کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرگردانی مردم دلار به دست در میدان آستانه قم

خبرگزاری مهر , 11 مهر 1397 ساعت 11:27

خیابان ارم و میدان آستانه قم این روزها و شب‌ها همانند سایر شهرهای کشور به دلیل افت شدید قیمت دلار شاهد حضور خریداران و فروشندگان ارز است.


به گزارش قم نیوز  میدان آستانه و خیابان ارم به دلیل نزدیکی به حرم مطهر، حضور زائران کشورهای خارجی و همچنین وجود چندین صرافی، اصلی‌ترین مرکز برای مبادلات ارزی به صورت رسمی و غیر رسمی در قم به شمار می‌رود.

کاهش چند هزار تومانی قیمت دلار در کشور، برخی از شهروندان قمی را نیز که در هفته‌ها و روزهای گذشته مبادرت به خرید دلار با قیمت بالا کرده بودند را به این منطقه کشاند تا تصمیمی برای این سرمایه‌گذاری نامطمئن خود داشته باشند.

این روزها از میان صرافی‌های موجود در مرکز شهر قم تنها یک صرافی آن هم برای چند ساعت باز است که به گفته برخی از حاضرین در میدان آستانه صبح روز گذشته با قیمت ۱۰ هزار تومان دلار را می‌خریدند در حالی که فروشی نداشته و عصر روز قبل نیز با قیمت ۱۴ هزار تومان خرید داشته و فروش آنها با قیمت ۱۶ هزار تومان بوده است.

جمعیت زیادی از ساعات منتهی به ظهر و عصر در خیابان ارم تجمع می‌کنند و افرادی نیز به صورت غیر رسمی در کنار خیابان به خرید و فروش ارز مشغول هستند هر چند که بیشتر حاضرین تماشاگر این بازار بوده و علاقمند هستند تا قیمت لحظه به لحظه دلار در بازار را دنبال کنند.

قمی‌ها در ماه‌های گذشته دلارهای زیادی خریداری کردند

یکی از فروشندگان ارز که جوان بیست و چند ساله‌ای به نظر می‌رسید در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: قمی‌ها در ماه‌های گذشته دلارهای زیادی خریداری کردند و حتی همین چند روز قبل به خانمی دلار با قیمت ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان فروختیم که با این افت شدید قیمت دلم برای امثال این خانم می‌سوزد.

او دلیل اقبال مردم برای خرید دلار را این‌گونه تحلیل می‌کند که یکی از علت‌های آن وجود نقدینگی بسیار زیاد در دست مردم است و آنها نیز برای اینکه احساس می‌کنند ارزش دارایی نقدی‌شان در حال کاهش است به سمت تبدیل آن به دلار می‌روند.


یکی از حاضرین در خیابان ارم نیز که تماشاگر این بازار خرید و فروش ارز بود نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: از صبح چندین بار به اینجا آمدم تا در جریان بازار خرید و فروش ارز باشم و آن چیزی که برای من جای تعجب دارد و مسئولان باید این جریان را رصد کنند آن است که عده‌ای از افراد که مشخص است ساماندهی شده هستند در این روزهایی که قیمت دلار کاهش چند هزار تومانی داشته مجدد برای خرید آن دست به کار شدند و وقتی علت را از یکی از این افراد پرسیدم پاسخ داد که ما برای خودمان نمی‌خریدم بلکه به ما سفارش دادند تا دلار را در این بازار خریداری و برای آنها به تهران ببریم.

سرگردانی مردم حاضر در میدان آستانه بیشتر از همه چیز جلب توجه می‌کند و برخی از افراد واقعاً نمی‌دانند که در این بازار چه باید کنند؛ آیا دلاری که روزها و هفته گذشته با قیمت‌های بالا خریداری کردند را زودتر بفروشند تا ضرر کمتری را متحمل شوند و یا حالا که قیمت ارز کمی کاهش یافته خریداری کنند.

ساعات نزدیک به غروب، یکی از صرافی‌ها، کرکره‌اش را بالا می‌کشد و مردمی که در میدان آستانه حضور دارند به سمتش هجوم می‌آورند به گونه‌ای که در خارج از صرافی نیز تردد به سختی صورت می‌گیرد.

صاحب صرافی وقتی ما را می‌بیند که در حال تهیه عکس و خبر هستیم در تماسی با مأموران نیروی انتظامی که ظاهراً با آنان هماهنگ هستند به ما می‌گوید که نباید از این اوضاع صرافی ما تصویر بگیرد و این کار غیر قانونی است.

این در شرایطی است که تعداد زیادی از دلالان مستقر در میدان آستانه آزادانه به کار خود مشغول هستند و البته اتفاقاً آنها امثال این صرافی را موجب افزایش قیمت دلار می‌دانند.

دلالان نیز در دستشان پول ایرانی است و هیچ کدام به صورت علنی دلار در دستشان نمی‌گیرند و تحویل دلار به خریدار پس از انجام توافقات نهایی در کوچه پس کوچه‌ها و یا در برخی از مغازه‌های آشنایانشان صورت می‌گیرد.

جمع‌های چندین نفری در گوشه و کنار خیابان ارم نیز شکل می‌گیرد و تحلیل از این اوضاع آشفته ارزی موضوع گفتگوی آنها است؛ یکی از این افراد می‌گفت اینکه در فضای مجازی گفته می‌شود که قیمت دلار به زیر ۸ هزار تومان رسیده نادرست است و ما در بازار چنین چیزی را نمی‌بینیم و آنها نباید به مردم اطلاعات نادرست بدهند.

قیمت منطقی دلار حدود ۷ یا ۸ هزار تومان است

دیگری که فردی دانشگاهی و از اساتید دانشگاه هم بود گفت: از زمانی که دولت اعلام کرده بانک مرکزی آماده خریداری ارز آنها به قیمت مشخص شده است؛ روند کاهشی قیمت دلار متوقف شده و از عصر مجدد افزایش داشته و به نظر می‌رسد که این کار دولت اشتباه بوده و این گمانه زنی را تقویت می‌کند که دولت خود مایل به افزایش نرخ ارز است.

این استاد دانشگاه می‌گوید: قیمت منطقی دلار با جمیع شرایط کشور و فاکتورهای مشخص شده مثل نرخ تورم و رشد اقتصادی در حدود ۷ یا ۸ هزار تومان است و افزایش این مبلغ نشان دهنده عدم مدیریت تقاضا است که بخشی از آن مربوط به عدم اتخاذ سیاست‌های لازم از سوی دولت و بخشی نیز به دلیل توجیه نبودن مردم در خرید مازاد ارز است.

تجمعاتی که در میدان آستانه قم بوجود آمده موجب تعجب زائران و مسافران کشورهای خارجی به خصوص عراقی است که با دیدن این شرایط کنجکاو هستند تا بدانند موضوع از چه قرار است.

انتهای پیا/ 138


کد مطلب: 69799

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/report/69799/سرگردانی-مردم-دلار-دست-میدان-آستانه-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir