کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تکمیلی: حقوق شهروندی برخورد با کشف حجاب رعایت می‌شود / طرح ناظر کشوری است

پايگاه اطلاع رسانی قم نیوز , 5 ارديبهشت 1398 ساعت 0:45

در طرح ناظر ناجا که به شکل کشوری اجرا می‌شود، شهروندان با یک گزارش پیامکی از سوی ضابطان قضایی، ابتدا تذکر پیامکی گرفته با حضور در پلیس امنیت تعهد داده و در صورت تکرار،‌ با رعایت حقوق شهروندی و ضوابط قانونی به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.


به گزارش قم نیوز طرح ناظر که به صورت کشوری اجرا می‌شود، مورد توجه اصحاب رسانه قرار گرفته است. 

یکی از  سوالات مطرح این است که که آیا احضار مالکان خودرو برای جرم کشف حجاب به سبب ارسال شماره پلاک آن‌ها توسط گشت‌های نامحسوس از نظر قانونی صحیح است؟

🔻در پاسخ به این سوال باید گفت:‌اخیرا ناجا در قم طرحی را برای مقابله با کشف حجاب در خودرو با عنوان طرح ناظر آماده کرده است. 

🔻در این طرح تعدادی از افراد شناخته شده به انتخاب ناجا، کد دریافت کرده و در خیابان‌ها با مشاهده مورد کشف حجاب یا بدحجابی، پلاک خودرو را به سامانه ارسال می‌کنند و سپس مالک خودرو احضار شده یا خودرو وی توقیف می‌شود و از مالک تعهد اخذ می‌شود که دیگر چنین جرمی با خودروی وی ارتکاب نیابد. در صورت تکرار جرم، پلیس با قاطعیت و براساس ادله قانونی با مجرمان برخورد کرده و آنها را به دستگاه قضایی معرفی می‌کند.

🔻در نگاه اول به نظر می‌رسد چنین کاری بدون ادله اثبات بعدی، ناقض حقوق شهروندی است زیرا بدون مدرک قابل اثبات، نمی توان مالک خودرو را متهم ساخت اما بررسی بیشتر خبرنگار قم نیوز مشخص کرد که در ابلاغ این مساله تلاش ناجا بر رعایت حقوق شهروندی است.

از سوی دیگر اگر اطلاع رسانی بهتری از سوی ناجا درباره ضوابط این طرح صورت گیرد، از سوی مردم نیز پذیرش بهتری اتفاق می افتد و با رعایت قاعده قبح عقاب بلا بیان، امکان برخورد با هنجارشکنان بهتر فراهم می‌شود.

🔻قم نیوز از دادستان محترم قم که ضامن اجرای قانون هستند، تقاضا دارد تا با نظارت بر این طرح ترتیبی اتخاذ نمایند تا هم حقوق شهروندان تضییع نشود و کسی بدون حکم قضایی و مدارک کافی اقدام به توقیف خودرو نکند و هم با برخی هنجارشکنان که با کشف حجاب در صدد مخدوش کردن چهره قم هستند، برخورد لازم صورت گیرد.

🔻برخی گزارش‌های رسیده حاکی از این است که بعضا خودرو در روزهای آتی و با سرنشینان دیگری توقیف می شود که این امر سبب نارضایتی شدید شهروندان در قم می‌شود.

🔻ذکر این نکته ضروری است که قم نیوز با اجرای قانون مشکلی ندارد اما اجرای تمام و کمال قانون و رعایت آیین دادرسی در کشف جرم و جمع آوری ادله و برخورد با متهم سبب ارتقا جایگاه ناجا و باز بودن دست قوه قضاییه در برخورد با مجرمان می‌شود.

منتشر کننده: 105 
ویرایش: سردبیر، ۵ اردیبهشت ۹۸ / ساعت ۱۴

انتهای پیام /۱۰۵


کد مطلب: 76997

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/report/76997/تکمیلی-حقوق-شهروندی-برخورد-کشف-حجاب-رعایت-می-شود-طرح-ناظر-کشوری

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir