان است که هر چهار سال یک‌بار با حضور ورزشکاران منتخب تمام کشورهای دنیا زیر نظر کمیته جهانی المپیک برگزار می‌شود و کسب مدال از این رخداد کم‌نظیر ورزشی، بزرگترین افتخار هر ورزشکاری محسوب می‌شود.

نکته جالب توجه این است که قبل از رسیدن به مدال و فکر کردن ورزشکاران به رنگ مدال‌های المپیک، بزرگترین موفقیت برای هر ورزشکار این است که ابتدا سهمیه حضور در بازی‌های المپیک را کسب کند، بر همین اساس رسیدن به سهمیه المپیک گاها از دست‌یابی به مدال این رویداد عظیم ورزشی سخت‌تر و البته ارزشمندتر است.
 

مدال‌آوری ورزش ایران از 5 رشته المپیک

در تمام سال‌هایی که از برگزاری بازی‌های المپیک می‌گذرد، ورزشکاران رشته‌های مختلف به نمایندگی از کشورمان در مقابل حریفان حاضر در این رخداد مهم ورزشی قرار گرفته‌اند اما ایران ایران تنها رشته‌های کشتی آزاد، وزنه‌برداری، تکواندو، کشتی فرنگی و دوومیدانی موفق به کسب مدال‌ بازی‌های المپیک شده است.

 
رسیدن به سهمیه المپیک رویای ورزش قم

اما از استان قم تا پایان المپیک 2016 که در شهر ریودوژانیرو برزیل به انجام رسید، هنوز هیچ ورزشکاری نتوانسته در المپیک حضور پیدا کند، به همین منظور رسیدن به سهمیه حضور در این بازی‌ها برای ورزش قم و حتی برای مسوولان استان قم به یک رویا دست‌نیافتنی تبدیل شده است.
 

کسب نخستین سهمیه المپیک جوانان جهان در قم

اما اینجا گزارش صحبت از المپیک جوانان جهان است، المپیکی که نخستین دوره بازی‌های تابستانی آن در سال ۲۰۱۰ و بازی‌های زمستانی آن در سال ۲۰۱۲ برگزار شده و همانند المپیک بزرگسالان، هر چهار سال یک‌بار در رشته‌های مختلف و متنوع ورزشی به انجام می‌رسد.

امسال بازی‌های سال 2018 المپیک جوانان دنیا در قاره آمریکای جنوبی و به میزبانی کشور آرژانتین برگزار می‌شود، در حالی که یک افتخار ارزشمند برای ورزش قم رقم خورده و ورزشکاری از رشته مدال‌آور دوومیدانی موفق به کسب سهمیه حضور در این بازی‌ها برای ورزش قم شده است.

در واقع این برای نخستین‌بار در تاریخ ورزش قم از زمان برگزاری بازی‌های المپیک جوانان جهان است که یک ورزشکار موفق به کسب سهمیه حضور در این رویداد مهم ورزشی می‌شود، افتخاری که مهدی رضایی ورزشکار سرعتی رشته دوومیدانی نصیب ورزش قم کرده است.


آرژانتین میزبان بازی‌های 2018 المپیک

این در حالی است که شهر بوینس‌آیرس در کشور آرژانتین میزبانی بازی‌های المپیک 2018 جوانان دنیا را بر عهده دارد و این بازی‌ها با شعار «آینده را احساس کن» و با حضور نزدیک به چهار هزار ورزشکار از کشورهای مختلف پنج قاره جهان به انجام خواهد رسید.

این بازی‌ها در هر دو بخش دختران و پسران برنامه‌ریزی شده و رئیس تیم میزبانی بازی‌های المپیک 2018 جوانان جهان راجع به انتخاب شعار این بازی‌ها می‌گوید: ورزشکاران جوانی که در بوینس‌آیرس رقابت می‌کنند سفیران ارزش‌های المپیک از جمله احترام، دوستی و برتری محسوب می‌شوند.

جراردو ورتین خاطرنشان کرد: این ورزشکاران می‌توانند الهام‌بخش دیگر نوجوانان و جوانان در تمام نقاط جهان باشند، ضمن اینکه تلاش آنها و اینکه سرمشقی برای دیگران باشند نشان دهنده تمام آن چیزی است که جنبش بازی‌های المپیک به آن توجه می‌کند.
 

برابری تعداد ورزشکاران دختر و پسر در المپیک بوینس‌آیرس

یکی دیگر از نکات جالب توجه بازی‌های المپیک 2018 بوینس‌آیرس این است که این بازی‌ها نخستین دوره المپیک جوانان است که در آن تعداد ورزشکاران زن و مرد برابر است و 1999 ورزشکار دختر و 1999 ورزشکار پسر برای کسب عناوین برتر آن رقابت می‌کنند.

در این رویداد بزرگ ورزشی یک ورزشکار آینده‌دار از استان قم نیز حضور دارد، ورزشکاری به نام مهدی رضایی دونده رشته 100 متر دوومیدانی که توانسته در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا و انتخابی المپیک جوانان جهان با عملکردی فراتر از انتظار، سهمیه حضور در این بازی‌ها را به دست بیاورد.
 

رضایی نخستین دونده المپیکی ورزش قم

رضایی بعد از درخشش در مسابقات استانی و کسب سهمیه حضور در رقابت‌های کشوری و انتخابی تیم ملی، با تداوم پیشرفت‌های خود و حفظ انگیزه و اشتیاق برای پیشرفت بیشتر، به اردوی تیم ملی راه یافت و در جمع ملی‌پوشان سهمیه حضور در رقابت‌های رشته 100 متر پیکارهای آسیایی 2018 را کسب کرد.

این دوومیدانی‌کار در اندیشه به دست آوردن مجوز اعزام به مسابقات دوومیدانی المپیک 2018 جوانان دنیا برابر حریفان خود در رشته 100 متر مسابقات قهرمانی نوجوانان قاره آسیا و انتخابی المپیک جوانان جهان به میدان رفت، در حالی که این بازی‌ها در شرق قاره کهن و به میزبانی کشور تایلند به انجام رسید.
 

مربیگری تیم ملی بر عهده رئیس هیأت دوومیدانی قم

در این مسابقات محمدرضا رحمانی‌فر در پرتاب دیسک، مهدی رضایی در 100 متر و 200 متر، حسین بیزار در پرش ارتفاع، سیدمحسن حسینی در پرش ارتفاع، حمیدرضا کیا و سیدمبین مداحی در پرش سه‌گام، علی فتحی‌گنجی در پرتاب نیزه، سبحان احمدی و لیلا جوانمرد در 800 متر به همراه تکتم دستاربندان در 1500 متر 10 ملی‌پوش تیم اعزامی دوومیدانی نوجوانان ایران محسوب می‌شدند.

همچنین علی رضایی رئیس هیأت دوومیدانی استان قم و مسوول کمیته رده‌های پایه فدراسیون دوومیدانی نیز به عنوان مربی در کادر فنی تیم ملی نوجوانان ایران به مسابقات 2018 قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک جوانان جهان اعزام شد و شاهد ثبت یک موفقیت دیگر در ورزش مادر و مدال‌آور قم یعنی دوومیدانی بود.
 

بدشانسی ملی‌پوش قم و از دست رفتن سهمیه المپیک

اعزام علی رضایی و مهدی رضایی به نمایندگی از استان قم در حالی انجام شد که چند روز قبل از اعزام تیم ملی، امکان حضور یک نماینده دیگر قم یعنی علی قاسم‌بابایی ورزشکار دوهای 100 متر و 200 متر در ترکیب تیم ملی ایران بود اما این دونده مستعد با مشکل آسیب‌دیدگی مواجه شد و فرصت حضور در پیکارهای آسیایی و کسب سهمیه المپیک را با بدشانسی محض از دست داد.
 

درخشش دونده سرعت قم با کسب سهمیه المپیک و برنز آسیا

مهدی رضایی در روز نخست مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک در کشور تایلند با حریفان خود در رشته 100 متر وارد میدان رقابت شد و با ثبت زمان 10 ثانیه و 99 صدم ثانیه از مرحله مقدماتی این رشته به جمع نفرات حاضر در مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کرد.

رضایی در ادامه این پیکارها و در رقابتی جذاب و نفس‌گیر با سایر حریفان آسیایی رکورد 10 ثانیه و 86 صدم ثانیه را ثبت کرد و همزمان هم به مرحله فینال رسید و هم حضور خود در بزرگترین رویداد ورزشی سال جاری رده سنی جوانان ورزش جهان یعنی المپیک 2018 بوینس‌آیرس آرژانتین را قطعی کرد.

ورزشکار مستعد و خوش‌آتیه دوومیدانی قم که فشار روانی ناشی از موفقیت را عدم موفقیت در کسب سهمیه المپیک را با ثبت این رکورد از دوش خود برداشته و به آرامش رسیده بود، در ادامه این مسابقات برای کسب مدال با رقبای آسیایی خود پیکار کرد و سرانجام با ثبت رکورد 10 ثانیه و 81 صدم ثانیه نشان برنز قاره کهن را به ارمغان آورد.
 

رضایی: کسب سهمیه المپیک در ورزش قم سابقه نداشت

رئیس هیأت دوومیدانی استان قم که مربی تیم ملی ایران در پیکارهای 2018 قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک بود، گفت: موفقیت رضایی در کسب مدال برنز این مسابقات و رسیدن به سهمیه المپیک آرژانتین، نخستین‌بار در تاریخ ورزش قم اتفاق افتاده و برای ما بسیار اهمیت دارد.

علی رضایی عنوان کرد: به دست آوردن این موفقیت واقعا نتیجه ماه‌ها تلاش و تحمل سختی‌های فراوان توسط رضایی و مربیان وی بوده، جا دارد این موفقیت را ابتدا به خانواده وی، جامعه دوومیدانی قم، فدراسیون دوومیدانی و مسوولان ورزش قم تبریک بگویم، چرا که تا کنون در ورزش قم سابقه نداشته است.
 

اسحاقی: ایران با 3 مدال و 3 سهمیه المپیک در آسیا درخشید

دبیر هیأت دوومیدانی استان قم راجع به موفقیت‌های کسب شده تیم ملی در این مسابقات، اظهار کرد: در شرایطی که این مسابقات انتخابی المپیک جوانان بود اما تیمی متشکل از نوجوانان دوومیدانی‌کار به نمایندگی از ایران اعزام شد و نتیجه تلاش ملی‌پوشان جوان و مستعد دوومیدانی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا انتخابی المپیک به میزبانی تایلند، کسب سه مدال و سه سهمیه المپیک بود، ضمن اینکه رکورد ملی پرش سه‌گام نیز شکسته شد.

محمدرضا اسحاقی اظهار کرد: در مجموع تیم ایران با کسب دو مدال نقره، یک نشان برنز و سه سهمیه حضور در بازی‌های المپیک جوانان جهان به کار خود پایان داد، رقابت‌هایی که در آن حمیدرضا کیا رکورد دار پرش سه‌گام نوجوانان ایران با پرشی به طول 15 متر و 68 سانتیمتر ضمن کسب عنوان نایب‌قهرمانی و سهمیه حضور در بازی‌های المپیک، رکورد ملی این ماده که به طول 15 متر و دو صدم سانتیمتر در اختیار خود بود، ارتقاء داد.
گزارش از رضا جعفری

انتهای پیام / 139
https://qomnews.ir/vdcguq93.ak93u4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما