سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : 73956
منبع : خبرگزاری ايرنا

بسیج آینه مردم سالاری انقلاب اسلامی

قم نيوز : انقلاب اسلامی از همان نخستین روزهای شکل گیری، اتکا به مردم را به عنوان پشتوانه اصلی خود قرار داد و نیروی بسیج به عنوان عرصه ظهور و بروز قدرت مردم در صحنه های مختلف دفاع و سازندگی کشور معرفی شد.
سید محمد ابراهیم جنابان 
سید محمد ابراهیم جنابان 
به گزارش قم نیوز این نهاد از ابتدای پیروزی انقلاب به عرصه حضور اقشار مختلف جامعه در صحنه های دفاع از حاکمیت و سازندگی همه جانبه کشور تبدیل شد و نشان داد انقلاب با دستانی باز آماده استقبال از ظرفیت های مردمی برای مدیریت امور است.
امروز نیز بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی ، حضور میلیونی مردم در بسیج، همچون آینه ای درخشان، تحقق مردم سالاری در نظام جمهوری اسلامی را به نمایش می گذارد و نشان می دهد اقشار مختلف مردم بدون محدودیت های سنی و جنسی می توانند در امور مختلف کشور از صحنه های دفاع قرار گرفته تا درسازندگی و جهاد علمی مشارکت کنند.
بسیج راهبرد حیات بخش انقلاب اسلامی است که با استفاده از آن در طول سالیان گذشته توانسته انواع توطئه های دشمن را خنثی و میدان های بزرگ پیروزی را فتح کند و این مهم نشان از اهمیت نقش مردم و اعتماد به ایشان در نظام حاکمیتی ایران است.
بر همین اساس خبرنگار ایرنا، در 40 سالگی انقلاب اسلامی ، گفت و گویی را درخصوص اهمیت این تشکل مردمی و اقدامات آن با شماری از مسئولان بسیج استان قم انجام داد و نظر آنان را پیرامون موضوع جویا شد.

** بسیج نهادی قدرتمند برای حل مسائل کشور
معاون هماهنگ کننده سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) قم گفت: بسیج نهادی است که درآن همه مردم برای رساندن انقلاب اسلامی به بهترین حالت خود و تحقق اهداف تعیین شده تلاش می کنند، بدون اینکه به دنبال ثروت و یاپست های دولتی باشند و این ارزشمندترین سرمایه ای است که یک حکومت می تواند در اختیار داشته باشد.
سرهنگ پاسدار مهدی کبیری پور با اشاره به توانمندیهای بسیج برای حل مسائل کشور، افزود: مساله فرهنگ و اقتصاد از جمله مهمترین بخش های مورد توجه بسیج در سال های اخیر است که با تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ورود مردم به صحنه مدیریت کشور صورت گرفته است.
وی ادامه داد: بر اساس این راهبرد، مردم در قالب تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، وارد فعالیت های اقتصادی می شوند و همچنین برای ساماندهی وضعیت فرهنگی جامعه، قرارگاه های فرهنگی در مناطق مختلف به مرکزیت مساجد و حضور گسترده تشکل های مردمی، تشکیل شده است.

** توانمندسازی نظام در همه بخش ها مهمترین وظیفه بسیج
معاون هماهنگ کننده سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) قم در ادامه گفت: بالاترین معروف در شرایط کنونی، افزایش توانمندی نظام اسلامی در بخش های مختلف است که این کار با استفاده از ظرفیت های فراوان نیروی بسیج به خوبی قابل تحقق است و هم اکنون نیز مردم ثمرات اقدامات انجام شده توسط این نیروی مخلص را به خصوص در حوزه محرومیت زدایی و سازندگی کشور، با تمام وجود حس می کنند.
وی ادامه داد : بسیج دیگر تنها یک نیروی نظامی نیست بلکه در همه ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مشارکت و به مدیران کشور برای پیشبرد برنامه های در دست اقدامشان، کمک می نماید.

** بسیج ظرفیتی فراجناحی برای سازندگی کشور
کبیری پور گفت: بسیج بدون ملاحظات سیاسی و جناحی از ظرفیتهای متعدد خود برای محرومیت زدایی و خدمت رسانی به اقشار مختلف مردم استفاده می کند و کاری به طرز فکر آنان ندارد.
وی بیان کرد: همچنین بسیج با استفاده از شبکه گسترده خود در برقراری امنیت پایدار مناطق مختلف کشور و توزیع مناسب کمک های مردمی به نیازمند واقعی، مشارکت فعال دارد و هر کدام از اقشار آن به صورت تخصصی آماده خدمت رسانی هستند.

** بسیج معجزه انقلاب اسلامی 
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج امام حسین(ع) قم نیز گفت: انقلاب اسلامی با پیروزی برنظام طاغوت، هیمنه استکبار جهانی را زمین زد و باعث تغییر معادله قدرت درجهان شد که درطول 40 سال گذشته موجب شگفتی همگان بوده است.
سرهنگ پاسدار امیر جعفری بیان کرد: اگر به سرگذشت انقلاب اسلامی و تاریخ پرفراز و نشیب آن نگاه کنیم، متوجه می شویم در تمام طول این سال ها، نظام اسلامی با کمترین امکانات و تجهیزات در برابر دشمنان ابرقدرت، ایستاده و آنها را شکست داده که این مقاومت در سایه معجزه بسیج و استفاده از نیروی مردمی برای پیشبرد برنامه های کشور رخ داده است.
وی ادامه داد: امروز نیز استفاده از نیروی بسیج در بخش های مختلف مدیریت کشور، راهگشای مشکلات پیش روی مسئولان نظام است و این نیرو می تواند به صورت داوطلبانه در هر صحنه ای که انقلاب اسلامی به آن نیاز دارد، وارد شود.

** بسیج به هر عرصه ای که انقلاب نیاز دارد، وارد می شود
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج امام حسین(ع) قم درادامه گفت: هرجا انقلاب اسلامی نیازمند حضور بسیج است، این نیرو با تمام توان وارد صحنه می شود و شرایط را به نفع نظام اسلامی تغییر می دهد.
جعفری بیان کرد: بسیج، نمونه حقیقی مردم سالاری دینی است که درنظام اسلامی جریان دارد و براساس آن، خود مردم در قالب نهاد انقلابی بسیج، می توانند در صحنه های مختلف مورد نیاز کشور نقش آفرینی کنند.
وی ادامه داد: امروز بسیج در عرصه های مختلف خدمت رسانی به مردم از جمله سازندگی و محرومیت زدایی، اشتغالزایی و کمک به اقتصاد مقاومتی، بهداشت و درمان، مسائل امنیتی و نظامی و همچنین مقابله با آسیب های اجتماعی، حضوری فعال و تاثیرگذار دارد.
وی با اشاره به این که تفکر بسیج، سرمایه ای بسیار ارزشمند برای انقلاب اسلامی است،گفت: این تفکر موجب شده است تا جمع زیادی از افراد دغدغه مند، بدون هیچ چشمداشت مادی و تنها برای خدمت به مردم، دور هم جمع شوند و حتی در این مسیر جان خود را فدا کنند. 

** بسیج بستر مناسب فعالیت های دانشجویی
مسئول ناحیه بسیج دانشجویی قم نیز گفت: تلاش برای تقویت و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی دردانشگاه ها و مراکز علمی ازجمله راهبردهای اساسی این مجموعه است که در همین رابطه بسیج دانشجویی می کوشد با برگزاری کارگاه های آموزشی و مشاوره، جلسات همفکری و همچنین ایجاد کرسی های آزاد اندیشی با حضور کارشناسان برجسته، ارزش های انقلاب اسلامی را برای دانشجویان تبیین کند.
داود محبی گفت: بسیج دانشجویی بدون هیچ گونه حاشیه و رقابت با سایر تشکل ها در واحدهای دانشگاهی مستقر است و برای رسیدن به هدف های خود از جمله تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی و کمک به حل چالش های پیش روی نظام با استفاده از نظر دانش پژوهان بسیجی، از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.
وی افزود: برنامه های بسیج دانشجویی در تمام طول سال، حتی در زمان تعطیلی دانشگاه ها ادامه دارد و دانشجویان بسیجی با فعالیت در عرصه های علمی، فرهنگی و عمرانی در قالب اردوهای جهادی مشغول انجام ماموریت های خود و خدمت رسانی به مردم هستند.

** بسیج راوی ارزش های انقلاب 
مسئول سازمان بسیج دانش آموزی قم گفت: مهم ترین محور فعالیت های بسیج دانش آموزی در شرایط کنونی، آشنا ساختن نسل نوجوان و جوان کشور با تاریخ 40 ساله نهضت اسلامی است و در همین رابطه وقایع و رویدادهای انقلاب برای دانش آموزان تبیین می شود. 
سرهنگ پاسدار محمد ذاکر، افزود: دانش آموزان با شرکت در نشست های تبیینی ضمن آشنا شدن با مولفه های اصلی انقلاب اسلامی، در جریان اهمیت پاسداری از این ارزش ها قرار می گیرند.
وی با اشاره به اهمیت حضور نسل جوان کشور در صحنه دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی، بیان کرد: در نشست های تبیینی، روشنگری های لازم در خصوص مسائل جاری کشور با نگاه به تاریخ ارزشمند انقلاب برای دانش آموزان، بیان می شود تا آنان آماده ایفای نقش مهم خود در رخدادهای آینده باشند.
وی ادامه داد: همچنین امکان پرسش و پاسخ در این نشست ها فراهم است تا دانش آموزان با فضای آزاد اندیشی و بیان نظرهای مختلف آشنا شوند و قدرت تجزیه و تحلیل مسائل پیش روی کشور را به دست آورند.
هم اکنون بیش از 100 هزار دانش آموز بسیجی در 700 واحد مقاومت بسیج دانش آموزی در سطح مدارس استان قم در حال فعالیت هستند.

** بسیج یاور کشاورزان 
مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه امام علی ابن ابیطالب(ع) قم در رابطه با خدمات بسیج به اقشار مختلف مردم از جمله کشاورزان گفت: کمک به توسعه کشاورزی موجب بهبود معیشت مردم مناطق روستایی می شود و بسیج سازندگی در این زمینه اقدامات گسترده را دنبال می کند. 
سرهنگ پاسدار علی دستوری افزود: یکی از مهمترین اقداماتی که برای کمک به کشاورزان در روستاها توسط بسیج سازندگی و سایر نهادهای خدمت رسان انجام می شود، ایجاد زیرساخت های لازم برای کشاورزی می باشد که در این رابطه کمک به تامین آب مورد نیاز کشاورزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی بیان کرد: احیا قنوات و لایه روبی انهار که نقش مهمی در تامین آب مورد استفاده کشاورزان دارد، در دستور کار بسیج سازندگی است تا آب از بالا دست با کمترین هدر رفت به مزرعه کشاورزان وارد شود.
وی ادامه داد: فعالیت هایی برای اصلاح سیستم های آبیاری و تشویق کشاورزان به استفاده از روش های نوین کشت با همکاری دستگاه های مرتبط همچون جهاد کشاورزی نیز در دستور کار جهاد سازندگی قرار دارد.
دستوری گفت: طرح «بسیج همگام با کشاورز» نیز توسط بسیج جامعه مهندسین کشاورزی و بسیج سازندگی دنبال می شود که در آن کشاورزان مناطق هدف با روش های علمی افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی خود آشنا می شوند.
وی افزود: بسیج سازندگی با همکاری خیران، اولویت برنامه های خود را در کمک به رفع محرومیت از مناطق روستایی قرار داده است و در این زمینه کمک به کشاورزان روستایی برای توسعه کسب و کارشان می تواند نقش موثری در بهبود معیشت مردم آن مناطق داشته باشد.
بیش از سه هزار جهادگر بسیجی در قالب 75 گروه جهادی به صورت داوطلبانه در فعالیت های بسیج سازندگی استان قم، حضور دارند.
گزارش: سید محمد ابراهیم جنابان 

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcjmhea.uqetizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما