دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : 69446

موانع تبدیل طلای کثیف به انرژی/وقتی سرمایه گذاری جذاب نیست

قم نيوز : تغییراتی که در بحث قیمت تضمینی خرید برق وجود دارد سبب شده به طور عملی سرمایه‌گذاری در زمینه تکنولوژی تولید انرژی از پسماند با جذابیت لازم مواجه نباشد.
موانع تبدیل طلای کثیف به انرژی/وقتی سرمایه گذاری جذاب نیست
موانع تبدیل طلای کثیف به انرژی/وقتی سرمایه گذاری جذاب نیست
به گزارش قم نیوز تولید زباله با نحوه مصرف کالا ارتباط مستقیم دارد که در این زمینه لازم است به الگوی مصرف توجه کرد. با توجه به حجم بالای تولید پسماند برنامه‌ریزی و تدبیر مناسب در این زمینه یک ضرورت محسوب می‌شود و در این خصوص مدیریت پسماند یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود.

کاهش تولید پسماند از جمله مباحث مهم محسوب می‌شود که در این زمینه می‌توان در حوزه مدیریت پسماند برنامه‌ریزی کرد و در زمینه استیصال برق اقداماتی انجام داد البته سرمایه‌گذاران با مشکلاتی در این حوزه مواجه هستند.

 

پیگیری افزایش میزان تفکیک زباله‌های خشک

حسن بختیاری، رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه روزانه در حدود 750 تن زباله در قم تولید می‌شود اظهار کرد: بخش قابل توجهی از پسماندهای خشک و باارزش نیز در این حجم پسماند وجود دارد که بر همین اساس مدیریت پسماند از سیاست‌های اصلی شهرداری قم در زمینه تفکیک زباله‌های خشک و با ارزش در مبدأ محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: عدم تفکیک پسماند در مبدأ و مقصد منجر می‌شود که بخشی از زباله‌های با ارزش دفع شود بنابراین از سیاست‌هایی که مجموعه شورا و شهرداری پیگیری می‌کند این است که بتواند سهم و میزان تفکیک زباله‌های خشک و با ارزش در مبدأ یا مقصد را افزایش دهد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه با تفکیک زباله از مبدأ حجم زباله‌هایی که باید در سایت‌ها دفع شود کاهش پیدا می‌کند گفت: این کار از سال گذشته به طور مشخص با برنامه‌ریزی جدی‌تر شروع شده و اکنون حدود 10 درصد زباله تولیدی در مبدأ تفکیک و جداسازی می‌شود که برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری بر این اساس است که تا پایان سال تفکیک زباله تولیدی در مبدأ حداقل به 15 درصد افزایش پیدا کند.

 

استفاده از تکنولوژی‌های تولید انرژی از پسماند

وی عنوان کرد: در حدود 70 تن در روز زباله خشک و با ارزش در واقع در قالب تفکیک از مبدأ با مشارکت شهروندان، شرکت‌ها و سرویس‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند جداسازی خواهد شد.

بختیاری با اشاره به سیاست‌گذاری‌ها در حوزه دفع پسماند گفت: سیاست‌ها بر این اساس است که به سمت استفاده از تکنولوژی‌های تولید انرژی از زباله حرکت کنیم که این کار باید در قالب سیستم‌های هاضم پسماند یا زباله‌سوز روی دهد.

 

نبود تناسب بین خرید برق و سود بخش خصوصی

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: تغییراتی که در بحث قیمت تضمینی خرید برق وجود دارد سبب شده به طور عملی سرمایه‌گذاری در این بخش نیز با جذابیت لازم مواجه نباشد. باید در نظر داشت این کار بدون سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قابل انجام نیست.

وی عنوان کرد: یک یا دو مرحله فراخوان سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام شد ولی متأسفانه به طور عملی این کار هنوز اجرایی نشد.

بختیاری با اشاره به مشکلات تغییرات قیمت ارز و اقتصادی نبودن قیمت خرید تضمینی برق گفت: قیمت‌هایی که دولت برای خرید برق تولیدی از خازن‌ها و سیستم‌ها گذاشته با حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز و برگشت سود بخش خصوصی تناسب ندارد بنابراین با استقبال مواجه نشده است.

وی به نقش مردم در زمینه تفکیک زباله از مبدأ اشاره کرد و افزود: این نقش به طور عمده به تفکیک زباله از مبدأ برمی‌گردد که در این راستا فرهنگ‌سازی از سوی سمن‌ها و NGOهایی که با مجموعه سازمان پسماند همکاری دارند انجام می‌شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: شرکت‌های جمع‌آوری‌کننده پسماند خشک نیز بر اساس تکالیفشان فرهنگ‌سازی می‌کنند. هر اندازه مشارکت مردم در این بخش بیشتر شود و توسعه پیدا کند بهتر می‌توان در این بخش سرمایه‌گذاری کرد.

وی عنوان کرد: با توجه به اقدامات خوبی که در زمینه فرهنگ‌سازی تفکیک زباله خشک از مبدأ انجام شده اکنون میزان جمع‌آوری زباله خشک و باارزش به 10 درصد رسیده و همچنین برنامه‌ریزی لازم در دستور کار قرار گرفته تا این میزان به 15 درصد تا پایان سال برسد.

به گفته بختیاری برای حفاظت از محیط زیست شهرمان شهرداری باید پسماند را با روش علمی اجرایی و مدیریت کرد و برنامه‌ریزی لازم را در این بخش داشته باشیم. همچنین می‌توانیم از روش‌های دیگری مانند تولید کمپوست استفاده کنیم که روش‌های ساده‌تر محسوب می‌شود.

موضوع تولید انرژی از پسماند به عنوان راهکاری برای استفاده بهینه و بهره‌برداری از پسماند است که در همه مکان‌ها اجرا شده بنابراین باید به این سمت حرکت کنیم تا بتوان شرایط اقتصادی بهتری در این بخش رقم زد.

برای سرمایه‌گذاری در حوزه استحصال انرژی از پسماند باید قیمت خرید تضمینی برق افزایش پیدا کند که برای این امر لازم است موانع موجود از سر راه را کنار زد تا بتوان با تبدیل طلای کثیف به انرژی گام‌های مؤثری در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌های طبیعی برداشت.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdciq5aq.t1a352bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما