قم نيوز : مهرداد بذرپاش در حالی که ابهام زیادی درباره سوابق کاری وی در دوران دانشجویی و نحوه ارائه آن به مجلس وجود داشت، به ریاست دیوان محاسبات انتخاب شد اما این مساله همچنان در نزد افکار عمومی باز است.
مهرداد بذرپاش، رییس دیوان محاسبات کشور که انتصاب وی با ابهاماتی در سوابقش روبرو است.
مهرداد بذرپاش، رییس دیوان محاسبات کشور که انتصاب وی با ابهاماتی در سوابقش روبرو است.
به گزارش قم نیوز روز گذشته با سخنرانی محمد باقر قالیباف، رییس فعلی مجلس شورای اسلامی، آیین معارفه مهرداد بذرپاش به عنوان رییس دیوان محاسبات کشور برگزار شد.

این مراسم در حالی برگزار شد که از آغاز مطرح شدن نام بذرپاش به عنوان نامزد تصدی این سمت تا امروز ابهامات جدی ای درباره صلاحیت وی برای احراز این سمت ایجاد شده است و تاکنون کسی به طور جدی این ابهامات را پاسخ نگفته است.

ابهامات انتخاب بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات کشور چیست؟
نخستین ابهام در مورد بذرپاش، نداشتن سابقه کار ۲۰ ساله عنوان شده است. سابقه کار در ایران عرفا با داشتن بیمه تامین اجتماعی یا معرفی نامه معتبر از محل اشتغال به کار فرد اثبات می‌شود. بذرپاش که چنین سابقه بیمه‌ای را نداشته است و سن وی به داشتن ۲۰ سال سابقه کار قد نمی‌دهد، نامه‌ای به تاریخ سال ۸۳ و امضای رییس وقت یک پژوهشکده دانشگاه شریف ـ که در زمان اشتغال به کار بذرپاش ثبت رسمی نداشته ـ ارائه کرد تا سابقه ۲۰ ساله را برای خود ایجاد کند اما به سرعت این نامه توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی و نقد قرار گرفت.

در بررسی کاربران شبکه‌های اجتماعی مشخص شد که اگر چه تاریخ نامه سال ۸۳ است اما این نامه به تازگی صادر شده است که یکی از دلایل اثبات این موضوع، استفاده از فونت ایران نستعلیق منتشر شده در سال 1386 در لوگوی استفاده شده در سربرگر پژوهشکده شهید رضایی بود. 

منتقدان می‌گویند که این نامه که تاریخ سال ۸۳ را دارد، اخیرا صادر شده است. پژوهشکده شهید رضایی نیز این مساله را پذیرفته است.همچنین در ادامه پیگیری کاربران مشخص شد که از نظر حقوقی نامه اشتغال به کار هر فرد، باید توسط مسوول فعلی محل کار امضا شود و بیانیه بدون امضا پژوهشکده شهید رضایی که امضا نامه را به مسوول زمان اشتغال ادعایی آقای بذرپاش نسبت می‌داد، مشخص کرد که این معرفی نامه فاقد ارزش حقوقی ادعایی رییس فعلی دیوان محاسبات کشور است.

ابهام بعدی در رزومه بذرپاش، به ادعای عضویت در هیات امنای دانشگاه صنعتی شریف بر می‌گردد. فارغ از این که وی فاقد مشخصات عرفی اعضای هیات امنا دانشگاه‌ها ـ که از میان اساتید برجسته و رجال سیاسی باسابقه انتخاب می‌شوند ـ است، عضویت وی در هیات امنا که در روزهای آخر دولت احمدی نژاد با حکم کامران دانشجو، وزیر علوم وقت، صورت گرفت، باید در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب می‌رسید اما چنین اتفاقی با توجه به تغییر دولت و عدم برگزاری جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تا چند ماه بعد، نیفتاده است.

دیگر ایراد سوابق بذرپاش، مقالات علمی منتشر شده توسط وی عنوان شده است که بحث این مقالات به طور مفصل در شبکه‌های اجتماعی جریان دارد.

چرا روی بذرپاش حساسیت وجود دارد؟
مخالفان انتصاب بذرپاش از آن رو با حساسیت بالا به بررسی رزومه و سوابق کار وی پرداخته‌اند که رشد وی در مسوولیت‌های گوناگون به طرز حیرت آوری سریع بوده است. این رشد سریع عمدتا به سبب مواضع سیاسی و همراهی با محمود احمدی نژاد و پس از آن همراهی با جریان‌های سیاسی هم‌سو با احمدی‌نژاد که تنها از دو سال آخر ریاست جمهوری وی دلخور هستند، رخ داده است.

مخالفان می‌گویند اگر چه رشد سریع یک فرد در بستر سیاست زده ایران صحیح نیست اما حداقل شرایط شکلی از جمله داشتن سابقه کار منطبق با آیین نامه، باید رعایت شود زیرا اگر شرایط شکلی رعایت نشود، راه برای دیگر قانون شکنی‌ها نیز باز خواهد شد.

از سوی دیگر دیوان محاسبات کشور به سبب نقش حساسی که در نظارت روی نحوه هزینه کرد بودجه دارد، جای حساسی است و نیازمند افراد سابقه حقوقی و اجرایی مناسب برای تصدی ریاست این دیوان است.

دوستان بذرپاش، پاشنه آشیل وی شدند
تا قبل از انتشار نامه سابقه کار وی در پژوهشکده شهید رجایی، تصور می‌شد وی سابقه عضویت در بسیج دانشجویی را به عنوان یکی از سوابق کاری خود ارائه کرده است، امری که با اعتراض دوستان بذرپاش در بسیج دانشجویی مواجه شد زیرا عضویت در بسیج داوطلبانه است. پس از این اعتراض بود که بذرپاش در سخنانی عنوان کرد که سابقه بسیج را به عنوان سابقه اجرایی ارائه نکرده است و الهام اکبری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ـ که سوابق علمی وی نیز مورد کنکاش کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است ـ نامه با تاریخ سال 83 پژوهشکده شهید رضایی در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرد.

این نامه سبب ایجاد حواشی بعدی شد زیرا خانم اکبری با عنوان «تا سیه روی شود هر که در او غش باشد» منتقدان را به مبارزه ضمنی طلبید. پس از این بود که کاربران شبکه اجتماعی توییتر، از ارتباط دوستانه الهام اکبری و همسرش، احمد نادری، نماینده این دوره از مجلس خبر دادند.

قالیباف:‌گذشته‌ها گذشته
با اینکه مخالفان بذرپاش و منتقدان صلاحیت وی از جمله برخی از نمایندگان فعلی و سابق مجلس مانند احمد توکلی، رییس سازمان مردم نهاد دیده بان  شفافیت و عدالت و صبا آذرپیک، از کاربران اصلاح طلب و ضد فساد شبکه‌های اجتماعی برای برگزار نشدن معارفه بذرپاش قبل از مشخص شدن ابهامات، تلاش کردند اما محمد باقر قالیباف، رییس فعلی مجلس شورای اسلامی، بر برگزاری معارفه تاکید کرده و خود در آن سخنرانی کرد.

قالیباف در این سخنرانی سعی کرد تا بین بذرپاش قبل از دیوان محاسبات و بعد پذیرش مسوولیت آن، تفاوت ایجاد کند و  گفت: «هر چه بود گذشت از امروز عمل شما مهم است»

اما اعتراضات به انتصاب بذرپاش آن چنان بالا گرفته است که حتی علی اکبر رائفی‌پور نیز در شبکه اجتماعی توییتر از آن انتقاد کرد و جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف کشور نیز آن را مایه ناراحتی آگاهان از مساله دانست.

گذشت زمان مشخص خواهد کرد که آیا این مساله ـ ریاست مهرداد بذرپاش بر دیوان محاسبات کشور بدون رعایت الزامات شکلی آیین نامه مجلس ـ می‌گذرد یا اینکه مانند یک شکاف باز مانده و با حرکتی بومرنگی در زمانی دیگر به سوی بذرپاش و قالیباف باز می‌گردد.

* گزارش از:‌ سیدعلی پورطباطبایی
انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcauyno.49nwi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما