قم نيوز : با تصویب عدم امکان شرکت در انتخابات مجلس برای بیش از ۳ دوره متوالی و تعویض رئیس قوه قضائیه که توسط سخنگوی این قوه اعلام شده است، به نظر می‌رسد در فاصله‌ای کمتر از یک سال، علی و صادق، دو تن از برادران لاریجانی، با ریاست قوه مقننه و قضائیه خداحافظی خواهند کرد و نزدیک به یک دهه حضور این دو در جلسات روسای قوا به پایان می‌رسد.
آیا خداحافظی برادران لاریجانی با قوه مقننه و قوه قضایه رقم می‌خورد؟
آیا خداحافظی برادران لاریجانی با قوه مقننه و قوه قضایه رقم می‌خورد؟
به گزارش قم نیوز ۱ سال قبل به زبان آوردن این فکر که علی لاریجانی و صادق لاریجانی با قوه مقننه و قوه قضائیه خداحافظی کنند، بیشتر به شوخی شبیه بود اما با مصوبه امروز مجلس  که شرکت در انتخابات مجلس را برای بیش از ۳ دوره متوالی ممنوع می‌کند و تعویض رئیس قوه قضائیه که توسط سخنگوی این قوه اعلام شده است، به نظر می‌رسد در فاصله‌ای کمتر از یک سال، علی و صادق، دو تن از برادران لاریجانی، با ریاست قوه مقننه و قضائیه خداحافظی خواهند کرد و نزدیک به یک دهه حضور این دو در جلسات روسای قوا به پایان می‌رسد.

خداحافظی علی لاریجانی با ریاست مجلس ممکن می‌شود؟
علی لاریجانی 12 سال یعنی چندین دوره متوالی از قم نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است و  در همه این دوره‌ها به ریاست مجلس انتخاب شده است. در واقع به سبب تکیه وی بر ریاست مجلس، تصور کسی به غیر از وی در این صندلی برای نسل جوان تقریبا غیر ممکن است. اگر چه قبل از وی روسای قدری در مجلس بوده‌اند اما مدیریت وی بر قوه مقننه و تاثیرات وی در مقاطع حساس از جمله انتخابات ۸۸ ریاست جمهوری، تصویب برجام، مجادله با احمدی نژاد که مورد تذکر رهبری نیز قرار گرفت آن چنان تاثیری در اذهان داشته است که کسی فکر خروج وی از مجلس را تاکنون نکرده است.

برای انتخاب سال 98 نیز این ایده مطرح بود که اگر لاریجانی در قم امکان آوردن رای نداشته باشد، به استان دیگری برود و از آنجا نامزد انتخابات شود تا دوباره به مجلس و جایگاه هیات رییسه و ریاست آن برسد اما مصوبه امروز نمایندگان ملت، همه این پبیش‌بینی‌ها را فرو ریخت. البته باید دید آيا شورای نگهبان این مصوبه را تایید می‌کند. شورایی که هم اکنون آیت الله آملی لاریجانی یکی از اعضای آن است.

خداحافظی صادق لاریجانی با قوه قضائیه نزدیک است
آیت الله آملی لاریجانی نیز براساس مطالب اعلام شده توسط سخنگوی این قوه به زودی با مناسب قاضی القضات خداحافظی می‌کند و این جایگاه را به آیت الله رئیسی می‌سپارد. فارغ از مباحث پیرامون این جابجایی، نفس رفتن صادق از قوه قضائیه تغییری همه جانبه در این قوه ایجاد خواهد کرد و اگر قرار بود علی لاریجانی در مجلس بماند اما اگر صادق از مجلس برود، همچنان یکی از لاریجانی‌ها در جلسات روسای قوا که با حضور دو لاریجانی و یک روحانی برگزار می‌شود، حاضر بود.

با مصوبه امروز مجلس به نظر می‌رسد تقدیر بدین شکل مقدر شده است که روحانی در ۲ سال باقی مانده از دوره ریاست جمهوری خویش، این جلسات را به اشخاصی به غیر از برادران لاریجانی ـ یکی از آنها آیت الله رئیسی خواهد بود ـ برگزار کند اما همچنان وزنه روحانیت در این جلسات سنگین خواهد بود زیرا از هم اکنون می دانیم که دو نفر از سه نفر جلسات روسای قوا در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به لباس روحانیت ملبس هستند.

تاثیر این تغییرات در کشور غیر قابل پیش بینی است. برای اولین بار در سال ۹۸ جامعه رسانه‌ای کشور در حالی شب را به صبح می‌رساند که صادق لاریجانی در قوه قضاییه نیست و مهم‌ترین پشتیبان علی لاریجانی از منصب قاضی القضاتی رفته است اگر چه جای دوری نرفته و در پست ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان حاضر است.

سال ۹۹ زمانی است که دیگر اسم برادران لاریجانی در رسانه‌ها به عنوان ریس سابق مجلس و رییس سابق قوه قضاییه مطرح می شود. زمان مشخص می‌کند که این تغییرات عناوین، چه اثراتی بر کشور خواهد گذاشت.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdce7z8f.jh8nwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما